Tråden startades av: Fredrik  2017-02-19 21:54:51
Thomas cook DK1833 
Hej, någon på detta forum som vet var "den rätta" DK1833 från Thomas cook Scandinavia befann sig i Lördags, 18/2, med avgång från GOT till LPA ?
Den skulle avgå 07.45 men lyfte ca 16.10 och då istället med HI-Fly Airbus A340.
Så jag undrar, var va Thomas cooks Airbus A330 då?

Hittar ingen info på nätet och vi fick åka hem från Las Palmas 8,5 timmar sena...Dock mycket angenäm resa med Hi-Fly!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jimmy
2017-02-25 17:19:07
SV: Thomas cook DK1833
Kan nog snarare bli begagnade 330 - som kanske är 10 år yngre?!
Lucas
2017-02-25 02:10:30
SV: Thomas cook DK1833
A350 eller A330neo är väl rimliga gissningar gör att behålla flexibilitet bland crew.
sv Kenny
2017-02-24 15:16:17
SV: Thomas cook DK1833
Vet att de tittar på 787.
Kenny
2017-02-24 14:06:12
SV: Thomas cook DK1833
Ersättare kunde bli 330NEO och det är väl det rimliga.
Skall man ut på beg marknaden så finns det många alt.
sv Kalle
2017-02-24 10:12:19
SV: Thomas cook DK1833
TCS A330's närmar sig 20 års åldern. Ungefär lika gamla som deras DC-10 var, när de fasades ut.(vid den tiden hette bolaget Premiair) Kanske dax för nya plan?
Fredrik
2017-02-22 21:05:44
SV: Thomas cook DK1833
Det tror jag inte heller Boeing, jag är mer än nöjd med TCS, det mesta för att inte säga allt är bra med det flygbolaget, tycker iallafall jag som resenär.
(iallafall än så länge, jag har ju inte fått svar på min reklamation än...)
Kalle
2017-02-22 20:28:30
SV: Thomas cook DK1833
Det är säkert många fördelar med att sätta in ett eget plan på långflygningen till Phuket istället för ett inhyrt, tex lättare att hitta lediga flyg att hyra för en kortare flygning, egen personal i Thailand som skall flyga hem, stor risk att om man försenar en långflygning så går personalens tid ut och man måste hitta ny besättning eller vänta tills de får flyga igen. Finns säkert många förklaringar.

Blev själv drabbad av flygplansbyte vid resa till Phuket för ngr veckor sedan, blev A333 istället för A332 när OY-VKF stod i Indien. Och var verkligen glad att vi fick flyga i tid med TCAS istället för inhyrd maskin även om vi fick sitta trängre....

Har det inte varit lite mkt strul med A332 maskinerna i vinter, har sett att A333 har fått täcka upp på långflygningar rätt många gånger under vintersäsongen.
Tim
2017-02-22 15:01:54
SV: Thomas cook DK1833
Sen att hitta ersättning som kan flyga till LPA är typ 1000ggr lättare än att hitta ett ersättningsflyg till Thailand. Sen skulle det troligtvis blir crewrest i thailand och risk för mer följdförseningar om de hade prioriterat LPA före Phuket.
Boeing
2017-02-22 13:31:46
SV: Thomas cook DK1833
Det finns parametrar som kan vara svåra att förstå, när det gäller omdisponering av flygplan. Det kan vara slottider på flygplatser, tillgång till utvilad besättning (på grund av positionsflygning), större underhåll av plan osv. Jag kan garantera dig att TC gjort allt de kunnat, för att minska förseningar och obehag för pax.
De jävlas inte med sina gäster!
Fredrik
2017-02-22 12:42:06
SV: Thomas cook DK1833
Så kan det ju vara ja, jag tänkte 600 Euro pga avståndet, längre än 3500 km, det är ju 3938 km, jag har inte angett nån summa utan bara hänvisat till EU förordningen, fick själv 400 Euro för 2 år sedan men då av Tuifly pga sent flyg från Mallorca. Men summan spelar egentligen ingen roll, jag är nöjd med 400 Euro, vi var ju 3 personer så det blir ju bra ersättning ändå...
K
2017-02-22 09:51:43
SV: Thomas cook DK1833
Det räknas tyvärr som Spanien, därav bara 400 Eur. Det finns en dom/tolkning som säger det men det är ju bara att försöka med 600.
Vi fick 400 vid ett tidigare tillfälle.
Fredrik
2017-02-21 21:11:41
SV: Thomas cook DK1833
Kan så vara olle, men hade vår kärra flugit GOT - LPA som den skulle, hade PHUKET resenärerna blivit försenade, deras kärra stod väl still i Oslo, så oavsett så hade bara 1 flygning blivit försenad, och det verkar ju onekligen som arrangören gjorde ett val mellan våra två avgångar....1 plan, 2 avgångar = 1 försening eller tänker jag fel....
olle
2017-02-21 18:50:45
SV: Thomas cook DK1833
Anledning är att arrangören isolerar din försening. Man vill inte ha två avgångar försenade. Och eftersom ni redan var sena, så gjorde det inte å mycket om ni blev ytterligare sena. Skadan var så att säga redan gjord. Det är rätt logiskt om du tänker efter. Dumt att försena och betala ut ersättningar till två avgångar.
Fredrik
2017-02-21 11:36:28
SV: Thomas cook DK1833
Har redan skickat in reklamation till flygbolaget om förseningen, tror det är 600Euro i ersättning, men låter det vara osagt, angående informationen om "tekniskt fel på ert ordinarie flyg" så menar jag, om arrangören/flygbolaget satte in "vår" maskin på Phuket flygningen pga att den ordinarie maskinen till Phuket stod still i Oslo pga teknik fel, då är ju informationen inte bara vilseledande utan helt fel....
Kanske helt ointressant och onödigt, men jag har ställt frågan till TCS om vilket plan vi skulle ha åkt hem med, vilket som var vårt ordinarie....
K
2017-02-21 09:18:49
SV: Thomas cook DK1833
Oavsett så har ni ju rätt till 400 Eur/person!
Petter
2017-02-20 22:32:37
SV: Thomas cook DK1833
Då handlar det väl mest om ett syftningsfel i meddelandet - om man specifikt har skrivit att det var just det flygplan som ni skulle flugit med som haft teknikproblem. Tror inte att researrangören önskar gå in på detaljnivå om exakt hur man har "roddat" för att få till flygningarna. Antar att det, generellt, skulle kunna vara mer förvirrande än informativt?! De flesta har trots allt inte flightradar24 - och är nog "nöjda" med den information de fått.....-tror jag....
Fredrik
2017-02-20 21:12:00
SV: Thomas cook DK1833
Tack för svaret, det har jag oxå sett nu, det som retar mig "lite" är att jag har fått mejl med hänvisning till att flygningen var försenad pga tekniska problem på VÅRT ordinarie flyg.....Men hallå...det befann sig väl på väg från Phuket mot GOT....!!!!!
Kalle
2017-02-20 20:12:50
SV: Thomas cook DK1833
TCAS A330-200 G-OYMT skulle ha flugit Got - Hkt men av någon anledning så blev den kvar i Oslo, så den A330-300 som skulle flyga Got-Lpa fick flyga Got - hkt istället, där av delades flygningen upp med en A320 ifrån Thomas Cook Belgium och en Hi Fly 340 mellan Got -Lpa
Fredrik
2017-02-20 13:35:13
SV: Thomas cook DK1833
På Flightradar24 kan jag se TC Scandinavias 3st Airbus 330-300, OY-VKG, OY-VKH och OY-VKI, samtliga 3 plan verkar ha flugit Lördagen den 18/2, dock inte Landvetter - Las Palmas.
Saknades det alltså ett plan då? 1 flög Oslo - Las Palmas ToR, 1 flög Stockholm - Las palmas ToR och 1 flög Landvetter - Phuket ToR......
Micke
2017-02-20 11:06:01
SV: Thomas cook DK1833
Såg en Thomas Cook a333 flyga från Phuket till Göteborg i lördags. Normalt e den en a332 dom använder på den sträckan så förmodligen funkade inte 332:an så fick använda 333:an i stället så dom skulle till o från Las Palmas blev drabbade.
Tim
2017-02-19 23:07:01
SV: Thomas cook DK1833
Med tech i Oslo
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev