Tråden startades av: Flygaren  2017-03-16 10:23:15
ATR Piloter type rating 
För ca 5-10 år sedan köpte en hel del en Saab 340-rating för att kunna få något jobb på de regionala flygbolagen. I många av fallen fungerade det och man fick jobb relativt snabbt.

Idag och något år tillbaka är det väl A320 som många köper utan att ha jobb och kanske 737.

Hur ser det idag ut när det gäller ATR?

Då ATR är den säkraste regional maskin att köpa en TR och Saab som sakta försvinner så borde väl ATR bli den nya typen folk köper sig TR på?

Är det några här som köpt sig en ATR rating och hoppas på jobb, eller har marknaden svängt om och "low timers" har chans till att få ett jobb utan att behöva slanta upp privat för en Type Rating?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

flygaren
2017-03-29 21:59:30
SV: ATR Piloter type rating

Ja, visst kan jag hålla med om att inte köpa en TR, men tyvärr så är det idag om man skall öka chansen till att få ett jobb utan erfarenhet.
Det som är bra är att sista årets behov av piloter så kan man se en tydlig skillnad på att bolag tar in piloter utan TR, på olika slags bond.

Detta är bra, och förhoppningsvis kommer denna trend fortsätta. Man kan ju alltid hoppas att det kommer någon slags lag inom EASA men ligger nog en bit bort.

Jag köpte mig själv en Saab 340 rating för ca 6-7 år sedan. Jag hade då sökt jobb i över 1-1,5 år med endast 1 intervju. (jag vet att många sökt i flera år) Efter jag köpt TR så tog det 3 månader och jag fick mitt fösta jobb. Sedan mitt första jobb har jag inte varit arbetslös och har hunnit med några flygbolag, blivit kapten och bytt flygplantyp.

Kan själv tycka att min investering på att köpa en TR har lönat sig, även om jag såklart önskat att jag sluppit denna kostnad.
Hasse
2017-03-29 11:07:02
SV: ATR Piloter type rating
Om någon TR är död, då är det väl just SAAB 340 TR som är det. Tråkigt att SAAB inte vill utveckla ett modernt commersiellt tlygplan. ATR är just det,modernt
Preben
2017-03-29 10:43:49
SV: ATR Piloter type rating
I Danmark är det många som köpt sin rating för ATR många har fått jobb på JT på det sätter men minst lika många har köpt ratingen och står i kö för JT. En kö som förstås är stängd nu

Det finns MASSOR av arbetslösa ATR piloter i Skandinavien med och utan tid på typen
johan bergström
2017-03-29 09:58:49
SV: ATR Piloter type rating
Håller helt med @Healthy!!

KÖP EJ RATING PRIVAT!!
Healthy
2017-03-23 12:24:45
SV: ATR Piloter type rating
Betala inte någon TR!
Låt det bli jobbigt för flygbolagen att hitta flygande personal istället.
Jobbigt om man behöver 1 pilot och det redan står hundra utanför dörren som redan betalat utan erfarenhet på typen.
Det skapar bara sämre miljö för oss piloter.
Urban
2017-03-23 11:22:33
SV: ATR Piloter type rating
ATR är långsam som en snigel.
flygaren
2017-03-23 08:32:21
SV: ATR Piloter type rating
Niklas, kan nog inte riktigt hålla med om att en ATR är en död rating.

I dag är det väl just ATR som är den mest ökade TR i europa och resterande värld.

Saab 340 byggs inte på många år, och minskar sakta i europa och mer och mer konverteras till fraktare, visst att detta är en bra maskin, men inte någon framtids snurra.


Dash Q 400, väldigt dyr i drift och ökar inte speciellt i Europa.

ATR, ja, det finns massvis med bolag i Europa som har denna, och gällande 500-600 modellen så är det inte allt för lätt och få tag på i dagens läge, stora orderböcker, svårt och få SIM tider, BRA skickar tex sina piloter till Malaysia för träning och JT till BKK, pga hög belastning på de europeiska simulatorerna.


Visst att det kommer ut JT piloter på marknaden, av det sagt inte alls säkert att alla dessa få jobb direkt på en ATR, vissa får nog jobb, andra på jet maskiner etc...

Jag är inte sugen på att ta någon ATR rating, flyger redan annan typ, men mest fundersam då jag vet många köpte just på Saab 340 för att få sitt första jobb, men idag verkar ingen köpa på ATR privat.

Visst jag, håller med om att man inte skall köpa något privat, detta är något bolagen skall stå för, och mot 2-3 år sedan så tycker jag mig se fler och fler bolag stå för inflygningen eller åtminstonde via olika bondings...
STBY
2017-03-16 12:14:00
SV: ATR Piloter type rating
Ställ inte upp heller att gå på tekniska kurser som redan ATR piloter fått plats för.
De gör det bara för att sänka sina egna kostnader (flygbolagen) och dumma piloter står där sen med ytterligare en värdelös teknisk kurs!
Niklas
2017-03-16 11:21:28
SV: ATR Piloter type rating
JetTime lägger ned sin ATR operation. Över 100 piloter med ATR-typerating och massa timmar på typen blir arbetslösa

Du har inte en chans mot dessa! ATR är en död rating i Skandinavien i minst 5 år
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev