Tråden startades av: Lukas  2017-03-22 08:06:39
Regeringen och Posten 
Regeringen är på väg att sätta upp nya regler för posten. Detta för miljöns skull säger de. Brev ska inte längre vara framme dagen efter. Detta gäller dock inte paket som även i fortsättningen ska fram dagen efter.

Den enda slutsats jag kan dra av den rödgröna rörans miljösatsning är ökade utsläpp och sämre effektivitet i Posten leveranskedja. Brev ska i framtiden skickas med tåg enligt regeringen. Men vi vet alla hur Sveriges järnvägsnät ser ut och kan därmed dra slutsatsen att det kommer bli mest lastbilstransporter av breven. Samtidigt kommer flygen fortsätta flyga, men nu bara med paket.

I slutändan ett uselt beslut både för miljö och ekonomi

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Blubb, blubb
2017-03-29 18:44:24
SV: Regeringen och Posten
Hoppas tåget kommer i tid till Gotland.
Bertil
2017-03-29 14:18:49
SV: Regeringen och Posten
Man har ju inte pratat om att köra posten på lastbil utan med tåg. Detta är ju en enorm miljövinst och också kostnadseffektivare. Visst behövs det lastbil på de korta slutsträckorna för att nå ut till alla platser. Att det då tar två dagar för ett brev är ju inget större problem för någon. Är det superbråttom får man väl använda DHL eller motsvarande.
Skattebetalare
2017-03-23 16:31:15
SV: Regeringen och Posten
Ägarna till posten har tagit ut pengar åren 2009-2014. Därefter inga pengar alls. Nu har den danska delen, begärt pengar av ägarna för att klara den uppkomna krisen.
Karl
2017-03-23 12:39:02
SV: Regeringen och Posten
Vilket = vikt.

Blev fel där i förra inlägget... ;)
Karl
2017-03-23 07:41:19
SV: Regeringen och Posten
Nu pratar ni vilket, vilket är riktigt om man pratar maxkapacitet...

Men när det är fråga om posttrafik så är det inte vikten som är begränsande, utan hur postens standardiserade lastbärarsystem är utformat. En fokker tar ca 30-38(?) lastbärare ombord och de inhyrda ATR-maskinerna tar någon mer. En lastbil tar ca 26-30 lastbärare ombord, en stor lastbil tar något mer och kanske skulle kunna svälja en hel last. Lägger man på ett släp på lastbilen är det givetvis svårt att matcha mängden för flyget.

Men i jämförelse så skulle det nog ändå behövas 4-6 lastbilar samt 6-10 chaufförer under två dygn, för att matcha det en fokker plus en bestättning gör under ett dygn. Tänker främst på postgången mellan Skåne och norra Norrland.
Lukas
2017-03-22 20:40:53
SV: Regeringen och Posten
Skattebetalare? Vad snackar du om? Staten tar ut stora summor i utdelning från posten inte tvärtom
Re @Eric
2017-03-22 16:37:36
SV: Regeringen och Posten
Läs på själv. En 24-metare får kasta någonstans mellan 30-35 ton med Max tjänstevikt på 60ton. Alltså nästan 3ggr så mycket som en Fokker 50 och släpper ut betydligt mindre än en Fokker 50 per mil.
@Jan
2017-03-22 16:14:43
SV: Regeringen och Posten
Tycker du borde läsa på! Enligt amapola så lastar en F50 7,2t. EN lastbil lastar ca 8 ton (bara bil) långtradare lastar ca 28-30 ton...
Jan
2017-03-22 13:45:14
SV: Regeringen och Posten
Läs på innan du skriver! En F50 lastar snarare lika mycket som två lastbilar!
@Eric
2017-03-22 13:12:22
SV: Regeringen och Posten
På vilket sätt står skattebetalarna för notan?
Posten har inte fått pengar av staten sedan 80-talet.
Eric
2017-03-22 11:13:54
SV: Regeringen och Posten
Så du menar att en Fokker 50 har mindre utsläpp än en lastbil (som lastar mer) på t ex Stockholm -Umeå?

Jag förstår att du älskar flyg och vill av den anledningen ha kvar postflyget men det betyder inte att postflyget är det bästa transportsättet. Finns ingen anledning att vi skattebetalare ska stå för leverans nästa dag av brev. Två dagar duger gott. Vill man ha leverans snabbare får man helt enkelt betala för det.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev