Tråden startades av: Jan  2017-03-25 20:45:45
Pilotfel bakom de flesta olyckor tex AA 331 
The final investigation report identified multiple causes
and contributing factors to the accident, which included:

-Flight 331's flight crew was not provided with an accurate
and current report on the runway conditions at Kingston.
-The flight crew did not review the approach options, and
as a result, were not aware of a standing water warning
at the Kingston airport and did not select the most suitable
runway for landing.
-The flight crew decided to land in heavy rain on a wet runway
in a tailwind close to the tailwind landing limit.
-The flight crew did not use the maximum level of autobrake or
flaps available.
The aircraft touched down over 4,000 feet from the runway threshold.

Det är märkligt när man läser om bakgrunden
till flygolyckor och hur många pilotfel som görs.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olle
2017-03-27 18:17:33
SV: Pilotfel bakom de flesta olyckor tex AA 331
Det är sant men som nedan skriver så sker flera potentiella hot under en vanlig flygning. Det är normalt och sker hela tiden. Flygplan utan piloter kommer givetvis i framtiden men som vi ser med de självstyrande bilarna så innebär det inte att olyckor inte kommer ske. Frågan blir vem man ska skylla felet på. Nu kan man skylla på individer, men när det inte finns några individer så vem ska man då skicka till domstol? Tillverkarna lär inte vara så intresserade av det än så länge. Snårigt regelverk är att vänta.
J
2017-03-27 10:25:44
SV: Pilotfel bakom de flesta olyckor tex AA 331
100% av alla potentiella olyckor klarades upp av piloter också.
sd
2017-03-27 09:56:41
SV: Pilotfel bakom de flesta olyckor tex AA 331
Pilotfelen står för ca 55-60% av olyckorna enligt statistiken. Den har legat däromkring sen 60-talet. Varför det är så kan man ju bara spekulera i. Arbetsbelastningen, komplexa system, rutiner, kostnader. Allt hänger ihop tror jag och bör undersökas vidare på. Olyckor med dödlig utgång har dock sjunkit lite för varje år.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev