Tråden startades av: Johan  2017-05-18 16:33:58
SAS 340 med toilet problem 
Tokyo-flighten från CPH 16. mai, måste vända efter 3 timmar inn i flygningen....toiletterna var problemet..Retur-flight, canceled. Det var en 15 år gammal A340 med OY reg. När får SAS nya plan?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pierre holmgren
2017-06-08 04:57:27
SV: SAS 340 med toilet problem
Nei jeg synes at du har feil her. Det er kun et toilet-problem för at si det sånn da.
Gunnar
2017-06-07 18:03:20
SV: SAS 340 med toilet problem
Sv pierre..... nej mycket värre med gamla toalett-liners....övrigt er tråden om SAS, och inte Norwegian, fattat?
@diavel
2017-06-07 15:39:19
SV: SAS 340 med toilet problem
Man hade ett motorhaveri så man bör motor. Men det vet du nog men vill bara göra en point av det. Har du haft koll på sas motorhaverin? Gear failurs mm...
Thomas
2017-06-06 16:25:09
SV: SAS 340 med toilet problem
Sv Djevelen. Denna tråd är om SAS, och toalett problem, och INTE om Norwegian, klarar du fatta detta?
Thomas
2017-06-04 17:35:25
SV: SAS 340 med toilet problem
Stackars pax!
Diavel
2017-05-29 00:48:11
SV: SAS 340 med toilet problem
Det verkar oändligt intelligensbefriat att skriva att ett toalett system problem på ett flygplan är lika allvarligt som en engine failure. Att skriva så vittnar bara om total okunnighet.
Tekniska problem uppstår ibland på alla flygplan oavsett bolag och ålder på flygplanet.
Av nån anledning behövdes 5 dagar för ett motorbyte på Norwegians B787, någon som vet varför?
pierre holmgren
2017-05-27 16:02:55
SV: SAS 340 med toilet problem
Sv Gunnar , tror du har problemer med proportionerne , et fly der returnerer fordi toilet vacuum systemet går ned er nok mindre alvorligt end jeres Screamliner på vej til BKK der returnerer med motor/turbine failure.
Gunnar
2017-05-26 23:37:41
SV: SAS 340 med toilet problem
Sv Kalle S. Gillar du inte fakta? At alla toaletterna går sönder, och passasjererna måste returnera 3 timmar inn i en flight till Tokyo, är mycket alvarligt. Om du inte vill diskutera dätta, så behövs det ej.
KalleSus
2017-05-25 13:04:57
SV: SAS 340 med toilet problem
Gunnar:
Det här är en ganska meningslös konversation som jag inte tänker fördjupa mig i. Flygplan kan få problem och måste ibland ställa in en tur, återvända eller göra säkerhetslandning. Detta är oberoende av flygbolag och oberoende av flygplanstyp eller ålder.
Det drabbade SAS LN-RKS för nån vecka sen. Det är ett nytt plan.

Det drabbade Norwegians LN-LND, också ett nytt plan.

Eftersom jag vet att du, Gunnar, är en Norwegiankramare, så kan du väl ta en titt på vad som hände LN-LND den 20:e maj.

Och därmed lämnar jag med glädje över den här tråden till alla lekfulla förståsigpåare att använda som pajkastningsramp.
Lycka till!
Gunnar
2017-05-25 02:36:18
SV: SAS 340 med toilet problem
Sv Kalle S. Kolla SK983 igår. Kolla SK 984 igår.
KalleSus
2017-05-24 19:31:49
SV: SAS 340 med toilet problem
Gunnar:
Visst kan jag göra det.
23 maj: SK939 avgår 10.10. SK909 avgår 12.05. SK903 avgår 13.25.
Sen avgång för 909 och 903 - men 7 timmar??? Nej.....
Däremot var SK903 sen den 20:e maj.
Den kom iväg knappt 7 timmar sent och landade cirka 5.30 sent.
Den förseningen berodde på att inkommande maskin fick problem vid avgång från Los Angeles (en reservdel fick flygas ner från San Francisco). Men förseningen fixades till efter knappt två dygn.

Och visst är det konstigt att en av SAS allra nyaste 330:or (LN-RKS) ska drabbas av sådana problem. Det ska ju bara vara de äldre maskinerna som ska vara opålitliga enligt somliga på detta forum.....
Gunnar
2017-05-24 18:02:03
SV: SAS 340 med toilet problem
Sv K-Sus. Kolla dagen innan........
KalleSus
2017-05-24 13:04:28
SV: SAS 340 med toilet problem
Har du sovit dåligt i natt, Gunnar?
SK939 avgick idag 10.25 till Los Angeles
SK903 avgick 12.40 till New York
Gunnar
2017-05-24 04:55:49
SV: SAS 340 med toilet problem
Stora förseningar på SAS, Stockholm -Los Angeles 7 timmar. CPH-Newark. 7 timmar. Varför?
Boeing
2017-05-22 10:06:33
SV: SAS 340 med toilet problem
@JAS Det där tror jag inte du har riktigt koll på. Design life idag ca 22 år.
Självklart har antalet flygtimmar betydelse. Men det som är mest "kritiskt" är cycles.
Antalet cycles för LH maskiner är självklart betydligt lägre, än för SH/MH maskiner.
@pierre
2017-05-22 00:25:13
SV: SAS 340 med toilet problem
Turbinen i ena motorn orsakade att motorn la av. Men förväntar mig inte att du ska kunna något om flygplansmotorer.
pierre holmgren
2017-05-21 20:53:33
SV: SAS 340 med toilet problem
Sv JAS , nåh men så kan du love mig at det ikke var toilet problemer der gjorde at norwegians BKK maskine fra CPH igår måtte returnere efter 1 time og gæsterne på hotel. Nåh men de kommer nok afsted om et par dage.
Sv JAS
2017-05-21 20:02:00
SV: SAS 340 med toilet problem
Femton år är inte mycket!
Har själv ett flygplan som är 50+ det flyger utan problem. Ps motorn är bara 12 år.

Med rätt underhåll håller flygplanen länge. En viktigare faktor är antalet flygtimmar.

JAS
2017-05-21 18:11:21
SV: SAS 340 med toilet problem
15 år är en hög ålder. Ett flyg är konstruerade för ett visst antal flights. Där efter måste det uppgraderas för att klare flera.
Airbag
2017-05-20 08:48:03
SV: SAS 340 med toilet problem
Shit can happen på ALLA
kärror oavsett ålder! Lägger systemet av är det bara att vända eller gå ner, vissa har dock löst det med wastesäckar på kortare flighter......
Dysk
2017-05-20 08:42:46
SV: SAS 340 med toilet problem
Toilet? Toalett på svenska...
To late
2017-05-19 22:33:41
SV: SAS 340 med toilet problem
787 hade grymt mycket barnsjukdomar, mer än A350. Men nu är det mer eller mindre fixat men fuel efficiancy kan man inte ändra på A350. Kan åter igen bara bekräfta källor från AY att det verkligen inte är nöjda. Oavsett om det är framtiden för bussen eller inte. Framtiden behöver inte allt vara bra icke sant? Få fler 330 till samma peng vore ett smartare val för SAS för att kunna utöka långlinjer kapaciteten där det finns pengar att tjäna. A350 levererar ont den ekonomiska prestanda som de lovat helt enkelt.
To
2017-05-19 19:24:04
SV: SAS 340 med toilet problem
Jag skrev att eurobonus medlemskapet är gratis och det är något som alla resenärer kan vara oavsett vilken biljett du flyger på, alltså är SAS WIFI egentligen tillgängligt för alla!

Gällande A350 är det en självklarhet att SAS behåller ordern på A350! Det är nytt och framtid! Gällande att det skulle vara problem med A350 så verkar det knappast i vart fall inte vara mer problem än det var för Boeing 787!
To late
2017-05-19 09:04:06
SV: SAS 340 med toilet problem
Kul att sas förnyar flottan. Lite synd om de behåller ordern på A350 istället för att byta till fler A330. Enligt goda kontakter på AY är man allt annat än nöjd med prestandan på A350. Den håller inte vad den lovar och tyvärr kan den inte matcha 787 fuel economy. Detta är direkt från AY själv. (Dont shoot the messenger)
Kul med wifi synd att alla inte får det. Norwegian är på g med wifi på sin 787 och ett annat system än den på 737.
To
2017-05-18 20:28:08
SV: SAS 340 med toilet problem
Toaletterna på ett flygplan är inte separata enheter utan de är alla anslutna till samma vaccum system, så blir det ett centralt fel slutar alla att fungera.

SAS fick fyra fabriks nya A330-300 förra året. Nu ser vi framemot början av 2019 när nya A350-900 XWB gör entré i flottan! Åtta sådana beställda! Med optioner på fler!

Kort/medeldistans:
Första sju fabriksnya A320 neo flyger nu och ytterligare 23 sådana kommer levereras fram till 2019! SAS underleverantör Cityjet har hittills fått 12 fabriksnya CRJ900 sedan förra året och ytterligare 10 är på väg.

SAS kommer efter sommaren börja renovering av 70 kort/medeldistans plan med ny kabin, mord light, usb uttag i varje stol och världens snabbaste flygande WIFI med hastighet upp till 12 megabit/sekund till alla passagerar ombord! Gratis för alla i SAS business och plus och alla eurobonus medlemmar! (Eurobonus medlemskap är gratis)

GO SAS!!
Johan
2017-05-18 19:59:48
SV: SAS 340 med toilet problem
Ja, planet måste vända, alla toalettarna strejkade. Dom vände til Oslo och inte Kastrup, vet inte varför dom inte landede i Stockholm.
emil.
2017-05-18 18:02:35
SV: SAS 340 med toilet problem
Löjligt att byta nästan nya plan. 15år är ingen ålder.
sv Johan
2017-05-18 18:02:12
SV: SAS 340 med toilet problem
Hur länge anser du att man ska använda ett plan. 5 - 10 år eller mer.
Kom gärna med en vettig förklaring, där du tar med avskrivningstid, underhåll osv.
Helst utan svammel!

2017-05-18 18:01:36
SV: SAS 340 med toilet problem
Flög de tillbaka i tre timmar för att toaletterna var trasiga? Gick alla toaletter sönder samtidigt?
Lucas
2017-05-18 17:33:49
SV: SAS 340 med toilet problem
Ja. Varför skulle de inte vara sant?
Hmmm?
2017-05-18 17:28:41
SV: SAS 340 med toilet problem
Kan det verkligen vara sant?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev