Tråden startades av: Gunnar  2017-05-19 22:19:52
Dreamliner nr 14.....Karen Blixen 
Norwegians Dreamliner nr. 14, landade i Oslo 17. mai. Boeing 787-9, Karen Blixen, första flights idag, Oslo-Barcelona-Oslo.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Gunnar
2017-06-20 17:26:19
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Sv SASpierre...Norwegian upp igen....nu kr. 229,60....går mot kr 250.
Leif
2017-06-20 10:48:12
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Oj, hvor dumt kan det bli. Norwegian er et norsk bolag, listet på Oslo Børs, det er en valuta som gjelder: NOK. Kursen er igjen opp, nå til Kr 227. Bisarr ønsketenkning fra SAS ansatte, funker nok ikke.
@sv Leif
2017-06-20 10:02:29
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Norwegians aktier räknas i NOK, liksom SAS i SEK. Om vi då skall se till valuta kurser är SAS aktien närmast en frimärksaktie i DKK.
Surt sa räven!
Anders
2017-06-20 08:15:09
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Det är det enda de har att kunna jämföra sig med. Verkar blir frånsprungna i allt annat.
Leif
2017-06-20 01:05:55
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Sv. Fasinerende at SAS-ansatte er hysterisk opptatt av Norwegians aksjekurs. Hvorfor? Misunnelse?

Surt sa reven.
Sv Leif
2017-06-19 22:34:50
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Aktiekursen på Norwegian är olika beroende om det är DKR, NKR eller SKR.

Danska kronan står i 1,30 mot den svenska. Då är Norwegians aktiekurs ca 173 DKR altså långt under 200!

Surt sa räven!

pierre holmgren
2017-06-19 20:54:12
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Svar til et par stykker , jeg sagde ikke at det var idag den ville ramme 200 i kurs. Men tror i skal lægge mærke til hvordan den nu i en måneds tid cirka har været holdt i et jerngreb omkring 223 som var Barclays guiding price, mistænkeligt ikke?
Men bare lige for at få alt på det helt rene, så ønsker jeg alt godt for aktionærerne i norwegian og absolut intet ønske om at aktien skal gå ned. Der er to sider af mønten og jeg ønsker ikke nogen skal blive ramt på pengepungen. Men jeg advarer mod at købe sig yderligere ind i en så stærkt shortet aktie , hvilken som helst shortet aktie.
Företagsekonom
2017-06-19 18:35:53
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Du framställer dig som aktieguru, vilket du inte är. Du är bara besatt av Norwegian, därför att du jobbar i ett "doomed" bolag och är osäker om din framtid.
Leif
2017-06-19 10:11:05
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Så har du hevngjerrige SASPierre da....ute med løgn igjen. Dagen aksjekurs i Norwegian, som han er besatt av, er kr 225.
sv ph
2017-06-19 09:17:20
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
De enda gånger du replikerar, är när du kan smutskasta Norwegian och/eller försvara monopolflygbolag.
DY's kurs nu här till morgonen 224.00NOK. Hälsa alla dina "shorters".

PS. Om jag nu har aktier, tror du då att jag inte håller koll på kurserna?DS.
pierre holmgren
2017-06-18 22:13:51
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Sv Företagsekonom , tja det er du ihvettfald ikke , altså hvad du kalder dig i nick når du påstår at en nyemission og/ eller pref aktier er trixande. Norwegian er godt på vej under 200 i aktie kurs bare for at advare dig såfremt du har aktier i selskabet. Shorterne har taget greb om struben og de stigninger vi ser fra tid til anden er typiske Bull traps som shorterne bruger for at lure små sparerne.
Leif
2017-06-18 20:33:51
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Re Bertil. Han er bare nok en av de svenske, hevngjerrige, SAS-anställda, som tjatar om Norwegian dag ut og dag inn.
Företagsekonom
2017-06-18 14:15:50
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
@Bertil Du må vara civilekonom, men då bör du ju också vara läskunnig.
Norwegian har presenterat vad de skall göra med flygplanen i olika media.
På dig verkar det som om att du önskar de all olycka i världen.
Norwegian har ju inga ägarstater att luta sig mot, som ett visst annat känt skandinaviskt flygbolag har. Som trixar och mixar med nyemissioner och preferensaktier och gud vet vad.
Bertil
2017-06-17 20:27:36
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Problemet är att NAS genomsnittliga flyglängd ökade 4% men intäkterna per passagerarkilometer minskade 11%. Det gör att även korrigerat för expansion för längre flygsträckor så minskar intäkterna, alltså intäkterna från expansionen täcker inte de ökade kostnaderna för att expandera.
Särskilt problematiskt blir det när antalet sålda säten ändå inte hängde med i den ökade kapaciteten.
Kapaciteten upp 19% men trafiken upp bara 17%.

Vi har sett den här trenden ett tag nu och det bara fortsätter komma in flygplan, förra kvartalet ökade förlusten ganska rejält(självklart jämfört med samma kvartal föregående år, det är standard i all företagsekonomi). Därför tycker jag det ska bli intressant att se vad Norwegian gör av alla flygplan som kommer in.

Mvh, Bertil
Civilekonom
sv Pablo
2017-06-17 19:03:34
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
"keep on dreaming"!
@Leif
2017-06-17 17:20:29
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Vent og se vad result blir i Q2 innan du prater Q3.

/pf
Företagare
2017-06-17 16:26:55
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Som liten företagare med lite anställda behöver du inte oroa dig för varken DY eller SK som bolag. Rikta in dig på de billigaste biljetterna istället.
Leif
2017-06-17 15:45:42
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Sv Bertil, lær deg litt mer om yield, og longhaul flights, som DY ekspanderer hver eneste måned. Kabinfaktor er 86% i de svakeste kvartalene 1 og 2. SAS er 74. Vent og se hva NAS' resultat blir for Q3 og for 2017. Så blir du nok av med din "bekymring".
Pablo
2017-06-17 12:57:22
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Hej, jag har ett företag med 38 anställda som reser i snitt 25 resor per år, har flugit mycket med DY men det verkar gå knackigt nu så funderar på ett företagsavtal med SK istället, vad tror ni?
@bertil
2017-06-17 12:37:02
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Du vet att yield jämförs med samma månad föregående år? Den behöver inte varje månad i absoluta tal...
sv Bertil
2017-06-17 12:11:48
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Tror inte du skall ge dig på företagsekonomi. I alla fall inte Norwegians.
Bertil
2017-06-16 22:26:01
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Ok, kabinfaktorn var bara lite ner senaste månaden. Men yielden sjunker tvåsiffrigt varje månad och aktiekursen är ner 25% hittills i år. Det är 1/4 bort i ett tillväxtbolag som befinner sig i högkonjuktur...
Gunnar
2017-06-16 14:04:57
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Sv Bertil. Fel, fel och fel.
Haha
2017-06-16 01:01:38
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Är kabinfaktorn i frittfall nu också? Ngn som börjat med fredagsölen lite väl tidigt? Du lär få se snart ;)
Nyfiken
2017-06-16 00:07:42
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Hur går Dreamlinern nu? Är det många driftstörningar? Har sett ett par inhyrda flygplan.
Bertil
2017-06-15 22:13:33
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Blir intressant att se var NAS ska sätta in all denna kapacitet. Yield, kabinfaktor och aktiekurs är redan i fritt fall.
Boeing
2017-06-15 17:53:12
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
@Leif Du verkar ha svårt att förstå vårt vackra svenska språk.
Det var storleksförhållande mellan 736 och 738 som jämfördes med dito 788 och 789.
Leif
2017-06-15 15:53:05
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Sv Britt, ha ha, Å sammenligne Boeing 787-8 med smågrisen til SAS, B736. er som å sammenligne Miss Piggy med Claudia Schiffer.
NotSAS
2017-06-07 22:03:13
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Ja, den kommer med wifi. Där efter kommer 3 Dreamlinerers, 787-9 i augusti, 2 i september och den sista i 2017 i november. Totalt har då Norwegian, 21 Dremliners i slutet af 2017.
Britt Transponderquist
2017-06-07 21:02:20
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
B789 är snyggare än B788 som ser lite kort och småtjock ut, lite grann som en widebodyvariant av Lillgrisen, allas vår B736, luftens Lilla Fridolf.
Likadant Med A350-1000 kontra A350-900, den större varianten har rätt proportioner.
It
2017-06-07 14:57:14
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Med största sannorliket med wifi
NotSAS
2017-06-06 16:21:35
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Nr 15 Boeing 787-9, Roald Dahl, ankommer Oslo i juli....
Sas
2017-06-02 18:04:49
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Samma med "cyckelstället" på T3 ARN.
Peppe
2017-06-02 11:22:50
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Ja, vilka flygplan får plats i den lilla sandlådan BMA? Anledningen till att det skrivs mest om SK/DY och Airbus/Boeing är ju samma som att det sällan skrivs om korpfotboll sportsidorna.
smurfarna
2017-05-31 20:40:15
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
BRA har varken Airbus eller Boeing. Så vad tusan flyger de med egentligen?
BRA
2017-05-31 00:28:59
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Ska jag vara helt ärlig hänger jag inte med så mycket här på forumet och har säkert missat massor av vad kollegor på BRA skrivit. Någon gång har man ju dock fått skämmas kan jag erkänna!...
Gunnar
2017-05-30 15:39:55
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Ja,tala bara om Nextjet och LOT i stället...
SV: Flygaren
2017-05-30 07:16:01
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Dock rätt underhållande för oss på andra bolag när man ser allt om SAS vs Norwegian!
Ibland är det nästan så man hade behövt popcorn.

/BRA
Gunnar
2017-05-24 18:29:41
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Inget fel. Norwegian är norden största flygbolag, SAS är näst störst. Världens största producenter är Boeing och Airbus.
Flygaren
2017-05-24 09:23:02
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Vad är det för fel på detta forum?
Varenda inlägg blir ett Norwegian vs SAS och Boeing vs Airbus...
Thomas
2017-05-24 04:59:06
SV: Dreamliner nr 14.....Karen Blixen
Mycket snyggt plan. Boeing 787-9 ser bättre ut änn kopian, Airbus 350
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev