Tråden startades av: Detta var nytt  2017-05-24 15:32:19
Fly Viking tog av med snö på vingarna 
Tydligen helt normalt att ta av med snö på vingarna enligt kapten.


Ved preflight-inspeksjon før avgang så jeg omtrent en centimeter tørr snø på det kalde flyet. Denne type snø blåser av ved 30 – 40 knops hastighet, så lenge det ikke er smelting eller andre faktorer som gjør at det er grunn til å tro at den fester seg til overflaten, sier han.

Den aktuelle avgangen fra Hammerfest den angjeldende dagen var en klassisk situasjon med non-adhering snø på en kald flate. Da er det helt vanlig praksis å la dette blåse av under take off-rullingen. Dette kjenner de fleste piloter med lang erfaring på kortbanenettet til, slår han fast.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@FC SAS
2017-06-14 17:27:39
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Har vi fått nya procedurer?
FC SAS
2017-06-13 15:08:39
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_Flight_751
Boeing
2017-06-13 15:01:53
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
@FC SAS Det var inte att vingarna var helt nedisade och att man miste lyftkraft därför i Gottröra. Utan is som som lossnade från vingen och for in i motorerna, som då började att "surga". Resten känner vi till.
Finnair kände till fenomenet med att den delen av vingen framför motorerna kunde var extrem kall, och att det därmed frös lättare där på markstopp med fuktig nederbörd. De hade upplevt "fenomenet" en var sommardag i Madrid.
Tack och lov på marken.
sv FC SAS
2017-06-13 13:43:13
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
"Vi har regeln om free from frost and ice when setting takeoff trust''.
Det är inte det som diskuteras i tråden. Utan torr snö på kall vinge.
Hur svårt kan det vara?
Trött
2017-06-13 11:10:21
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
@Nattuggla Din mening ger inte tolkningsföreträde. Hela diskussionen är på väg att bli absurd. Typiskt att besserwizzers från södra Sverige kan och vet allt om den nordnorska flygproduktionen.
sv Nattuggla
2017-06-13 11:09:30
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Analogt?
@nattuggla
2017-06-13 09:54:15
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Nu är det inte du somflyger där så vad du tycker ochvad katter säger stoppar vi i samma påse.
Nattuggla
2017-06-13 08:15:09
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Enligt min mening håller det inte att hänvisa till att de norska piloterna vet vad de gör. Det finns massor av piloter ute i verksamheter över hela världen som vet vad de gör. Analogt finns även de som inte vet vad de gör. Även i Nordnorge. Och olyckor sker, och kommer att fortsätta att ske. Lika sant är att det förebyggande arbetet inom flygsäkerheten också fortsätter. Tanken är ju att bra kan bli bättre. Inte tvärtom.

Som jag tidigare skrev, hade denna incident varit fog för uppsägning hos min nuvarande arbetsgivare. Hos min tidigare arbetsgivare blev en kapten nedgraderad pga en liknande händelse. Vi kan diskutera vingprofiler, temperaturkurvor och viskositet, men det blir lite att skjuta vid sidan av målet. Grundproblemet är 'non adherence to procedure' och det bör inte vara ok i något bolag. Att komma tillrätta med dessa avvikelser är hårt arbete. Att bryta subkulturer är svårt.

Train as you fly, and fly as you train. Vårt bolag är långt ifrån där ännu, men vi har en strävan att nå dit. Att komma bort från att operera annorlunda i simulatorn eller på en line check jämfört med hur man opererar på linjen. Att identifiera potentiella risker inför och under varje flygning. Att avisa en vinge som inte kvalar in i clean wing concept är en bra start. Jag kan inte se några risker i att avisa en oren vinge. Om HOT skulle hinna gå ut, så gör man en ny avisning. Gäller såväl TP som jet.
Trött
2017-06-12 18:39:48
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
@FC SAS Säger samma sak till dig. Jämför aerodynamiken mellan MD80 och Dash.
I övrigt finns inga likheter med väder situationen som rådde vid Gottröra olyckan och den vädersituation som diskuteras i tråden.
Hade man dessutom hanterat situationen, så hade Gottröra kärran med stor sannolikhet kunnat returnera till ARN. Är övertygad om att norska piloterna vet vad de gör.
FC SAS
2017-06-12 09:49:24
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Vi har regeln om ''free from frost and ice when setting takeoff trust''.
Man gör i praktiken en avstämning varesig man nu har redan avisat eller ej om planet är is/snö/frostfritt vid en sk Pre Takeoff Check ca 2 min innan start.

Vid avisning ger väder och vätska en sk HOT, Hold Over Time. Alltså inom vilken tid som vätskan garanterar isfrihet. Men då väder kan ändras under denna tid så gör man dessutom en Pre Takeoff Check där båda piloterna förvissar sig om att allt står rätt till med isfriheten.

Skulle förvåna mig om det är godkänt i Fly Vikings manualer att starta med snö på vingarna.
Att detta står i klartext ända från tillverkaren.

Gör det det så skiljer det sig från MD och Boeing som jag flugit och om det inte står så bör det vara olagligt och ett sätt att utsätta passagerares liv för risk enbart för at spara pengar. Inte första gången som man hört det inom flygbranschen.

Ang Gottröra så flög jag både MD då och vid några tillfällen med Kapten Rasmussen.
Flög även SK751 första gången det numret avgick efter olyckan.
Vi avisade planen rejält vid några kraftiga oväder men vi hade aldrig behov för en andra avisning som innan Gottröraolyckan. Markpersonalen hade inte heller order om en hands on check innan olyckan men de fick de alltså direkt efter.

Att det gick illa och att alla överlevde vet vi ju alla. Att det måste ha varit extrema mängder is på bör också vara klart. Har nu flugit ca 30 år och själv aldrig råkat ut för något liknande i nedisningsväg.
sv pf
2017-06-12 09:21:06
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Tror du blandar ihop korten (som vanligt). Aldrig med is på vingarna, däremot med ett lätt lager med torr snö.
pf
2017-06-12 04:53:19
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Dette er helt normale situasjoner I Norge I hvert fall. At ta av med is på vingene er ikke nödvendigvis et feil av pilotene. Det gjöres en bedömning I varje fall man skal ut og fly.
@T
2017-06-11 12:37:49
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Ja de har ju haft årtionden på sig. Tror de är ganska nöjda med nord Norge operationen. De är nog mindre nöjda med att klåpare från syd Europa skall börja operera här. Go2Sky har gjort ett namn för sig. Atlas jet insåg att banan var ganska kort på samma SYDLIGA flygplats. Ett annat bolag får inte nyttja BDU som alternativ. Men alltid välkommet med besök från myndigheter.
Nom
2017-06-11 10:53:02
Bokstavsfölja instruktion
Avisa eller inte, hur gör du och varför. Finns inga gråzoner?

Flygplanet en turboprop som du kommer till har stått i ca en timmes kyla med klart väder och minus 27 grader samt att det ligger pudersnö på vingarna.
Spolar du ren vingarna med vätska eller låter du propparna vispa av pudret? Du har noggrant kollat flygplanet med stickprov och konstaterat att ingen is eller frost finns under samt konstaterat att du själv kan blåsa av pudret. Din avisningsinstruktion säger klart att det som gäller i ditt bolag är clean aircraft concept. Är det bra att bokstavsfölja instruktionen. Kan det kanske inte vara befogat att använda hjärna och erfarenhet vid vissa tillfällen?
@(@T)
2017-06-11 06:59:10
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
... ja men så bra... då kanske ni får ett gäng från Söder som både hoppar av kärran, fotar och filmar med mobilen och sen skriver till Lufartsmyndigheten....
Det handlar inte alltid om att ha rätt.
Men ibland kan det vara bra att göra rätt.
@T
2017-06-10 19:19:42
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Du är säkert spolat ev en och annan kärra och läst på AEA, du kanske till och med har kollaps att fuktigheten är olika i olika delar av landet. Exempelvis fungerar preventiv smärre på ARN än i Norrland. (där av användes det knappt på ARN) Men snöar det eller har det snöt det puder på en kall vinge i nord Norge hoppar vi avisiningen vare sig du vill det eller inte.
Trött
2017-06-10 18:59:02
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
@T Vad vet du om aerodynamik och effekten av ev. kontaminerade vingytor?
Vad vet du om skillnaderna mellan t.ex Dash8 och Boeings vingprofiler?
Som representant för avisningsföretag, vill man nog sälja på kunderna en massa liter avisningsvätska i tid och otid.
sv T
2017-06-10 13:08:21
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Slut på argument?
T.
2017-06-09 18:15:06
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Saknar visserligen 40 års erfarenhet, men med mina 15 år i branchen och ett par år som de/anti-icing Manager och rådgivare till två relativt stora flygbolag så har jag god koll ändå.

Det signaturerna Nattuggla och Börje skriver i denna tråd är det som är kortekt och riktigt. Jag hoppas att de flesta personerna som läser detta inser det.
Trött
2017-06-08 11:09:03
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
@ L@shk Brukar sällan vara i närheten av Norrköping.
Air Florida hade snö/slash på vingarna, som också var en del av kraschen. Men som den expert du är, så vet du att det skall till flera parametrar för ett haveri.
Den primära orsaken var för lite gaspådrag. På grund av igensatta Pt2 probes.
EPR indikerade take off pwr. Men i själva verket var det ca 80% gaspådrag.
Efter kraschen infördes rutinen att alltid checka för korrekt N1, på plan med PW JT8D motorer. Liknande incident har inträffat på en skandinavisk B727.
Har provat ovan nämnda situation i simulator, det var inte kul.

https://www.statter911.com/2017/01/13/35-years-ago-air-florida-flight-90-crash-metro-train-derailment-in-washington-dc/
Pilot
2017-06-08 10:17:44
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Det är skillnad. Använda rev för att back och dessutom vid snö är mindre begåvat. Klimatet för denna snö är förmodligen väldigt annorlunda mot nord Norge. Där av diskussionen med kall luft och lätt pudersnö.

Den STORA skillnaden är att Florida besättningen inte var vana med winter conditions. Samma osäkerhet finner man hos piloter på de stora gulfbolagen där manualen för deice är som Bibeln. För oss skandinaver är snö ett ickeproblem. Boeing S.P. Räcker gott och väl.
L@shk
2017-06-08 07:12:20
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
@Trött har du vägarna förbi Norrköping någon gång kan vi snacka om vad som hände med air florida. Med så lång etfarenhet borde du veta bättre.
Trött
2017-06-07 18:21:15
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
@T Den här diskussionen handlar inte om att flyga med snö på vingarna.
Självklart har piloterna i detta fall kontrollerat om att det inte finns någon is under snön. Planet hade stått hela natten ute med "torra" kalla vingar.
Samtidigt bör du titta lite på vingprofiler, jämfört med t.ex Airbus och Boeing.
När det gäller Air Florida olyckan så har du inte riktigt koll på vad som hände.
Kraschen berodde primärt på för lite gaspådrag, på grund av igenfrusna/blockerade "Pt2 probes", om du vet vad det är.
Du tycks på allvar tro att Fly Vikings piloter riskerar livet på sig själva och andra. Du har synpunkter på att folk "tycker" fast du gör det själv och har svävande utlägg utan någon referens.
Med mer än 40års erfarenhet i branschen, både under arktiska och tropiska förhållanden, tycker jag att jag har koll både på ansvarsfördelning och torr snö.
T.
2017-06-07 14:56:39
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Så klart kommer torr snö blåsa bort. Men om man inte tar reda på vad som ligger under snön, så utsätter man både sig själv och pax för onödiga risker.

Dessutom är det inte riktigt tal om "cold soaked" här eftersom den effekten mer handlar om hur fukt i luften binder på kalla vingar. Riktigt kall luft har väldigt lite fukt. Den stora faran här ligger ju i att flygplanet kan ha varit uppvärmt, fukt har återfrusit som is och sedan täckts av snö. Den typen av olyckor har hänt, och kommer ske igen om det finns piloter som sätter säkerheten i andra hand. Air Florida försökte just denna procedur i Washington, för den som vill läsa vidare.

Vissa flygplan tillåter att man flyger med frost. Inte snö. Aldrig snö.

Det är därför beklagligt att folk som inte har full koll på sådant skriver i den här typen av forum. Det finns det som har koll på läget, och uppenbart de som inte har någon vidare koll.

Vidare kan tilläggas att befälhavarens ultimata ansvar inte på något vis fråntar andra instanser ansvar. Har man inte ens koll på den relationen om ansvarsfördelning, så har jag litet svårt att tro att signaturen Trött faktiskt vet vad han eller hon talar om.

Att Fly Viking har personer med tvivelaktiga prioriteringar tvivlar jag inte en sekund på, det finns i alla organisationer och företag. Det viktiga är att när vi diskuterar sådant publikt på detta forum håller oss till vad som är korrekt och riktigt, inte vad enskilda individer gör.

För i slutändan så kan alla som läser denna tråd vara helt säkra på att proceduren som beskrivs inte är en korrekt sådan. Oavsett vad enskilda tycker.
Pilot
2017-06-06 09:20:34
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Om du känner till Fly Vikings historia kan du gott dra paralleller till WF
Trött
2017-06-05 17:14:43
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
sv T När en TP startar upp sina motorer under de villkor som diskuteras här nämligen : Torr snö på ett "coald soaked" flygplan vad händer, jo det mesta blåser bort. Det du nämner som godtagbart är just det. Du nämner också svävande om Bombardiers "riktlinjer" som enligt dig inte ger utrymme för tolkningar.
Alla regelverk lägger ansvaret på befälhavaren, som skall tillse en säker flygning.
För din info så handlar tråden om Fly Viking och inte Widerö.
Som sagt, det kan vara klokt att låta bli tangetbordet.
sv Dagsgöken
2017-06-05 15:27:03
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Korrekt!
T.
2017-06-05 15:25:06
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Hur kommer det sig att personer (som uppenbarligen) inte har koll på läget för den här typen av diskussioner på nätet?

I världens mest reglerade branch finns det gråzoner, men det är knappast det vi talar om här.

Bombardier som bygger Dash8 har väldigt tydliga riktlinjer för vad som gäller. Följer man inte dessa och något händer, så finns det knappast något utrymme för tolkning.

Fram tills denna vinter så flög i princip samtliga bolag i norden under premissen att man i det regelverk (som kräver varje lands tillsynsmyndighets godkännande) hänvisar till AEA:s rekommendationer. Detta gäller även Wideroe, som genom SAS suttit med i den panel som dikterat villkoren och premisserna för hur man bedriver flyg i arktiska klimat.

Inga avsteg från detta medges.

Däremot, som någon varit inne på, så är det fullt godtagbart att lösa detta med borstar, luft och andra manuella metoder. Att låta torr snö blåsa av är dock ingen godkänd metod.

Så alla ni som yrar och endast har erat tyckande som grund, kanske gör klokast i att låta bli tangentbordet och låta personer som vet vad de talar om svara istället?
Boeing
2017-06-05 15:25:04
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Ja, du nattuggla. Dina jämförelser är kommentarslösa.
Ett flygplan som stått ute hela natten i -20 gr. med ett lätt snöfall med torr snö.
Ja då kan det vara till nackdel med avisningsvätska på vingarna. Med tanke på "holdover time" osv.
Dina påstådda erfarenheter ifrågasätts starkt.
Dagsgöken
2017-06-05 13:16:24
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Det stora frågan är ju OM det är ett regelbrott. Så som jag läser reglerna ska befälhavaren säkerställa att vingar och andra vitala ytor är rena från snö och is vid lättningstillfället.
Nattuggla
2017-06-05 11:42:22
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Hur man tolkar tråden är upp till var och en, ingen kan hävda tolkningsföreträde, det gäller även mig. Jag tolkar det som att incidentet delar folk i två läger. Lite grovt verkar det ena lägret tycka att det är ok att bryta mot reglerna, främst eftersom pilotkåren i nordnorge är experter och vet vad de håller på med. Det andra lägret tycker att man håller sig till reglerna och avisar när vingen är annat än ren, dvs oavsett om det är snö, is, eller både och. Är vingen kontaminerad, avisar man.

Tillåt mig att göra en måhända haltande jämförelse: när är det då t ex ok att flyga berusad? Lite berusad? Ok om det bara är en berusning från gårdagen? Ok om man hinner nyktra till vid ca 30-40 knop?

Min poäng är att man är ute på väldigt hal is (symbolik..) om man ger sig in i gråzonernas förvirrade värld. I de blindas rike är den enögde kung.
Boeing
2017-06-03 21:41:52
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Det går fint att starta med torr snö en kall och torr vinterdag. Men aldrig med på IS på vingarna!! Läs tråden och försök att förstå vad som skrivs och diskuteras!
Olyckan
2017-06-03 14:33:36
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Det går fint att starta med snö och is på vingarna.
Ända till den dagen du startar med MTOM (eller över då du använder standardvikter) och en motor lägger av och du har ett hinder du måste komma över.
Starta med snö på vingarna och du kan ha tagit bort en av de marginaler du senare önskade att du hade kvar.
Claus
2017-06-02 22:35:15
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Vad är grejen med denna tråd? Detta är väl standard i all nordnorge-operation?
Hans
2017-06-02 03:20:00
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Du kan tycka vad du vill om detta, tror dock att få på WF bryr sig om vad nattuggla tycker. De gör vad de är experter på, nord Norge operation.
Nattuggla
2017-06-01 18:14:32
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
En del av min argumentation menar att detta inte är en rutin som någon valde att kalla det. Iaf ingen rutin som återfinns i manualverket. Att man sedan har en subkultur som är betydligt mer kreativ i tolkningen av clean wing concept är en annan femma. Men subkulturer står inte med i manualerna av förklarliga skäl. Dels för att flygchefen aldrig skulle våga sätta sin signatur på dem och dels för att det nationella trafikverket aldrig skulle godkänna dessa.
Boeing
2017-06-01 16:04:12
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Kallt och torrt väder är inte "icing condition". Icing condition är när temp är under +6 och daggpunkt inom 3gr. "Experternas" kunskaper förefaller något begränsade.
Har svårt att tro att Fly Viking eller att något bolag har kamekaze piloter.
@ Nattuggla
2017-06-01 15:56:41
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Vilka regler och förordningar säger att det är förbjudet med nämnda rutin?
Nattuggla
2017-06-01 15:00:49
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Min erfarenhet innefattar både TP och nordnorge, och jag har respekt för den typen av operation. Men jag har nolltoleras för regelvidrigt och nonchalant beteende. Jag är ledsen, men inget kan få mig att tycka att besättningen i detta fall agerat rätt. Av den enkla anledningen att de agerat fel.
@nattuggla
2017-06-01 11:27:19
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Nu härstammar Flyg Vinkings grundare från WF och detta är inget ovanligt gör WFs operation. Du nämner pengar, de flesta betalar en engångssumma per säsong då antalet avisningar är ovestentligt rent ekonomiskt. Om du inte har erfarenheter från nord Norge så somna om!
Börje
2017-06-01 10:31:25
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Skrota hela konceptet. En olycka kommer ske snart. De flyger i ett av världens tuffaste klimat och nonchalerar fullständigt regler och föreskrifter. Vingarna ska inte ha snö på sig när man lyfter även om man tror* att det ska blåsa bort. I kommersiell flygning har man ett enormt ansvar gentemot sina medresenärer!

Flyg Widerö istället.
Deice
2017-06-01 00:52:31
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Viskositeten kollas varje morgon och varje ny tankning av deicevätska. Den är designed att blåsa av vad 80kt, där av avisar man inte c172 och pa28 med dessa vätskor. Större turbopropp går finfint.
Nattuggla
2017-06-01 00:49:45
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
För mig är detta solklart. Det handlar om två saker, tid och pengar. Om man hade obegränsat av båda, finns det längre ingen grund till att inte avisa. Men tid och pengar är som bekant tätt sammankopplade i vinstdrivande bolag. I synnerhet mindre bolag som har ökad sårbarhet.

I det här fallet valde man att spara både tid och pengar, på bekostnad av säkerhet och mot bättre vetande. Att dessutom bryta mot reglerna inför sin huvudkonkurrent tyder på osedvanligt dåligt omdöme.

Tills att Bombardier publicerar en bulletin om att det är aerodynamiskt fördelaktigt att försöka ta av med snö och is på vingen kontra avisningsvätska, tror och hoppas jag att FlyViking from nu följer de lagar, regler och procedurer som finns där för allas vår säkerhet.
Nattuggla
2017-06-01 00:28:55
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Att avisningsvätska skulle ha större negativ påverkan på aerodynamiken än snö köper jag inte. Att typ 3 och 4 har relativt hög viskositet jämfört 1 och 2 är en sak, men att påstå att man klarar sig bättre med is och snö på vingen än avisiningsvätska är för mig ytterligare en dålig bortförklaring. Återigen, man bör undvika att försvara ett dåligt beslut med ogrundade argument.
Rattarn
2017-05-31 16:31:17
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Torr snö som du blåser bort med munnen och som dessutom blåser av när du taxar har mindre påverkan än avisningsvätskan på aerodynamiken även om småfläckar blir kvar. Vätskan är gjord för att lämna vingen vid högre rotationsfarter än för turbopropp.
P
2017-05-31 11:25:09
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Hade det varit gratis avisning så gissar jag att de hade tagit en.
Nattuggla
2017-05-30 21:19:22
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Läst, men inte förstått.

Kan någon förklara för mig varför man väljer att INTE avisa en snökontaminerad vingyta? Vad är det specifika skälet/skälen till att inte göra det? Vad grundar sig detta beslut i, och hur försvarar man beslutet i förhållande till regelverk och SOP?

Det är en sak att göra fel, det kan vi alla göra. Men att offentligt försvara ett felaktigt agerande och hävda att man agerat rätt förvånar mig. Där jag arbetar hade detta varit skäl för uppsägning.
@P
2017-05-30 13:02:17
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Luftfuktighet och temperatur är variabler att ta hänsyn till. Sen är det skillnad vi en morgonavgång där bågen stått över natten och vid en vändning. Är du ny kommer du nog avvisa men ju mer erfarenhet du får sv den typ av produktion vet du när du kan skippa det. Sen kan man tycka vad man vill bakom skolbänken.
sv P
2017-05-30 11:51:14
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Förklara närmare vad det är som inte är så smart.
P
2017-05-30 09:53:37
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Vad jag förstår har flygplanet stått ute över natten och då är det ju inte så smart att låta bli att avisa. Läget är ju ett annat vid kortare stopp på 20 min och kall snö.
@ABC
2017-05-30 00:15:00
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Nord Norge operation är extremt men vi vad vi gör. Vet vet också när vi inte skall flyga. Lokal kännedom på alla destinationer är A och O!
sv ABC
2017-05-29 22:53:45
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
"låter lite extremt" Torr snö är torr snö. Grabbarna i nord Norge vet vad de gör. Till skillnad mot vissa andra, när det gäller avisning.
ABC
2017-05-29 19:08:18
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Torr snö behöver inte avisas. Räcker med att skicka ut någon på vingarna med en kvast. Att låta fartvinden ta bort snön låter lite extremt.
Boeing
2017-05-25 15:19:58
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
De här "Luftens cowboys" som någon "expert" kallade de, vet vad de gör.
Vad jag vet har inga olyckor förekommit i nord Norge på grund av nedisning.
Däremot såg vi för en del år sedan ett "stort" skandinaviskt bolag, som inte visste vad de gjorde.
Billy
2017-05-25 12:03:54
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Luftens cowboys
ATPL
2017-05-25 10:46:24
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Jag har fått lära mig att du vet inte vad som ligger under snön så avisa alltid.
Aerodynamik
2017-05-25 09:02:59
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Nu är det ju varken första, eller sista, gången en Dash8 tar av med torr snö på vingarna.
Har personligen sett konkurrenten WF göra det många gånger.
Dessutom är det ju så, att skillnaden i aerodynamiska egenskaper, mellan vingen på en Dash8 och exempelvis B737/A32X är monumental. Kan nästan inte jämföras på samma dag....
WF
2017-05-24 23:56:51
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Detta är normalt på WF i nord Norge. Torr snö på kall vinge.
FC SAS
2017-05-24 18:59:41
SV: Fly Viking tog av med snö på vingarna
Jag skulle ha avisat då jag inte innan verkligen kan veta att inte stora delar av snön fastnat. Den översta snön blåser säkert av men knappast säkert att all snö gör det.

Det kostar på att flyga säkert. Free from frost and ice at pre takeoff check 2 min innan start.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev