Tråden startades av: Taxning med B737  2017-06-06 11:06:57
Jan Wingroth 
Undrar om det är möjligt att taxa med en motor på en Boeing 737? Eller är det bara turboprop som kan utföra?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jokern
2017-06-27 13:00:19
SV: Jan Wingroth
Tack för att du bekräftar det DC-10
DC-10
2017-06-15 13:13:43
SV: Jan Wingroth
@Jokern Att du är förvirrad råder inga tvivel om. Det är INTE drivning på hjulen!
Försök och hitta det på Google, om du kan.
Jokern
2017-06-14 17:21:28
SV: Jan Wingroth
Nu blev jag ännu mer förvirrad. Är det drivning på hjulen eller inte?
Läs mer:
2017-06-12 13:55:14
SV: Jan Wingroth
Det är på gång, men när?

http://www.flygrevyn.se/tidigare-nummer/flygrevyn-2-2016/

Läste om det i det här numret av Flygrevyn.
Spinner
2017-06-12 12:12:08
SV: Jan Wingroth
Till "Jokern",
Vad pratar du om??
Drivning på hjulen??
Vilket flygplan har det, haha?
Bra skämtat, jokern... !

DC-10
2017-06-12 09:29:50
SV: Jan Wingroth
@ Jokern Vet inte om du försöker att driva med oss. Men för tusan, flygplan har inte drivning på hjulen!! Att de kör med "frictiontester" är för att mäta bromsvärdena.
Jokern
2017-06-11 23:31:45
SV: Jan Wingroth
Till Spinnern: Så du menar att dom har fel där angående drivning på hjulen?
DC-10
2017-06-09 21:10:10
SV: Jan Wingroth
@Sv LP Vilken typ av motor tycker du att JAS'en har - Otto motor eller Jet motor?
För din info så är jetmotorer - ja, just det turbinmotorer.
Lämna skolbänken innan en massa fåniga påståenden!
Kaparn
2017-06-09 20:09:02
SV: Jan Wingroth
Nog har väl JAS-en turbinmotor i alla fall. Den har ju ingen kolvmotor
Sv LP
2017-06-09 17:50:41
SV: Jan Wingroth
@Sv LP Vad har då JAS för motorer? Turbojet eller turboprop?
Utan turbiner flyger inte en JAS!! Även om Militären opererar efter RML, så innebär det inte att de bränner motorer i onödan. Snälla, tro inte, leta fakta!
Jokern
2017-06-09 17:50:33
SV: Jan Wingroth
Jaha. Har den kolvmotor alltså?
LP
2017-06-09 17:49:42
SV: Jan Wingroth
Vilket lustigt svar...
JAS förekom endast som exempel gällande frågan om jetmotorn behöver gå viss tid på tomgång/lågvarv innan man maxbelastar för TKOF.
Tråden handlar som bekant om taxning på en motor.
Märkligt att du påstår att JAS inte har en turbinmotor (=jetmotor)!
Vilken typ av motor anser du att JAS har?
Kolvmotor? Elmotor? Uppskruvad fjädermotor?
@Sv LP
2017-06-09 15:15:56
SV: Jan Wingroth
Nu har inte JAS turbin motorer, sen är det andra faktorer som styr det militära än det civila.
Spinner
2017-06-09 10:35:15
SV: Jan Wingroth
Men snälla "Jokern",
Inga hjul på flygplanen kan "spinna loss", det har vi redan konstaterat.
De kan släppa eller glida vid inbromsning och sväng.
Inga flygplan har drivning på hjulen.
Jokern
2017-06-09 04:36:10
SV: Jan Wingroth
Men det är väl därför som dom kör med "friction tester" på Taxi och Rullbanor. För att hjulen inte ska spinna loss?
Single engine
2017-06-09 00:13:38
SV: Jan Wingroth
Vi kör också Single Engine taxi out med B737. Inte lika många som gör det men det brukar funka riktigt bra på t.ex. Arlanda. Boeing rekommenderar 2 minuters "warmup" plus att själva startcykeln som tar ca 45 sek. Så skulle det vara så att det inte är nån kö när man börjar taxa så brukar man ändå hinna snurra igång ettan utan problem.

Som andra redan nämnt så får man ju tänka sig för vad som finns bakom eftersom det krävs hög effekt för att komma loss från stillastående, särskilt om det är en tung -800. På vissa ställen kan det vara olämpligt.

sv LP
2017-06-08 23:04:19
SV: Jan Wingroth
Det är det som är en av finesserna med turbinmotorer, uppvärmning behövs ej. Men däremot "cooldown" tid efter landning/reversering.
JAS Gripen har som krav att vara i luften under minuten efter motorstart, som jämförelse. Väl att minnas att de opererar under RML.
LP
2017-06-08 20:37:00
SV: Jan Wingroth
"Spinna loss" antyder ju att det skulle vara drivning på hjulet och det vet vi ju att det inte är.
Du menar väl att hjulet lättare kan tappa greppet om det är halt?

Om jag inte minns fel så tror jag inte att det är rekommenderat att köra en-motor taxning när platta och taxibanor är hala.
För att återknyta till mitt tidigare svar så handlar det endast om sing-eng taxi EFTER landning, på väg in till gate.

(vissa TP-operatörer, därbland Cimber (före alla konkurser och sammanslagningar) körde förr sina ATR med sing eng taxi UT till start. Men jag kan inte tänka mig att det kan vara bra för en turbinmotor att startad upp och sedan nästan omgående applicera TKOF power.)
737/757/767
2017-06-08 20:21:03
SV: Jan Wingroth
Single Engine Taxi ( SETI ) används av många flygbolag. Det är ett bra sätt att spara bränsle och därmed pengar. För övrigt så sliter det även mindre på bromsarna då man taxar på 1 motor. För B 737 och 767 så skall motorn gå på tomgång i 3 minuter efter att man avslutat reversering för att temperaturen ska gå ner i motorn ( Cooldown ) B 757 med RR RB 211 motor så räcker det med 1 minut. Vid halka på taxibanor och plattor ska man inte använda SETI på grund av assymetrisk trust vid taxning på en motor då det kan bli problem att styra flygplanet då noshjulet kan skidda då det råder halka.
Jokern
2017-06-08 18:02:18
SV: Jan Wingroth
När jag gick i skolan var det en som sa det
sv Assymetric
2017-06-07 17:56:34
SV: Jan Wingroth
Var har du hört det?
Jokern
2017-06-07 17:02:10
SV: Jan Wingroth
Men man ska undvika det om det är halt på taxibanan eftersom det finns risk att hjulen på den motor som är i gång kan "spinna "loss. Så har jag hört i alla fall
LP
2017-06-07 16:41:36
SV: Jan Wingroth
Fungerar alldeles utmärkt vid normal intaxning.
Har gjort det flera gånger med A330 (procedur som infördes i EK, och säkert flera andra bolag)
Enda problemet som kan uppstå är om man stannar och måste starta med en omedelbar skarp sväng mot gående motor.
Man bör se till att inte tappa sitt Momentum efter det kan krävas ganska kraftigt pådrag för att starta upp igen, och det är ju inte bra på plattan eller vid terminalen bland andra flygplan och markpersonal.
Assymetric
2017-06-07 08:08:55
SV: Jan Wingroth
Hört att den asymmetriska kraften blir så stor att den drar av däcken på flygplanet?
Jo
2017-06-06 22:21:40
SV: Jan Wingroth
Fungerar bra.
Airbus har jag hört fungerar ute detta med.
Tim
2017-06-06 15:43:19
SV: Jan Wingroth
Finns en del bolag som har som policy att taxa med bara en motor vid ankomst
Trött
2017-06-06 15:31:40
SV: Jan Wingroth
Varför skulle det inte gå? Man kan ju flyga på en motor!
Pilot
2017-06-06 12:20:31
SV: Jan Wingroth
Det går
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev