Tråden startades av: Leif  2017-06-26 06:30:20
SAS cancellert 
SAS cancellert

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv Tomaz
2017-07-18 18:46:23
SV: SAS cancellert
Tycker du det är proffsigt att snuva kunderna på sin rättmätiga ersättning vi förseningar och inställda flyg? Norwegian fortfarande på svartalistan hos ARN.

John
2017-07-18 17:53:33
SV: SAS cancellert
Resultatet för Q3 presenterar SAS den 5:e september, vi får vänta ytterligare någon månad på DYs Q3 rapport. Blir intressant att se.

Övertygad att båda visar positiva resultat för kvartalet. Och med tanke på att sas slog analytikernas förväntningar i Q2 och norwegian var sämre än analytikernas förvänta i Q2 så tror jag det är ombytta roller i Q3. SAS går något sämre än förväntat och Norwegian något bättre. Men båda går positivt.

Min brasklapp är att jag tror DY har större press på sig, för om de misslyckas ytterligare ett kvartal så blir nog investerarna ordentligt oroliga.

Mina GISSNINGAR. ;)

Ha en trevlig kväll bråkstakar och gnällspikar!
ACER
2017-07-18 16:55:17
SV: SAS cancellert
Dags att höja ribban lite. Ingen talar idag om att Lufthansa var nära konkurs i början av 90-talet. Att gå med vinst ett antal år är ingen garanti för långsiktig överlevnad eller att vara nära konkurs betyder heller inte att man längre fram går i putten.
Tomaz
2017-07-18 16:40:31
SV: SAS cancellert
Tyvärr, gamla monopolbolag som SAS har mycket svårt at konkurrera med proffsa bolag som Norwegian.
TT
2017-07-17 20:08:54
SV: SAS cancellert
Vänta och se Q3 på SAS og Q3 på Norwegian.-..
Jonas
2017-07-17 12:22:13
SV: SAS cancellert
Norwegian har gått med vinst i alla år utan om 2......SAS har nästan varit konkurs....
pierre holmgren
2017-07-15 21:18:04
SV: SAS cancellert
Sv Gobir , SAS tab for Q 1 og 2 er jo peanuts ved siden af norwegians og modsat NAS så får SAS for 3 år i træk overskud for helåret.
sv ph
2017-07-15 15:39:16
SV: SAS cancellert
Att du svarar på min fråga!
Gobir
2017-07-15 13:49:08
SV: SAS cancellert
Med SAS' stora förluster, kommer dom at klara att överleva?
Tomaz
2017-07-15 12:55:33
SV: SAS cancellert
Varför Chicago flighten till Stockhom kansellerad igår?
pierre holmgren
2017-07-13 20:26:27
SV: SAS cancellert
Sv sv ph, ja som kom den langt under de 200 (ned ufattelige 14,82% på,en dag ) ganske som forudsagt, var der mere du ville? Shorterne fester og aktionærerne græder.
Klas
2017-07-13 09:21:00
SV: SAS cancellert
Tror vi just hittat den Norska motsvarigheten till Gröna Lunds Fritt Fall?
sv ph
2017-07-12 16:12:36
SV: SAS cancellert
Du är under den psykologiske gräns här på FT. Hur låg är den psykologiske gräns för SAS aktien?
pierre holmgren
2017-07-12 13:41:30
SV: SAS cancellert
Sv Leif , ja sælg du bare så har du en fin fortjeneste set over det seneste år , det samme kan man ikke sige om norwegians aktie som er NEDE utrolige 60 % på 15 måneder og det stopper ikke her trods en lille stigning idag som bare er en Bulltrap højest sandsynligt så snart under den psykologiske grænse på 200.
Leif
2017-07-11 21:03:40
SV: SAS cancellert
Mitt råd, selg SAS aksjene før de ender i 0 kr.
sv ph
2017-07-10 17:21:23
SV: SAS cancellert
"Ang aktier så kan jeg jo være ligeglad men forsøger bare at omtale risikoen ved norwegian aktien så folk kan komme ud i tide."
Tänk på vad du skriver!!
pierre holmgren
2017-07-09 22:20:53
SV: SAS cancellert
Sv sv ph , intet sted skriver jeg at jeg opfordrer til at sælge norwegian aktier.
Klas
2017-07-09 21:38:41
SV: SAS cancellert
*asgarv*

Äh, när det inte passar Leif så måste vi varar tysta!
@Leif
2017-07-09 20:21:45
SV: SAS cancellert
Så vitt jag kan se så nämner du Norwegian först i denna tråd. "Man skall icke kasta sten i glashus".
Leif
2017-07-09 11:31:10
SV: SAS cancellert
Sv ph. Denne tråden handler om SAS' kanselleringer! Og du babler om aksjekursen på Norwegian! Vi vet du er besatt av Norwegian, men det får da snart være en grense for ditt idioti.
Linkan
2017-07-09 08:35:26
SV: SAS cancellert
När ett SAS flyg blir inställt överföres oftast passagerarna till ett samarbetsbolag. Av den anledningen drabbas SAS passagerare i mindre utsträckning än DY passagerare vid inställda flygplan.

Norwegian har ingen samarbeidsavtaler med andre flyselskap, og konsekvensen av å kansellere et fly blir dermed større for passasjerene, og dyrere for Norwegian.

Samarbeidsavtalen gjør at SAS eller Widerøe har mulighet til å sette passasjerer på andre flyvninger om deres avgang blir innstilt.

https://www.nrk.no/trondelag/satt-fem-timer-i-flyet-pa-gatwick-uten-mat-1.13592228 Inte kanselerat men mycket försenat!

Man skall inte stirra sig blind på siffror!
Fler passagerare drabbas hårdare när DY ställer in en flygning.
Johan
2017-07-08 18:43:43
SV: SAS cancellert
SAS var Skandinaviens värsting i juni. Regularitet: Norwegian 99,4% och SAS tyvärr bar 98,7%.
emil.
2017-07-07 09:29:43
SV: SAS cancellert
Gunnar, Gunnar...

Som kanske framgått i andra trådar så jobbar jag verkligen inte på SAS. Jag är PPL pilot (därav lite kul att lägga sig i skvaller här) men jobbar också inom infrastrukturfinansiering/private equity. Där ingår bland annat köp av flygplatser men ibland även flygplansfinansiering även om det görs i leasingstrukturer vanligtvis.

Vad det innebär i termer av förståelse för cash-flow, finansiella rapporter och resultat etc etc får väl andra bedöma men jag känner mig ganska trygg i att slutsatserna är rimliga även om jag såklart inte ägnar sådär våldsamt mycket kraft åt att djupanalysera flygbolag.

Din fråga; "vad händer i SAS?" kan du inte annat än förvänta dig svar du uppenbarligen inte förstår alternativt skvaller som uppenbarligen inte är verklighetsförankrade. Du får väl därmed välja själv du tycker har störst trovärdighet.
sv Så ja så ja
2017-07-06 23:00:10
SV: SAS cancellert
Nattinatti!
sv ph
2017-07-06 22:52:29
SV: SAS cancellert
Tråden handlar om SAS. "Jeg er ikke forundret over at du ikke forstå det".
När du väljer att uttala dig på ett SVENSKT forum, så är det inte vi som inte förstår språket. Dessutom uppmanar du att folk ska sälja sina DY aktier.
Är det lagligt att försöka att påverka aktiekursen på det sätt du gör?
Du är den dansk du är!
pierre holmgren
2017-07-06 21:47:22
SV: SAS cancellert
Sv sv ph , selvklart kan shorterne ikke påvirke norwegians operative resultat og det er der heller ingen der har sagt, tror du mangler lidt indsigt i hvordan karusellen drejer rundt. Derimod er det norwegians operative resultat for juni som får konsekvenser på kursen som du ser i dag. Hvem tror du solgte alle de aktier idag som gjorde at der var flere sælgere end købere og derfor fald? Det var ikke dig ej heller din nabo eller andre du kender, men shorterne der solgte de aktier de har lånt og solgt til højere pris for en tid siden og nu købt tilbage til lavere pris som nu sælges igen for at presse kursen.
Leif
2017-07-06 20:34:39
SV: SAS cancellert
Sv pierre. Denne tråden er om SAS!! Klarer du å forstå det? Eller skal du fortsette gnålet, og din besettelse av Norwegian. Igjen S A S!
Så ja så ja
2017-07-06 19:46:09
SV: SAS cancellert
Och pajkastningen forsätter på samma infantila nivå som vanligt?! Dags att växa upp snart?
pierre holmgren
2017-07-06 19:16:51
SV: SAS cancellert
Sv sv ph , er ikke forundret over at du ikke forstår hvad jeg mener, jeg taler om pax som oplever en aflysning og ej alle pax. Ang aktier så kan jeg jo være ligeglad men forsøger bare at omtale risikoen ved norwegian aktien så folk kan komme ud i tide.
sv ph
2017-07-06 17:24:22
SV: SAS cancellert
Dina "shorters" kan inte påverka Norwegians operativa verksamhet. Du är HELT besatt av dina aktie "profetior" och shorters. Get a life!
sv ph
2017-07-06 17:12:10
SV: SAS cancellert
Du menar alltså att inga Norwegian pax kommer fram till sin destination?
Den konklusionen är "totalt til grin".
Sen får vi se vad "turn around" kan ge SK. Största framgången för SK är att döpa alla sina besparingsprogram till det ena och det andra. Excellens och Excellens NG och vad vet jag. För tråden handlar väl om SAS oförmåga, eller hur?
sv BP
2017-07-06 10:19:14
SV: SAS cancellert
Det som menades var naturligtvis kommersiell lufttrafik, vilket de flesta förstod.
Förstå gärna inläggen.
pierre holmgren
2017-07-06 10:02:07
SV: SAS cancellert
Fakta er at norwegian. Ikke kan få sine passagerer frem til destinationen , men tilbyder en afgang op til 10 dage senere , totalt til grin lige som deres finans tal er som kom nu , de flyver en del og med høj belægning men gør det gratis så at sige. Tjener ingen penge i det der skulle være deres bedste måned derfor kvitter shorterne som udemærket vidste dette med at dumpe norwegian aktier som de har lavet en Bulltrap med de seneste dage , kl 09.59 nede 6,02% til 228,00
Leif
2017-07-06 00:16:02
SV: SAS cancellert
Fakta: SAS ikke kansellerte flights i juni: 98.7%, Norwegian: 99.4%.
Gunnar
2017-07-05 19:09:11
SV: SAS cancellert
Sv. Disregard SAS anställdas propaganda, Emil och Pierre.
/jes
2017-07-05 11:23:45
SV: SAS cancellert
Självfinansierande, Swedavias ja numera, inte historiskt, det är omöjligt - men de andra då, kommunala och militära (Kallax, Kallinge och fd militära som Frösön och Barkåkra)?
BP
2017-07-05 10:16:10
SV: SAS cancellert
@sv emil. Kolla fakta innan du skriver. Bränsleskatt finns både för Avgas och Jet A1 och debiteras privata flygningar och firma flyg.
emil.
2017-07-05 00:06:11
SV: SAS cancellert
Läs på själv!
Flyget är den enda infrastruktur i Sverige som är självfinansierande.
400 miljarder går till väg och järnväg under 10 år medan svenskt flyg inte belastar stadskassan med en krona för sin infra. Fair enough, bränsleinköp är det ingen skatt på. Det var möjligen lite förhastat men i sak spelar det ingen roll, det var inte poängen. Bara momsen på resor väger upp det med råge.
sv emil
2017-07-04 16:13:12
SV: SAS cancellert
Bränsleskatter? Läs på innan du yttrar dig.
emil.
2017-07-04 10:19:33
SV: SAS cancellert
Jag förstår naturligtvis oron ur den anställdes perspektiv men SAS är inte en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Syftet med SAS är att säkerställa flygtransporter till och från Skandinavien. Det är viktigare att infrastrukturen upprätthålls än var anställda är baserade, åtminstone strikt ekonomiskt.

Statligt ägande av flygbolag är inte nödvändigtvis lönsam, men infrastrukturen som sådan gör att några 100 miljoner/kvartal är småpengar i förhållande till intäkterna handeln genererar. Man ska också tänka på att det är staterna som drar in bränsleskatter, det är Swedavia (i Sverige) som tjänar flygplatsavgifterna och en rad andra bolag som i sin tur betalar skatt och ger arbeten baserat på intjäning från SAS.

Så, för en statlig ägare, är det ett gungor/karusell scenario vilket gör att SAS förluster inte har lika stor inverkan på staternas ekonomi.

Jag hade hemskt gärna sett en annan ägare till SAS (och Swedavia) även jag. Men endast ifall denna ägare kan garantera att tillgängligheten inte försämras. Rimligen skulle CPHs (iofs minskande) dominans minskas till förmån för ARN vilket skulle roa mig men det är knappast viktigare än att vi har ett väl fungerande inrikesnät och trots allt ökande andel LH.

@Pierre; agree, Gunnar är inte seriös. Om han ens är intresserad av att förstå så undrar jag om han har förmågan.
pierre holmgre
2017-07-04 04:13:13
SV: SAS cancellert
Gunnar er en spammer uden for pædagogisk rækkevidde , håber da ikke han er norwegian ansat for det har de trods alt ikke fortjent.
Gunnar
2017-07-03 18:11:12
SV: SAS cancellert
Disregard Emil och etc. ---Nån som vet varför?
@emil
2017-07-03 16:49:45
SV: SAS cancellert
Får RG som han vill blir majoriteten av besättningarna baserade utanför Skandinavien för att sänka personalkostnader. Då går Sk dk No miste om skatteintäkter och det måste bli politikskt känsligt att fortsätt äga SAS. Norge och Sverige vill ju redan sälja sina andelar. Sker detta är det nog godnatt.
emil.
2017-07-03 09:59:20
SV: SAS cancellert
Men kära lilla Gunnar (och Leif)
Om ni är så intresserade ska ni väl inte ställa frågan här och därefter negligera seriösa svar.

Föreslår att ni, om ni seriöst undrar:
1) läser FEK A
2) läser SAS Investor Relations hemsida
3) läser årsredovisningarna och finansiella kommunikéer
4) köper en aktie så ni kan ringa och ställa frågor
5) går på bolagstämma
6) funderar på vad det innebär att SAS har 3 AAA ratade länder som ägare.

SAS läggs ned eller säljs den dag regeringarna har ett omedelbart och fullgott alternativ som säkerställer flygtrafiken. Det skulle LH kunna göra efter en rimlig integreringstid men aldrig en LCC. SAS kommer aldrig gå i konkurs över en natt oavsett mängd spikar i kistan. Kistan är nämligen tom och bolaget sitter nämligen på tre länder som dessutom alla är bland de starkaste i världen.

Ovan betyder dock fortfarande inte att man ställer ut maskiner för att omedelbart kunna flyga hem folk pga en försening som kan bero på vad som helst.
At emil
2017-06-30 23:17:31
SV: SAS cancellert
Vad händer på SAS? Mycket, missat att de vill flytta produktion till England och Spanien till marknadens sämsta vilkor? Oddsen för strejk i höst ökar.
Leif Larsson
2017-06-30 19:46:53
SV: SAS cancellert
Frågan om vad som händer i SAS är synnerligen befogad,
Gunnar
2017-06-30 19:37:51
SV: SAS cancellert
Disregard Emil. Nån som vet varför?
emil.
2017-06-30 14:50:39
Re: Gunnar
Snälla, sluta! Du låter som vdv där var och varannan mupp försökte snacka upp eller ned bolag.

Vad händer på SAS? Vad menar du med det? Inget särskilt händer på SAS. De flyger runt 3 miljoner personer per månad under sommaren. Flygplan blir försenade och om det är slingat till en annan destination så blir den inställd. Så är de toch så ska det vara.

Självklart, är det heller inte tanken att ha 100% servicegrad. Det vore idiotiskt. Den typen av redundans betalar sig inte och passagerare i gemen är heller inte intresserade av att betala den premien det skulle kosta att ha flygplan ståendes väntandes lite varstans för att kunna hoppa in. SAS har en redundant A330 och den var väl helt enkelt på vift någon annanstans.
Gunnar
2017-06-29 18:04:09
SV: SAS cancellert
SAS Stockholm-Chicago, kansellerad idag, nån som vet varför? I går SAS från Hong Kon 17 timmar sen, va händer på SAS?
Mrs Grumpy
2017-06-27 15:28:06
SV: SAS cancellert
Svar till smurfarna och Leif: Håller helt med, skrev ett inlägg tidigare idag om nivån på många inlägg här men granskaren valde att inte publicera det. Konstaterar att inlägget troligen väckte anstöt hos granskaren som troligen tog det som personlig kritik! Vilket gör att det här inlägget säkert blir borttaget också..
@Leif
2017-06-27 11:06:20
SV: SAS cancellert
Nej, låter bli att checka statistiken.
Många på det här forumet som behöver skaffa sig ett liv.

När skall den här fantastiskt infantila sandlådekampen DY-SK sluta?

Ha en bra sommar all personal på både SK & DY!
smurfarna
2017-06-27 10:52:10
SV: SAS cancellert
Jag fattar inte varför varje inlägg skall granskas innan det publiceras på forumet? Verkar ju vara rena lotteriet om det godkänns eller inte.
Leif
2017-06-26 22:24:27
SV: SAS cancellert
SAS har flere kanselleringer i juni, enn Norwegian, sjekk statistikken.
M.Entor
2017-06-26 18:46:32
SV: SAS cancellert
En av de mest intressanta och nyskapande trådstartar på länge. Tummen upp!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev