Tråden startades av: Fippe  2017-06-27 16:03:14
BRA och deras 146 
Är det ngn som vet hur länge man planerar ha kvar Bae 146? Dom börjar ju bli gamla och 4a motorer känns ju inte speciellt miljövänligt.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

EmBRAer
2017-07-10 19:40:35
SV: BRA och deras 146
Förstår inte varför Bra inte intresserar sig för Embraer 170/90/95? Kanonfina plan på alla sätt och vis.
ABC
2017-07-09 06:11:47
SV: BRA och deras 146
Nu har jag aldrig flugit med BRAs ATR men väl med andra bolag såsom Jettime, Bangkok Airways, DAT, DOT, Finnair och Kingfisher. Givetvis är de gamla flygplanen bullriga men de nyare tycker jag är tystare än vissa jet inne i kabinen. Även om benutrymmet i de flesta fall varit uselt känns det skönt att alla har fönster eller gångplats.
V.I.R
2017-07-08 23:16:12
SV: BRA och deras 146
Sure!
Ta en MD80 t.ec. Vid motorbortfall har/hade den ART=Automatic Reserve Thrust
ART går in och ger c.a 10% xa dragkraft vid 1 motorbortfall.
Skillnaden är dock att ATR planen har från grunden mkt sämre vikd/dragkraft prestanda. On top of that hat ATR planen en mkt taskig vingar, mer en smal linjal.
MD80 som exempel igen har fortfarande en vinge värd kallad namnet "vinge"

Nej ATR planen är byggda med små flygande marginaler.
Vid isbildning skulle jag speciellt inte vilja sitta i kärran med den vingen...
Ubbe Viking
2017-07-08 16:22:49
SV: BRA och deras 146
Hej V.I.R.

Att en ATR bara får 50% dragkraft kvar vid motorbortfall är helt taget ur luften...
Det finns något som kallas för "Engine uptrim" som fungerar precis som det låter. Vid motorbortfall så skyfflar den kvarvarande motorn på ännu mer effekt än T/O power och behåller god flygprestanda.

Du kan tryggt flyga ATR, den sjunker inte som en gråsten oavsett motorbortfall.

Björn
2017-07-08 10:52:56
SV: BRA och deras 146
Tar ju alla dagar i veckan hellre tåget än flyger ATR mellan Stockholm - Göteborg. Planen har usel prestanda, kvalitet och komfort.
Gh
2017-07-08 10:52:25
SV: BRA och deras 146
10-15 min är mycket på 50min och viktigt för en affärspax speciellt. Sedan är det ju bullernivån hur är det mellan Arj och Atr?
Miljö Nisse
2017-07-08 00:19:25
SV: BRA och deras 146
Tror man kan tänka sig det om man pratar miljö och flyg i ett hållbart samhälle.
ATR flyger MMX/ BMA på
Ca 1h 15min och gör av med 700kg bränsle på72 passagerare, medan AV 146/ RJ 100,.Rj85, flyger samma sträcka på ca 1:00 och gör av med minst 2 ton, på Max 112 pers(RJ 100)( 85 på RJ85).
Ska man flyga så är man nog villig att lägga 15 min extra och spara in mycket på miljön.
Tycker BRA gör ett väldigt BRA jobb som satsar på snåla flygplan och även kör på bio bränsle,
Ett föredöme för flygsverige!!

V.I.R
2017-07-08 00:11:24
SV: BRA och deras 146
Blir det motorbortfall på en ATR, speciellt vid T.O är det ju bara att be till gudarna att man kommer ner till terra ferma oskadd. Kärran är ju en gråsten med en motor. (50% dragkraft försvinner)
RJ85 har ju ändå 75% dragkraft kvar om en motor måste stängas ner.

Men åter, ekonomin på en ATR kontra RJ85 är ju enorm.

Räknar man bort tiden från start på en flygplats, inflygning mot flygplats.
Den totala tiden på cruise level sedan är ju det marginell skillnad på!
BMA-Göteborg t.ex.
Hur mkt skiljer det i tid mellan en RJ85 och en ATR?
10-15min?
Marginell skillnad dvs.

Men ekonomiskt är det STORA skillnader per stol räknat......
Hepp
2017-07-07 22:12:09
SV: BRA och deras 146
Om så är fallet är det slut med charter. Och frågan är om man vill sitta i en Att prop mellan Mmx och Bromma.
Atte
2017-07-07 20:09:53
SV: BRA och deras 146
Det blir bara ATR för BRA framöver...
Gh
2017-06-30 11:45:32
SV: BRA och deras 146
Är det hotet om flygskatt som gjort att man avakaktar miljövänligare flygplan ?
Fel upptäckt
2017-06-30 06:07:50
SV: BRA och deras 146
Det är inga 146:or men däremot RJ 100.

Skillnaden är att de inte är linstyrda som 146orna. Och glasscockpit.

Anders
2017-06-30 02:06:10
SV: BRA och deras 146
Håll ut.Cseries är på gång.
John
2017-06-30 01:06:25
SV: BRA och deras 146
Swiss har en del kvar också fortfarande, även om de skiftas ut successivt
Hasse
2017-06-29 19:22:54
SV: BRA och deras 146
Cityjet och Brussels kör Avro också.
Alex
2017-06-28 21:50:09
SV: BRA och deras 146
Dock är de fräscha invändigt och det är de som gemene man bryr sig om.
Gh
2017-06-28 17:03:01
SV: BRA och deras 146
Finns väl bara BRA kvar i Europa med Avros. Känns dom att man stagnerat en aning.
Hur går det föresten ekonomiskt ?
Hasse
2017-06-28 11:37:28
SV: BRA och deras 146
Rest. BMA-VBY 1995 med Malmö Aviation.
Reste BMA-MALMÖ 2017 med BRA.
22 år emellan i samma flygplansmodell.
Utveckling?
RJ
2017-06-28 00:11:44
SV: BRA och deras 146
146:orna lämnade Malmö aviation 2000-2001 :)

Det som finns nu är en Version av dessa som heter Avro RJ85 och RJ100
Dessa kommer att finnas kvar ett antal år till innan man fått ett nytt flygplan på plats.
Vilken typ som ersätter får framtiden utvisa.
Men iallafall till 2019 minst ser du Avro RJ i luften.
Daniel A
2017-06-27 22:19:29
SV: BRA och deras 146
BRA gillar att snacka miljö men är inte beredd att satsa pengar på det. Se bara på deras usla argument varför Bromma borde vara kvar, större flygplan och fler passagerare kan aldrig innebära ett plus för miljön, eller jo.. om man sitter i ledningen för BRA. Vi kommer se 146or länge i Sverige, men kanske lite mer miljö certifierat kaffe ombord.
Kjell landningsställ
2017-06-27 21:30:55
SV: BRA och deras 146
Var ju snack om C-series för några år sedan. Vet inte vad som hände med det dock.
2020
2017-06-27 18:09:40
SV: BRA och deras 146
2020
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev