Tråden startades av: CaptainRiga  2017-07-15 13:40:21
Bara jet hos airBaltic! 
Ett internt mail från ledningen igår berättade att airBaltic nu bara ska ha jetflygplan i flottan.
Q400 kommer att tas ut i "early retirement" och inte vara kvar till 2020 som man tidigare planerat.
Man får väl gissa att en bytesaffär mellan Q400 och CS100 nu är nära.

CEO Martin Gauss berättade också att utfasningen av B737 stoppas pga av ökade trafikvolymer trots att de nya CS300 fortsätter att levereras.
Tillfälligt får man gissa, ingen info om hur länge 737 får vara kvar.
Under juni och kommande juli slår BT nya rekord i pax/volym och resultat.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv.Baltic
2017-08-09 09:15:50
SV: Bara jet hos airBaltic!
Sv. Baltic:
Gauss har gått ut internt inom BT för en knapp månad sen i airBalticPeople att styrelsen fattat beslut att BT ska bli ett "all-jet" bolag, samt att Q400 ska fasas ut i förtid, före 2020 som tidigare var sagt.
Däremot var det inte klart med vilken flygplanstyp, vilket är anledningen till att det inte ännu blivit offentliga uttalanden.
Spekulationerna lutar självklart mot CS100, märkligt annars, men inget avtal ärklart ännu får man gissa.
I samma utgåva av airBalticPeople sa Gauss också att utfasningen av B737 stoppats tills vidare eftersom expansion och höga bokningsnivåer kräver kapacitet. 737:ordna är billiga i kapital så några år till för man nog räkna med att de finns kvar.

Q400 går nästan överbokade hela tiden, och det gäller även i triangeln RIX-TLL-VNO.
Olägenheten att en CS100 är lite för stor på vissa avgångar kan nog kompenseras av att man slipper överbokningar på många andra flygningar.
Swedline
2017-08-06 18:14:01
SV: Bara jet hos airBaltic!
Hört att det redan står 4st CS100 klara för airBaltic hos Bombardier för leverans i år.
Det ända man väntar på är ett avtal som inkluderar återlämnande av alla 12st Q400 och leveransplan av CS100/300 som motsvarar detta utöver det tidigare avtalet med CS300 av vilka 6st (av 20) redan är i trafik för BT. Samma källa säger att B737 kommer att vara kvar t.v.

Baltic
2017-08-06 16:33:53
SV: Bara jet hos airBaltic!
Att byta till jet är bra för AirBaltics längre och bredare rutter. Men i nätverket finns korta och tunna linjer där Q400 passat bra. CEO Gauss måste ha ballar av stål när han väljer att ha jet på rutter som tex Riga-Tallin samt inte ha möjligheten att nedgraderar storlek under lågsäsong.
Baltic väljer bort kostnads fördelen jämfört med de som opererar med ATR och liknande.
PAX bryr sig sällan om vad de flyger i så länge som priset är rätt.
Det har gått 20 dagar sedan CaptainRiga skrivit sitt inlägg och hitintills saknas bekräftelse på att AirBaltic verkligen gör det som beskrivs i inlägget.
Q400
2017-07-23 12:17:25
SV: Bara jet hos airBaltic!
Q400s dagar hos airBaltic är som bekant nu räknade, men det är intressant och se hur dessa maskiner har fungerat för BT.
På kortare sträckor upp, upp till 2 timmar, har BT växlat Q400 med B737 på samma tidtabell vilket fungerat bra. det skulle aldrig ha gått med tex ATR72, som är betydligt långsammare och har sämre passagerarkomfort både sett ur seat-pitch och bullernivå. Dock är ju ATR ett betydligt billigare flygplan att köpa in så jämförelsen kanske inte är helt rättvis.

Både Finnair och SAS har ju valt att sätta in ATR i sin regionaltrafik via diverse kontrakterade operatörer (¨Norra¨ och allt vad de nu heter).
Däremot finns det ju många andra Q400-operatörer i närområdet:
AirBerlin, FlyBe, Lot, Austrian och Wideröe, etc, så de kommer ju att synas här uppe trots att airBaltic nu byter ut sina mot större jetmaskiner.

När det gäller Q400s ersättare i airBaltic så gissar jag att det snart kommer en bekräftelse på att det blir Cseries från Bomardier. Kanske en mix av CS100 och (fler) CS300. CSeries är ju en betydligt bättre "full-size-maskin" än de mindre trånga CRJ och till och med Embraers E170/190 enligt min mening.


Ett liv utan Dash8
2017-07-22 17:42:55
SV: Bara jet hos airBaltic!
När får vi se det sista av dessa underbara maskiner?
Scanair
2017-07-17 21:03:28
SV: Bara jet hos airBaltic!
Då blir det troligen hos airBaltic som Mavias Cseries CS100 hamnar!
Bara att säga grattis!

Håller med om BRA då kunde ta de Q400 som blir över.
Mycket snabbare och trevligare än ATR. Faktum är att Q400 utan problem flyger på samma tidtabell som RJ på flygningar upp till 1,5 timmar.då hade BRA kunnat växla RJ och Q400 utan förseningar eller ändra i tiderna.
BT
2017-07-16 04:51:43
SV: Bara jet hos airBaltic!
Detta är bra nyheter.
Swiss vill byta 4st CS100 (som ännu inte är levererade) till den större CS300 som BT redan har.
Därför kan dessa tillsammans med Mavias CS100-slottar gå till airBaltic istället om Bombardier gör en bytesaffär med deras nuvarande Q400.
Det är ju inte första gången Bombardier "bytar in" Q400 mot jet.
Det ska väl tilläggas att airBaltics Q400 är från nya "NextGen" serien och på många punkter annorlunda de äldre versionerna som SAS hade, så därför borde de inte vara så svåra att avyttra på 2nd hand marknaden.
Kanske ett ekonomialternativ för BRA istället för långsamma ATR?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev