Tråden startades av: Q400  2017-07-23 12:39:20
Q400 till MAVIA/BRA? 
Som redan belysts i annan tråd så kommer airBaltic nu att byta ut samtliga Q400 till större jetmaskiner. Detta kommer att ske relatovt snart och nu väntar man på bekräftelse vilket jetflygplan som ska bli dess ersättare.

En trolig lösning är att BT väljer Cseries (från Bombardier) eftersom de redan mottagit 6 st CS300 med goda resultat. Kanske blir det CS100 eller en mix av CS100 och CS300 som ersätter Q400 i BT.
Om så är fallet, så är det troligt att en "Byteshandel" med nuvarande Q400 kommer att ske och det innebär i sin tur att 12st moderna Q400 NextGeneration ska hitta nya operatörer.

Om man sedan tittar på Mavia/BRA så vill ju de skjuta på sina CS100 beställningar till minst 2020, eller hur? Leker man sedan med tanken att man låter airBaltic ta Mavias CS100, så skulle ju man kunna tänka sig att Mavia/BRA skulle kunna ta Q400 NextGen som tillfällig ersättning för de åldrande och oekonomiska RJ100.

Till skillnad från ATR72 så skulle Q400 kunna flyga på samma tidtabell som RJ100, dvs att restiderna skulle inte förlängas, och komforten i stort sätt vara densamma.
Med andra ord Q400 kan göra RJ100s jobb till en betydligt lägre kostnad OCH man skulle kunna få lite andrum och se hur flottan i framtiden ska utvecklas.
Enda nackdelen som jag ser det är ju att Q400 har lite färre säten, men om man tänker tillbaka på vad SAS-Janne Carlzon sa så var det bättre med mindre flygplan och fler avgångar. Det kanske inte lösningen idag när det är slottarna (i detta fallet på BMA) som kanske är den begränsande faktorn.

I vilket fall som helst så är inte fler ATR72 en lösning för den trafiken som BRA idag har med RJ100 (om nu CS100 skjuts på framtiden), restiden MMX-BMA och GOT-BMA skulle bli för lång och komforten ombord på ATR är märkbart sämre än Q400.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Tekmek
2017-08-08 15:38:09
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
F50 som är ett driftsäker och minst lika komfortabelt och snabb som ATR, sitter hellre i en F50 om det isar på då den tål en hel del.
Propilot
2017-08-06 17:28:47
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Det ryktades för ett och ett halvt år sedan att den tidigare VDn fått erbjudande från Bombardier att köpa fabriksnya Q400 NG, för samma pris som nya ATR 72-600. Men valde ATRn eftersom den hade billigare driftskostnad.

Tycker själv att det var ohygligt korkat. Med hänsyn till tidtabell och kvalité på flygplan.
Sv. Paxare
2017-08-06 17:06:52
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Ja, allt är bekvämare en Mavias RJ. Både fönster- och mittstolarna är katastrofer i deras trånga 3+3 seating.

Däremot håller jag verkligen inte med om att ATR skulle vara tystare eller bekvämare än Q400??Snarare tvärt om. ATR är ju dessutom mycket långsammare. (...och det här med att kliva in genom bakdörren känns lite DC-3 även om det rent praktiskt inte är viktigt.
Sen kan ju faktiskt Q400 docka vid gate, om man har en special-landgång, finns bl.a. i BLL)

Däremot kan jag förstå om BRA satsar på ATR eftersom de är betydligt billigare än Q400 och de redan finns i bolaget, men det kan bli gnäll på MMX/GOT-BMA.

Wetleasetrafik med F50 kan nog bara köras på mindre orter där pax är glada att det överhuvudtaget finns flygtrafik på orten...

Andreas
2017-08-06 13:01:53
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Jag tror inte att BRA skulle undvika Q400 p.g.a. att de då skulle förlora charterkontrakten. Chartern är så liten i jämförelse med kärnverksamheten och den är dessutom konkurrensutsatt. Charterkunderna skulle väl när som helst kunna byta till ett konkurrerande bolag som är billigare? Kanske har BRA bara kunnat ha konkurrenskraftiga priser för att Avro-planen är typ gratis? Känns som att det skulle vara mindre riskfyllt för dem att välja flygplansflotta enbart efter kärnverksamheten.
Paxare
2017-08-06 08:21:23
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
....allt är väl bekvämare än mavias gamla skrothögar.
ATR 72-600 är dessutom betydligt bekvämare och tystare än både Q400 och RJn........
Ubar
2017-08-06 06:23:41
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Got och MMX bortskämda - ja. Lata? - ja. Därför orkar dom inte byta till Arlanda. BMA ÄR bekvämt.
LeftSeat
2017-08-05 14:00:14
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Nej, CRJ blir det inte. Då hade det varit bättre att stå kvar vid Cseries.

Däremot, tror jag inte att kunderna på Mavia-linjerna MMX och GOT kommer att reagera positivt på ATR. Förstår att det är ekonomiskt tilltalande att börja ersätta driftsdyra RJ med billiga ATR.
Bullrigare, långsammare och sämre komfort. GOT och MMX passagerarna är av tradition bortskämda och svårflörtade.

Q400 skulle man kanske kunna komma undan med, men ATR72, aldrig en chans!
Sen spelar det ingen roll hur ekonomiskt tilltalande det ser ut på pappret.
Patrik
2017-08-05 11:14:56
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Blir troligen CRJ som strax kommer.
Kalle
2017-08-04 13:43:53
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Man kommer inte ta in Q400 i bolaget, det tar alldeles för lång tid och kostar för mycket att skola om alla piloter, man håller fortfarande på med omskolning till ATR, det är därför man hyr in andra bolag.

Att skola om alla och få dom inkörda på typen så att alla piloter får flyga med varandra tar minst ett år.

BRA anser att man kan köra ATR på alla linjer som opereras av AVRO, det skiljer i deras ögon så pass lite i tid att kunderna kommer att acceptera det.

Man kommer med största sannolikhet inte att sätta BRA logo på F50, det har man inte gjort tidigare när man hyrt in Amapola, Widerö, DAT eller Nextjet.
Swedline
2017-08-04 08:41:57
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Ok, då stämmer det alltså. Fokker 50 i wetlease-trafik för BRA. Någon som vet hur många och hur länge? Kommer de att bära BRA-loggor?

När det gäller BRAs val av billigare ATR framför Q400 så är det synd eftersom Q400 kan flyga på samma tidtabell som Mavias AVRO RJ vilket skulle möjliggöra växling av flygplanstyperna på olika linjer (och avgångar) för att maximera flexibilitet och kapacitet.

Om huruvida vi kommer att få se airBaltics Q400 hos BRA nu när BT byter jet i hela flottan får vi väl se. Allt kan hända i flygbranschen, det vet vi, så omöjligt är det inte.

Till skillnad från Mavias AVRO RJ så finns det en säljmarknad för ATR, så kanske det skulle kunna vara en lösning för BRA att inledningsvis låta Q400 tillfälligt börja ersätta AVRO RJ och sedan när man har möjlighet att fullfölja Cseries beställningen göra sig av med ATR.
Då skulle en framtida BRA flotta kunna bestå av Cseries och Q400 vilka skulle kunna användas växelvis för att optimera trafiken, och samtidigt behålla någon/några RJ100 för charter tills de första Cseries kommer. Varför inte?

Kalle
2017-08-03 21:37:06
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Man ska använda sig av F50 men det handlar om en wet lease från Amapola, man ska alltså inte börja operera egna F50.

Man tittade på att köpa in Q400 innan man bestämde sig för ATR, dessvärre tyckte man dom var för dyra.

2017-08-01 14:32:08
SV: Q400 till MAVIA/BRA?

Oj, det var verkligen en överaskning.
Här pratar vi om Q400, som ju är betydligt bättre än ATR när det gäller prestanda och komfort,
Men om det verkligen stämmer (och det verkar det ju göra) att BRA ska leasa Fokker 50 så ställer man sig lite frågande. Denna 80-tals nostalgi går knappast att introducera på huvudlinjerna där MAVIA kör. Vad är anledningen? Expansion eller ska några flygplan ur dagens flotta tas ur trafik?

När det gäller diskussionen om RJ85/RJ100 så kan man bara hålla med om att dessa nu är både omoderna, oekonomiska och, med sina 4 motorer, icke miljövänliga. Endast ett drygt 100-tal av alla Bae146/RJ finns kvar i drift och nästan alla större operatörer som BA, Swiss, Lufthansa (Cityline) mm har redan parkerat sina maskiner och inom kort försvinner de från Brussels Airlines också.
Jag tror inte MAVIA/BRA kan flyga vidare med sina i all oändlighet om tex bränslepriser skulle öka.
Jag vet inte exakt hur stor charterproduktionen för dessa RJ är idag, men när det gäller den reguljära produktionen skulle den lätt kunna skötas av Q400 och får man dem billigt så tror jag det är en "Done deal". Kanske kan man spara ett par RJ för charter (medan något kan bli reservdelslager) tills man bestämt sig för hur framtiden ska se ut på andra sidan 2020. RJna har inget högt andrahandsvärde längre och jag tror inte man hittar några spekulanter i en handvändning.
Diavel
2017-07-31 20:51:20
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Fokker 50, eländigare kärra ska man leta efter..
Anna
2017-07-31 19:13:58
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Man hyr in några Fokker 50 till hösten.
https://www.ch-aviation.com/portal/news/58318-swedens-bra-to-wet-lease-in-fokker-50-capacity-in-late-3q17
Johnn
2017-07-31 08:45:38
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Spelar ingen roll hur mycket ni än rationaliserar det, går fortfarande inte att flyga charter med Q400 och då är de inte intrassant för BRA.
Sv.Mavia
2017-07-30 19:04:07
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Bravo, moget svar.

Kan inte låta bli att ställa några följdfrågor:
- Om "piloter bara flyger jet", vem flyger BRAs ATR72:or?
- Räcker det med 4st små vingmonterade APU-aggregat för att kalla ett flygplan för "jet"?
- Vilken flygplanstyp flyger kommentatorn själv?

Nej, skämt åsido, spekulationerna kring åldrande, oekonomiska och miljösmutsiga RJ85/100 är berättigade, denna flygplanstypen har redan försvunnit från både Lufthansa (Cityline), BA, Swiss och snart även Brussels Airlines. Bara ett drygt 100-tal BAe146/AVRO RJ finns kvar i operativ drift.
Bara ett lågt bränslepris kan rädda dessa kvar i luften ytterligare några år.

Om nu Mavia skjutit fram CS (C-series) till minst 2020 kan det på sikt bli tufft för BRA.
Att flyga ATR på huvudlinjerna till MMX och GOT ser jag som helt uteslutet.

Q400 kan klara det om de kan få tillräckligt många flygplan och om Training ingår i paketet.
Det har hänt förr. Dessutom blir det nära till simulatorn, CAE på Arlanda har en. (Dock är den nästan alltid fullbokad. Men motsvarande tid blir ju ledigt nu när air Baltic släpper alla sina 12 Q400)

Spännande och kanske inte helt osannolik framtid?
Mavia
2017-07-29 21:13:38
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Piloter flyger bara jet så det går tyvärr inte...
Tja
2017-07-29 09:31:30
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Det du glömmer i en annars snart ekvation är utbildning för flygande personal, är det lönt att utbilda kollegor för väldigt mycket pengar och sen göra den processen igen? Sedan den tekniska biten får man heller inte glömma.
LeftSeat
2017-07-28 21:41:27
SV: Q400 till MAVIA/BRA?

Q400 Skulle mycket väl kunna ersätta RJ på Mavias linjer som MMX-BMA och GOT-BMA.
- Q400 kan flyga (på dessa korta sträckor) på samma tidtabell som RJ.
- De är betydligt mer ekonomiska. Drar mindre bränsle, mindre utsläpp.
- Kabinkomfort jämförbar trots att Q400 är en turboprop. Faktum är att Q400 har bättre seat pitch och 2+2 seating utan obekväma mittsäten. Dessutom slipper man RJs obekväma fönsterstolar som är "avskalade" för att följa väggens krökning som är tvunget för att man ska kunna klämma in 3+3 seating.
Det ända negativa är den psykologiska faktorn med propellrar och antalet stolar: 76.
Normalt sätt skulle väl inte Q400 vara en kandidat för Mavia MEN tänk på att Mavia nu skjutit upp sin order av Cseries hos Bombardier, OCH detta sker samtidigt som airBaltic nu byter alla sina 12 Q400NextGen till jet, troligen Cseries. Då kan man ju gissa att Bombardier erbjuder sig att byta in alla Q400 i ett bräde.
Samtidigt är Mavias RJ hopplöst omoderna och oekonomiska. Ska dessa gå kvar till minst 2020, eller kanske ännu längre?
Går det att försvara rent ekonomiskt och miljömässigt?
Nej, jag gissar att Bombardier kanske erbjuder Q400 som en nödlösning och brygga till framtida Cseries efter 2020 och att airBaltic tar Mavias Cseries produktions-slottar.
Rykte säger att det redan står 4st Cseries-100 som väntar på leverans till airBaltiv redan i år om avtalet går i lås.

Jag tror att Mavia/BRA skulle kunna få Q400 så billigt att det nästan blir omöjligt att tacka nej jämfört med att fortsätta med de gamla 4-motoriga RJ:na.
Hj
2017-07-27 22:28:09
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Tyvärr jsg tror inte på att Q400 kan ersätta RJ maskinerna.
DW
2017-07-27 14:54:00
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Q400 används väl ganska flitigt runt om i världen av ganska stora operatörer. Wideroe, QantasLink, FlyBe... Folk tänker inte längre på strulet SAS hade under 2000-talet. Dessutom var det specifikt för SAS och deras bristande maintenance.
Sv. Gary
2017-07-27 12:00:35
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Har redan svarat en gång men av någon anledning kom inte mitt svar med. (?!?)
Gary: SAS var launch customer för Q400 och de flygplan de hade var första serien, och dessa hade som bekant massor sv barnsjukdomar.

De Q400 airBaltic har (och denna tråd handlar om) är "nya" Q400 NextGeneration, tillverkade 2009-2013 och alltså inte de flygplan som härstammar från SAS.
Gary
2017-07-25 16:35:55
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Men tror ni verkligen alla passagerare redan har glömt allt strul Q400 hade när SAS hade sådana. Det var ju tre ganska allvarliga haverier inom en väldigt kort tidsrymd. SAS fasade ju ut alla dessa maskiner omedelbart efter dessa händelser och några av dessa är väl just de som nu flyger för Baltic. Skulle de nu istället dyka upp för Malmö Aviation menar ni?
Sv. Q
2017-07-25 13:44:29
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Förvisso sant att Q400 inte lämpar sig för charterproduktion, men den lämpar sig däremot utmärkt för den produktion som Mavias RJ100 utför idag.
För det är ju faktiskt så att Cseries har skjutits på framtiden för Mavia/BRA (2020 var väl sista budet) och det är troligen bäst att försöka göra sig av med de oekonomiska och omoderna 4-motoriga RJna (upphottade BAe146) medan bränslepriserna fortfarande är hyfsat låga och flygplanen har kvar någon form av andrahandsvärde.
Det kan ju trots allt plötsligt bli 11st Q400 NextGen lediga (från BT) som snabbt måste hitta ny operatör.
Så då är ju frågan för Mavia/BRA vad som är viktigast. Ekonomi och kärnverksamhet eller möjliga framtida förhoppningar i chartersvängen...
Det svaret borde vara självklart.
Q
2017-07-23 20:07:21
SV: Q400 till MAVIA/BRA?
Det funkar inte att med Q400 producera det betydande charterprogrammet som BRA (Mavia) flyger varje år med Avro. Man vill dessutom sälja mera charter. I framtiden. Det kommer inte hända med Q400. Man har redan uteslutit Embraer E-Jet som kandidat. Nu fokuserar man enbart på Cseries. BRA behöver Jet för att kunna växa utanför inrikesmarknaden.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev