KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

ACR återöppnar flygledningen på Säve

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2017-07-26
Samhällsflyget är kvar på Göteborg City sedan stängningen. Nu har den verksamheten ökat så mycket i omfattning att flygledningen måste återbemannas.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Re:NEV  2017-08-01 00:40:43
KopplingACR återöppnar flygledningen på Säve 
Alla som lobbat för RTC på LFV har slutat. En halv miljard åt skogen...... Kåren behöver hålla ihop oavsett provider. Att bråka om vem som har bäst arbetsgivare ger inget. Tarifflöner må vara förlegat, men är fortfarande vårt bästa alternativ. Privata intressen kommer alltid att försöka sko sig på löntagarnas intressen. Det är fakta. ACR och LFV är din personal. Var vill de spara?....

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Anders
2017-09-13 12:34:45
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Det finns inga flygledare utan jobb! LFV hade lite otur när dom tänkte och anställde inte alla flygledare dom utbildat och dom fick omgående jobb utomlands där det är en stor brist.
Nu har LFV en enorm brist och man kan bara stå och titta på när ACR anställer de som vill återvända till Sverige.
Sverige är väl unikt eftersom man avslutade all utbildning under en längre tid men även i övriga Europa har man haft mindre utbildning och underskottet är stort. Bara att välja och vraka för flygledare som vill röra på sig!
Men det är lustigt att Arbetsgivarverket med Anna Falk i spetsen inte tycks veta om detta! :D Ska bli kul när dom bli varse om detta! :D
Jan
2017-09-13 08:31:22
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Flygvapnen är ett mindre problem. Branschen måste öppna upp för fri rörlighet och inte bara stödja detta komcept på pappret. I Sverige har vi redan olika nationers flygledare i tjänst. Alla hos LFV. Likaså i andra länder tjänstgör både svenskar andra nationaliteter. Än så länge inga problem... Det är oerhört oansvarligt mot de betalande att det finns godkända utbildade flygledare utan jobb. Dvs på pappret finns det ett överskott i Europa. Kreativitet krävs och ansvarsfulla leverantörer som är beredda att öppna sina dörrar.
Erik B
2017-09-12 12:58:06
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
"En massa arbetslösa flygledare..." kommer det inte att bli! Inte ens i LFV;s vildaste fantasi blir besparingen så stor att det kommer att bli arbetslösa flygledare.
Vi får nog lugna ner oss lite när vi diskuterar just RTC och hålla oss till rimliga antaganden!
Fri rörlighet... Nåja, det är väl lite si och så med det inom EU för flygledare och jag tror du glömmer en viktig komponent, många gör det, nämligen de olika ländernas flygvapen...!
Kurt
2017-09-12 08:15:59
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Först ska man ta hand om redan utbildade flygledare, flygledare som inte vill gå i tidig pension och arbetslösa utbildade flygledare i andra länder. Ett ansvar branschen har mot individer och flygbolag. De sistnämnda, vare sig det är Norwegian, SAS eller Ryanair har finansierat utbildning av flygledare.

Sen vet vi att några få leverantörer av flygledning tror och satsar hela sin trovärdighet på RTS. Lyckas de så kommer det spilla över en massa arbetslösa flygledare till traditionella flygledarföretag. Flygledare inom EU kan jobba inom alla medlemsstaterna. För medlemsstaterna och flygbolag vore det bättre att man fastslog att "Aviation English" blir en standard. Skulle gynna branschen och borde vara en självklarhet 2017. RTS är bara aktuellt för de bolag som lever på bidrag och forskningspengar. Kommersiellt kommer det aldrig bära sig. LFV/SAAB RTS system har redan kostat närmare 1 miljard i utvecklingskostnader. Inte ett enda system sålt per idag. Bara utlånande och finansierade från annat håll. Flygbranschen måste få upp ögonen.
PRO
2017-09-12 00:30:33
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
ACR verkar, precis som LFV, inte heller ha koll på kommande bemanningsbehov...
Hur länge får en flygledare jobba...?
Kurt
2017-09-11 21:46:17
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
PRO, det är väl flygbolagen som betalar för grundutbildningen av flygledare? Flygbolag som flyger över och inom Sverige betalar en avgift för nyttjandet av luftrummet. Dvs, LFV, ACR m fl får full kostnadstäckning för grundutbildningar av flygledare genom en route intäkter. Om nu svenska flygledare vill komma tillbaka till Sverige så får vi tacka den arbetsgivare som skapar denna möjlighet. Värre måste det ändå vara att nyutbildade flygledare tvingas lämna landet för att en beställare organisationen inte kan erbjuda jobb på hemmaplan. Vem utbildade de flygledare som tvingades söka inkomster i Skottland?

2017-09-11 20:44:20
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Skottlands-svenskar?
PRO
2017-09-11 15:57:39
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
"Skottlandssvenskar" till Säve...? Då har LFV försörjt ACR med ytterligare 6-8 flygledare...?
GOT
2017-08-09 10:58:59
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
En fundering...

Om nu Säve åter igen får ATC, är det då möjligt att flyga kommersiellt igen i framtiden från Säve, eller har nya ägarna beslutat att man inte är intresserad av det?

Duuuuuh
2017-08-02 12:51:31
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Och vem ska bedöma den prestationen...? Vetjainte...!

2017-08-02 08:38:05
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Lön efter prestation vetja är bäst .
Helen
2017-08-01 16:59:48
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Tarriflöner är det bästa man kan tänka sig! Vad skulle vara alternativet...?! Att, som på så många andra företag, ge lismande ja-sägare högst lön? Dom som aldrig vågar ifrågasätta utan, oavsett vad chefen säger, håller med chefen.
Vi har sett dom i vårt verk också, dom höll med Thomas A, dom höll med Olle och när dessa hade fått sparken eller slutat så väljer man nästa chef att vara en lismande ja-sägare till.
Gnället mellan ACR och LFV är nog mest den lilla klick som lämnade LFV och var så bittra för... ja för vad då egentligen?!!! Den lilla klick som inte förstår att arbetsgivare är arbetsgivare och arbetstagare är arbetstagare!
Tror de flesta inom ACR och LFV inte bryr sig speciellt mycket och inser att risken/chansen finns att man hamnar i det andra företaget igen.
WC
2017-08-01 10:47:37
SV: ACR återöppnar flygledningen på Säve
Varför är tarifflöner förlegade? Mig veterligen den enda könsneutrala lönemodellen.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev