Tråden startades av: Gh  2017-08-25 06:29:24
Nextjets dagar räknade ? 
Transportstyrelsen har dragit in den operativa licensen för att revisorerna inte tror bolaget klarar sig rent ekonomiskt. Konkurs ???

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

SE-MAL
2017-09-30 17:29:34
SV: Nextjets dagar räknade ?
Båda ATP:erna som Nextjet flyger ägs av Erik Thun via ett bolag som heter European TurboProp Management som drivs av West Atlantic (tidigare West Air Sweden) som har i stort sett alla världens flygande ATP:er.

Nextjet leasar alltså sina kärror av West Atlantic mer eller mindre då ETM ingår i deras koncern och nu har man hittat något bolag tydligen i Kenya som är intresserade av de två PAX ATP:erna som Nextjet har. Detta är de sista två PAX ATP:erna i hela världen, resten är fraktkonverterade.

Nextjet har skött en stor del av sin ATP genom West Atlantic genom åren. Allt från West Atlantics P-145 Maintainence avdelning till typutbildningar för piloter och administration av tekniska dokument som måste sparas.


Om det är ägarna av kärrorna som har dålig magkänsla om Nextjets framtid och väljer därför att hitta en ny stabil kund istället eller om det är Nextjet själva som vill gå ifrån ATP:n och satsa helhjärtat på SF340 vet jag inte.

Kan vara det sistnämnda då det kostar väldigt mycket att hålla ATP:n i drift då man enbart har två st men fortfarande behöver tekniker, reservdelar etc. för dessa. Har man fler flygplan så sprids ju grundkostnaden ut mer. Därför alla lågprisbolag satsar på att köra en stor massa flygplan av samma flygplanstyp.
Diavel
2017-09-30 10:07:35
SV: Nextjets dagar räknade ?
CFIT har helt rätt. Vår talanglösa regering hatar all privat verksamhet och gör allt för att försvåra det att vara företagare. Jag hoppas verkligen att Nextjet klarar sig. Folk som glädjer sig över att det finns en risk att Nextjet konkar, är lika näringslivs fientliga som vår löjliiga regering.
CFIT
2017-09-30 01:37:49
SV: Nextjets dagar räknade ?
Att glädjas åt Nextjets ev. konkurs är som att glädjas åt Nordeas flytt till Finland. Att flytta pax från A till B är inte rocket science precis. Att politiker sedan gjort det i stort sätt ekonomiskt omöjligt får ni skylla dem för och inte de som enträget försöker.
Dracula
2017-09-29 11:19:53
SV: Nextjets dagar räknade ?
Jag skapade en liknande tråd.
Men vad menar du SE-MAL, vilket bolag i Kenya skulle detta vara?

Äger dom sina ATPer eller har dom leasat dom från Kenya?

//Dracula
SE-MAL
2017-09-29 01:28:10
SV: Nextjets dagar räknade ?
Planen är att inom väldigt kort sälja de två ATP:erna man kör till Kenya säger ryktena.

Om det påverkar bolaget positivt eller negativt vet jag ej men känns som de ger upp mer och mer och vet att de sjunger på sista versen eftersom de nu går emot KO och inte kommenterar det i media, säljer biljetter som det i nuläget inte ens finns flighter för etc.

Jag tycker det är synd för gillar Nextjet som bolag. Men samtidigt förstår jag att ett bolag som inte genererar pengar eller åtminstonde går jämnt ut inte är hållbart.
Aktie
2017-09-20 14:51:00
SV: Nextjets dagar räknade ?
@X Är du forumets nya företagsekonomiska expert?
X
2017-09-20 12:58:09
SV: Nextjets dagar räknade ?
Har Nextjet ännu fått in några pengar?

Man får verkligen läsa vad det är Nextjet skriver i sitt PM för att förstå vad som händer.

Nextjet skriver att ägarna, vid en extra bolagsstämma, har beslutat att kapitalisera bolaget via en nyemssion. Att en årsstämma beslutar om en nyemission betyder inte automatiskt att några pengar kommer in. Beslutet gäller att man emitterar ett antal aktier som syftar till att få in mer eget kapital i bolaget. Men för att några pengar faktiskt ska rulla in, måste naturligtvis aktierna köpas av någon. Antingen nuvarande ägare eller andra finansiärer som därmed får en ägarandel och nuvarande ägares aktieinnehav späds ut. Att aktieägartillskott är någonting annat där kapital kan tillföras utan att antalet aktier i bolaget utökas.

De nuvarande ägarna verkar ännu inte ha beslutat om att investera ytterligare i bolaget, enligt de nyhetsartiklar som hittills publicerats. Inte heller har TS gått publikt med att man gett Nextjet någon ny permanent OL.

När SAS nu dessutom kliver in på OER-ARN kan man anta att förutsättningarna för Nextjet att tjäna pengar på den linjen försämras markant.
Sture
2017-09-03 01:02:18
SV: Nextjets dagar räknade ?
Är det klart eller inte?
https://www.alandstidningen.ax/nyheter/overvager-investera
Sture
2017-08-27 01:00:21
SV: Nextjets dagar räknade ?
Peter Boström säger som Herrfors ordförande: Vi ska diskutera på vilket sätt vi kan ta vårt ansvar för att reda ut situationen, sa Boström före Nextjet kommit med sitt senaste pressmeddelande. Kan det betyda att ni skjuter till mer pengar? Det är bolagets interna diskussion. Jag kan inte spekulera kring det före vi har diskuterat saken. Boström uppskattar att situationen diskuteras inom de närmaste veckorna.

Efter nyemissionen säger Peter Boström: Boström säger att det är en tuff bransch men han utgår från att man lyckas reda upp situationen.- Och i och med att man nu gör en nyemission utgår jag från att ärendet är löst, säger Boström.

Verkar det inte konstigt att man skall först diskutera detta under närmaste veckorna för att sedan verkar allt klart några timmar senare. Peter Boström sitter ju som ordförande i bägge bolag. Om någon borde ju veta lång tid innan om en nyemission skall göras.
Frågan är vem det är som gått in som ägare?
Visst
2017-08-26 17:08:50
SV: Nextjets dagar räknade ?
@Sture
Hur menar du. I texten i artikeln bekräftar han att emissionen är ordnad. Var står det att han inte vet något som du påstår?
Sture
2017-08-26 08:52:55
SV: Nextjets dagar räknade ?
Det verkar lite konstigt. Styrelseordförande i Nextjet vet inte att en nyemission bland ägarna har gjorts. Peter Boström är ordförande både i Herrfors och Nextjet.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/08/25/nextjet-ser-ut-att-fortsatta-flyga-fran-kronoby
Molgan
2017-08-26 00:00:43
SV: Nextjets dagar räknade ?
Ja du, Sture. Läs då vad de skrev igår och förklara dätefter hur de lyckats få till denna text endast refererat till transportstyrelsens beslut:

"Därför har den operativa licensen dragits in och en tidsbegränsade licens fram till och med 17 november gäller i stället.

Om knapp tre månader har alltså Nextjet flugit färdigt, bland annat på destinationer som Arvidsjaur och Gällivare.

Och frågan är vad som händer då...?

– Jag tror att vi kan hitta en annan operatör, men det kommer att bli ett stillestånd i trafiken. Det är ändå bra att det händer före jul så att det inte stör den viktiga turisttrafiken under våren, säger Kent Ögren, ordförande för Arvidsjaurs flygplats"

Låter mer som en förhoppning från en sur och verklighetsfrämmande reporter som troligen är nära släkt med flygplatschefen i Arvidsjaur. De båda verkar tro att alla vägar går genom Arvidsjaur.
Men snart måste de väl ändå inse att så inte är fallet. Hade det varit så hade SAS och Norwegian varit där för länge sen....
En normalt funtad flygplatschef och reporter i regionen hade gjort allt för att hjälpa det enda flygbolag som erbjuder människor i regionen möjligheten att flyga till Stockholm i stället för att bedriva kampanjer i tro om att det leder till att de stora flygbolagen med de stora nya flygplanen helt plötsligt ska tycka att i Arvidsjaur, där finns en stor marknad och pengar att tjäna.
Räck upp en hand, den som tror att det kommer att hända....

Skämskudde återigen på flygplatschefen (AG Travel någon?) och SVT Norrbotten!!!
Sture
2017-08-25 21:16:49
SV: Nextjets dagar räknade ?
Det är jättebra för de anställda men vilken smutskastning har SVT Norrbotten gjort? De har ju bara refererat till Transportstyrelsens beslut. Vet man att nyemissionen är gjord eller köper man sig tid? Det finns ju inget bevis mer än Nextjets pressrelease som säger att den är gjord. Svaret kommer när Transportstyrelsen beviljar en ordinarie operativ licens och nyemissionen är registrerad hos bolagsverket.
Anders
2017-08-25 20:50:55
SV: Nextjets dagar räknade ?
Varför har inte ägarna tillskjutit pengar innan, man lånade ut 45 miljoner som nextjet skickade tillbaka igen. Antagligen bara för att det skulle se bra ut. Kan man lita på ägarna nu? OCH VEM är ägarna, kan det vara det finska energi bolaget som sätter in pengar? Är det lagligt att ett kommunalägt bolag sätter in pengar?

2017-08-25 14:51:05
SV: Nextjets dagar räknade ?
Ännu en gång har Nextjet lurat döden! Imponerande!! Gott besked till de anställda och tråkigt för svt norrbotten som inte får fortsätta smutskastningen den här gången heller
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev