Tråden startades av: Stefan  2017-09-03 23:26:05
Norwegian slut på pengar inom 6 månader. 
Enligt Ryan Air,s VD så är Norwegian på väg mot sitt slut... Man kommer enligt han inte kunna finansiera detta pyramidspel längre med alla nya plan som är på väg med vad dom kostar...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ivar
2017-09-18 10:41:49
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Norwegian två på verstingligan!

Har man dåligt med pengar försöker man på alla sätt att spara även om det drabbar passagerare.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/resebolagen-som-f%C3%A5r-bottenbetyg-1.4644460
Pilot
2017-09-17 04:11:25
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Ryans chefspilot och halva crewing sa upp sig. Nu börjar huvudvärken på riktigt för MOL.
sv Olle
2017-09-16 15:48:28
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Tror inte att Norwegian kommer att finansiera sin verksamhet med lån i all evighet.
Därför att det går inte nämligen.
Glöm inte att de har gjort vinst de flesta åren de existerat.
Det kostar att expandera. vilket de flesta förstår. Det blir intressant med Q3 rapporten.
Kanske alla belackare tystnar.
sv B
2017-09-16 14:15:09
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Som vadå?
Olle
2017-09-16 01:40:58
sv sv Istvan
sv sv Istvan

Hålller med X. Kassaflödet talar sitt tydliga språk. Det går inte finansiera sin verksamhet med lån i all evighet. Om du inte tror mig. Slå upp årsredovisningen för de senaste 5 åren och kolla själv.
B
2017-09-15 23:41:34
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Björn Kjos brukar ju dock hävda ur sig en hel del om SAS.
@istvan
2017-09-15 23:25:15
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
MOL förlorade tungt i EU domstolen, flygande måste vara socialt försäkrade där de har bas, inte efter AOC.
Dessutom lämnar många FR idag för att flyga 787 på DY. Ca 2000 avgångar ställs in för att "förbättra punktligheten" vilket orsakas av pilotbrist!
Tillfråga på allt så börjar EZY och DY samarbeta. Det har talats länge om FR och DY men man skyllt på olika datasystem för biljettförsälning. Om det är den verkliga orsaken så finns det bättre IT-killar marknaden. Det ska inte ta över ett år att få det att lira. Förmodligen ligger andra orsaker bakom.

Typiskt MOL att komma med dessa uttalanden när det verkligen är kris på hemmaplan.
GM
2017-09-15 21:59:55
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
@ABC Tror ikke Norwegian følger i SAS' fotspor.
sv Istvan
2017-09-15 17:58:00
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Den som lyssnar på MOL, är nog själv vårdslös med sanningen.
Hans problem är att massor av piloter går till DY, och att de nu inleder ett samarbete EZY. Det gick nog hans ära förnär. Ingen seriös företagsledare spår andras undergång. Du har aldrig hört SAS eller Norwegians ledare tala illa om varandra, eller någon annan flygbolags ledare. Fast det är ju klart att när någon talar illa om Norwegian, då är det "sant" allt som sägs.
Tyvärr så finns det uppenbarligen "folk" som önskar Norwegian i kk, förstår ej varför.
Istvan
2017-09-15 12:00:52
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Läs reportage härinne på FT idag Fredag 15SEP om vad Ryanair´s VD tror om
Norwegians framtid!
Han spår dvs samma sak som många andra hjärinne på bla. denna tråd!
Dvs att DY snart kommer få besök av liemannen pga mkt dålig ekonomi...
ABC
2017-09-14 21:13:30
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Smart av EZY. Man låter kunderna endast boka via easyJets hemsida. På så sätt kan bolaget exakt se vad passagerarna betalar och var marknaderna potentiellt sätt kan vara lönsamma...
Är det en rimlig gissning att 787orna på LGW, CDG, BCN och FCO samt 737Max från Skottland och Irland snart är ommålade i orange och "operated by Norwegian"?
sv x
2017-09-14 17:56:51
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
En del fakta, men mycket "snömos"!
sv CC
2017-09-13 13:00:42
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Smart att ref. till en länk inloggningskod!
X
2017-09-13 12:56:47
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
thomas:

Det är riktigt, det är inte alls lätt att få en rättvis bild av ett flygbolag utan att verkligen nagelfara alla rapporter och dessutom läsa diverse pressmeddelanden och annan information man kommer åt.

Norwegians tf CFO pratar nu om att sälja ytterligare tillgångar under vintern, apropå MOLs kommentarer. Bland annat leasingverksamheten i sig men också flygplan. Antagligen positiva effekter på kassaflödet, beroende på hur flygplanen är finansierade, hur status är på underhåll m.m. Men vilken effekt det får på balansräkning och soliditet är högst oklart. Vilket marknadsvärde ett flygplan har kontra värderingen som fast tillgång i balansräkningen är omöjligt att bedöma för utomstående, även om en viss indikation kunde ges i Q2 när underhållskostnaderna ökade mycket mer än vad som borde varit brukligt, i ett kvartal där Norwegian gjorde sig av med sju 737:or. Enligt uppgift i media kräver företagsobligationerna som Norwegian har ett eget kapital på minst 1,5 mdr NOK och går man under det antar jag att de förfaller till betalning omedelbart. Utan värderingen av NOFI i Q2 hade eget kapital legat väldigt nära, om inte under, 1,5 mdr NOK.

Jag försökte hitta några flaggningsmeddelanden från HBK Invest under Q2 men gick bet. BK har sålt av nästan 30% av sitt innehav i kvartalet (från ca 24% av aktierna till ca 17% av aktierna) och blir en mindre och mindre ägare i bolaget. Visserligen fortfarande utan konkurrens största enskilda ägare och kanske förbereder han sig på en nyemission genom att få loss cash från Norwegian som han senare kan gå in med i en eventuell nyemission. Det innebär ändå en utspädning men det ser naturligtvis bättre ut om störste ägare deltar i en nyemission än om han inte gör det. Nackdelen med det är förstås skatteeffekten då utspädningseffekten blir större, såvida inte emissionspriset ligger på under nettovinsten från försäljningen. Det kanske i och för sig går att komma runt genom Investmentbolaget och då blir utspädningseffekten mindre, förutsatt att kursen/priset vid nyemission är lägre än vad den var i Q2 när HBK Invest sålde av aktier.

Visserligen ökade ett antal av de övriga storägarna sitt innehav under Q2, men totalt sett minskade topp 20 aktieägare från 66,4% av innehavet till 60,5% av innehavet. Därefter har också tredje största ägare, Skagen AS, meddelat att man säljer över 30% av sitt innehav, eller motsvarande 2,1% av aktierna i bolaget, och storägarnas innehav sjunker snabbt ned mot under 50% av aktieinnehavet, vilket naturligtvis är problematiskt om Norwegian skulle behöva nyemission inom kort. Småsparare kan även de delta förstås, men skulle storägarna avstå, gissar jag att en sådan knappast blir övertecknad.

Positivt dock att man nu påbörjar ett samarbete med easyJet för feeder till långlinjerna. Men, frågan är vad det får för effekt på unit revenue. easyJet har historiskt legat på ännu lägre intäkter (mätt i pris per tillgänglig stol) än vad Norwegian gjort. Nu är det svårt att jämföra rakt av då en hel del skiljer men kort sagt har easyJet haft högre intäkter per ASK medan man haft lägre intäkter per flygstol kontra Norwegian då genomsnittlig sektorlängd har legat på 20-30% längre hos Norwegian. Men det är svårt att jämföra de sista åren inte minst då Norwegian expanderat på långlinjer. easyJet har dock varit lönsamma och hållit kostnaderna under kontroll (detta till trots av att ombordpersonalen på easyJet har betydligt mer förmånliga villkor än Norwegian framförallt på Europabaserna).

Oaktat blir det intressant att följa utvecklingen i Europa. Att alla nuvarande aktörer är kvar i de konstellationer som finns idag är inte särskilt sannolikt alls. Konsolideringar och fler som dukar under för konkurrensen är inte osannolikt och mer troligt är att tillväxt i Europa knappast kommer öka så fort som prognoserna från branschen indikerar.
CC
2017-09-13 09:52:29
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Well, här har du svaret på mr O´Learys utspel. Norwegian annonserar ett samarbete med Easy Jet och inte Ryan Air.

https://rednose.norwegian.no/nyheter/easy/

Vad säger ni olyckskorpar nu?
Foxtrot
2017-09-13 09:13:46
EasyJet tror på Norwegian

easyJet lanserar idag långdistans samarbete med Norwegian och WestJet
Så easyJet satsar på DYI. Trotsar OLearys konkursvarning

http://mediacentre.easyjet.com/stories/10340
hasse
2017-09-12 16:39:53
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Vilken månad år har det gått 6mån?
sv Unico
2017-09-12 11:22:19
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Det är inte ovanligt att stora bolag förlänger betaltiderna till sina leverantörer.
Det finns flera exempel på det, t,ex som gjorde för ett antal år sedan SAS.
Även Ericsson har gjort så. Ett sätt att få lite andrum, ja.
Mika
2017-09-12 08:25:28
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Även om Norwegian är bubbla som håller på att spricka, så är jag övertygad om att den håller länge till. Den kommer inte spricka fören det ligger i någons intresse att den spricker. Som det är nu rullar pengarna in. Så 6 månader tror jag inte på men att det kommer spricka är troligt fast först när något stort händer som gör att pengarna slutar komma in.
Unico
2017-09-10 16:50:06
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Nu har Norwegian förlängt betaltiderna till sina leverantörer för att då lite andrum, nästa steg lär vara rekonstruktion.
thomas
2017-09-08 09:22:05
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Dys hela likviditet och mer där till ligger i de förförsålda flyg biljetterna som bolaget utför flygning för senare.
Jens Andersson
2017-09-07 20:50:21
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Är Norwegian högbelånat och ickelikvit?
thomas
2017-09-07 20:29:24
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
till x
stor respekt för ditt inlägg som kommentar till mitt
Du vet uppenbarligen en hel del om flyg redovisning.
LITE OVERALL REFLEKTION; Den stora frågan är om man stoppar upp hela verksamheten och förköpen slutar eller halveras vad händer då? I USA har man stringentare redovisnings och bokslutslagar än de Europeiska, likväl kunde Enron och Lehman se ut att gå väldigt bra fram till i sort sett konkursdagen, får vi en liknande smäll nu som 2008 (VILKET MÅNGA BEFARAR) då även det internationella flygförsäkringsbolaget höll på att gå under, vilket hade i ett slag groundat hela flygbranschen, vad händer då med extremt högbelånade och icke likvida bolag?

Centralbankerna har öst ut pengar tryckt sedlar ECB en 80 miljarder EUR per månad under i varje fall 2 år, vad ligger i deras valv jo värdelösa statsobligationer och bank bail outs, Federal reserv ligger lika illa till, och stats underskotten är enorma överallt, för att inte tala om utställda derivat på kvadratiskt ggr världsekonomin belopp, kan det här sluta i nåt annat än en monumental krasch world wide som utplånar valutors värde, Ryssland har bränt alla sina reservfonder nästan alla regioner är konkursmässiga, där blir en upprepning Sovjetunionen 2
Åke
2017-09-07 17:13:53
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.


Tog en snabb titt på årsredovisningarna tillbaka till 2011 och det fria kassaflödet har varit negativt varje år 2016- 2011 förutom 2013 då man gick runt plus minus noll. Självklart kostar det att expandera med nya flygplan och att det fria kassaflödet är negativt är normal för den här typen av expanderande bolag. Dock ska man komma ihåg att expansionen sker med tillfört kapital i form av diverse lån osv och förr eller senare måste man visa positivt fritt kassaflöde eftersom investerarna vill ha tillbaka sina pengar.
Foxtrot
2017-09-07 15:39:29
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Kan det vare så at O Leary er sur på Nowegian som har "headhunted" 137 piloter fra Ryan Air i år -Spesielt til baser i Dublin og Europa (eks norden)
Ryan air har varslet behov for 1000 nye piloter i år, nå er det vel minst 1140 nye som skal hentes inn.
En kan vel bli sur før mindre eller hur? Sanningshalt for konkurs - Neppe
Så det kan vare at O Leary går til "nyttiga idioter" i media som skriver hva som helst for å få klicks på nettet.
Ps. Norwegians bemmaningsfirma har hyrt inn over 400 piloter i år og 1/3 har de hentet inn fra Ryan air.
Nrk
2017-09-07 15:00:40
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Här har ni en möjlig förklaring till varför Ryanair's VD gick ut med detta påstående.


https://radio.nrk.no/direkte/alltid_nyheter#start=13:16:01
X
2017-09-07 13:47:06
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
thomas:

Visserligen kan man vara något kreativ med siffrorna men nog finns det regler som styr hur redovisningen ska gå till, inte minst för börsbolag och de krav som ställs där.

Oaktat det är Norwegians redovisning något svårpenetrerad. Det är en del som inte stämmer när man tittar närmre på siffrorna och därmed svårt att göra ordentliga analyser för framtiden. Ta exempelvis unit cost som de senaste åren egentligen varit det Norwegian fokuserar allra hårdast på att presentera. Problemet är bara att den angivna unit cost i de flesta rapporter inte stämmer överens med den egna definitionen av just unit cost.

"Unit cost: Total operating expenses plus leasing, excluding other losses/(gains)- net, divided by ASK."

Men tittar man då på exempelvis Q2 2017 ser man att unit cost angetts till 0,43 medan operating expenses plus leasing uppgår till 7 716 MNOK och ASK till 17 330 miljoner, vilket borde ge en unit cost på 0,445. Likadant i Q4 2016 där unit cost anges till 0,42 men kan räknas till 0,36. Det är ganska stora procentuella skillnader och unit cost kan man därmed nästan bortse från i rapporterna och istället titta på siffrorna.

Gör man en snabb analys av NAS och tittar i spåkulan kan man anta att Q3 kommer landar på en EBITDA omkring 12%, eller 1,2 miljarder NOK och EBIT antagligen knappt 900 MNOK. Detta förutsatt fortsatta trender både vad avser intäkter (som minskar) och kostnader (som är högre än 2016).

Fortsätter samma resultat även i Q4 bör motsvarande siffror landa på -740 MNOK och -1,1 mdr NOK. Prognosen på EBIT-nivå för H2 2017 bör således ligga omkring en förlust 195 MNOK (EBIT). För FY2017 lär EBIT därmed hamna omkring 2,8 mdr NOK.

Finansiella poster (FY) bör uppgå till intäkter på ca 700 MNOK vilket räddar EBT-nivå till en förlust på ca 2,1 mdr NOK. Men i de finansiella posterna finns omvärderingen och försäljningen av innehavet i Norwegian Finans Holding eller Norwegian Bank som motsvarar 1,9 mdr NOK. Rensat för den engångsposten ser det alltså ut som att Norwegian landar ett resultat på knappt 4 mdr NOK i förlust för FY17.

När det gäller ägandet i NOFI ska man inte blanda ihop korten. Norwegian äger numera 17,5% av NOFI efter försäljningen i Q2 (4,7 miljoner aktier motsvarande 12,5% av NAS innehav). Det motsvarar ett värde på ca 2,9 mdr NOK. Det var justeringen i balansräkningen på hur denna tillgång bokfördes som gjorde den stora skillnaden, då NOFI numera är värderat i NAS bokföring enligt marknadsvärde. Det betyder att det inte finns några tillgångar i form av NOFI att sälja för att rädda resultatet. Däremot kan förstås ett högre värde på NOFI i bolaget belånas för att få in kassaflöde, vilket också gjordes. En positiv kursutveckling för NOFI ger också möjlighet att uppvärdera tillgången, naturligtvis. Sedan 30 juni har kursen stigit med 20%, värderingen på Norwegians innehav då var ca 2,4 mdr NOK. Bank Norwegian är dock starkt sammankopplat med varumärket Norwegian och problem för flygbolaget kan snabbt rasera förtroendet även för bankverksamheten även om den är helt fristående från Norwegian som flygbolag. Men det känner kanske inte den generella kunden till och det finns risker för smittoeffekter.

Risken är dock att det egna kapitalet i bolaget till årsskiftet endast uppgår till ca 3,0 mdr NOK när man går in i första halvåret -18. Tillgångarna var per sista juni bland annat 2,6 mdr NOK i investeringar (NOFI+OSM) och receivables, dvs skulder som främst kunder har till Norwegian, uppgår till 4,6 mdr NOK. Dessa tillgångar är relativt osäkra och kan förändras på kort sikt. Skulle man göra ett lika uselt operativt resultat i Q1 och Q2 2018 som man gjorde i 2017 är det egna kapitalet antagligen slut någon gång i slutet av Q2 2018.

Kassaflödesmässigt finns det ca 5,8 mdr NOK per sista juni 2017. Det kan tyckas vara mycket, det är nästan dubbelt så mycket som ett år tidigare, men som noterat tidigare har man också 7,8 mdr i korta skulder som ska betalas före sista juni 2018. Detta kan jämföras med 2 mdr NOK i korta skulder ett år tidigare.

Risken är naturligtvis att kassaflödet får problem tidigare än balansräkningen och att bolaget måste ta mer lån. Men med nuvarande analyser och riskbedömningar av företaget kan det blir svårare och svårare. Ett sätt att säkra kontanter är att sale and leaseback, något SAS också tvingats till under flera år då man inte haft vare sig eget kapital eller kassa att själva kunna äga flygplan. Norwegian har också ökat just den företeelsen hittills under 2017. Nackdelen är naturligtvis att någon annan då ska tjäna pengar på att hyra ut flygplanen och de operativa kostnaderna ökar.

Även om SAS verkar ha repat sig något, främst vad gäller snittintäkten och därmed lönsamheten, har Norwegian det betydligt tuffare. I Sverige går också BRA mot ett betydligt bättre 2017 jämfört med 2016. Norwegians verksamhet är dock så stor på andra marknader att det är dödfött att jämföra NAS med SAS och BRA. Även om Skandinavien kan tänkas repa sig något, är det numer en för liten andel av Norwegians verksamhet för att det ska påverka i det stora hela.

Det är sannolikt så att det fortsatt råder en överkapacitet på marknaden i Europa och Norwegian måste antagligen anpassa sin affärsmodell för att komma tillbaka. Det vore naturligtvis en katastrof för alla i branschen i Skandinavien om Norwegian går under, då alternativet antagligen är Ryanair, Wizzair eller andra bolag som vare sig resenärer eller anställda vill ha att göra med.

En rekonstruktion av Norwegian och försäljning av delar av bolaget till andra aktörer (IAG, Ryanair, Aer Lingus?) kan kanske också vara en framtid, men det kräver också att största ägare och koncernchef accepterar ett misslyckande, vilket man kan anta kommer sitta väldigt långt inne.

Fotnot: När Norwegian i sista kvartalet 2016 köpte 50% av OSM värderades det i bokföringen till 353 MNOK. Då OSMs huvudsyssla är att sälja piloter och kabin till just Norwegian är den tillgången ganska osäker om också Norwegian skulle gå sämre.
thomas
2017-09-06 14:56:13
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
enligt bokföringslagen är ett bokslut dispositivt i juridisk mening, säger egentligen inget om hur verksamheten går, ex hur räknas intäkter? när pengarna ligger på kontot som likviditet eller annat? hur redovisas förköpen? som likviditet? i vilken period? hur bokförs kostnader? när de uppkommer eller när räkningarna trillat in?

Det kan inte finnas nån annan anledning att bolaget beställer hysteriskt så många plan och sätter upp så många nya linjer i olika marknader än att det är just ett pyramidspel, förhandsbokningarna som ger likviditet måste kvadratiskt öka hela tiden för att hålla räkningshögarna i schack, jag tror inte ens bolaget har en "revolving credit" på en tio miljarder för att hålla sig flytande och hela tiden kunna betala räkningar. Hur är det med vinstvarningar? vilket börsnoterade bolag är tvingade att redovisa. Att finanschefen sen en 15 år avgick är det absolut säkraste tecknet på att ovan resonemang är adekvat.
X
2017-09-06 14:50:24
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Och för den som inte orkar leta själv:

Eget kapital 30 juni 2017: 3,54 mdr NOK.
Eget kapital och skulder: 44 mdr NOK.

Soliditet: 8%

Det spelar alltså ingen roll om tillgångarna i Norwegian Bank så är 10 miljarder. Skulderna är större och det egna kapitalet är relativt svagt. 3,5 mdr tar inte slut omedelbart förstås.

På skuldsidan är över 20 mdr NOK korta skulder, dvs förfaller till betalning inom 12 månader från rapporten.

Detta kan jämföras med 31/12-17 då eget kapital var 4 mdr NOK och soliditeten knappt 11%.

Kassaflödet är visserligen positivt, men räddas av ca 1 mdr NOK i låneutbetalningar.
Undrar
2017-09-06 13:46:44
Sv sv Daniel A
Du letar fram balansräkningen för aktuell period/bokslut. Därefter tar du eget justerat kapital och delar med totalt kapital/totala tillgångar. Då får du fram soliditet. Dvs hur mycket av verksamheten som är finansierat med egna medel. Bankerna tar detta nyckeltal i beaktning vid eventuell utlåning.

Då var dagens lektion i redovisningsekonomi till ända ;-)

Med vänlig hälsning,
Sv Daniel A
2017-09-06 11:55:01
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Och hur lyder "Nyckeltalet soliditet"
Daniel A
2017-09-05 22:59:06
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Nja ganska enkelt att se hur stor andel som är belånad, framgår ju genom nyckeltalet soliditet.
sv Daniel
2017-09-05 17:50:41
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Det är en sak att läsa bokslut - en annan att förstå de!
Daniel A
2017-09-05 13:07:44
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Läs bokslutet, Norwegian bank innehavet fullbelånat, Anton har rätt!
B
2017-09-05 12:34:48
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
De måste nog få till en nyemission eller på något annat sätt få in pengar från ägarna i vinter. Norwegians belåning är minst sagt extrem. Vi får se hur mycket pengar de tjänar i sommar, SAS har verkligen haft en kanonsommar så det kanske Norwegian också haft.
sv Anton
2017-09-04 22:23:52
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Norwegian har inte sålt ut alla sina tillgångar.
De är fortfarande största enskilda ägare av Norwegian Bank.
Vet inte vad du har för informationskällor, men korrekta är de inte.
Det är bara din våta dröm du talar om.
Puckelbro
2017-09-04 21:37:38
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Enligt bekanta som flyger åt Norwegian har de haft 20 st flygplan stående på marken över sommaren pga personalbrist. Närmare bestämt så har tydligen den Skandinavienbaserade pilotkåren ganska mangrant sett till att få ut ordentligt med sommarsemester. Undrar om detta på något sätt kan ha påverkat intäkterna?
Stefan.
2017-09-04 18:47:09
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Nej Boeing,detta var inte artikeln jag läste,den är i stora drag den som jag läste, fast lite förskönad.... behöver inte vara fel... eller rätt.
B
2017-09-04 18:18:24
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Stora problemet är att Norwegian har skulder på ca 25miljarder kronor.
För varje flygplan de får in ökar skulderna och framförallt förlusterna.
Två första kvartalen i år har man förlorat nästan 2 miljarder och nästa vinter kommer Norwegian ha ännu mer kapacitet och då lär förlusterna skena ännu mer.
Anton
2017-09-04 18:00:03
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Nog svårt att argumentera bort Ryanairs uttalande, de har inga tillgångarna kvar att sälja dessutom. Svenska Dagbladets artikel idag om Norwegian storhetsvansinne talar sitt tydliga språk. Nu när konkursryktet börjat bli känt hos allmänheten kommer dessutom bokningarna falla, så finns nog bara en väg det kan gå!
sv Linkan
2017-09-04 17:19:28
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Tror inte riktigt att du passar som företagsdoktor.
Linkan
2017-09-04 14:40:56
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Tråkigt, men Norwegians hållning när det gäller att betala ersättning till försenade flygpassagerare visar på att man har ont om pengar!

Det kan lösa sig för Norwegian genom ett stålbad. Sälja ut flygplan minska personalen och linjenätet. Nu håller man på att utöka flottan och flygningarna som knappt ger några inkomster trots bra beläggning.

Man gör nog sitt bästa för att överleva.

Ps! Michael O'Leary vill nog bli kvitt Norwegian för att kunna tjäna mer pengar!
Boeing
2017-09-04 14:39:01
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Här är artikeln som Stefan läst, vet ej om ha läste hela artikeln!?

http://www.expressen.se/dinapengar/ryanairs-vd-norwegian-ar-pa-ruinens-brant/
Diavel
2017-09-04 13:03:14
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Ja,ja O'Leary kastar som vanligt skit mot alla andra. Hans provocerande kommentarer går knappast att ta seriöst. Om Norwegian får slut på pengar är det väl bara sälja av lite tillNorwegian Bank aktier.
J.B.
2017-09-04 12:59:25
SV: Norwegian slut på pengar inom 6 månader.
Kommer i så fall att i sedvanlig ordning bli mycket gråtgnäll i media om alla de som blivit snuvade på biljettpengarna.

MEN

MOL har ju i sina mer eller mindre korkade uttalanden haft fel förut ;-)
 

Tillbaka

Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev