Tråden startades av: Kalle  2017-09-04 14:20:53
Boarding dörr 1 eller 2? 
Hej!

Boardar SAS (A330/340) och Norwegian (B788/789) genom dörr 1 eller 2?
Skiljer det kanske mellan olika flygplatser, eller alltid samma?
Åkte 788 inom Europa för några år sen, då gick alla pax på genom dörr 1....

Det kanske rent av alltid sker genom dörr 2 på en widebody, oavsett om det står BA, SQ, EK, DY eller SK på kärran?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kalle
2017-09-12 16:25:49
SV: Boarding dörr 1 eller 2?
Tack för alla svar!
myhell
2017-09-06 01:34:09
SV: Boarding dörr 1 eller 2?
1. Är planet stort nog att ha en dörr 2, vill man alltid använda denna - om möjligt.
2. Oavsett flygplanstyp: Det beror alltid på bryggans (jettyns) konstruktion på resp flygplats. OBS att på samma flygplats kan det finnas bryggor med olika egenskaper. På vissa får man bara använda dörr 1....
2. DY:s 788 på ARN: Vid ankomst taxar planet fram till dörr 1 men bogseras sen fram så pax kan gå av (och senare på) genom dörr 2. Detta beror på att vid parkering för dörr 2 kommer motorn obehagligt nära bryggan. Mao är det tryggare att bogsera sista biten istället för att taxa in dit vid ankomst.
DK:s 330 på ARN taxar alltid in/parkerar vid dörr 2. QR likaså, oavsett flygplanstyp.

Glasklart? :-)
Pincy
2017-09-04 22:08:47
SV: Boarding dörr 1 eller 2?
Flög med LH, MUC - MAD i torsdags, en A321, boarding via två dörrar, Priority boarding först via dörr 1, sedan resten via dörr 2. Måste vara skönt för de som satt i business att slippa alla som står och köar i gången.
Steward
2017-09-04 19:37:10
SV: Boarding dörr 1 eller 2?
På TUi's 767 verkar det vara ett lotteri och ibland verkar det vara oklart både för gatehandler och piloter, har blivit tillbakaknuffade mer än en gång.
Kalle
2017-09-04 19:10:21
SV: Boarding dörr 1 eller 2?
Det beror väl helt enkelt på "gångbroarnas" storlek och konstruktion.

Av egen erfarenhet så används alltid dörr 2 på A330 på Arlanda, men dit man flyger kan det bli dörr 1 som används beroende på hur deras "gångbro" ser ut.

Flög till Cancun med TCAS A332 och då boardade vi genom dörr 2 men vid mellanlandningen på Landvetter så användes dörr 1 för boarding och när vi gick av i Cancun så användes dörr 2.

Om man ej använder "gångbro" utan trappor och transport med buss till terminalen som de ofta gör i tex Grekland så används oftast alla 3 dörrarna med trappor.
TCAS använder oftast det alternativet på Las Palmas Och Teneriffe Sur
sv Kalle
2017-09-04 17:24:42
SV: Boarding dörr 1 eller 2?
Tidigare var det i alla dörr 1 som gällde. Beroende på att motor no1 kom för nära gate och annan utrustning. Vill minnas att TCAS (dåvarande Premiair) taxade in i gaten och kraschade motor no1's luftintag på en A330. Detta var på ARN.
ABC
2017-09-04 16:16:42
SV: Boarding dörr 1 eller 2?
Beror mest på hur gaten och flygplatsen är utformad. Om man endast kan använda en dörr är 2L bäst men ofta kan man använda både 1L och 2L (757, 767, 777, 787, 330, 350). På A380 använder de ofta även en dörr på övre deck.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev