Tråden startades av: Daniel A  2017-09-04 15:20:19
Norwegian på ruinens brant 
Nu uttalar sig även Ryanair om krisen i Norwegian http://www.di.se/nyheter/norwegian-pa-ruinens-brant-enligt-ryanair-vd/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

thomas
2017-09-05 11:27:07
SV: Norwegian på ruinens brant
ingen behöver göra nånting, trycket lättar på de flygbolag som konkurrerar med dy
som ex sas, finns inget att köpa eller ha nytta av när dy konkar, bara vänta ut,
så skulle sas även gjort med Braathens som hade miljardskulder, men de köpte bolaget för 500 miljoner och integrationen har kostat hundra tals miljoner till.
idag med nätet är pax lättrörliga och inte så lojala. Har skrivit förut tidigt i Dys historia att bolagets affärsmodell är ett Pyramidspel ständig expansion som slutar i kk, igår till 24.00 var det extrem rea speciellt tre månader framåt, finanschefen avgick etc.
Daniel A
2017-09-04 23:07:01
SV: Norwegian på ruinens brant
Tror din tanke inte är helt fel ABC, Norwegian måste göra nåt snabbt, sälja av verksamhet, ex UK till Ryan eller Easy, Spanien till Vuelling samt nån som vill ta över longhaul, svårt se vem dock. Då kanske de kan rädda Norden och starta om igen i mindre skala. Men detta är nog svår då skuldberget är så stort och konkurenterna ser det nog som bättre affär att plocka upp spillrorna efter en ev konkurs.
sv Daniel
2017-09-04 17:17:53
SV: Norwegian på ruinens brant
Finns redan en tråd om detta.
ABC
2017-09-04 16:00:23
SV: Norwegian på ruinens brant
Med andra ord förbereder sig Ryanair på att ta över de marknader som man anser intressanta. Ryanair kan förmodligen göra det snabbare än något annat flygbolag då personalen saknar fasta baser och snabbt kan flyttas om. Det är väll heller ingen större skillnad på Norwegians och Ryanairs B737-800 om man vill ta över dessa? Kaptener erbjuds säkert Ryanaircontrakt och övrig personal ersätts snabbt med billigast möjliga styrmän och kabinpersonal från syd och öst. Eller inser Tjosgubben vad det hela barkar och låter Ryanair ta över hela den Europeiska delen innan en konkurs? På så sätt kan han fokusera på den Norska delen och bygga upp ett starkt flygbolag där?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev