Tråden startades av: Göran - Den riktige  2017-09-08 21:52:06
Tung turbopropp  
Hej, kan någon upplysa mig om vart gränsen för tung turbopropp går? Saab 340 lätt, Saab 200 tung? Och vad kräver de olika klasserna av dess befälhavare? Tung TP, svårare att flyga, mer i lön

Tack för ordet.

Göran

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Göran - den riktige
2017-09-11 22:47:14
SV: Tung turbopropp
Tack för svaren. Min granne är kapten på ATPn och han är lite av vad som i branschen brukar kallas "mopedkapten" så jag antar att den klassas som lätt TP?
Gustav
2017-09-11 18:43:10
SV: Tung turbopropp
På ett bra bolag visar det sig. Sen beror det ju på var du flyger din maskin. Jag skulle säga att en 25% löneskillnad är godkänt. Dock kan det ju alltid bli mindre om du jobbar i Sverige eller mer om du jobbar i Schweiz och dessutom är flytande på både "tyska" och franska (samt Italienska)
Göran - Dennriktige
2017-09-11 15:15:37
SV: Tung turbopropp
Ok, så om jag förstår er rätt så kräver en tung TP sin man, jämförelsevis så kan tex metrolinern eller 340n flygas av en inte lika kvalificerad kapten. Visar sig denna skillnad i lönekuvertet?
Gustav
2017-09-11 10:41:16
SV: Tung turbopropp
Vad jag hört ska ATP:erna hos nextjet var en tung turbopropp att flyga. Ska ha varit så tung att det krävdes att piloterna gick till gymmet minst två dagar i veckan för att få upp den från marken
F50
2017-09-08 23:23:12
SV: Tung turbopropp
A400, TU95 = Tunga turboproppar
 

Tillbaka

Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev