Tråden startades av: Cattis  2017-09-18 07:48:25
LFV till börsen? 
Det ryktas om att Avinor, LFV och Naviair ska slås samman och börsintroduceras. Låter oerhört spännande och innovativt. Är det ett ovanligt tidigt aprilskämt eller ska man lyfta dessa sovande och konservativa institutioner till nya höjder. Någon annan som vet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Anna
2017-09-28 07:45:35
SV: LFV till börsen?
Varför börsintroducera LFV? Som jag ser det så blir det slutet för LFV. Som myndighet och affärsverk kan de idag korssubventionera mellan monopolmarknader och konkurrensutsatt marknad utan att dess ägare, Konkurrensverket eller Transportstyrelsen reagerar eller agerar. Idag kan LFV konkurrera med priser som inte är kostnadstäckande. LFV priser är ca 50% lägre idag än de som figurerade 2010. Den affärsidén fungerar inte på sikt ifall man är ett aktiebolag. LFV bit er fast i den struktur ni har. Priser för flygledning blir då mycket gynnsamt för kunderna.
Sven
2017-09-25 16:23:59
SV: LFV till börsen?
"2-3 i supporten". Fel. I varje fall i Sverige.
Anton
2017-09-25 16:16:25
SV: LFV till börsen?
När ska det bli ordning och reda så att flygbolag och flygplatser förstår vad de betalar för. Ingen kan förstå varför man behöver 2-3 i supporten för varje flygledare. Hallå, vakna och ta ert ansvar. Flygledning i statlig regi är inte sunt för marknaden. Om transparent så hade priserna för flygledning i Sverige och i övriga Europa varit så mycket dyrare. Nu korssubventioneras det istället över gränsytorna så att de statliga bolagen av flygledning kan tillåtas vara kvar. EU kommissionen har börjat få nog och lyfter på alla stenar för att få länder att öppna för konkurrens. Låt ödet avgöra för bolag som inte kan ställa om. Likt tidigare skeenden inom flyget. Sabena, Swiss m fl fick bita i gräset. Fler blir det och sunt med omställningar.
@Johan
2017-09-25 10:59:03
SV: LFV till börsen?
Precis, vi ska inte lägga krut på LFV men av lite andra anledningar. En myndighet kan inte börsintroduceras. Först måste du undersöka om myndigheten kan bolagiseras som aktiebolag (gick inte med NUAC) sen kan du börja prata om eventuell börsintroduktion vilket fortfarande inte är någon självklarhet. Jag är dock inte säker på att ledningen i LFV förstår detta. För att förstå LFV måste man först förstå att en person på ledande position i LFV inte får vara mer intelligent än en normalbegåvad hund. Du ska kunna lyssna till enklare kommando och inget mer. Managementmaterial för LFV är inte direkt någon livsform som avlats för kreativt tänkande och ansvarsfullt beteende.

Det här ryktet kommer snarare från arbetet med att börsintroducera SDATS så pengar kan mjölkas ur innan hajpen spricker. Den totalt odugliga bluff som fjärrstyrning faktiskt är börjar uppdagas mer och mer. Inga system sälj, planer läggs ner och valideringar går åt skogen. Om man vill ha minsta lilla chans till att få ut lite kapital gäller det att skynda sig innan lögnerna uppdagas även för allmänheten.
Johan
2017-09-24 22:15:30
SV: LFV till börsen?
Lägg inte så mycket tid och tankar kring LFV. LFV har bara några år kvar i branschen. Mer spännande är det kring rykterna runt uppstickaren ACR. Det sägs att både DFS och NATS är spekulanter att köpa ACR. Hittills har ägarna, varav en är den legendariska och fd SAS chefen Jan Carlzon, tackat nej till alla erbjudanden. Om ACR fortsätter sin resa på egen hand kan det ju bli så att ACR plockar upp några länders flyledningsleverantörer. Ett enkelt sätt stt växa in på nya marknader. ACR har ju de verktyg som konkurrenterna saknar. Därför spelar de i en annan liga och kunderna står på kö. Det enda vi kan vara säkra på är att inget kommer bli sig likt i branschen. EU kommissionen, SESAR m fl pratar bara om avregleringar och ökad konkurrens. ACR har verkligen visat vägen och öppnat upp för nya tankar. Vi får se vem av ACR och LFV som blir först ut i Europa.
Claes
2017-09-24 16:16:50
SV: LFV till börsen?
LFV kommer inte hamna på börsen. Det skulle bara bli pinsamt för staten när alla gömda underskott kommer upp till ytan. Bara den upparbetade pensionsskulden för LFV anställda gör att LFV egentligen är i konkurs. Med hjälp av S ledda regeringen och Transportstyrelsen avgiftssystem så klarar sig LFV år för år. LFV som myndighet tillika affärsverk har rätt till årlig kompensation från statskassan. Vid en eventuell börsintroduktion så kan man inte trolla längre.

Bagdad Bob
2017-09-23 22:57:29
SV: LFV till börsen?
@Ivar Den här tråden handlar om LFV's påstådda börsintroduktion.
Varför babblar du om SAS, och deras kräftgång med statliga bidrag och annat?
Ivar
2017-09-23 16:09:04
SV: LFV till börsen?
Det underliga är att Alliansregeringen 2006 till 2014 inte sålde SAS om borgerligheten tyckte det var en dålig affär äga flygbolag?

Ser man till helheten blir resultatet ett helt annat. Man betalade inte mycket för aktierna när bolaget bildades 1946.

Vad jag har fått lära mig av riktiga ekonomer, kan man inte välja ut en tidpunkt på börsen och sedan säga att man förlorat när aktien en dag är lägre änden var för 6 månader sedan. Om det blir vinst eller förlust vet man först när man sålt sina aktier.

Svenska staten sålde nyligen SAS aktier för 213,9 miljoner kronor. Säkert betydligt mer än vad man betalade för aktierna 1946.

Slutkursen på SAS aktien idag var 24,30 jag köpte mina SAS aktier för 18,65 ca 30% upp. Statens andel har nog stigit betydligt mer sedan 1946. OBS! Vinst eller förlust först när man sålt sitt innehav.

Dessutom har ett flertal anställda betalt skatt på sin lön som det fått från SAS. De har också köpt varor och betalt moms. Räknar man samman allt ligger vi säkert på plus.

Ett utländskt bolag med anställda på Irland eller annat land hade inte givit dessa intäkter.

Det är helheten som räknas!
Gert
2017-09-22 21:17:04
SV: LFV till börsen?
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Nyliberaler babblar om hur bra "marknaden" är. Då rekommenderar jag ämnet "Historia". Det är lärorikt för naiva nyliberaler.
XX
2017-09-22 18:48:11
SV: LFV till börsen?
@Ivar Nu handlar tråden iofs om LFV. Men här kommer liten blänkare om SAS.

Statens ägande av SAS.
Ägartillskott om 2 miljarder 2009-2010
SAS årsredovisningar och Riksdagens Utredningstjänst
sv Ivar
2017-09-22 18:39:33
SV: LFV till börsen?
Jag talar om förluståren på 60-70 talet, då SAS hade monopol.
Det är att köra huvudet i sanden, att förneka att SAS blivit räddade av staten.
Det finns massor av info på nätet, om man nu orkar att själv leta.
En av länkarna (den längst ned) visar på den attityd som SAS har gentemot staterna.
Sluta att snacka om att SAS inte fått statlig hjälp!

http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2012/11/12/den-sanna-kostnaden-for-sas/

http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-143461.html

http://flutetankar.blogspot.se/2010/04/sas-suger-statsbidrag.html
Ivar
2017-09-22 13:13:46
SV: LFV till börsen?
@sv Ivar:
"Tänk alla statliga bidrag som SAS fick under monopoltiden."

Att ge bidrag till enskilda företag är inte och har aldrig varit godkänt för Svenska staten.

Har du bevis på utbetalda bidrag lägg fram dessa!

OBS! Deltagande i nyemission och dylikt är inte bidrag.

sv Ivar
2017-09-22 12:25:43
SV: LFV till börsen?
Långt och fint inlägg. Men tror du inte att statliga garantier väger mer än andra garantier.
Det där snacket om staten tjänar pengar på aktieförsäljning, är en sanning med modifikation. Tänk alla statliga bidrag som SAS fick under monopoltiden.
Dax för "payback" om än i mindre skala. Staten får ut betydligt mindre, än vad de har stoppat in i bolaget
Anders
2017-09-22 00:07:20
SV: LFV till börsen?
Är det sant, ska LFV börsintroduceras? Jätte intressant i såfall. Det finns en jätte potential i bolaget. Man kan rationalisera bort minst 50% av personalen på samma intäkter. Därefter kan LFV lägga ner/avsäga sig flertalet uppdrag som alla går med underskott idag. Därefter tankar bolaget bara hem stora intäkter från reglerade marknader som ersättningar från flygbolag och Swedavias flygplatser. Vilken potential om staten ämnar sälja ut. Wow!!!!
Ivar
2017-09-20 08:53:02
SV: LFV till börsen?
Många privata bolag har gjort nyemission och därigenom fått in mer kapital. Många privata bolag har också fått lånegarantier utan att någon stat varit inblandad.

Dessutom är SAS inget statligt bolag endast ett bolag där staten har intressen (genom att äga aktier). Den lånegaranti man gav var ett sätt att skydda sina egna intressen. Hade SAS gått i konkurs hade staten/vi förlorat pengar. Staten har redan börjat sälja aktier och får därigenom en förtjänst på sitt handlande. Vad staten gjorde var skydd sina/våra intressen vilket lyckats väl.

Många andra privata bolag har räddats av nyemission och lånegarantier. Då befintliga storägare inte velat förlora allt satsat kapital.

PS! Med statligt bolag avses en företagsform, där staten är huvudsaklig ägare. Staten är inte Huvudsaklig ägare i SAS.
Ronald R
2017-09-19 19:30:45
SV: LFV till börsen?
Jag tror vi slänger in en "nyliberalstrumvirvel" med extra naivitets och historielöshetstillägg!
"Marknaden" har visat sitt fula tryne gång på gång där skattebetalare har gått in med trilliontrilliarder för att rädda "marknaden".

Är det inte lite -90-tal att vara nyliberal?!
Doktorn
2017-09-19 13:55:39
SV: LFV till börsen?
Ivar; statliga bolag kan inte gå i konkurs. Hade så varit fallet så hade vi inte haft några statliga bolag verksamma idag. Alla hade gått i konkurs för länge sen och skatterna för företag och mot oss medborgare hade tvingats höjas till skyarna för att täcka upp statens alla misstag. Så enkelt är det...
Analytiker
2017-09-19 13:08:52
SV: LFV .till börsen?
Hallå Ivar, tror du att staten låter några av sina bolag att gå i konkurs?
I sådana fall borde Vattenfall ha konkat för länge sedan. Titta på SAS hur staten har räddat de ett antal gånger.Ja, jag vet att det senaste räddningspaketet var statliga lånegarantier, men utan de hade SAS konkat.
Ivar
2017-09-19 09:14:17
SV: LFV till börsen?
Till dem som tror att privat alltid är bättre!

Privata företag inte bättre än statligt ägda om man ser till antalet konkurser!
Tingsrätterna fattade under 2016 beslut om 6 335 konkurser, av vilka 6 019 rörde företag. Inga av dessa företag var statliga.

I samband med detta förlorade andra företag privatpersoner stora summor!

Inga företag/privatpersoner förlorade något på att statliga företag inte kunde göra rätt för sig.
Kalle
2017-09-19 08:14:41
SV: LFV till börsen?
Dumheter. Det bästa beslut som staten kan göra är att montera ner LFV och sälja av sin andel i EPN. Danska och Norska staten kan ju inte ha helt fel då de bestämt sig för att lämna sitt ägande i EPN. LFV kostar mer än vad intäkterna ger. LFV kan endast verka ovanför vattenytan genom korssubventioner och bidrag från Trafikverket, Eurocontrol och SESAR m fl. Varför ska politiker leka affärer i modern tid? Det är den privata sektorn som skapar jobben i Sverige och övriga världen. Inte polittiker eller staten! Staten beskattar bara allt och alla...
Minister Snork
2017-09-18 18:42:43
SV: LFV till börsen?
NUAC kanske? Ett bolag som Försvarsmakten har rätt att lösa upp på 24 timmar (el är det 48?). Vem vågar investera i ett sådant bolag? Du ska nog vara dum nog att platsa i LFVs ledning eller styrelse för att göra sådana korkade investeringar. Är väl egentligen bara LFVs privata och regionala tornverksamhet som går att bolagisera och det ska väl göras via SDATS?

Bolag med Norge och Danmark, det brukar ju gå bra. Titta på Postnord, vi svenskar får bära notan för danskarnas ovilja att effektivisera. Ett fiasko i klass med LFV förvisso. Men våra politiker gör nog bäst i att titta på villkoren flygledarna i Danmark och framförallt Norge har. Ska våra skattebetalare stå för den notan också? Som sagt det går ju bra med Postnord, fakturera svensken så mår dansken gott. Klart norsken vill göra likadant.
Fd Telia aktieägare
2017-09-18 16:12:20
SV: LFV till börsen?
Titta på hur det gick med Telia aktien, när den introducerades på börsen.
Katastrof!! Inkompetent statlig ledning, som trodde de kunde aktiemarknaden.
Det är samma sak med LFV.
Thomas
2017-09-18 15:18:03
SV: LFV till börsen?
Att EPN är en "succé" är väl lite att ta i. Både Avinor och Naviair har bett att få lämna EPN. Norska Avinor har inte mycket övers för EPN. Säger en hel del om hur Danmark, Norge och Sverige kan samarbeta. Någon som tvivlar på detta kan ju alltid fråga vår fd näringsminister Björn Rosengren hur han ser på Norge som land mm.

Avinor är redan bolagiserat och ändå så får man inte ekonmin att gå ihop utan hjälp vad Taxfree försäljningen på x-antal miljarder.

Märkligt att ingen av de statliga institutionerna kan driva sina verksamheter med lönsamhet utan korssubventioner från olika håll. Inte sunt för någon; ägare, anställda, kunder eller tredje part.

EPN tvingas nu hitta nya ägare.
Staffan Löfven
2017-09-18 14:54:19
SV: LFV till börsen?
Du är helt rätt ute! Samtidigt skall även Systembolaget samt delar av transportstyrelsen som har hand om hastighetskamerorna på svenska vägar introduceras slås in i samma bolag.
M
2017-09-18 14:36:34
SV: LFV till börsen?
Åh herregud, bevare oss väl. LFV på börsen? Tillåt mig att hånskratta, en myndighet som gått vilse i sin egen inkompetens. Patetiskt och tragiskt om det finns någon sanning i detta, vilket jag betvivlar. Som att börsnotera Polisen eller Försvarsmakten.
Leffe
2017-09-18 14:03:21
SV: LFV till börsen?
Nu ska vi inte ta ut något i förskott här. Det är inte alls säkert att det blir något av det hela.
Det som är bestämt är att man ska "undersöka förutsättningarna" för att bolagisera verksamheten. Det pågår liknande diskussionerna i både Norge och Danmark och efter "succén" med EPN tänker man sig att det eventuellt skulle gå att bilda ett gemensamt bolag.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev