Tråden startades av: DesertDog  2017-09-21 13:59:31
Emirates EK131 DXB-DME sekunder från totalhaveri! 
Den 10SEP var Emirates flight EK131 DXB-DME bara 120m från en CFIT crash i Moskva, 10nm fråm DME flygplats.

Medan EK131/A380 fortfarande låg på interceptkurs på Localizern 8 nm ut från flygplatsen, sjönk de utan anledning ända ner till 120m över marken innan misstaget uppdagades.
En ny inflygning påbörjades varpå efter det att man var etablerad på LLZ inte följde GP, så ytterligare en go around gjordes. Vid ett tredje inflygningsförsök landade flygplanet.

Det som gör hela incidenten ännu oförklarlig är att vädret var bra. Nästan ingen vind och CAVOK.
Båda piloterna fick sparken omedelbart enligt sedvanlig EK SOP.

Man kan läsa mer om denna incident på PPRUNE forumet och Aviation Herald (Nyheten läckte ut den 19 SEP). På FlightRadar24 kan man gå in och se detaljerna på respektive tidsmarkering.

Dubai/UAE GCAA "utreder" nu incidenten vilket naturligtvis innebär en media cover up enligt samma mönster som när Emirates crashade en B777 i Dubai i augusti förra året, där besättningen misslyckades med landingen, "studsade" och påbörjade en go around på tomgång (utan motorpådrag) och gear up, vilket slutade i en inte helt oväntad crash i slutet av banan.

Undrar om passagerarna på EK131 insåg att de endast var någon sekund från totalt haveri?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sv.thomas
2017-09-28 10:19:29
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Det är en fråga om definitioner.
Ukraina har inte varit i officiellt krig.
Interna oroligheter är en annan sak.
Större delen av civila luftrummet har varit öppet för trafik hela tiden.
I princip alla bolag (med överflygande trafik i regionen) flyger där.
För flygbolagen handlar det om ekonomi, en rak linje är alltid att föredra.
Emirates är en av de riktigt stora bovarna i det sammanhanget.
De flyger inte bara över utan gärna till oroliga ställen.
Ensam på plats=skyhöga biljettpriser.
Vi (EK) flög på Basra (Irak) i brinnande oroligheter som ända civila bolag med amerikanska oljegubbar och "konsulter". Basra var inte ens en fungerande flygplats. Helt tom. Terminalen stängd. US Airforce agerade ATC och vi "eskorterades" och bevakades under markuppehållet av hovrande blackhawks.
Så ser verkligheten ut.
Att Malaysian flög över Ukraina var inget häpnadsväckande. Det gjorde många andra också.
De hade bara otur. Det värsta är att inget kommit ut av rapporterna. Alla vet vem som sköt ner dem men ingen gör något.
Jonsson
2017-09-25 14:32:59
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Mer info om incidenten:

http://avherald.com/h?article=4ae84b8a&opt=0
thomas
2017-09-25 09:49:36
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Det är ett allvarligt brott mot ICAOs bestämmelser att flyga över ett land i krig
(över 10.000 döda) i East Ukraina fram tills nu, är inte konsekvenserna uppenbara med ett plan nerskjutet alla dog, Somalia är inte ett land i krig.
Varför groundas inte sådana bolag skulle drabbat AY KL etc. så efterlevnaden av ICAOs regelverk blir stringentare.
Många misstag görs hela tiden av piloter med svåra haverier som följd, och tillbud så det är inget nytt, att det skulle vara speciellt frekvent i Emirates betvivlar jag.
Sv.Thomas
2017-09-23 13:59:20
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Bäste Thomas,

För det första, Skytrax award baseras uteslutande på passagerarsercice, ombordutbud och bekvämlighet/inredning, inte vad som operativt händer på andra sidan cockpitdörren eller på HR och flightoperations. Med andra ord är det inte relevant i sammanhanget.

För det andra, nej, det "händer inte hela tiden" att trafikflygplan är sekunder från CFIT, flygandes okontrollerat och oklarerat på 120 meters höjd, eller att man gör en go-around efter studs på tomgång med hjulen uppfällda.

För det tredje, den alarmerande försämrade arbetsmiljön i Emirates för piloterna saknar motstycke.
Jag har själv flugit där i många år och sätt försämringen, och nu blir det tyvärr ännu värre.
Piloterna är helt utarbetade och under ständigt hot om sparken om något utanför SOP skulle inträffa, vare sig det är deras fel eller ej. Att man sedan uppmanas att ange varandra gör inte arbetsmiljön bättre.

Du jämför med Malaysian som flög över oroligt territorium. Under min tid i EK flög vi både över och till Irak (Basra) under brinnande oroligheter, i Pesawar (Pakistan) var det inskrivet i Notam att vi inte fick cirkla norr om fältet pga att AlQaida fanns där med granatgevär, vi hade layovers i Tripoli dagarna innan Gadafi störtades, vi flyger regelbundet över Somalia (Mogadishu) på väg till NBO och Sydafrika trots att det inte fanns någon flygtrafikledning, och med handen på hjärtat är det ju inte ens ett fungerande land, vi landade regelbundet i Yemen (Sahna) trots oroligheter och listan kan göras hur lång som helst...
Jag tror inte du känner till hur förhållandena är i detta bolag, så ett skytrax award för "service" har inget med verkligheten att göra.
pierre holmgren
2017-09-23 09:02:50
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Sv Thomas , hmm er du forvirret eller ? Skytrax og hvordan rater har intet med piloter og deres evner til at udføre deres job at gøre.
thomas
2017-09-22 13:33:37
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
jösses
ganska långtgående slutsatser av ett eller några pilotmisstag
Emirates har personal från + 160 länder och av Skytrax utnämnt till värdens bästa flygbolag flertal ggr. såna här misstag händer hela tiden, hur får ex Malaysian fortsätta flyga, då de bröt mot ICAOs regler "förbjudet flyga över krigförande länder" alla som kommer in low on fuel etc etc kan göra listan a4 sidor
Sv.Jösses
2017-09-22 09:34:33
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Förstår inte riktigt vad du menar med "hur påverkar detta flygbranchen i Norden?" ...
Menar du att detta inte är lika intressant som den fantastiskt spännande sandlådefajten mellan SK och DY-fans som upptar 75% av detta forum?

...eller kanske är frågan genuin. Den BORDE påverka flygbranchen i Norden.
Som resenär ska man undvika flygbolag som är oetiska, eller har en ohälsosam företagskultur som negativt påverkar flygsäkerheten. Det senare är bevisligen nu ett faktum för Emirates!

Flygsäkerhet är viktigt, och om det finns stora brister hos ett bolag som på senare år kommit att dominera interkontinental trafik, även i Norden, och det faktum att de dagligen trafikerar våra största flygplatser så är det absolut av intresse!

Den snabba degardering av performance och flygsäkerhet som blivit tydlig i Emirates måste uppmärksammas av europeiska (och andra) myndigheter.
Kolla i detalj vad som hände med den EK B777 som krashade i DXB förra året och nu senast EK131 den 10SEP i Moskva, samt alla de alarmrapporter från insidan av EK som dagligen läcker ut via pprune! Nästa gång kan det vara i Stockholm eller Köpenhamn.

De kör med piloterna till bristningsgränsen. Erfarna piloter slutar på löpande band och ersätts av oerfarna. CRM blir lidande eftersom straff och piska styr. Piloter som råkar ut för missöden sparkas omgående och man belönas av att rapportera och anmäla varandra. Ingen litar på någon längre och nu efter EK131 ska man göra oanmälda line checks för att avslöja och sparka "dåliga" piloter.
Ovanpå det så har man en bevakande myndighet "GCAA" som man själv "äger." Samma chef som i flygbolaget.
Både allvarligt och oacceptabelt, och denna flygande livsfarliga cirkus besöker både ARN och CPH dagligen...
Det som händer i EK ÄR av största intresse!
exEK
2017-09-21 21:04:53
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Att UAEs egen "myndighet" GCAA utreder tillbudet (som skedde i Ryssland) är ett skämt.
GCAAs högsta höns i Dubai/UAE råkar också vara Chairman i Emirates.

Precis som i förra EK krashen (och vid alla EK-tillbud) så kommer man att:
- Sparka Piloterna (sker direkt samma dag)
- Tiga ihjäl och aktivt tysta ner allt i media och sociala medier. (Hot om indraga annonspengar från Dubai/UAE ägda företag.hos bla CNN etc. Har förekommit förr. Nyheterna tas då snabbt bort från första sidorna och trycks långt ner i flödena så att det blir svårt att hitta. Detta skedde bla UPS B474 krasch mitt i Dubai för några år sedan, samt diverse bränder i skyskrapor, och alla olyckor och tillbud med Emirates) visste ni att det är brottsligt i UAE, och kan ge fängelse mer än ett år, om man skriver något som är negativt och kan skada UAE (och därmed också Emirates) i sociala medier, oberoende om det du skriver är sannt eller ej!
- "Utreda" det själv (i GCAA) och sedan dröja så länge man kan innan man publicerar en minimal intetsägande rapport där inget finger kan pekas åt de uppenbara bristerna som finns inom EK.

Dubai, UAE, och tyvärr även Emirates nu mera, är ett skämt.
Det finns inget av substans eller värde under den billiga falska polerade ytan.
Emirates var ett ganska bra bolag en gång, med bra välutbildade piloter, men de senaste 7 åren har man genom sitt management by fear jagat iväg nästan alla dessa och de ersätts desperat med oerfarna diton som är lättare att styra och skrämma.
Emirates är inget career choice längre utom om man möjligtvis kommer från en ljusskygg lågpris operation i någon avkrok.

EK131 var bara sekunder från en fatal krasch. Bevisen är kristallklara och kan ses on line av alla.
Det finns ingen vettig bortförklaring till det som inträffade.
Visst skulle det vara intressant att få höra den kompletta inspelningen från voicerecordern från den flighten.
Kanske kommer den att publiceras av GCAA i deras utredning?
Skulle inte tro det. Vilket skämt.

Just publicerade en training Captain på Emirates ett internt mail inom training department där man berättar att man omdelbarr ska överraska EK-piloterna med plötsliga oförberedda line checks för arr lättar kunna identifiera och sätta dit "svaga piloter".
Det är inget skämt! Gå till PPRUNE forum och läs själv i ME-sektionen: "Acid test for EK".

Man tror inte det är sant! EK har gjort managment by fear till en konstform!
Samtidigt blir performance i pilotkåten bara sämre och incidenterna bara fler och allvarligare.

Emirates - Keep discovering....
Jösses
2017-09-21 19:46:57
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Oj, hur påverkar detta flygbranschen i Norden?
Safety First!
2017-09-21 15:14:38
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Fatigue? Worked to the limit...

Dags för EASA i Europa att vakna upp.
Säkerheten först
2017-09-21 15:12:46
SV: Emirates EK131 DXB-DME sekunder från total ...
Jag kommer aldrig att flyga Emirates eller Qatar Airways.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev