Tråden startades av: pf  2017-09-26 09:36:43
Posten Norge har behov for færre fly 
Om kort tid endres rutiner for post her i Norge.

Det blir ikke lenger skille på A- og B-post. I dag er målet neste dag for A-post, for fremtiden blir målet 2 dager til mottaker for all post innen Norge.

Det betyr at mer post kan kjøres landevei (eller med tog), og at behovet for fly går ned fra 7 til 3.

Så, hvor havner West Air Swedens ATP, er det et nytt marked/liv for de der ute ? Og pilotene, de kan vel ha gode muligheter for ansettelse i Norwegian eller Ryanair ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ATP Pilot
2017-10-23 01:20:37
SV: Posten Norge har behov for færre fly
@Ramp Rulle

Ja för det funkade ju väldigt bra i början när spanska swiftair piloter kom till skandinaviskt vinterklimat, piloter som troligtvis aldrig ens behövt de-ica någon gång i sina liv. Intressant att Amapola bönade och bad oss om att rycka in med massa adhoc flygningar för swifts kärror stod AOG lite överallt och man hade inget logistiknätverk whatsoever för att transportera reservdelar.

Skillnaden på Sverige och Norge är att i Sverige finns det betydligt mycket bättre vägnätverk så post behöver faktiskt inte flygas i Sverige. I Norge kommer det fortfarande behövas flygas norröver vilket vi kommer fortsätta med.

Dessutom så har vi som bolag låååångt mycket starkare band med de stora bolagen som DHL, TNT, UPS och FedEx. Detta tar flera år att bygga upp så att tro att Amapola skulle få något sådant framför oss som de redan känner och som opererar många rutter runtom i Europa för dem är att tro på fabler....

Jag tror Amapola helt seriöst är inne på sista versen. Förvånar mig överhuvudtaget om de finns kvar om 2 år. Visst man kan säkert hitta aktivitet för 2-3kärror men det räcker inte för att hålla ett helt stort bolag vid liv utan att 80% av personalen får gå.
Skr
2017-10-16 14:47:27
SV: Posten Norge har behov for færre fly
E: ?

2017-10-14 21:34:06
SV: Posten Norge har behov for færre fly
Har man ett miljardimperium i ryggen så är det ägarna som säger till de fått nog.
F50
2017-10-14 16:33:04
SV: Posten Norge har behov for færre fly
Vad tror ni om framtiden i Amapola nu?
Håkan
2017-10-12 23:05:10
SV: Posten Norge har behov for færre fly
Sverige samma reducering av postflyg? Beslut taget idag.

Postnord får nu två dagar på sig att dela ut inrikes brev, inte en dag som reglerna säger nu, det har regeringen beslutat i dag. Digitaliseringsminister Peter Eriksson tycker inte att detta är att sänka kraven på Postnord.

– Jag tror att den viktiga frågan för människor nu är att man ska kunna lita på att posten fungerar i hela landet, inte att det går jättefort att få fram breven, säger Peter Eriksson.

Det nya regelverket som träder i kraft vid årsskiftet slår fast att Postnord ska klara av att dela ut 95 procent av inrikes brev under två dagar, inte 85 procent under en dag som nuvarande regler säger.
Ramp Rulle
2017-10-12 03:04:37
SV: Posten Norge har behov for færre fly
Ja du ATP kan man känna lite "Jag är inte bitter" vibbar. Tycker att Amapola/Swift funkar bra ihop, betydligt mindre teknik/spontana strejker nu (Adress Forna ATP delen). Om övernattbefordran upphör så blir det inte helt slut med postflyg i Sverige utan 4-5 maskiner måste nog fortsätta och med lite mer ben att stå på för Amapola som du kanske märkt de sista åren så klarar dom sig bra + att det som du skrev själv att det öppnar upp för andra att bedriva övernatt leverans av sina paket/Brev.
ATP Pilot
2017-10-10 04:52:01
SV: Posten Norge har behov for færre fly
@Postis Per

I stort sett bara dessa två aktörer som gett bud och som har en relation med Sverige.
B
2017-10-09 16:02:26
SV: Posten Norge har behov for færre fly
Vad är så illa med pay2fly?

Skulle vi kunna få alla som jobbar åt myndigheter att betala för det skulle Sverige blomstra, vilken extrem service vi skulle kunna få!

Tänk om sjuksköterskorna betalade för att jobba, fantastiskt!
Postis Per
2017-10-08 16:50:41
SV: Posten Norge har behov for færre fly
Postflyget?
Är det bara Amapola och West Arlantic som är med i upphandlingen som renodlade fraktbolag?
ATP Pilot
2017-10-08 16:18:17
SV: Posten Norge har behov for færre fly
@Ej ATP

Så har man alltid gjort. Man har lagt separata bud.

Eftersom att fd vd:n för posten blev vd för Amapola för flertalet år sedan och vips fick Amapola alla kontrakt framöver så har givetvis West Air varit besvikna på att en offentlig förhandling i Sverige kan tillåtas vara så korrupt och inte granskas mer.

Senast gav Amapola sjukt låga bud och man fattade inte hur det ens var möjligt, men sedan efter att Amapola återigen fick kontrakten så kom det fram att de involverat Swift och deras Pay2Fly piloter. Borde i min mening inte vara tillåtet, likaså som att Ryanairs piloter inte skall behöva betala för en intervju eller för uniform, SIM-pass etc....

Rimmar dessutom sjukt illa i samband med en offentlig upphandling att man har underleverantörer som har slavlika arbetsförhållanden. Men klart billigt är det!.....
Ej ATP
2017-10-07 21:42:40
SV: Posten Norge har behov for færre fly
@ATP pilot. Enligt vad jag hört så ville inte Westair bidda tillsammans med Amapola på posten utan gjorde det själv. Vilket tvingade Amapola att hitta en annan underleverantör att vinna upphandlingen med.

ATP Pilot
2017-10-07 16:59:57
SV: Posten Norge har behov for færre fly
@Karl

Dessutom om du vore lite mer påläst så borde du förstått att marknaden då var riktigt dålig jämfört med hur den är idag. Det påverkade ju givetvis också möjligheten att hitta nya kontrakt. Idag expanderar många bolag men då för 2-3 år sedan stod det i stort sett still.
ATP Pilot
2017-10-07 16:48:43
SV: Posten Norge har behov for færre fly
@Karl

Man parkerade ett antal ATP:er då för man hade inte räknat med att Amapola skulle gå så långt att i en offentlig upphandling dra in Swift Air istället för oss som operatör på vissa sträckor. Swift som är ett Pay2Fly bolag i allra högsta grad. Det rimmar jäääävligt illa med en offentlig upphandling.

Därför kom det lite som en chock och man hade inte tid att förbereda sig alls med att söka nya kontrakt och rutter. Norska Posten har tvärtom varit ytterst professionella i sin hantering av allt och gett oss som bolag gott om tid att förbereda oss på en nedsize:ning av operationen i Norge. Därför har man möjlighet att skaffa nya kontrakt och inte påverka bolaget så mycket.

Dessutom var det så att det var rejält brist på reservdelar för några år sedan och då valde man att parkera de ATP:er som var nära C-check altn. väldigt nära sina antal maximala pressurization cykler. Nu har man tagit en hel del delar från de kärrorna så nu är det inte ett stort problem längre.


Förövrigt så kommer Amapola bita rejält i gräset snart. Posten slutar flyga post inom 1,5år och de är 95% av deras verksamhet. De kommer inte hinna etablera ett namn på marknaden med sin Fokker. Så Amapola kommer försvinna som bolag snart, denna gången kan inte gammal svågerpolitik rädda dem.
Karl
2017-10-02 18:23:09
SV: Posten Norge har behov for færre fly
...då undrar jag varför man bara parkerade ATPerna som står i Malmö istället för att ta dem utomlands, när west air slutade flyga post i Sverige?
pf
2017-10-02 12:19:42
SV: Posten Norge har behov for færre fly
ATP Pilot, takk for redegjørelse
ATP Pilot
2017-09-30 17:45:44
SV: Posten Norge har behov for færre fly
Ojdå. Skrev ett låååångt inlägg igårkväll men märkte nu att jag bara tryckte på granska och inte skicka.


Jag jobbar på West Atlantic som bolaget heter idag.

Det är tråkigt att Norska nätverket avvecklas, inte för flygningen egentligen (visst den är mer utmanande och kul på det sättet som pilot men rätt skönt att slippa skitvädret på vintern där som är något av de tuffaste du kan flyga i som pilot, worldwide) utan mer för att eftersom att det är en så stor operation så är det många kollegor där och väldigt skön stämning i crewrummet.

Bolaget påverkas inte så mycket kortsiktigt då man har nya rutter redan nu och några nya på G och som jag förstått det så måste Posten oavsett betala för de kvarstående åren på kontraktet som är 3 år tror jag. Detta trots att man inte flyger. Så hittar man nya rutter i Europa så kan det bli så att man faktiskt får dubbelt betalt (dvs flyga enbart en rutt men få betalt för två).


Men sedan hade jag inte heller blivit ett dugg förvånad om man inser att det under vinterväglag inte går att köra det på marken utan måste ta till flyget igen men det är bara min egen bedömning. Inte omöjligt heller att om Posten/Bring lägger ner snabbleverans så tar DHL eller någon annan upp det. Då är det givetvis meriterande för oss som bolag att ha flugit denna operation tidigare.


Som det ser ut nu så kommer ATP:n som tidigare kört mellan Oslo och Stavanger, Bergen, Molde, Trondheim och Bodö enbart köra mellan Oslo och Bodö. Men två ggr per dag istället för nuvarande en gång per dag. Så det blir en större förlust i flygplan än crew då det behövs två uppsättningar av crew i Oslo som kommer köra varannan tur. CRJ:an kommer fortsätta på i stort sett samma sätt som idag. Man kommer köra Oslo - Tromsö och Tromsö - Svalbard. Ingen förlust i flygplan eller crew där i nuläget vad vi fått höra.


Man är även i samtal att sälja några ATP:er som enbart står på backen, utomlands och för samtal med intressenter i Kanada, Kenya och Bangladesh.


Norska nätverket har stått för ca 20% av bolagets ATP operationer så visst är det en smäll men inget bolaget går under för, framförallt inte när man bara förflyttar kärrorna och börjar flyga frakt åt andra bolag i Europa istället.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev