Tråden startades av: Claes_a  2017-10-01 13:00:51
Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay? 
Hur kommer Airbus att göra med motorbytet på A380 och de andra skadorna som uppkom över atlanten när de fick avbryta flighten och landa på Goose Bay.

Kan dom laga den där och flyga dit tekniker och i så fall får det väl bli utomhus i isande kyla för hangarer i rätt storlek finns väl inte?

Eller blir det en "provisorisk" lagning och flyga hem med 3 motorer om dom nu får göra så?

Hur lång tid kan det ta och reparera denna skada?
Någon här som vet ?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Daniel A
2017-12-07 23:10:04
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Roligt att den är påväg hem och snart i trafik, inte en dag för sent, men säkerheten ska alltid gå först, det är huvudsaken.
DC-10
2017-12-07 17:03:58
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
@Daniel A Nu kanske du har lärt dig att det finns inga "quick fix" inom flight safety.
Boeing
2017-12-07 17:01:41
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
@PEJ Det var precis det som omnämdes i mitt inlägg.........
PEJ
2017-12-07 16:08:41
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Enligt Flightradar24 så flögs F-HPJE hem från YYR till CDG, igår, den 06DEC. Landade på CDG klockan 10:09 PM efter en flygtid på 04:53.
Boeing
2017-12-07 12:41:32
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Angående quick fix A380

07 DECEMBER, 2017 SOURCE: FLIGHT DASHBOARD BY: DAVID KAMINSKI-MORROW LONDON
Air France has retrieved the Airbus A380 stranded in Canada, flying it back to Paris, but the aircraft will not be returned to service for several weeks.

The aircraft (F-HPJE) had been parked in Goose Bay since 30 September after it diverted following uncontained failure of one of its Engine Alliance GP7200 powerplants.

Air France tells FlightGlobal that its own crew, rather than Airbus personnel, flew the aircraft back to Paris Charles de Gaulle on 6 December. It landed around 22:00.

The aircraft has been taken to the H6 hangar at the airport, a facility which was specifically designed for A380 maintenance.

Air France says the aircraft will undergo checks for "a few weeks" before it is returned to scheduled service.

The A380 suffered failure of its starboard outboard engine during a flight to Los Angeles.

Its engine was subsequently replaced in Goose Bay, having been transported by an Antonov An-124, and the A380 departed Canada with all four powerplants functioning.

Air France says the detached engine has been shipped to the UK for further analysis to determine the nature and cause of the failure, which included the loss of its fan disk.

Sim
2017-12-03 11:31:55
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Motor monteras på i detta nu och flygs sedan hem med tre igång.
Boeing
2017-12-02 14:09:46
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Angående quick fix A380.

http://atwonline.com/engines/air-france-plans-return-engine-failure-a380-goose-bay
DXB
2017-10-16 11:16:00
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Att en tom A380 kan starta och flyga med 3 motorer vet jag att det inte är några probelm, men om en en motor eller stora delar av motorngondolen saknas är en helt annan sak, och kräver troligen ett antal godkännande från både tillverkare och myndigheter.
Vi skulle ferryflyga ett flygplan med ställen nere, vilket inte är några problem förutom att div extra saker måste kollas och utföras samt restriktioner gällande fart och höjd mm, men sedan uppdagades att vinskulle låtavsatliga landinggear doors vara öppna då blev operationen plötsligt mycket mer komplex. Det tog 24 timmar extra att få,fram godkännande från div myndigheter och tillverkare innan vi kunde lyfta, så jag förstår att denna ferryflygnkng med A380 är ytterst komplex, om inte annat så när det gäller alla tillstånd.
Svante
2017-10-15 23:31:44
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Vad tjafsar ni om, verkar ju vara klart att den får flyga hem nu. Är väl det enda som räknas. Tekniker är vi nog ingen av oss, de flyger hem på tre motorer samt en "dummy", så ni har alla lite rätt!
DC-10
2017-10-15 20:59:23
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Till Daniel A Läs och begrunda:
https://www.wired.com/story/how-air-france-will-rescue-its-a380-with-a-shattered-engine/
sv Jumbo
2017-10-15 19:07:32
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Är det någon som sagt att du hade fel? Bortsett från Daniel A.
sv Daniel
2017-10-15 13:15:43
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Det finns inga uppgifter någonstans, om att A380 är designad för att kunna flyga med endast tre (3) motorgondoler. Vingbelastningen och aerodynamiken är beräknad med att alla är på plats. Det verkar att vara lättare för noviser att tro/förstå
komplexiteten omkring flyg.
Jumbo
2017-10-14 21:37:22
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Jag hade rätt:

https://news.aviation-safety.net/2017/10/13/faa-issues-emergency-ad-gp7200-engine-fan-hub-inspections-air-france-accident/


The FAA issued an emergency airworthiness directive (AD) prompted by the recent an uncontained engine failure that occurred on Air France Airbus A380 powered by
Engine Alliance (EA) GP7270 turbofan engines.

On September 30, Air France flight 66 suffered an uncontained failure of the no.4 engine while en route over Greenland. The entire fan and engine air inlet cowling broke away. This prompted the crew to divert to Goose Bay, Canada.

The FAA reported in their AD that the failure occurred on an Engine Alliance GP7270 turbofan engine that had 3,527 cycles since new, which
is a relatively high cycle engine.

The AD requires a one-time visual inspection of the GP7200 series engine fan hub, with the compliance time based on the number of accumulated flight cycles, and removal of the fan hub if
damage or defects are found that are outside of serviceable limits. These interim actions are intended to prevent failure of the fan hub, which could lead to an uncontained release of the fan hub, damage to the engine, and damage to the airplane.

The GP7200 series engine is in use by A380-861 aircraft of Air France, Etihad Airways, Korean Air, and Qatar Airways, as well as 90 of the 142 A380s ordered by Emirates.
•FAA EAD
•ASN Accident Information Air France flight AF66


Daniel A
2017-10-14 20:34:43
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Självfallet, går att läsa allt on både goose bay men även A380 på www.airbus.com

Tydligt ni inte jobbar inom flyg, när man spenderat år i branschen har man lite lättare att förstå sånt här!
sv Daniel A
2017-10-14 12:49:12
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Kan du ange källa till ditt senaste "påstående"?
Daniel A
2017-10-14 02:07:45
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Varför ska jag bekräfta nåt som redan är korrekt?!?! Flyga med tre gondoler är A380 konstruerad för så inga problem!
EASA
2017-10-13 15:55:27
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
A380 engine inquiry wrestles with transport logistics

12 OCTOBER, 2017 SOURCE: FLIGHT DASHBOARD BY: DAVID KAMINSKI-MORROW LONDON
Investigators are to put a damaged Air France Airbus A380 engine into storage in Canada, to protect it, while arrangement are made to transport the powerplant for analysis.

The Engine Alliance GP7200 engine was involved in a serious failure, including the loss of its entire fan disk and inlet, as the aircraft cruised over Greenland on 30 September. It diverted to Goose Bay in Canada.

French investigation authority BEA says the engine will be transported to a General Electric facility at Cardiff in the UK, where inspectors will be able to analyse the mechanism.

Specialists are also determining the best method of flying the aircraft to a European location in order that it can undergo repair and be returned to Air France service.

BEA says the "logistical complexity" of these measures means they are likely to take "several weeks". Airbus and Air France are working to protect the powerplant so that its condition can be preserved for examination.

Investigators are still searching regions of Greenland to locate components shed from the damaged engine.
sv Grattis
2017-10-12 23:13:06
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Förmodligen är det Daniel själv som skriver inlägget.
Men man vet ännu inte hur det ska gå till. Planet är inte designat för att flyga med en motor som fysiskt inte är på plats.
Fast om de följer Daniel A's råd så är det väl inga problem med det.
Hoppas att Daniel A inte arbetar inom "flight safety", eller flygbranschen över huvud taget!
Grattis
2017-10-12 21:28:26
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Grattis till Daniel A då man flyger hem den till Paris med tre motorer.
pf
2017-10-12 08:02:09
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
I følge AVHerald, skal den skadde motor tas av flyet og sendes med skip til Cardiff. Man vurderer således muligheten til å ferryfly tilbake til Paris A-380'en. Nevnte nettsted skriver at det ennå kan ta uker før dette skjer.
Jumbo
2017-10-04 22:08:41
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
På en av bilderna jag ser ser man att fanhub separerat. Mao har hela främre disken där alla fan bladen monteras lossnat pga sprickor eller dylikt.
Detta kommer bli en omfattande haveri utredning enl min mening!
Att ferry flyga planet tror jag är uteslutet därmed. OM planet skulle haverera då riskerar man ju att bevis och utrednings mtrl försvinner alt försenar en utredning på detta första haveri som kan påverka alla operatörer med samma motortyp.
Summa:
Motorbyte inkl nosecowl byte måste utföras i Gosebay innan planet kan/får flyga igen.
Utgång
2017-10-04 19:35:05
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
A380 är en utgående modell som kommer att fasas ut ganska snart. Har de tur gör de inget åt maskinen utan sätter in A350 istället. Mycket bekvämare maskin.
Boeing
2017-10-04 15:44:46
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Quick fix?

French investigation authority BEA has assumed control of the investigation of a serious engine failure on board an Air France Airbus A380 over Greenland on 30 September, Canada’s transport agency confirms.

Air France flight 66 landed in Goose Bay, Canada, after the fan section of the No. 4 Engine Alliance GP7200 suffered an unexplained in-flight break-up at 37,000ft.

Since the break-up occurred over Denmark-controlled Greenland, legal authority for the investigation rested with the Danish Accident Investigation Board. But Denmark delegated authority for the investigation to the BEA, Transport Canada says.

Transport Canada dispatched a team of investigators to Goose Bay on 1 October to assist in the unfolding investigation. They were joined by investigators from the BEA, as well as engineers from A380 manufacturer Airbus and from Engine Alliance joint venture partners GE Aviation and Pratt & Whitney.

The BEA-led team will scrutinise the most serious A380 engine incident since a Rolls-Royce Trent 900-powered version of a Qantas aircraft suffered an uncontained engine failure near Singapore in 2010. Investigators traced the cause of that incident back to a manufacturing flaw, which led to a turbine section failure.

The investigation of the GP7200 failure will instead focus on the rare destruction of an entire fan module in-flight. Pictures of the A380 in-flight and on the ground reveal a missing nose cowl, fan cowl and fan disc.

The Engine Alliance partnership assigns GE authority over the high-pressure core of the engine and P&W responsibility for the low-pressure fan and turbine sections. P&W manufactures each of the 24 wide-swept hollow-titanium fan blades on the GP7200.

Airbus delivered the A380 involved in the incident to Air France seven years ago, according to Flight Fleets Analyzer. It is one of nearly 130 A380s on order or delivered that are equipped with the GP7200 engines. Since 2009, the fleet of GP7200s in service had achieved a 99.9% dispatch reliability and – until 30 September – no in-flight shutdowns, according to P&W.
sv pf
2017-10-02 16:37:16
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
QF har RR motorer.
OM
2017-10-02 16:34:25
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
@Mekaniker Om man nu efter en "check" påbörjar en ferry flight hem för att göra en "större koll". Om nu inte planet klarar det och inte kommer hem. Vad göra, vem tar ansvar för ev. haveri?
EASA
2017-10-02 15:31:42
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Enklare check!? Ferry flygning på tre motorer är iofs inget konstigt. Men vad gör man med motor#4, den håller ju inte ihop. Frontsektionen med både fan och casing är ju borta?
Kan inte tänka mig annat än motorbyte + lite till.

Sedan är det ju inte Airbus eller AF som ger "permit to fly", utan berörd luftfartsmyndighet. Naturligtvis lyssnar de på Airbus. Men som det ser ut nu är inte planet luftvärdigt. Det ska bli intressant att se fortsättning på denna incident.

Tur att allt gick väl!
Mekaniker
2017-10-02 13:17:26
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Antagligen lär dom göra en check på Goose Bay och rådgöra tillsammans med Airbus om det är riskfritt att flyga hem kärran, därefter kommer dom antagligen göra en större koll för att se mer exakt hur stora skador det har blivit och sedan åtgärda dessa, lär vara i trafik rätt snart igen, i värsta fall kanske det dröjer till årsskiftet.
pf
2017-10-02 11:31:39
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Kan noen finne ut av om dette er samme type motor som QF har, jfr deres "seriøse incident" i Singapore ?

Naturlig nok vil motorprodusent, uansett om det skulle være skille på denne og QF's, vite at det ikke er f.eks feil i tilvirkning, slik at "snart" skjer det samme igjen med et annet fly.

Og, kan en slik "feil" i produksjonen, også ha skjedd for de(n) motorprdusent(er) hva gjelder andre motortyper til andre fly.

Var det ikke DC-10 fra UA, som måtte ned i Sioux City, hvor debris fra motor tok ut hydraulikksystemer-det kunne vel lett igjen ha skjedd her.....altså alvorlig skade på deler som igjen betyr havari, eller meget vanskelig å få flyet ned.
Boeing
2017-10-02 10:37:14
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Det är väl ingen som på allvar tror på fågelkollision, som det har nämnts av några pax?
sv Diavel
2017-10-02 10:30:06
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Det är ju nivån på de flesta inläggen här. När man ser skadorna på 380'n och några tror att det är en "quick fix", ja då kan man ifrågasätta om vad man vet och kan.
sv Daniel A
2017-10-02 10:24:25
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Gärna länk till den informationen, tack.
Har du kollat på bilderna som finns länkade i tidigare inlägg?
Där kan du se en skadad slat och även att motorpylonen är allvarligt skadad.
Dessutom är fanducten med fan sektionen borta. Men det kan man tillfälligt fixa med lite "high speed tape".
Finns anledning att tro det kan finnas mer skador på t.ex stabilisatorn.
Om det visar på okunnighet - ja då vet inte jag vad kunnighet är.
Jansson
2017-10-02 10:20:46
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Goose Bay uppfyller uppenbarligen ett livsviktigt syfte.??
Örjan
2017-10-01 21:38:13
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Motorkåpa som exploderade bort, så tror nog de kan flyga hem maskinen efter enkel teknisk check. Så där har Daniel rätt. Hade det inte varit en A380 hade detta knappt blivit en notis, tror detta snarare var en säkerhetslandning än en nödlandning!
Daniel A
2017-10-01 21:31:17
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Väljer att utgå från den officiella informationen att de kommer genomföra förenklad rep för att få hem kärran. Inte svårare än så, snart i trafik igen. Hur en motorexplosion kan skapa strukturella skador som ni påstår visar vad lite ni kan om flyg.

Har över 25 år i branschen eftersom detta verkar vara en fråga för er.
Diavel
2017-10-01 20:49:22
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
@flygtekniker kan vi slippa detta eviga Boeing vs Airbus tema för en gångs skull tack!
Tveksamt om du verkligen är flygtekniker..
Det är väl främst ett problem för motor tilverkaren och flygbolaget om en motor " fallar sönder"
Att dra in B 787 i den här tråden demonstrerar att du inte har koll
Daniel A
2017-10-01 19:55:20
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Den yttre slatten är trasig liksom motorfästet och vad jag kan se så är själva motorn skadad också. Nu undrar man bara vilka fåglar som flyger på FL420
Henka
2017-10-01 18:35:04
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Tydligen tekniker från Air France på plats redan, så kärran är nog hemma i Paris om några dagar tror jag.
Flygexperten Daniel A
2017-10-01 17:08:33
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4936802/Air-France-jet-loses-engine-cover-SIX-MILES-high.html
DC-10
2017-10-01 17:06:54
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
@Daniel A Kolla på bilden och se om en "tillfällig reparation" är ok.

https://www.theguardian.com/business/2017/oct/01/engine-breaks-up-on-air-france-a380-forcing-emergency-landing-in-canada

https://www.youtube.com/watch?v=RBkH6pPMUGw

https://www.svd.se/flygpassagerare-horde-kraftig-small
Flygtekniker
2017-10-01 17:01:39
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
@Daniel A "tillfällig reparation så de kan flyga hem kärran". Vad vet du om ev. strukturella skador, tror du att en (1) tekniker räcker? Att du inte är i flygbranschen framgår med all tydlighet.
Det lär nog bli motorbyte, och stor inspektion av skrov och vingar. Med tanke på att motorn desintegrerade under cruise i minst M 0,85. Detta är andra gången (minst) som en A380 motor faller i bitar under flygning. Qantas kärra stod ett år i Singapore. Det har aldrig hänt B787 t.ex, att en motor faller i bitar.
Airbus har också sina problem. "Whether you like it or not"
Daniel A
2017-10-01 15:17:41
SV: Vad kommer hända med Airbus 380 på Goose Bay?
Lär nog inte vara några större problem, de flyger in tekniker eller personal från Airbus för att göra en tillfällig reparation så de kan flyga hem kärran. Sällan några problem, kärran lär vara i trafik innan månadsskiftet igen då det inte är några strukturella problem med den. Sen är det 10 grader plus, så nog inga problem vädermässigt:)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev