Tråden startades av: Turbo Pilot  2017-11-01 01:55:42
Igen då 
Fattar ej varför Jet ska favoriseras här och ses som ”bättre”Är det verkligen så?
Handlar väl mer om dem som styr spakarna och vill HÖGT/SNABBT.
Vem vinner på det?
Dom som tycker det går för lågt/sakta Byt jobb då!
Jag är stolt turbopropp pilot och älskar mitt jobb??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Sk903
2017-11-09 15:37:12
SV: Igen då
@Pol1 jag flyger hellre med en hårtork istället för en elvisp
Bertil
2017-11-06 01:02:16
SV: Igen då
Frågar du oss om du älskar ditt jobb? Hur ska vi veta det?
Money talks
2017-11-05 23:59:01
SV: Igen då
Har du flugit TP så kan du eventuellt behöva mer träning då du måste "glömma bort" ditt gamla sätt att flyga, och lära nytt. Det kostar, och som med allt i denna branschen så styr pengar. Mycket billigare och enklare att ta in en pilot som redan flugit jet.
Turbinen
2017-11-05 22:18:26
SV: Igen då
Turbindriven propeller.

Det finns friturbin och fixed shaft turbin tror jag att det heter?
Den första har en propeller som är frikopplad från motorn, den andra är propellern direkt kopplad till motoraxeln.

Friturbin är häftigt att flyga med.
Luuto
2017-11-05 21:04:18
SV: Igen då
Vad betyder turbopropp? Propp är väll vanlig proppelerflygplan eller?
BLX
2017-11-05 19:40:46
SV: Igen då
Vet flera bolag som ser det meriterande att ha kört turboprop. Kan man flyga Saab 340/ATP och övriga gamla propkärror så kan du verkligem "flyga". Många jetpiloter saknar totalt basic flying skills då de inte flyger tillräckligt utan FD och AP. Det är ett ökande problem i branschen.

Vet att på TuiFly har de senaste åren runt 60-70% av de de som anställts tidigare flugit Turboprop för en av de högre hönsen i bolaget, Leif Bjelkhed har kört det förut

Kan du flyga en turboprop i skandinaviskt vinterväder så är att flyga en 737 en lek.

De piloter som klarar sim-assessments bäst är definitivt turboprop piloter.
Pol1
2017-11-02 14:48:19
Jet vs TP
TP är lite mer av manlig karaktär, lite mer hår på bröstet, skit under naglarna. Jet är är lite småfjolligt, två stycken hårtorkar liksom, backslick och sluttande axlar. Sibylla vs Stureplan om ni förstår.
smurfarna
2017-11-01 19:02:59
SV: Igen då
Förlåt, men jag måste fråga: varför avslutar du sista meningen i ditt inlägg med frågetecken? Jag har sett att det blivit allt vanligare att använda frågetecken på detta märkliga vis. Vad handlar det om?
Alexander
2017-11-01 18:26:43
SV: Igen då
Vart kom det ifrån? Finns inget emot turbopropp här, aldrig sett någon sådan åsikt skrivas ut publikt.
Ganska läckert med turboprupp också om du frågar mig!
Jetmannen
2017-11-01 17:04:01
SV: Igen då
Jag har hört att propellrar är till för båtar.
@Geten
2017-11-01 09:12:25
SV: Igen då
Geten, kan du ge exempel på bolag som sållar bort TP piloter?

I mitt bolag som bara flyger jet har vi inga problem att ta in TP piloter, tvärtom!

Alla som flugit både och vet att det inte är någon större skillnad mer än fart på höjd.
Geten
2017-11-01 07:59:13
SV: Igen då
Jag hade gärna flugit runt i turbopropp om jag hade fått med väderradarn tiltad 5° upp. Dock favoriseras jet vid rekryteringar och jag vet åtskilliga bolag som sållar bort TP-piloter direkt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev