Tråden startades av: Elisabeth  2017-11-02 10:48:37
När breakeven för fjärrstyrd flygledning? 
Kan någon hjälpa mig att förstå?

Ifall man investerar 750 miljoner i projektutveckling av en produkt. Därtill kommer ökade kostnader i form av kostnader på lånat kapital över tiden.

Under tiden går produktionspriserna ner med 30-50% på den marknad man ska sälja in den nyframtagna produkten på.

Hur går kalkylen ihop och kommer den nya produkten (fjärrstyrd flygledning) någonsin bli ekonomiskt hållbar jämfört med de tjänsteutbud som finns idag.

Hur ska man få tillbaka de 750 miljoner i investerat kapital. Från kunderna (flygplatserna) eller var annars ifrån?

Eller är det ovetande flygbolagen som kommer, igen, att få se kraftiga prishöjningar i framtiden när monopolverksamhet byggs upp på nytt?

Luftfartsmyndigheter runt om i Europa borde ha lärt sig att stötta monopolbildningar är inget som branschen mår bra av.

Ta ansvar och låt inte pengarna styra.....

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CFIT
2017-11-12 00:46:51
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
@Sverker: Du precis som LFV sitter alltid med trumf på hand. "Sky is the limit".
Svärker
2017-11-11 09:36:03
SV: CFIT
Återigen, det absolut viktigaste att tänka på är flygsäkerheten, inte ekonomin. Flygsäkerhet är inte gratis.

Ifall du behöver briefa upp dig, läs de andra trådarna på forumet ang Fjärrstyrd flygledning så kanske även du kommer förstå flygsäkerhet och börja gilla idéer som värnar om dess kontinuitet!
CFIT
2017-11-11 00:33:56
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Ursäkta att jag lägger mig i. Men jag tycker RTC är en helt lysande idé för flygplatser med begränsat antal rörelser. Men vad är då det absolut viktigaste att tänka på?
Jo, att det måste vara billigt, eftersom en flygplats med begränsad trafik antagligen också har begränsad ekonomi. Och då undrar jag på vilket sätt LFV bidrar till att hålla kostnaderna nere?
Svärker
2017-11-10 14:34:27
SV: Andersson
Det är nog inget överdrivet antagande att påstå att Gd inte har frågan överst på sitt skrivbordsunderlägg, inte näringsdepartementet heller. Den nyss frånträdda näringsministern borde tillfrågas vilket faktaunderlag ministern hade för att offentligt kunna påstå att fjärrstyrd flygledning är det som LFV ska investera i och ersätta mycket väl fungerande torn med, både inom och utanför Sveriges gränser. Det är ett närmast löjeväckande exempel på okunnighet. Uppenbarligen saknas förutom ekonomiska kalkyler grundade på spekulationer, genomgripande simuleringar om systemets förmåga och vilka flygplatser som kan tänkas passa in. Inget av detta finns redogjort varken av tillståndsgivaren (Transportstyrelsen) eller LFV. Att LFV tilläts bilda bolag för att få access till en "marknad" som i sig inte är inkomstbringande för LFV i någon större skala utan möjligen ekonomiskt intressant ur ett teknikföretags (SAAB) perspektiv, är en gåta, men det kanske f d näringsministern också har ett svar på, eller möjligen förra och förr förra GD. Diskussionerna har inget att göra med att vissa flygledare kanske tvingas till en flytt, men däremot tvingas in i icke önskvärda skrivbordsprodukter.
Konsumenten
2017-11-07 17:37:45
SV: Andersson
Jo, frågan hanteras med att spektaklet fortsätter!
Granne
2017-11-07 16:00:37
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Hur fungerar tillståndsprocessen när ett RTC ska operera gränsöverskridande? Tänker först och främst på flygplatser nära gränsen mot grannland. Måste ett driftgodkännande också ges från grannlandets regering/tillsynsmyndighet ifall luftrummet behövs för flygplatsen trafikledning?

Jag ser bara osäkerhetsfaktorer i ett RTS. Även om en kamera kan zooma in en tändsticksask på rullbanans ändsida. Hittills har vi klarat flygledning utan dessa hjälpmedel. Bra har det gått.

RTS slår igenom den dagen en kommersiell flygplats vågar montera ner sitt befintliga torn och sälja infrastruktur och inventarier. Vem blir först?
Andersson
2017-11-07 11:17:39
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Ingen inside om hur GD hanterar denna frågan?
S
2017-11-06 07:45:36
SV: Lisa
Lägg till ett Pompeji som LFV fått betala ur egen ficka. När Visby ströks försvann ca 20milj av EU-bidraget. Redan 1,5 års försening har raderat ut ännu mer bidrag och det minskar ytterligare för varje dag som går. Misstänker att EU vid det här laget är ganska trötta på LFVs inkompetens. Du ska inte vara lite blåst i huvudet för att tycka centralen på Arlanda är en bra idé, den är ett ekonomiskt självmordsprojekt och när LFV väl vaknar upp med baksmällan och räkningar ska betalas med pengar som inte finns så kommer personalen få stå för notan. Glöm inte det alla ni som tror att era chefer vet vad de håller på med! För tro mig, dom har inte haft en susning tidigare och dom har ännu mindre susning idag! Managementmaterial i LFV alstras ur människor som tror att det bästa man kan göra är att hålla tillbaka sin egen kompetens och hålla med om allt som kommer uppifrån. Hur galet det än låter. Så byggdes nazismen i Tyskland, så byggs LFV. Tillämpa detta tillräckligt länge och snart har du väldigt lite fritt tänkande kvar. Nej sätt stopp för dessa idiotplaner snarast möjligt och håll er till den SAAB-finansierade lekstugan i Sundsvall.
FL torn
2017-11-05 23:09:59
Re: Sören
Du missförstod mig. Jag håller med dig i allt men facket anklagas från båda håll att inte ta ställning respektive för att ta ställning när det gäller RTS. Därmed måste dom väl avvakta en opartisk utredning...? Inte lätt att ha en åsikt om när det mörkas och fifflas så mycket som det gjort i denna affär!
De högljuda kollegerna vi pratar om är inte samma kollegor! :D Håller med dig till 100% när det gäller den 25:e och inte bara det! Det är mycket annat också som vi kan vara tacksamma för när det gäller avtal och villkor. Jag tyckte jag var tydlig med det när jag skrev "Just vid avregleringen var det tyvärr..." men jag kunde nog varit mer tydlig.
Jag syftar till dom som trodde man behövde vara ovänner bara för att man gick till ett nytt företag... Där var vi på väg mot en splittring men som väl var tystnade dessa fåtal och nu känns det inte längre som om man måste vara osams bara för att det står ett nytt namn på lönekuvertet. Återigen, det vara bara ett fåtal personer.

Förhoppningsvis sätter GD eller försvarsmakten stopp för detta, i varje fall tills vi får en opartisk utredning av denna affär.
SVT gjorde ett litet försök men som alltid i journalisternas värld så görs ingen uppföljning och man vågar inte ställa de mest obekväma frågorna.

Sören
2017-11-05 22:02:24
SV: FL torn
"Facket kan ju inte gärna (officiellt) vara emot RTS utan en riktig analys av RTS. Den har inte gjorts och facket efterfrågar en sådan."

Hmm, utan att starta ngt "internternt gräl" på en officiell websida borde enbart avsaknaden av "en riktig analys" som du själv beskriver och samtycker till, vara ett högprioriterat ärende för fackligt engagerade/utvalda. Ett kraftfullt "NEJ" till att inte låta sina medlemmar fösas in i ett system som inte testats/simulerats/analyserats tillräckligt, borde vara av hög dignitet och inte på något sätt uppfattas som "krokodiltårar" eller ge skuld till någon!!

Bra är också att i sammanhanget komma ihåg att "högljudda kollegor" långt innan avregleringen du beskriver, åstadkommit en hel del som du får ta del av den 25:e varje månad.

Vad tror du piloters fackföreingar världen över skulle säga om deras arbetsgivare helt enkelt kommer med förslaget att tvinga in deras piloter i en maskin som inte testats/simulerats/analyserats tillräckligt eller befunnits onödigt mycket olycksdrabbad? Visst, det kommer aldrig att ske men jämförelsen med begreppet "flygsäkerhet" är slående. Inga krokodiltårar ändrar på flygsäkerheten, men personalorganisationen kan mkt väl bidra där. Ett flygbolag avvecklade slutligen sina Dash 8'or.

Lisa har rätt, besparingarna kommer att drabba oss alla. Men frågan om systemets rätt att existera borde prövas på mer sakliga grunder än ekonomiska spekulationer och eventuella "ja-sägare", oavsett om de sitter i Norrköping eller ej!
FL torn
2017-11-05 20:30:37
Re: Lisa
Nej det är FL torn! :D Men jag håller med dig i nästan allt! Min mening var inte att förminska en flytt. Tanken var bara att när flytten väl är gjord (ja en del drabbas hårt) så är det nog nästan en fördel (ur arbetstagarposition) att många är på samma ställe. Förstår vad du menar "Eller ska jag säga FL ACC?" men jag menar bara att det verkar vara väldigt enat där och att det skulle det även kunna vara på ett RTC.
Det är lätt att småfrågor blir väldigt viktiga när man inte har så många att ventilera sina åsikter med och då är det lätt att man slänger iväg skulden åt fel håll. Har man dessutom en lokal chef som är värsta ja-sägaren (vilket dom ofta har en förmåga att vara! :-( ) är det inte helt lätt att få gehör för sina farhågor.

Facket kan ju inte gärna (officiellt) vara emot RTS utan en riktig analys av RTS. Den har inte gjorts och facket efterfrågar en sådan.

Men bättre är kanske att försöka stoppa detta projekt redan nu. Det kan inte vara många som tror på detta projekt.
Har stora förhoppningar på nya GD men det är ett tufft beslut att ta.


Lisa
2017-11-05 17:45:14
SV: FL torn
Eller ska jag säga FL ACC? Låter nästan så. Det värsta någon kan göra är att förminska frågan till att handla om att vilja flytta eller inte. Att det är större än så såg vi när Försvarsmakten tog bort Visby och hänvisade till rikets säkerhet. Det blir till att vår nya gd är klarsynt och har lite "balls", annars kommer det inte bli kul för någon som jobbar i LFV. RTS är något som berör hela LFV det handlar om att hindra sin arbetsgivare från att gå under helt och hållet. Att hinna rädda samhällsviktigt infrastruktur innan det är för sent! Ett vansinnesprojekt är på väg att byggas på Arlanda och blir det väl av kommer LFV förlora pengar varje dag. Eftersom majoriteten av flygledarna i LFV arbetar på ACC är det inte svårt och räkna ut dessa kommer drabbas väldigt hårt när väl besparingarna måste göras och skutan håller på att gå under. Utöver att LFV bränner sina pengar på ansvarslöshet ser vi även signaler på att konjunkturen håller på att vända neråt. Tänk er 2008 med ett Pompeji på avbetalning, winter is coming!
FL torn
2017-11-05 16:36:26
Re :Sören
"Eller har de kanske t o m annan uppfattning än merparten av medlemmarna?"

Det tror jag definitivt inte! Alla kan inte tycka exakt samma sak och ibland kan en handfull högljuda individer göra sig hörda över småsaker som dom gör till det viktigaste i världen...!
En mer enad kår OCH dess fack finns inte! Det är helt unikt och något vi måste bevara och inte hålla på med krockodiltårar som man skyller på facket. Efter många besök på båda centralerna så är jag mer övertygad om den fackliga uppslutningen och förmågan att inte grotta ner sig i lokala småproblem.
Avregleringen och senare RTC har väl i viss mån splittrat oss men i det långa loppet borde detta vara småsaker som vi gemensamt kan se som bagateller. Nej, jag förringar inte individers problem vid flytt mm mm men i förlängningen är det bagateller!
Just vid avregleringen var det tyvärr tidigare nämnda "handfulla högljuda individer" som hade ett orimligt krav på LFV som tillfälligt gjorde att vi upplevde en temporär splittring. Dessa har dessbättre tystnat och efter "Västeråsincidenten" och dess efterdyningar ser det mycket bättre ut.
Det finns inte ett fack som kan stödja ALLA frågor och man kan inte tillgodose VARJE krav men en långsiktig och genomtänkt strategi för oss ALLA är viktigt och det tycker jag verkligen att dom lyckas med.

Ja-sägare är irriterande och det finns för många (speciellt i Norrköping) men dom betyder ingenting när kåren själv väljer att reagera och agera. Det visar historien med all önskvärd tydlighet!

Fjärrstyrt eller ej, tja, det är för många som tycker i denna fråga av fel orsak. Det krävs nog en opartisk genomgång av detta projekt för att konstatera om det är bra eller dåligt. Helt klart har det säkert en plats men inte alltid!

Tyvärr har frågan avgjorts av ingenjörer som har haft lekstuga (utan att behöva tänka på konsekvenser), folk som själv vill göra karriär, folk som tycker flygledare har det för bra och hoppas att det ska göra så att flygledare inte behövs längre (dom har inte helt förstått vad RTS är för något... :D ), flygledare som "tvingas" tycka att det är bra (annars försvinner deras arbetsplats), politiker som tror att allt är bra bara man sätter in ordet "digitalt" och därmed har ALL trovärdighet i detta projekt försvunnit. Nu tror jag tyvärr det är för sent och ingen generaldirektör vågar stoppa detta projekt. "Kejsarens nya kläder" kommer man lätt att tänka på...

Sören
2017-11-05 14:38:38
SV: FL torn
Det stämmer nog det du antyder. Men som ngn tidigare skrivit i diverse inlägg om RTC angående "ja-sägare" inom organisationen, så måste det nog tyvärr anses som att varje individ som inte har någon att vända sig till med en protest, blir en potentiell "ja-sägare" som inte förmår göra sin röst hörd även om den skulle vilja det. Så en flygledarkår som inte trivs borde i hast vända sig till fackförbund och intresseförening innan det går allt för lång tid......och dessa borde ta det på högsta allvar om kåren, som du beskriver, inte trivs. Eller har de kanske t o m annan uppfattning än merparten av medlemmarna? Fundera över det......
FL torn
2017-11-05 10:34:15
RE:Fd TWR FL
Man kan nog göra så men om du nu är fd flygledare borde du veta att en flygledarkår som inte trivs är inte helt lätt att hantera. Just saying!
CFIT
2017-11-05 01:11:56
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Breakeven är när man lyckats anpassa kostnad mot inkomst. Trafikverket har sedan länge, och med stor framgång, fjärstyrt broöppningar. Detta eftersom inget "LFV" lyckats lura Trafikverket att enbart certifierade broöppningsledare har kunskap nog att avgöra om vägbanan kan anses vara fri eller inte.
Fd TWR FL
2017-11-04 22:40:26
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Pengar tjänar man genom att flytta över flygledarna till det av Saab majoritetsägda bolaget. Höj pensionsåldern och vips kan LFV stryka ett streck över en pensionsskuld på 300 miljoner. Lycka till kollegor!
S
2017-11-04 14:01:51
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Det roliga är att LFVs lilla nybildade bolag inte får vara med i upphandlingar av projekt som delfinansierats av EU-pengar eftersom det skapar en jävsituation. Tror inte förra GD såg den komma, han tyckte ju det var helt normalt att sitta som både köpare och säljare när man leker med statens pengar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/generaldirektoren-har-varit-bade-kopare-och-saljare-i-processen
Konsumenten
2017-11-03 22:07:02
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Håller med Bertil! Det finns inte mkt till efterfrågan ute i världen, det är endast ett påstående från diverse event m ATC Global. Men en liten korrektion till ditt inlägg; LFV gör inte längre upphandling, det nya bolaget gör detta och bestämmer priset, så några intäkter till LFV ramlar inte in i portmonnän.

Beträffande investeringen så är det ett mkt tveksamt buisnesscase från LFV att först betala till SAAB för all utrustning och utveckling som SAAB tar fram för RTC och sen ingå en bolagsbildning tillsammans med samma företag i ett minoritetsägande och därmed låta SAAB bedriva verksamheten och upphandlingar med samma utrustning som LFV betalat för. Det är självklart att den ekvationen inte går ihop, kommer aldrig att gå ihop. SAAB måste skrattat hela vägen till banken. Sälj en produkt dyrt och använd sedan samma produkt, inte undra på att SAAB är börsnoterade! LFV får inte tillbaka en krona och bestämmer inte över betald utrustning.

Helt obegripligt att ingen ser över detta. Är LFV styrelse medveten om förfaringssättet?

LFV har väl knappast glömt Terminal 5 på Arlanda när SAS så småningom drog sig ur och dåvarande Luftfartsverket själva fick betala bygget som gjordes på löpande räkning, eller?! Tja, man kan ju fundera, RTC verkar inte vara en lärdom från Terminal 5 i alla fall.

Det är faktiskt helt obegripligt!
Pelle
2017-11-03 13:58:12
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Lekstuga med staten och skattebetalares pengar. Inte på något sätt ekonomiskt gynnsamt för flygplatser eller flygbolag.

Dyrt! Nääääää

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12363
Bertil
2017-11-03 10:03:52
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Nu tycker jag inte ni skall sänka detta revolutionerande projekt som hela världen tycks efterfråga enligt LFV och SAAB. Man har ju lobbat kopiöst hos regering och EU för att få utvecklningspengar för detta livsviktiga projekt och dessutom lyckats väl utan att någon har granskat galenskaperna.

Dessutom har LFV och SAAB bildat ett gemensamt bolag för att marknadsföra projektet. Detta gör man med besked genom att finnas på varenda flygmässa i väldens alla hörn. Vad kostar bara detta lyxresande runt i världen. Hur nu LFV som innefattas av offentlig upphandlingslag och skall ta in anbud på allt som skall köpas in, kan få vara delägare i ett bolag där SAAB tillverkar systemet begriper jag inte. Det strider mot all öppenhet när det gäller upphandling eftersom man har skapat ett totalt monopol när det gäller RTS system.

För det kan väl inte vara så att bolaget som skapats är någon reträttplats för de som jobbat inom LFV och tagit de något mörklagda beslut om införande av fjärrstyrd flygledning? När någon utomstående journalist försökt granska projektet har de mesta av handlingarna varit svartmarkerade för att dölja den mesta informationen.
Pelle
2017-11-02 23:39:55
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Finns inte på kartan att LFV/SAAB någonsin kommer få tillbaka investerat kapital i detta projekt. De hade heller aldrig investerat i RTS om de inte fått statliga bidrag via Trafikverket och Transportstyrelsen. Per idag inte ett enda system sålt. De flygplatser som idag har systemet på prov slipper betala för tekniken. Ersätter endast LFV för själva flygtrafiktjänsten.

Swedavia bör tänka om innan det är försent. Tillåt Swedavia upphandla flygtrafiktjänster i konkurrens istället för tvinga på de ett dyrt icke nödvändigt system. Torn och infrastruktur finns redan på plats och håller i minst 50 år till på de flesta av Swedavias flygplatser. Titta man på prisutvecklingen i Europa där upphandlingar hittills genomförts så har priserna sänkts med ca 50%. Omöjligt att RTS kommer ner till de nivåerna. Risken är istället att priserna går upp ifall försätter sig i en affärsrelation man inte kommer ur. Då går priserna istället upp kraftigt.

Har vi inga ansvarsfulla politiker som förstår detta. Jag trodde minister Andersson, Damberg och Eneroth förstod marknadsekonomin parametrar. Inte än, tyvärr.

Jag håller med trådens skapare att det är fy skam att tvinga på flygbolagen en kostnad som definitivt är helt vansinnig. Hade varit bättre att de 750 miljonerna som hittills plöjts ner i RTS hade gått till miljöförbättrande åtgärder. Eller ännu bättre gått tillbaka till de blödande flygbolagen. Ändå dessa bolag som skapar själva reseupplevelsen.

RTS är ett lika dumt påhitt som att Sveriges styrande politiker tillät Vattenfall köpa kolkraft utanför Sveriges gränser. Vidlyftiga affärer kan bara gå åt ett håll. Tyvärr!!!
Urban
2017-11-02 18:49:45
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Vill man förstå hur LFV tänker måste man först förstå att LFV inte tänker så värst mycket utan drömmer mest och ser bara ett mål, inte vägen dit. RTS ses som ett första steg i en kommande drastisk minskning av flygledare. Tanken är att med hjälp av automation och artificiell intelligens så ska en flygledare övervaka i grova drag ca 10 flygplatser samtidigt, förhoppningsvis fler. Först då kan man börja räkna in en besparing. Att köra multipel som man försöker med nu genererar inga besparingar överhuvudtaget, bara en osäkerhetsfaktor. Mer teknik måste till och fler flygplatser. Så här säljer man alltså in rts hos politiker och näringsliv, "bara vi gör det här nu så kommer vi kunna göra det där sen", "det här är ett nödvändigt första steg även om det kostar skjortan idag". Vad är då problemet? Jo att "det där" som krävs för lönsamhet i nästa steg eller snarare i steg 792 ligger väldigt långt fram i tiden. Det går inte nu att räkna med när det blir verklighet eller ens om det blir så överhuvudtaget.Vi vet inte ens om flyg och flygplatser som vi känner dem idag har samma behov av infrastruktur som idag. Att idag räkna blint med lösningar som inte existerar i en framtid vi inte känner är oerhört riskfyllt och direkt obegåvat.
Daniel B
2017-11-02 14:53:35
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Vilka flygledare ska jobba i Stockholm. Med den brist som råder (och kommer bli värre när alla 60 o 70 talister går i pension) så lär det bli svårt att rekrytera folk dit.
Högre lön för RTC liksom för ATCC för att locka folk...?
Men bara det blir "DIGITALT" som dumma projektledare lyckas lura politiker med! :D
Ett löjeväckande projekt. Gärna ny och bra teknik men detta är ett dyrt snedsteg!
ole..
2017-11-02 12:23:15
SV: När breakeven för fjärrstyrd flygledning?
Vad jag förstår kalkylerar man med en payoff på ca 400 år... med andra ord en långsiktig succé!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev