Tråden startades av: ABC  2017-11-08 12:34:59
Ryanair & Brexit? 
Easyjet har startat upp ett bolag i Österrike och allt fler av deras flygplan registreras om från G- till OE- (tror jag det är). Ryanairs trafik från UK går nästan uteslutande till/från EU men hur tänker de göra med den trafik som inte gör det? Jag tänker främst på Brittisk inrikes, linjer till Norge, Schweiz och Marocko.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv ABC
2017-11-09 18:41:34
SV: Ryanair & Brexit?
Men det kommer att bli ett avtal mellan EU och UK, och då kommer Norge att åtnjuta det. Håller med pf, gör lite bättre research.
ABC@pf
2017-11-09 17:35:32
SV: Ryanair & Brexit?
Nu är det inte Norge som lämnar EU utan det är Storbritannien... Något avtal mellan EU och UK finns inte så det är svårt för Norge att åka snålskjuts på det.
pf
2017-11-09 15:42:04
SV: Ryanair & Brexit?
ABC bør gjøre et noe bedre reasearch, Norge er med i EØS, ja, men i luftfartssammenheng er det sågodt som samme regelverk som for EU. SAS, som multinasjonalt eiet bolag/selskap ville ellers ha kommet i et mulig vanskelig /svår sits uten.

Sveits har også en meget liberal avtale med EU/EØS.

Det vil neppe være i EU/EØS, eller andre lands interesse å bryte sambandet med UK luftfartsmessig etter at Brexit har funnet sted.
ABC@C172
2017-11-09 06:22:49
SV: Ryanair & Brexit?
Jag håller med dig men omfattningen av den här trafiken är nu bara motsvarande en handfull flygplan och motiverar kanske inte ett nytt AOC såvida man inte ser stora möjligheter till expantion utanför EU. Men kanske ser Ryanair möjligheter att flyga till f.d. Sovjetrepubliker, Turkiet, Egypten, Mellanöstern, Nord- och Västafrika eller varför inte Kanada och USA?
C172
2017-11-08 18:58:48
SV: Ryanair & Brexit?
Ett tänkbart scenario är att Ryanair får etablera ett nytt bolag under brittiskt AOC (likt Easyjet gör i Österrike) utöver det irländska om inte 9:e friheten ingår i ett framtida luftfartsavtal mellan EU och UK. Har också svårt att se att EU skulle vara särskilt nöjda med att förhandla fram olika luftfartsavtal för UK och medlemsländerna utan tror mer på ett multilateralt avtal mellan UK och hela EU.
ABC@X
2017-11-08 18:48:51
SV: Ryanair & Brexit?
Att det blir ett avtal mellan EU (kollektivt) och UK håller nog alla för självklart. Min fråga var därför lite mer specifik. Vad händer med den trafik som varken startar eller landar i EU? Övriga berörda bolag* tycks ha ordnat upp det hela men jag har inte hört ett pip från Ryanair..

*Norwegian har Norwegian UK, Easyjet har både Easyjet Austria och Switzerland, Fly BE har sin Nordiska del och Thomson har redan TUIflyNordic.
Mäh
2017-11-08 18:43:28
SV: Ryanair & Brexit?
Ryan är inte från England de är från Irland.
X
2017-11-08 13:25:35
SV: Ryanair & Brexit?
Ingen vet vad som händer vid Brexit. Finns gamla luftfartsavtal kvar mellan UK och övriga medlemsländer? Om så, hur ser dessa ut, sannolikt är de olika för olika länder i EU. Hur ser, om det fortfarande existerar, Irlands luftfartsavtal ut med UK?

I "värsta" scenariot försvinner ICAO 4-6 rättigheter för trafik mellan länder i EU och UK, samtidigt som ownership & control även det regleras till minoritetsägande, ja, då kan Ryanair vare sig trafikera UK-övriga EU eller inrikes UK. Inte heller kan SAS Irland flyga UK-Skandinavien. Den som vill trafikera UK måste ha ett drifttillstånd i det EU-land man vill trafikera från/till UK.

Men, mer sannolikt är väl att man har någon form av Open Skies mellan EU och UK. Det blir då intressant att se om ett sådant avtal innehåller konkurrensklausuler som relgerar t.ex. direkt eller indirekt ekonomiskt stöd med skattemedel, arbetstagares rättigheter m.m. Frågan är då vad det innebär för flygbolag som uppbär stöd från lokala flygplatser vars ägare är skattebetalarna, flygbolag som vägrar låta sina anställda organisera sig och förhandla kollektivt m.m.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev