Tråden startades av: Undrande  2017-11-09 08:18:45
Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series 
Rykten som florerar gällande att SAS har skrivit under en avsiktsförklaring (ej beställning) om att köpa ca 30 st flyg ur C-series med option på ytterligare ca 30 st. Det framgår inte vilken av modellerna som gör sig gällande. Tankar till detta?

Personligen tycker jag att man borde satsa fullt ut på Airbus 320-serien.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

GM
2017-11-11 20:46:50
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
Faktum er vel at SAS flygere ikke ønsker A320 på norsk innenriks?
737 TRE
2017-11-11 19:11:19
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
SV: Diavel,

A320 bättre prestanda än B738?? Det var första gången jag hörde den... Inte ens Airbus själva hävdar prestandafördel A320 vs B738.

B737 har markant bättre stigprestanda än A320, B738 klarar FL410 vs FL 390 för A320, etc etc.

B737 har betydligt mindre snags generellt (jobbar i ett stort bolag som har båda typerna)

B737´s vinge är riktigt bra och modern (NG vingen utvecklad sent 90-tal vs. A320´s vinge från tidigt 80-tal.)

Möjligtvis kan man som pax uppleva en ngt rymligare kabin på bussen, men that´s it.

Prestanda? Där är B738 helt överlägsen, fråga vilken pilot som helst som flugit båda.

Mvh
pf
2017-11-10 11:37:15
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
Diavel, å reise med, for meg, er A-320-familien sidestilt med 737-familien.

Jeg kan heller ikke si om A-320-familien er dårligere(eller bedre) rent operativt i dårlig vær/vind. Om den trenger lengre runways for landing/take-off enn 737 (neppe) som gjør den sårbar på en del av de norske plassene, som både er vær/vindutsatt og har korte baner.

Men, er det ikke så at all last på førstnevnte må containiseres ? Hvis det er rett, det tar tid, og med et meget tøfft klima i vinterhalvåret, kan man vel forvente forsinkelser og eventuelt en tidtabell med lengre turn-arounds.

Det siste vil bety dyrere billetter, og mulig dårligere rutetilbud ?

Det gjør meg skeptisk, og det vil nok ta en tid før A-320/319/evnt 321 er innkjørt i Norge, på andre plasser enn OSL/BGO/SVG
Diavel
2017-11-10 01:58:51
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
Spännande rykte men tror dock inte detta händer.
pf, vad gäller din skepsis mot A 320?
A 320 har bättre prestanda än B737 800 t.ex. och flyger till Vagar på Färöerna som kan vara lika tricky som många norska flygplatser
pf
2017-11-09 11:01:02
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
Om det skulle være SAS som er bestiller...., hvis ja, da ville det være en flott debatt å ha synspunkter på hvor/hvordan SAS skal disponere disse fly fremover....

skal f.eks B-737-700 utfases(etter at 737-600 er det ? Eller vil SAS ta tilbake mye av det som i dag er Cityjet, ved å avvikle Cr9 trafikken som erstattes med CS1 og -3 ?

Og naturligvis, hvilke ruteområder.

Personlig er jeg veldig skeptisk til Airbus på norsk innenriks, har jeg grunn til å frykte CS på samme ?
Pelle
2017-11-09 10:18:25
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
Det verkar ju rätt sannolikt eftersom den passar som hand i handsken i storlek. Sen behövs förutom det ett antal A320. Så det blir nog så på sikt att det blir dessa två plan i flottan och efterhand en utfasning av B737.
Härligt
2017-11-09 09:44:21
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
C-series ett ypperligt alternativ annars återstår endast Boeing.
M.P
2017-11-09 09:04:20
SV: Rykte: SAS beställer 30 flygplan ur C-Series
Precis...Rykten! SAS skulle aldrig ta in en tredje typ i kortlinjeflottan...så det lär nog förbli ett rykte
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev