Tråden startades av: sten  2017-11-11 09:26:43
mystisk passagerare på SAS Boeing 737 
Hej
jag är lite flygrädd och därmed uppmärksam på vad som händer under en flygning.
För en kort tid sedan flög jag med SAS, det var en Boeing 737. Väldigt fin att se på. Jag fotade den innan jag klev på.
Herren bredvid mig var en helt alldaglig gubbe i min egen ålder,cirka 55-60 år.
Strax efter start då flygvärdinnorna börjar gå runt med vagnen så reste sig denna herre. Viskade nåt till en flygvärdinna som såg att skina upp och pekade igenkännande på honom. Sedan gav dom varandra en snabb vänskaplig kram.
Det som sedan hände var att den mystiske mannen och flygvärdinnan försvann in i cockpit. Endast flygvärdinnan kom ut , eller rättare vände i cockpit-dörren.
Min stolskamrat var sedan borta hela flygningen, även under landningen var han kvar i cockpit.

Vad kan detta ha rört sig om för mystisk passagerare? SÄPO?
När jag gick av mötte jag honom gåendes så att säga mot strömmen, jag stannade upp, snirklade mig in vid de främre sätena. Jag såg hur han hämtade sitt handbagage. Precis som en vanlig person. Men vem kan få vara i cockpit under en hel flygning och varför?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ÅÄÖ
2017-11-14 00:36:00
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Känns som ABC trollar, när han började yra om kabinpersonal och självförsvarsövningar så gick det lite för långt.
Regeln för en CC i cockpit togs bort, alla insåg att det var osäkrare att göra så. Men bolag med en slapp inställning till säkerhet kanske håller på så.
Pilot
2017-11-13 08:14:19
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
ABC Flertalet bolag har lagt ner denna regeln då den innebär en större risk. Finns mycket att läsa i ämnet.
Fredrik
2017-11-13 05:12:21
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Tror ABC jobbar på Easyjet om han inte trollar. De tillämpar iaf regeln med en cc i cockpit om piloten går ut, samt en som står och vaktar dörren.

ABC
2017-11-13 01:55:09
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Känns spontant som att ingen av er någonsin jobbat på ett flygbolag efter 9/11?! Jag har jobbat både före och efter. Först diskuterades det att det skulle finnas en "sluss" in till flightdeck. Vad jag vet existerar den bara på ATR där det ligger ett baggageutrymme mellan passagerare och flightdeck. Övriga bolag införde vaktsystem. Efter en självmordspilot krashat någonstans i Afrika (var det Botswana) infördes regeln att en kabinpersonal skulle vara på flightdeck om inte två piloter var där. Detta missades helt av Germanwings och tydligen även av andra bolag med en slapp i ställning till säkerhet. En flygvärdinna eller flygvärd på flightdeck har i en nödsituation en enda uppgift om kvarvarande pilot "ballar ur" - att öppna dörren. Alla flygbolag tränar väll dessutom numera sin kabinpersonal i självförsvar?
olle
2017-11-12 20:38:01
Re:ABC
"den självklara regeln finns att minst en kabinpersonal skall befinna sig på flightdeck"

Vet inte vilket bolag du arbetar på? Men efter Germanwings så införde bolaget jag arbetade på då, just det du skriver. Den regeln togs dock bort efter bara ca 10 månader och existerar inte längre. Nu har jag bytt bolag och här existerar den inte heller.

Sedlighetsroteln
2017-11-12 19:17:07
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Om nu en flygvärdinna på 55kg ska utmanövrera en självmordsbenägen pilot på 90kg borde väl en kurs i tex karate erbjudas.
@ABC
2017-11-12 13:44:10
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
@ABC

Det där en regel som ingen följer, iallafall inte på mitt bolag. Det är meningslöst. Vad ska en flygvärdinna på 55 kg göra om en man på 90 kg skulle attackera henne? Vill en pilot krascha planet, så kan han också göra det.
Janne
2017-11-12 12:45:14
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Har pursern möjlighet att öppna dörren till cockpit?
@ABC
2017-11-12 12:22:29
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Men Lövfen säger ju att Sverige aldrig varit tryggare än nu?
GM
2017-11-12 12:10:50
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
@Flygvärdinnan. Stor humor! Thumbs up ! :-)))
ABC
2017-11-12 11:29:46
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Det är väll därför den självklara regeln finns att minst en kabinpersonal skall befinna sig på flightdeck om en av piloterna inte gör det. Ytterligare en skall givetvis vakta dörren närhelst den är öppen. Skrämmande och otroligt slappt att detta inte är ett branschkrav.
Sv ABC
2017-11-12 09:50:41
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Att ingen släpps in kan vara ett större problem.

Det är ingen garanti att inte något tråkigt händer!

Germanwings Flight 9525 där släppte inte styrman in kaptenen efter ett toa besök.
ABC
2017-11-11 21:28:34
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Jag arbetar i västeuropa. Om de inte står på besättningslistan släpps varken flygchef, ägare eller CEO in på flightdeck efter att dörren låses. Med tanke på allt som historiskt sett har hänt borde det inte vara tillåtet med något flum när det gäller våran säkerhet på något bolag över huvud taget.
Knut
2017-11-11 20:27:40
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Sv ABC:

Förmodligen var det inte så ”slappt” som berättelsen ovan angav. Förmodligen var det ID-handlingar involverade som bekräftade personens identitet, alternativt var det en välkänd kollega.

En visk i örat ger sällan mer än en käftsmäll och handfängsel i väntan på rättegång om sexuella trakasserier.
@ABC
2017-11-11 16:54:18
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Tillåtet i Europa förutom UK - skulle alla bolag groundas då eller...?
ÅÄÖ
2017-11-11 16:19:21
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
@ABC
Det verkar på ditt inlägg som att "den delen av världen" är att föredra framför västerländsk flygkultur. Jag har jobbat i ett arabiskt bolag och föredrar på alla punkter (utom vädret) den västerländska. Jag hävdar att vår flygsäkerhet är högre med en planare gradient i cockpit. Att kunna ta en familjemedlem eller en kompis i cockpit ser jag som en förmån som jag hoppas att vi får ha kvar länge.
Linkan
2017-11-11 15:43:11
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Alla bolag har regler! Anställda i bolaget kan få åka med i cockpit om kaptenen godkänner det. Även kända piloter som arbetar i andra bolag kan godkännas av kaptenen som alltid har sista ordet.

Har suttit i cockpit på flygning Arlanda - Budapest detta hade godkänts av bolaget MALEV men kaptenen hade sista ordet. Var arrangör av en konferensresa vi hade köpt all platser ombord.
Luuto
2017-11-11 13:43:54
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Få man göra så att prata med flyfvärdinnen och gå inuti cockpit som han gubbe?
ABC
2017-11-11 13:38:42
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
I den delen av världen där jag är verksam skulle aldrig någon annan än tjänstgörande besättning någonsin släppas in på flightdeck, är det verkligen så himla slappt här i Sverige? I så fall förstår jag inte hur bolagen här tillåts flyga över huvud taget!
Kalle
2017-11-11 12:30:58
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Kan ju ha varit en random SAS-pilot. Tycker dock det är aningen skumt att vilja sätta sig där mitt under flygningen. Ska man åka med i cockpit sätter man sig där innan starten.
emil.
2017-11-11 12:16:00
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Jag är ppl pilot. Ibland kollar jag med flightdeck ifall jag kan få flyga med i cockpit. Förutom på UK flighter brukar det gå bra. Även under start och landning. Senast var för en månad sedan ARN-CDG.

Vem som helst kan nog inte flyga i cockpit men sas-anställda, piloter, kanske vänner är säkert välkomna.
Linkan
2017-11-11 10:57:52
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Personen i fråga var nog en anställd eller tidigare anställd i bolaget.
Han var säkert kompis med kaptenen ombord.

XSKDY
2017-11-11 10:52:32
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Förmodligen inte mer mystisk än att det var en välbekant bolagsanställd, troligtvis en pilot!
Flygvärdinnan
2017-11-11 10:04:11
SV: mystisk passagerare på SAS Boeing 737
Det var en förvirrad flygkapten. Han viskade till flygvärdinna att han satt sig bland passagerarna av misstag. Flygvärdinnan kramade om honom och viskade tillbaka att han skulle sätta sig längst fram till vänster.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev