Tråden startades av: Emiren  2017-11-12 12:12:11
Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga! 
Emirates storköper flygplan och inget annat duger!
Endast det bästa är gott nog!

https://www.di.se/nyheter/emirates-storkoper-boeing/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Amir
2017-11-16 18:53:49
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
Det enda Airbus plan som Emirates är intressade av är 380,n.
I övrigt vill de endast operera med Boeing produkter, allt enligt Tim Clark.
SV Emiren
2017-11-16 15:35:58
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
Nåja, jag tror knappast Emirates har planer på att enbart flyga Boeing utan det kommer med all säkerhet framtida beställningar av både Airbus och Boeingplan. Det är bedrövligt med denna sandlådedebatt på allehanda forum kring vilken tillverkare som bygger dom bästa flygplanen.
. Både A och B bygger superba flygplan som är av yppersta kvalitet.Vissa flygnördar på tex "airliners.net"verkar ju inte ha alla hästar hemma,man får ju hoppas att dessa individer inte sitter vid några spakar...
Amir
2017-11-15 14:49:52
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
Emirates skall använda B787-10 till sektorer på 7,5 - 8 timmar, enligt Tim Clark.
Han hade visst glömt att fråga ABC. ;O)
ABC
2017-11-14 20:54:06
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga.
Hur många som har Dubai till destination beror förmodligen helt och hållet på varifrån flygningen kommer!? Från Sydamerika eller Australien antar jag att det närmast endast är egen personal på ID-biljetter som har Dubai som destination. Från Sverige långt mindre än hälften. Från Indien/Pakistan/Bangladesh/Phillipinerna väldigt många. Känslan jag får här i Europa är att de flesta bara reser dit på semester en gång. Detta med undantag av personer med rötter i Mellanöstern som tycks uppskatta Dubai något mer. Dubai som affärsdestination och plats för konferenser är också kanske lite väl kontroversiell för många västerländska företag som gärna verkar där men undviker att göra någon större affär av det. Man har ganska nyligen inlett samarbete med FlyDubai men produkterna är så olika att det skulle vara som att Singapore Airlines samarbetade med Ryanair..
pf
2017-11-14 09:52:36
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
ABC, en annen diskusjon er vel hvor mange av pax som har DXB som start-/sluttdestinasjon.

"Mindre" destinasjoner overlates til selskapet Fly Dubai, som bare i liten grad overlapper "moderselskapet. FZ har vært et all B-738 selskap, men starter vel nå å få 7M8.
Tim Clark
2017-11-14 09:28:20
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
This is only politics... Emerater wants to pressure Airbus to decide what to do with A380 in the future.
ABC
2017-11-14 00:54:01
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
Jag jämför på inget sett A380/A321/B777/B787. Vad jag kommenterar är hur lämpliga de är för Emirates. Flygbolaget är världsomspännande men endast en väldigt liten del av flottan behöver kunna flyga riktigt långt. En stor del av flygningarna går inte särskilt långt bort och har inte heller särskilt många passagerare. En A321LR/NEO till CPH förmodligen mer lönsam än en A380 om man inte ens genom att rea ut biljetterna till vrakpris kan fylla den större maskinen.
Amir
2017-11-13 18:01:01
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
The 40 Emirates Boeing 787-10s ordered at this year's Dubai air show will provide the airline with an important new network-development tool when they enter service from 2022.

The Dubai carrier's decision to order the largest Dreamliner revives plans to operate a large fleet of sub-350-seaters that were suspended with the cancellation of its A350 order in 2014.

"We see the 787 as a great complement to our 777 and A380 fleet, providing us with more flexibility to serve a range of destinations as we develop our global route network," says Emirates chairman Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum.

The termination of the order for 50 A350-900s and 20 -1000s left nothing smaller than the 777-300ER on backlog – an aircraft that seats 354-428 passengers in Emirates' various configurations. The shift to higher seat-counts became more acute in 2016 when the last of its legacy fleet of A330-200s, A340-300s/500s and 777-200ERs retired. These aircraft seated between 237 and 274 passengers, and their departure left the small sub-fleet of 10 ultra-long-range 266-seat 777-200LRs as the only sub-350-seaters in service.

Emirates

Almost immediately after cancelling its A350 order, Emirates reignited a mid-size widebody evaluation which pitched the A350 against the 787-9/10. Announcing the 787-10 selection, Al Maktoum described the Dreamliner as "the best option", stressing that Emirates' analysis did not focus simply on price.

Asset Image
Emirates says its 787-10s will operate a mix of two- and three-class configurations, seating "between 240 and 330 passengers", and the airline has the right to switch the order to the smaller 787-9 variant. This offers "additional flexibility for its future fleet and global network", says Emirates. That it highlights the option to switch is significant, as a move to the smaller 787 variant would indicate a return to the strategy of operating lower-capacity widebodies last pursued with its A330-200s.

When talking to FlightGlobal about the new competition back in 2014, Emirates Airline president Tim Clark described the 787-10 as a "10h-capable" aircraft, and indicated a requirement for a widebody able to serve medium-range sectors from Dubai where the focus was on good economics rather than ultimate payload/range performance.

However at the time, Clark raised concerns that Dubai's harsh operating environment would prevent the 787-10 as then proposed from being able to carry sufficient payload on critical missions. "The engines are spec'd at 70-72 [thousand pounds thrust], but the conditions we're getting [operating from Dubai means] it can't take the payload," said Clark in 2014.

Crucially, Emirates is yet to announce its selection between GE Aviation and Rolls-Royce to power its 787s. How Boeing and the engine manufacturers are proposing to tackle these concerns is not clear, but Emirates' decision to place a $15.1 billion commitment at Dubai indicates that Clark is satisfied now that solutions have been identified.



sv ABC
2017-11-13 14:32:23
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
Jämför inte äpplen med päron!
Boeing
2017-11-13 14:08:46
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
Att jämföra B787-10 med A321LR, visar på stor okunnighet. B787-10 kan möjligen jämföras med A350-1000. Men det är ytterst tveksamt. A350,s teknologi är snart föråldrad.
ABC
2017-11-13 13:42:46
SV: Emirates har sagt sitt om vad de vill flyga!
När man inte längre lyckas fylla sina A380/B777 är lilla B787 kanske ett vettigt alternativ. Möjligen hade A321LR/NEO varit än bättre men Emirates har väll inte haft mindre flygplan sedan B727-tiden?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev