Tråden startades av: pf  2017-11-14 10:39:02
SAS Ireland 
i følge routesonline skal det nye selskapet/bolaget fly på rett mange ruter innen SAS, mulig flere enn piloter i SAS vil synes er hensiktsmessig.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Andreas
2017-11-16 19:21:06
SV: SAS Ireland
Skandinavienbas med SAS Irland? Nej, det låter som ett tomt rykte. Hela poängen är ju att komma bort från höga sociala avgifter i Skandinavien för att kunna konkurrera på mer lika villkor med utländska bolag.
EY FO
2017-11-16 14:46:58
SV: SAS Ireland
Hörde rykte att det pratats om skandinavienbas framöver med SAIL?
Någon som vet mer om det? Skulle ju hellre ta det framför SAS Main, där verkar det inte vara någon rekrytering på gång.
Andersson
2017-11-16 14:23:12
SV: SAS Ireland
Det gör det ändå inte mindre pinsamt att de nämner det som ett av statens bolag som går bra idag. Regelshopping utan dess like. Skatteintäkter försvinner utomlands och det urholkar svenska kollektivavtal.
Sv Andersson
2017-11-16 12:53:05
SV: SAS Ireland
Vad Andersson tycker får stå för henne. Men enligt gällande lagar och regler är SAS ett privat bolag. Att staten är delägare ändrar på inget sätt att bolaget är privat.

Sverige, Norge och Danmark är inte längre majoritetsägare i SAS. De har sammanlagt mindre än 50% av aktierna.
Andersson
2017-11-16 12:08:57
SV: SAS Ireland
Frågar du Magdalena Andersson ser hon det som statligt.
Sv Finans
2017-11-16 08:37:12
SV: SAS Ireland
SAS är inte ett statligt bolag.
Svenska staten är delägare i ett privat aktiebolag. Svenska staten har nu 17,2% av aktierna. Efter den beslutade nyemissionen blir ägarandelen mindre.
Pilot
2017-11-16 07:44:01
SV: SAS Ireland
På Norwegian anställs du via ett bemanningsföretag, det vill säga bolaget betalar sociala avgifter i landet du arbetar i till skillnad mot RyanAir. Lönen på norwegian ligger runt 10 000€/månaden för kapten. Många bolag tex Easyjet betalar dock bättre, och SAS ligger i botten av ligan.
Finans
2017-11-16 00:24:12
SV: SAS Ireland
Magdalena Andersson gnäller hejdlöst på folk som smiter undan skatter genom att lägga sina förmögenheter i andra länder, typ Malta.
Men att SAS som är till stor del ägt av tre länder nu i stor skala börjar regelshoppa inom EU är tydligen helt ok?

Känns väldigt fel och omoraliskt när statligt ägda bolag gör så. Det underminerar hela vår skandinaviska modell och sänder väldigt fel signaler.

Dags för staten att sälja SAS ?
Sv pf
2017-11-15 22:58:42
SV: SAS Ireland
Den stora frågan angående vad de tjänar är!

Är det ersättning till Kaptenens bolag?

Eller har de en anställning med dessa belopp i lön där arbetsgivaren (flygbolaget) betalar skatt, pensionsavgifter, traktamenten, försäkringar mm.

Ser man utifrån ett livsperspektiv är det stor skillnad på direkt lön och förmåner och betalning till ett aktiebolag som piloten äger.

Många jämför äpplen och päron!
Pågen
2017-11-15 15:09:03
SV: SAS Ireland
Svar pf. Ja det är nog få kaptener på Ryan, Norwegian eller Easy som snittar på under 100 tusen SEK i månaden. Verkligen "låg inkomst" med andra ord.
pf
2017-11-15 14:23:57
SV: SAS Ireland
Det er ikke lenge siden at Ryanair sendte ut en redegjørelse hvor de skrev at deres og Norwegians kapteiner tjener ca 130-170 tusen Euro per år. I dag er kursen på Euro lik ca 1 som 9,60 MOK.

I og med at skandinaviske kapteiner da, etter sigende skal tjenes mer, snakker vi da om 2 mill per år ? Ca 4 ganger en god årslønn selv i Norge.
Pilot
2017-11-15 13:07:09
SV: SAS Ireland
Har inte en enda kollega som behövt sälja hus båt bil osv..


Rea pilot
2017-11-15 11:38:47
SV: SAS Ireland

utländska piloter tar jobben, yrkespiloten i Skandinavien slutar eller tar jobb i andra land där lönen fortfarande är någorlunda ok. Men många måste växla ner sitt liv betydligt, sälja hus ,bil, båt, mm, låginkomst piloten har redan intagit stora delar av marknaden . Detta går inte i längden och de vanliga pilotjobben försvinner ,i förmån för utländska billiga piloter. Skandinavien står som förlorare i alla led. Ringverkningarna av detta är det väldigt få personer som förstår. Men de är STORA.
SAIL LH
2017-11-15 11:25:01
SV: SAS Ireland
De flyger på USA och gamla SK i Sibirien korridoren. Annars blir det till att förhandla om avtalet. Hur som helst godnatt tyvärr för alla riktiga SAS anställda. Allt för resebyrån eller hur!!??
exSK
2017-11-15 10:58:40
SV: SAS Ireland
SAS som flygbolag går mot stor sannolikhet en ljus framtid och gentemot kunderna så kommer man att introducera nya linjer och destinationer som aldrig förr.
Redan idag är ju många flygningar med SAS inte utförda av själva "SAS" som tax alla ATR och CRJ operationer. SAIL är ju iofs SAS men inte det gamla "original" SAS, men o andra sidan är det ju endast SK-personalen som ser och upplever detta. För kunderna är allt SAS, så för dem spelar det ingen roll.
När man nu tittar på SAILs tilltänkta trafikprogram så inser man snabbt vad klockan är slagen.
Det kommer intevatt bli någon som helst expansion i gamla SAS, utan snarare en avveckling. För personalen blir det nu ännu mindre, för vissa om en någon, chans till avancemang. De sista övernattningarna lär försvinna och allt annat som kan göras billigare av SAIL och underleverantörer.
Jag skulle inte bli förvånad när första A330/350 flaggas över till SAIL.
Om man redan från start låter SAIL komma in på huvudlinjerna i SK som inte har anknytning till varken LHR eller AGP baserna så är framtiden blottad.
Faktum är att jag faktiskt tycker att detta är bra. Helllre ett starkt stort SAS än en tynande relik på konkursens rand som bara existerar för personalens välbefinnande.

Anders
2017-11-15 09:46:29
SV: SAS Ireland
Nu har trafikprogrammet släppts. God natt alla sas anställda. Är det inte inhyrt så är det SAIL. Sas går bra nu och tjänar pengar... som resebyrå då eller?
Hm
2017-11-14 11:35:15
SV: SAS Ireland
Ja ska de slingas för stt flyga vanlig sas produktion är det väl regel shopping rankingtest Pierre och Slinkans definition? Nästa steg är ingen mer expansion inom sas core och anställningar och uppgraderingar sker bara til SAIL? Enda problemet är att konkurrenterna betalar så mycket bättre. Hur ska de hitta folk?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev