Tråden startades av: Per  2017-11-22 11:51:13
ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem 
ACR fokuserar på bemannad torntjänst och LFV lägger allt krut plus mycket till på RTS. ACR och ST har nyligen tecknat på ett nytt och bra lönesystem. Ett riktigt bra sådant och det är vi tacksamma för. Ger både arbetsro och en tro på framtiden. Helt rätt av båda parter så att man kan fokusera på det operativa uppdraget. På ACR får alla vara delaktiga och ACR satsar på sin personal. Enligt gamla kollegor så ordnar ACR huvudkontor en intressant och bra tvådagars övning på konferensgård. All personal på ACR deltar och enligt rykten är det en mycket uppskattad övning. ACRs viktigaste resurs är all personal.

LFV ser den operativa personalen som ett kostsamt hot och vill därför byta ut dessa mot teknik. LFV och vissa av deras flygplatskunder förstår inte vikten och fördelarna av en lokalt bemannad flygtrafiktjänst. Även om LFV/SAAB vinner några torn för RTS-lösning så blir det inte billigare för luftrummets brukare. Det krävs redan idag fler ingenjörer och annan support för att stödja dessa system. Hur många anställda har SDATS idag. Billiga i drift?

De som tror på kostnadseffektiv flygledning enligt dagens modell bör söka sig till ACR. ACR konkurrenskraft är modellen flygledare i drift och effektiv support. De som vill jobba för LFV på Arlanda och Sundsvall ska bita sig fast och hoppas på ett under. Falerar RTS projektet så LFVs uppförsbacke rejält tung.

När tar pengarna slut för RTS. 750 miljoner investerat i projektet LFV/SAAB och inte ett enda system sålt per idag.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@S
2017-11-25 20:36:27
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Det är flygledarna som är flygledning så vad är det du vill säga om flygledning? Märkligt uttalande av en ”flygledare”?
S
2017-11-25 17:57:02
SV: @Svärker
Och vad vill du säga med det? LFV hade monopol i nästan 70 år. Nu har man i princip bara kvar den biten av marknaden där man fortfarande har monopol. Vad säger det om LFV och flygledning?
Bertil
2017-11-25 16:44:36
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
@Svärker,
Jag undrar hur det står till med din egen bakgrund inom flygledning. Det finns ingen militär flygledning i Sverige, det borde du känna till att vi har en integrerad militär/civil flygledning som utförs av civila flygledare även på miltära flygplatser.

Du kan ha rätt i att inga torn behövt stänga med ett undantag. Det var på Torslanda 1969 när nya tornet togs ibruk så drog det in en kraftig storm med orkanvindar den 22 september. Då blåste rutorna i nya tornet sönder och flygledarna fick stänga ner tornet. Lyckligtvis var all utrustning fortfarande funktionsduglig i det gamla tornet och flygledningen kunde fortsätta därifrån med endast ett kort avbrott.

Detta hade aldrig gått idag med tanke på all byråkrati med alla säkerhetsgodkännande som måste fram innan något kan tas i bruk.

Men jag håller med om att sårbarheten på RTS systemen är betydlig högre än på nuvarande system. Det är mycket som inte är utrett kring detta men det kommer tyvärr att visa sig efterhand. Men då slipper ju alla som tog besluten om RTS inom LFV svara för detta eftersom dom flesta lämnat för anställning i det nystartade bolaget.

@Svärker
2017-11-25 11:51:44
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
LFV har hållit på med flygledning längre än dig.
Svärker
2017-11-25 11:11:34
SV: RTC
Det är nonsens det du påstår! Ditt påstående tyder på att du inte har någon bakgrund vare sig inom civil eller militär flygledning! Både civil och militär flygledning är mycket väl fungerande enheter, personellt såväl som tekniskt och inkluderar både torn och centraler. Det som står för dörren är kommande pensionsavgångar för flygledare. Dessa kan utgöra ett temporärt hot mot bemanning på större enheter om inte utbildning kommer igång snarast!
RTC
2017-11-25 08:56:42
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Finns många exempel på att det klassiska tornet inte hanterar det.
Svärker
2017-11-24 11:29:01
SV: RTC
Det är trams och inget annat det du påstår! Om du har ngn som helst bakgrund inom flygledning så vet du precis som vi att inget torn varit nedslängt under alla dessa år. Det förstår säkert du med att den ökade digitaliseringen medför tekniska bekymmer som medför att vissa störningar helt enkelt stänger ned hela flygplatsens tillgänglighet. Det klassiska tornet hanterar dessa störningar såvida det inte är en fullträff fr en missil.
JE
2017-11-24 11:20:01
Re: RTC
Sant! Men det är lite skillnad på att slå ut två rts-centraler antingen fysiskt eller digitalt jämfört med 20-talet torn fysiskt eller digitalt då dom ändå har fönstren kvar att se ut genom och även om en digital radio slås ut finns det en gammal analog signalstrålkastare, inte önskvärt så klart men fungerande.
RTC
2017-11-24 10:02:28
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Tornen kan slås ut även med personal.
Olof
2017-11-23 22:09:11
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Många flygledare från norr till söder fick idag det tråkiga beskedet att LFV vill stänga ner 4 torn, Kiruna, Umeå, Östersund och Sturup. Visby klarar sig pga att försvarsmakten inte vill riskera driftstörningar eller annan typ av problem som kan försvaga landets förmåga att försvara sig.

Himla tur för flygledare ute i landet att det finns fler leverantörer av flygledning idag. Innan 2010 fanns det bara en arbetsgivare och då hade problemet varit större. Nu kan de som inte vill flytta till ett dyrt Stockholm försöka få jobb hos konkurrenter till LFV.

Att regeringen och myndigheter tillåter LFV att leka med den digitala världen och stänga ner samhällsviktiga funktioner är för mig och många andra helt absurd. Vi har de senaste åren sett mer och mer driftstörningar av samhällsviktiga funktioner pga digitala övergångar.

Nu ska samhället ställas på prov av LFV. De enda som kommer att lida skada är flygbolag och dess passagerare.

Det behövs inte mycket från Putin & Co för att slå ut hela RTS och då stannar Sverige upp i veckor/månader/år. Tornen är nedlagda och tekniken ur funktion.
Pensionär
2017-11-23 10:37:55
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Riktigt roligt att läsa om att ST och ACR har hittat gemensamt lönesystem. Även om allt tar tid och kraft så resultatet det viktigaste. Bra jobbat ST och ACR.

Jag följer utvecklingen noga och ser tyvärr att min gamla arbetsgivare (LFV) har helt tappat greppet. Jag bor granne med en stark S politiker och hen har insett att återregleringen av statens flygplatser var ett felaktigt beslut från partiet. Hen säger att fler och fler inom S inser detta. De blir också frågande hur det ges stora bidrag till vissa och inte andra organisationer. Något för Trafikverket och Transportstyrelsen att ta till sig. Nästan alla bidrag inom flyg går till statens bolag, LFV och Swedavia.

Om jag blir tillfrågad av kollegor, både aktiva flygledare eller veteraner, så säger jag utan att tveka att ACR är ett bolag med ansvar och som förstår vad flyget och flygplatser behöver. LFV har lagt helt om och springer på alla bollar. LFV borde efter avregleringen 2010 beslutat sig för att driva centralerna och Arlanda effektivt. De övriga flygplatserna skulle marknaden tagit bäst hand om. ACR och andra bolag gör detta bättre och effektivare. Plus att ACR har inte visat intresse av att bygga upp en bidragsberoende verksamhet och flytta bort personalen från verkligheten.

Det roliga i sammanhanget är att LFV istället slår sig blodiga för att vinna flygplatser som Halmstad och Kristianstad senast. Till prisnivåer som är 40-50 % lägre än gällande priser 2010. Under perioden därefter har löneindex hos LFV justerats uppåt med ca 5% årligen. Produktionen på dessa flygplatser är densamma. Ger dessa enheter en bra affär för LFV? Eller får det kosta hur mycket som helst för att slippa visa att man inte är bäst påkallat. Intressant fenomen! GD på LFV har svaret då stafettpinnen lämnats över.
Andersson
2017-11-22 22:32:47
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Jag ser något konstigt i det.
Roland
2017-11-22 22:14:37
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Du är inte ensam om att inte förstå. Halva tidigare ledningen för LFV. Idag anställda av det nya bolaget tycker heller inte det är konstigt att man vilseleder de flesta inkl flera myndigheter. Jag hoppas att bolaget blir skyldig att återbetala Trafikverket och SESAR flertalet av de 100 mkr som hittills lånats ut. Flygbolagen SAS och Norwegian står för den största delen av de totala 750 mkr som investerats i projektet fjärrstyrda (RTS) torn sen 2010.

Eller kommer RTS bli ett system som mestadels betalas genom bidrag och resten av kommande kontrakt.

MP och V har nog insett försent att de i o m bildandet av SDATS (LFV/SAAB) bolaget stödjer SAAB affärsstrategier. Det var nog inte meningen från början. Visar hur svaga dessa två partier är även om de sitter i regeringen.

Låt Swedavia få möjligheten att upphandla flygtrafiktjänsterna i konkurrens. Inte tvingas till dyra avtalskonstellationer med LFV.

Wallinder
2017-11-22 20:09:39
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Ser inget konstigt med detta.
Torsten
2017-11-22 18:07:40
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
Kan någon förklara för mig och andra hur sittande regering tänkt när de tillåtit LFV bilda bolag med ett företag (SAAB) vars största affärsområden är att tillverka vapen, krigssystem och stridsflygplan. Hur tänkte MP och V här? S har tyvärr alltid gillat att umgås med näringslivets toppar.

Håller med flera inlägg på Flygtorget att detta är en lekstuga för några inblandade.

Regeringen kan inte hävda att det är viktigt för LFV att kunna stå emot konkurrens om de regionala tornen. 5 % av LFV affär. Sittande regering har sett till att LFV slipper konkurrens på Försvarsmakten och Swedavias flygplatser. Prata protektionism. Det egna affärsintresset är starkt och påtalande. LFV (staten) får delta i upphandlingar utanför Sverige. Är det sund konkurrens och rättvist?

Observer
2017-11-22 13:15:29
SV: ACR och ST ingått i ett nytt lönesystem
För 750 miljoner hade ACR kunnat driva 14 torn helt utan kostnad för tagarna i nästan 5 år. Eller så hade kostnaden för all lokal flygtrafiktjänst i Sverige varit nollat ett helt år. Wow!

Hade varit en bättre Investering för flygplatshållarna (staten, FM och kommuner). Då hade pengarna kommit samhället tillgodo. Nu sitter istället SAAB och dess aktieägare och gnider händerna.

Vad säger man? Lekstuga är bara förnamnet.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev