Tråden startades av: Pilot  2017-12-01 10:26:09
Frågor till Stockholm ATC 
Hej!

Efter att ha flugit ett antal år i Sverige, och innan dess ett antal år ute i Europa så har jag samlat på mig en del frågor och kommentarer om Stockholm ATC. Det hade varit kul om någon ATC hade velat svara på dem, och om några andra piloter som dagligen flyger in och ut från Stockholm har egna kommentarer och frågor.

Jag undrar hur er koordinering fungerar mellan de olika sektorerna?
Framför allt syftar jag på den sektorn som har hand om inflygningspunkterna (NILUG, ELTOK), hur är er koordinering mot Stockholm Kontroll?
Jag och en del av mina kollegor tycker det är otroligt omständigt att flyga genom dessa sektorer ibland, och det genererar stor irritation.

Exempel:
För några dagar sedan, påväg norrut mot Stockholm.
-"Reduce speed by Mach .01"
(detta motsvarar ca 5 kt TAS/GS)

Jag förstår att ni vill påverka får flygrutt så lite som möjligt, men med 5kt TAS/GS kommer man inte så långt? Det verkar ganska uppenbart att er planering inte riktigt fungerar när man ett par minuter senare får:

-"Reduce further by Mach .01"

För att sedan en tredje gång få
-"Reduce further now by Mach .01"

När man börjar närma sig NILUG kommer plötlisgt:
-"For speparation purpose, turn left by 30 degrees, reduce speed 230"

Känns ju inte alls som er planering håller då?

Ytterliggare irritation späds på då man blir skiftad till Stockholm Kontroll efter ett par minuter och istället får
"Free speed direct ERK"

Skulle man inte kunnat koordinera detta bättre?
Måste all trafik gå igenom NILUG, ELTOK osv till varje pris?






Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Bent-Ove
2017-12-04 18:29:06
SV: Frågor till Stockholm ATC
Och ibland får man i hektopascal och måste sitta och konvertera till millibar.
Tycker sånt är jobbigt, så jag har printat ut en konverteringstabell mellan dessa två som jag alltid har med mig när jag flyger. Smart va?
Linkan
2017-12-04 17:23:23
SV: Frågor till Stockholm ATC
Har aldrig i Sverige fått någon annat än millibar för höjdmätare inställningen och höjden i fot.

Däremot kan man höra att flygvapnet får höjden i meter då de nyttjat meter i stället för fot.

Det finns flygplan som har höjdmätare med endast tum skala. Har man angivet det på färdplan får man inställningen i tum eller om man frågar efter det. USA nyttjar inte millibar.




2017-12-03 21:47:44
SV: Frågor till Stockholm ATC
Och att dom anger QFE i tum/kvicksilver... suck!
Peter Ung
2017-12-03 21:38:36
SV: Frågor till Stockholm ATC
Det mest udda med Stockholm ATC är att de konsekvent anger höjd i meter och inte fot. Kan bli något förvirrande för de som inte flyger där så ofta.
The Observant
2017-12-03 21:00:47
SV: Frågor till Stockholm ATC
# The Observer
Om vi nu tar E4 som exempel och destinationen är Uppsala så behöver ju inte alla ta samma avfart då det finns fler att välja på.
Arlanda har som bekant tre banor och om man nyttjade banorna flexibelt skulle det påverka flödet.
Till Gatwick med endast en bana förstår jag bättre ditt resonemang.
The Observer
2017-12-03 15:40:35
SV: Frågor till Stockholm ATC
De flesta förstår att när man åker E4:an in till Stockholm norrifrån kan man hålla hög fart och till och med köra om långsammare trafik vid Sollentuna, men likväl blir det köer efter Järva Krog och vid Karolinska är det nästan stopp och sedan på Klarastrandsleden går det lite fortare igen.

Arlanda har en försvårande faktor som de största flygplatserna i Europa (läs London, Paris, Frankfurt, Madrid, Amsterdam osv.) saknar. Det är en betydande andel turboprop trafik. ATR 72, Fokker 50, SAAB 340, ATP, Jetstream 32 osv. Jettrafilen är ofta mer än dubbelt så snabb räknat i ground spred under initial descent, men under FL80 är de likvärdiga.
Det är en delförklaring till att det tyvärr ibland blir gasa, bromsa, gasa, bromsa.
A321
2017-12-03 15:06:24
SV: Frågor till Stockholm ATC
Denna tråd lär verkligen leda till att till blir bättre... :-( Tröttsamt!
Jurke
2017-12-03 14:59:47
SV: Frågor till Stockholm ATC
Nu vet jag att ATC har strikta ramar och kulturen lever väl vidare här i PK sverige men många andra flygplatser sätter första kärran på maxfart typ 300 or could u make it 310 to fit in..
Arlanda jobbar tvärtom..
Roger
2017-12-02 20:59:11
SV: Frågor till Stockholm ATC
En god vän som flygt mycket privat har berättat de ofta använder inkorrekt fraseologi och att det kan vara väldigt irriterande.
Bärnsten
2017-12-02 20:41:12
SV: Frågor till Stockholm ATC
Det som störde mig har varit att man ofta gav fartreduktioner innan vi började sjunka, då föll hela planeringen till t ex NILUG och man tvingades sitta med luftbromsen ute hela vägen, istället för att dra av gasen tidigare och spara bränsle. Samma sak när man alltid fick 180 knop först efter etablering på glidbanan på final, då krävdes mycket klaff eller till och med landställ ut för att bromsa, för att sedan gasa sig fram till landning.

Nu upplever jag att denna typen av styrning kommer tidigare, så tummen upp från mig!
Nisse
2017-12-01 19:17:07
SV: Frågor till Stockholm ATC
Finns en utmärkt Facebookgrupp för sådana frågor.
Är du pilot eller flygledare så vet du vilken.
Controller
2017-12-01 14:33:49
SV: Frågor till Stockholm ATC
Det tycks vara på det viset att finska piloter gillar svensk flygledning, och svenska piloter gillar finska flygledningen. Det är ju fast från många olika saker, traffikmängden, allmän inställning, systemskilnader och förmågan att ge service på ett säkert och effektivt sett till alla flygplan inblandade.
SAS737
2017-12-01 14:09:41
SV: Frågor till Stockholm ATC
Svar till B

Vi har tydligen olika erfarenheter av Finsk ATC.
Du får gärna vidhålla att de är bra, men jag kallar inte dig för en hobbypilot för det.
Sen att alla på SAS skulle ha samma synvinkel på en och samma fråga finner jag otroligt.
B
2017-12-01 13:45:21
SV: Frågor till Stockholm ATC
”Sämst är nog finsk ATC”, det är skrämmande att hobbypiloter ens uttrar sig om en sån sak. Finsk ATC är nog bland de bästa i Europa på att avveckla trafiken! Snabbt och smidigt, även i peak! Att du ens kallar dig SAS737 gjorde det ganska enkelt att lista ut att du inte jobbar på sas. Mina kollegor och jag älskar finsk ATC, har aldrig hört någon klaga på dom! Om du inte flyger för låtsas-SAS i en liten crj och flyger till nån liten ickeflygplats där de knappt kan engelska?
Andersson
2017-12-01 13:34:35
Då provar vi igen moderatorn
Olle Sundin hade i uppdrag att sänka kostnader. Det gjorde han. Nu finns ingen kvar som kan förnya luftrummet/dela sektorer/skapa nya sektorer/frekvenser.
Flödena förändras hela tiden och vi måste kunna förändra dessa saker.
Ni har fått vad ni har betalt för. Ungefär som när jag köper en lågprisbiljett och inser att servicen inte är som vad den hade varit om jag köpt en flygbiljett till normalt pris.
Det är faktiskt inte svårare än så.

Om det nu är så att ni på denna sajt har problem med inlägg som försvinner (inte pga forumregler) så skriv gärna ett litet inlägg om det. Det är frustrerande att skriva inlägg som rimligen inte bryter mot några regler som ändå försvinner.
Kalle
2017-12-01 13:05:43
SV: Frågor till Stockholm ATC
Min pappa är starkare än din pappa!
SAS737
2017-12-01 12:38:16
SV: Frågor till Stockholm ATC
Håller faktiskt med TS.
Svensk ATC överlag är pinsamt dåliga jämfört med våra grannländer.
Det blir kaosartade requests och instruktioner varje gång det är peak.
Extra stor katastrof blir det om någon gör en go-around under peak som för någon vecka sedan.
Fast sämst är nog ändå Finsk ATC.
Undrande
2017-12-01 12:19:56
RE: Moderatorn
Vad var fel med kommentaren kring Olle Sundin och hans besparingar...?!
SasKungen
2017-12-01 12:09:57
SV: Frågor till Stockholm ATC
Gnäll inte så mycket och koncentrera dig på att göra ditt jobb istället, flyga från A till B med högsta säkerhet

2017-12-01 12:08:13
SV: Frågor till Stockholm ATC
Haha du lär ju inte vara kommersiell pilot med tanke på ditt sätt att beskriva hela din historia. Är det något du snappat upp av riktiga piloter och inte riktigt förstått vad de menar kanske? Då är det bättre du säger det än att hitta på en genomskinlig historia som bara lyser igenom av hobbypilot...
Nog för att det är väldigt struligt in till Arlanda ibland, men anmärker du på en skillnad av 0.01? Ja då lär du ju knappast ha flugit igenom Europa som på precis samma sätt separerar farter med så lite som 0.01.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev