Tråden startades av: Rolf  2017-12-05 22:20:13
Hypotetisk fråga 
Scenario :
Cockpit-besättning på en A380 råkar under flygning ut för en mystisk sjukdom och är inkapabla att fortsätta flyga. Dom är medvetslösa säger vi.
På flygplanet finns lyckligtvis piloter.
Där finns en kapten och styrman på A318 med många Airbus-timmar i bagaget.
Där finns en kapten och styrman på B747, många timmar även där såklart.
Vilka bör ta över och landa A380:n säkert?
1. A318-besättningen pga deras Airbus-kunskaper.
2. B747-besättningen pga deras vana av stora, tunga flygplan.
3. Alla fyra samarbetar, B747-kaptenen tar vänstersits, A318-kaptenen högersits, styrmän på jump seat.
4. Alla fyra samarbetar, A318-kaptenen tar vänstersits, B747-kaptenen högersits, styrmän på jump seat.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Annette
2017-12-17 14:26:14
SV: Hypotetisk fråga
Scenario :
Cockpit-besättning på en B747 råkar under flygning ut för en mystisk sjukdom och är inkapabla att fortsätta flyga. Dom är medvetslösa säger vi.
På flygplanet finns lyckligtvis piloter.
Där finns en kapten och styrman på B737 med många Boeing-timmar i bagaget.
Där finns en kapten och styrman på Airbus 320, många timmar även där såklart.
Vilka bör ta över och landa B747:n säkert?
1. B737-besättningen pga deras Boeing-kunskaper.
2. B777-besättningen pga deras vana av stora, tunga flygplan.
3. Flygvärdinnorna
4. PAX med Microsoft flight simulator erfarenhet.
exEK
2017-12-17 02:24:15
SV: Hypotetisk fråga
Intressant fråga, men svaret är enkelt:
Självklart, Airbus piloterna.

De kommer att känna igen både layout och filosofi och kommer utan större problem att kunna landa flygplanet. A380 är ju en airbus-generation nyare än 320-familjen (och därför mer lik A350), men skillnaderna är inte så stora.

Har själv flugit 330 och 380, och kan säga att ut pilotsynvinkel är A380 helt fantastisk, roligare och pilotvänligare flygplan har jag inte stött på. Inte som passagerare heller.


2017-12-09 11:43:18
SV: Hypotetisk fråga
Intressant nog så finns det faktiskt en prioriteringslista för CC att tillgå om detta händer i verkliga livet.
Pilot
2017-12-09 10:02:53
SV: Hypotetisk fråga
Helt självklart Airbus piloterna.
Pilot jag också
2017-12-09 00:33:28
SV: Hypotetisk fråga
Mjaaa .. kul frågeställning. Vad är det som gäller? Flygteknik eller system. System tror jag.
Detta ÄR en bjässe. Taxi kommer aldrig på frågan i detta scenario. Temporär kapten (ratad 320-familjen) gör kupé ganska omgående efter att ha taxat av banan i väntan på ambulans. Det fixar han, eller ska jag kanske säga HEN.

Traumatisk situation i studens hetta för den arme HEN som tillbringar sina dagar i en baby airbus, men när allt är över nåt att berätta för barnbarnen ...
cancerimagen
2017-12-08 23:51:50
SV: Hypotetisk fråga
Nu flyger jag inte sedan 2 år pga sjukdom. Men trådstartarens fråga är rätt intressant.
Vad är viktigast/svårast?
System eller flygteknik.
I detta scenario vågar jag svara : System.

Sv
2017-12-07 16:50:42
SV: Hypotetisk fråga
I och med att detta var en hypotetisk fråga så finns ingen anledning att klaga över ett orealistiskt scenario. Själv tycker jag det var en intressant fråga och skulle säga att Airbus-piloten får sätta sig till vänster och 747-piloten sätta sig som styrman. Detta på grund av att en Airbus är en Airbus om vi ska vara väldigt generella, den som rattat Airbus kan deras cockpit, någon som rattat 747 lär inte känna igen speciellt mycket.
Ointressant
2017-12-07 10:18:04
SV: Hypotetisk fråga
Frågan är ointressant A380 är en utdöende flygplanstyp. A350 hade gjort frågan mer realistisk.
Långbänken
2017-12-07 09:55:46
SV: Hypotetisk fråga
Tänk vad folk har gott om tid att fantisera.....Men ok. Självklart flyger Airbusbesättningen ner dunderklumpen. Man är f.ö. övrigt ratad på 320-familjen, dvs. alla modeller upp till A321. System och design är i allt väsentligt lika på alla Airbus. Boeing har helt annan layout och systemtänk, speciellt från gamla 747:or.
Lek vidare.
gammal skyways-gubbe
2017-12-06 20:45:31
SV: Hypotetisk fråga
Jag kan sätta mig på jump seat och dirigera grabbarna.

600 timmar på Fokker 27/50.

Vad kan gå fel?
enkelt
2017-12-06 11:15:22
SV: Hypotetisk fråga
A318 kaptenen och styrmannen. 747 kan sätta sig på jumpseat och om det absoult behövs någon till att taxa så kan han få hoppa in i vänstersätet.

Jag tror inte att airbusbesättningen hade haft några som helst problem. De kommer att känna sig väldigt hemma i cokckpit och den största skillnaden blir själva landningen. Om de är smarta gör de en autoland.

747 skepparen kommer att känna sig ganska lost i cockpit och det skulle ta betydligt längre för honom att lösa problemet.
Klunsa
2017-12-06 11:13:51
SV: Hypotetisk fråga
Om alla piloter springer fram och samtidigt försöker ta sig in i cockpit får de nog klunsa om vem som ska få flyga. Helt uppriktigt så får vi ställa frågan till Airbuspiloterna. Det kanske är liknande system och layout i de olika Airbusplanen?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev