Tråden startades av: Axel  2017-12-09 09:26:25
Är det egentligen inte väldigt lätt att bli pilot? 
Tjena! 18 årig kille här som egentligen inte kan speciellt mycket om flygbranschen, men ska söka in till TFHS och SAA nästa år när jag tagit studenten.

Ni har alla läst rubriken, och nu menar jag inte att det skulle vara lätt att komma in på TFHS och jobba på SAS, där är det självklart svårt. Jag syftar på om det skulle vara enkelt att betala för hela sin utbildning, köpa en typerating och söka in till Ryanair.

Det känns som att de värsta lågprisbolagen i princip bara har fokus på om du har en typerating eller är villig att betala för en. Har jag fel?

Att lägga ut en miljon för att få flyga för Ryanair är dock inget jag själv har planer på. Jag bara spekulerar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

chuck
2017-12-16 21:19:59
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
@ABC
Du skriver i fler trådar om just det här med att i framtiden kommer flygplanen vara förarlösa. Jag vet inte vad du har för intresse eller kunskap inom området eller flygbranschen i övrigt men jag tror nog den framtid du pratar om ligger bra mycket längre fram än vad du verkar tro.
Vad är ledtiden för att utveckla ett nytt flygplan? Nu pratar vi alltså om ett flygplan med konventionell teknik, för att utveckla ett där det ska vara så mycket ny teknik som krävs för att göra dem förarlösa så handlar det om bra mycket längre.
Sen har vi då alla flygplan som flyger omkring idag och som är beställda och alltså kommer flyga runt i världen i många år till.
När de nya flygplanen väl är utvecklade, testade och klara kommer utfasningen av hela världens flygplansflotta påbörjas. Vi kan nog räkna med att den tar ett tag. Det är inte riktigt som att byta ut en cykel.
Vi måste ju förstås också nämna all den nya teknik och infrastruktur som måste utvecklas för att det ska fungera att flyga ett förarlöst passagerarplan i samma miljö som traditionella flygplan.
Jag är helt övertygad om att det är många år tills den sista människan är född som kommer kunna jobba hela sin karriär som pilot. Ingen idé tycker jag att diskutera förarlösa flygplan som en dödsstöt för pilotyrket riktigt än.
ABC
2017-12-12 13:25:05
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Självklart skulle jag själv gärna jobba på ett pilotlöst flygplan. Jag kan också tänka mig att åka förarlöst med Uber och för nästan prick 30 år sedan åkte jag första gången med ett förarlöst T-banetåg.
@ABC
2017-12-12 12:30:26
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Problemet är nog att få pax att borda ett pilotlöst plan. Skulle du själv vilja servera kaffe i ett pilotlöst plan. Förövrigt är jag "imponerad" över ditt enorma kunnande om allt och alla i branschen.
Johan
2017-12-11 10:33:00
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Det är klart att du måste vara en duktig pilot för att få jobb i Ryan. Men du måste skuldsätta dig upp över öronen också. Att bli SAS eller Norwegian pilot är en helt annan genre då bolaget tar in relativt få piloter och kan unna sig lyxen att bara ta in de bästa (som de anser utifrån deras kravprofil).

Pilot
2017-12-11 00:45:50
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Fabror Axel, Ryan Air's piloter har generellt ett bra anseende, men tiderna har förändrats, och ytterligare 1000 piloter behövs bara för att klara av sommarprogrammet. Detta i en tid då de flesta andra bolag även är i stort behov av piloter. Vi kan nog enas om att RyanAir inte längre har lyxen att kunna plocka godbitarna utan nu tvingas leta längst ner i grytan.
ABC
2017-12-10 20:45:04
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Tänk på att yrket pilot kanske inte finns så värst många år till. Tekniken går framåt och precis som övriga fordonsförare (bil, lastbil, tåg, båt, rymdraket) så vill arbetsgivarna inget hällre än att ersätta dig med teknik. Och kan vi fjärrmanövrera en landning på Mars är det bara en fråga om tid innan vi gör detsamma på Landvetter..
Pragmatikern
2017-12-10 18:54:26
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Det finns rätt många som gått vidare från Ryanair till diverse andra bolag av olika anledningar, senaste åren framförallt SAS och Norwegian i Skandinavien men även British Airways, Emirates, Qatar, Thomson etc. Piloter som påbörjat sin karriär på Ryanair har så vitt jag förstått rätt lätt att anpassa sig till förutsättningarna hos en ny arbetsgivare och verkar därför rätt omtyckta.
Fabror Axel
2017-12-10 18:52:28
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Hej
Stämmer inte riktigt. Visst kanske du kan "köpa" dig till en rating. Lite som min gamla mamma som tog 120 körlektioner. Hon fick sitt körkort sen ...Hon hade råd också.
Men vad gäller Ryanair och andra bolag ska du genomgå en intervju etc.
Så nej ... Ryanair tar verkligen inte in "vad som helst". Den som skrev det har ingen koll alls på denna bransch.
pilot
2017-12-10 18:36:29
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Axel, du har rätt. är du normalbegåvad och har pengar så kan du komma in på ryanair, speciellt nu då de skriker efter piloter, och tar i princip vad som helst. Så har de dock inte alltid varit. Många år har det varit mycket svårt även om du kunnat betala för din utbildning.
CFIT
2017-12-09 22:06:51
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Med andra ord: Ja, det är lätt om du har pengar och rätt kontakter.
B
2017-12-09 09:53:19
SV: Är det egentligen inte väldigt lätt att bl ...
Ja du har fel. Ryanair har väldigt många som söker så de kan välja rätt fritt. Jag har flera stycken från min flygskola som varit på intervju och inte fått jobb. Sen går det i perioder, just nu är det säkert ovanligt lätt att komma in, för fyra år sedan hade de rekryteringsstopp i kanske 6 månader.

Men har du pengar och är normalbegåvad ska det inte vara några problem. Men så är det med i princip alla utbildningar.
Kan komma på teknisk fysik som jag tror bara några ganska få ovanligt intelligenta tar sig igenom.
Med tex juridik och läkare är ju inte svårt eller avancerat sålänge du är motiverad.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev