Tråden startades av: 737 Capt  2017-12-09 16:43:39
Ryanair 
Jag Ska ha intervju med Ryanair, Finns det några piloter som jobbar i Skavsta som kan ge lite info? Är det lång kö att få Skavsta bas?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

nja
2018-01-02 11:38:53
SV: Ryanair
Lite off topic att diskutera SAS och TFHS men det ser ju tyvärr mer ut som att det stoppet kommer finnas kvar ett tag medan nya bolaget kommer på benen. I tillägg har sas en "pool" med redan rekryterade piloter som är godkända och klara att anställas. Det borde väl däremot inte vara något större hinder för nästa TFHS kull att få åka på intervjuer hos norwegian, som den senaste fick göra, om SAS fortfarande har anställningsstopp efter sommaren.
Eh
2018-01-02 00:37:46
SV: Ryanair
"hade ett anställningsstop i ett par månader" nja?
Niklas
2018-01-01 22:44:51
SV: Ryanair
@Oscar

Det stämmer, men SAS har fortfarande kvar avtalet med TFHS. De hade ett anställningsstopp i några månader. Sånt händer.

Vi får helt enkelt se om SAS anställer TFHS16. Om de inte gör det kan man ju börja undra.
Oscar
2018-01-01 21:01:32
SV: Ryanair
De som hade praktikplats hos SAS i TFHS15, den senaste utexaminerade kullen, fick ej anställning efter avslutad praktik. Norwegian tog dessa 8 istället.
Niklas
2018-01-01 19:49:03
SV: Ryanair
@Pilot

Det är inte bara SAIL som anställer. SAS Main anställer ett 20-tal piloter om året, och det kommer bli fler. De har utöver dessa piloter fortfarande ett avtal med TFHS, vilket betyder att 8 stycken därifrån får en praktikplats och sedan en anställning av SAS direkt efter examen.
Pilot
2017-12-18 10:36:57
SV: Ryanair
Ryan betalar ganska bra efter LC. Norwegian anställer direkt till core från gatan. En av senaste kurserna kom alla från Ryan, den med minst erfarenhet hade 1h på typ. Ryan var mindre glada milt utryckt. Hos SAS är det väl bara SAIL som anställer? Det är ju inte särskilt attraktivt om man tittar på alla andra bolag som anställer. Kommer sas anställa ngt mer i core eller ska SAIL ta över ännu mer produktion i framtiden? Vad säger mogulen Linkan med alla svar???
Re:Gustav
2017-12-18 10:25:36
SV: Ryanair
Lägg in länkar på flygbolag där du får jobb som FO utan att betala.
Nu talar jag inte ett bolag som behöver en skvätt med 20 styrmän.
Vi i branschen vet det finns tusentals piloter utan jobb.
Varsågod och lägg in länkar där jag inte måste betala för att få jobba.
Gustav
2017-12-18 10:15:51
SV: Ryanair
@ABC

Var har du fått höra det ifrån? Många bolag har brist på piloter, senast i somras fick Ryanair ställa in massor av flygningar för att det inte fanns tillräckligt med piloter. Även Norwegian anställer många styrmän just nu. SAS kommer behöver anställa många inom en snar framtid då medelåldern ligger på över 50 bland deras piloter.

Det finns inget bättre tillfälle att bli pilot på än nu. Jag förstår inte din negativitet mot piloter och pilotmarknaden i alla trådar här på forumet.

Att det är 15-20 personer till en plats hos Ryanair är bara skitsnack också. Man skulle kunna komma onykter till en intervju med Ryanair och ändå få jobb just nu.

Tjockeleffe
2017-12-17 23:25:05
SV: Ryanair
Känns tryggt med nästan bara "nolltimmare". Blir jättesugen på att flyga med Ryanair...!
ABC
2017-12-17 23:21:26
SV: Ryanair
Ryan tar styrmän med 0 timmar. Dock får de betala 4-5000 för en intervju (1 chans på 15-20 beroende på söktryck) och sedan dubbla kostnaden för en typerating än om du köpt den på öppna marknaden. Alla traininglegs är obetalda och du betalar själv hotell. Sen får du en liten lön...
Hoppas du förstår hur tuff pilotmarknaden är såvida du inte är kapten med 3500 timmar på flygplanstypen.
Filip
2017-12-17 22:20:44
SV: Ryanair
@Reality

Du har fel! Min brorsa kom direkt från att ha tagit sitt CPL till att få flyga 737 för Ryanair nu i år. Han fick dock betala för sin typerating själv, men det är ju ganska givet när vi snackar Ryanair.

Han hade alltså 0 timmar på 737an.
Reality
2017-12-14 13:34:39
SV: Ryanair
Inget bolag vill ha FO med TR på 737 utan tid på typen!
Måste betala 300-500 timmar först för och jobba hos Eagle eller liknande först, nya tider.
Clueless
2017-12-12 23:03:37
SV: Ryanair
Norwegian söker till Skandinavien, med möjlighet till Stockholm bas. Varför söker du inte dit?
737
2017-12-12 22:03:50
SV: Ryanair
Har du barn hemma som behöver dig så struntar du i alla möjliga jobb offer och vill tillbaka hem! annars tror jag inte någon i dagsläget skulle söka till Ryan!
Pilot
2017-12-12 13:12:43
SV: Ryanair
Ja, varför söka Ryanair när i princip alla andra bolag söker piloter? Har du missat läsa om vad som sker där nu med deras piloter?
Nisse
2017-12-11 12:14:33
SV: Ryanair
Sök Norwegian istället. Det behövs styrmän till ARN och du har det mycket bättre som styrman för Norwegian än kapten för Ryan.
FR
2017-12-11 11:03:14
SV: Ryanair
Många har väntat 5-10 år på att få Skavsta bas utan framgång. Men nu när 100-tals piloter lämnar bolaget för andra bolag, så de skriker efter nya piloter och har gett förtur till "omöjliga" baser.

Men nu har vi även startat en sektion under SPF och med flygskatten som kommer så kommer de säkert "indikationer" om att lägga ner Skavsta om vi inte rättar in oss i leden...

Så även om du mot all förmodan skulle få Skavsta erbjudande så kanske du blir av med den ganska snart om de bestämmer sig för att lägga ner...

Sen är bolagets första strejk på gång i Italien den 15 DEC och resten av Europa kommer förmodligen följa upp senare.
p.g.
2017-12-11 08:45:28
SV:737 Capt.
Sorry, intervjuavgiften var ju inte trådens egentliga fråga som du ställde, hoppas du får svar på din ursprungliga fråga.
p.g.
2017-12-11 06:48:57
SV: Ryanair
Att "bara" styrmän betalar för en intervju spelar egentligen inte så stor roll, det är oftast "bara" styrmän som har det tufft ekonomiskt och ska "pung-slås" på detta påhitt. I min värld är det ett dj--la lågvattenmärke .
ABC
2017-12-10 18:29:49
SV: Ryanair
Det är väll bara styrmän som betalar för intervju!? Tror ingen erfaren kapten skulle komma på tanken att betala sig till ett jobb i dagens överhettade marknad.
Daniel
2017-12-10 12:05:13
SV: Ryanair
Ta taxi t/r från Stockholm och lämna in kvittot.
Det bör vara ca 400 euro motsvarande.
Vad är det för värld vi lever i att ta betalt för intervju?
Men dom kanske bjuder på fika?
p.g.
2017-12-09 23:52:36
SV: Ryanair
Så löjligt är det dessvärre, intervjun kostar 400 Euro hos Ryanair.
737 Capt
2017-12-09 21:42:30
SV: Ryanair
Intervjun är väl gratis, det vore ju löjligt annars!!! Jag kan bara ta jobbet om det blir Skavsta annars tack o hej!
Ryr
2017-12-09 18:28:38
SV: Ryanair
Jobbar ifs inte på just Skavsta men vet att dem hade rätt många styrmän dit nyligen. När det gäller kapten sa dem till mig “Sweden might never be available” när jag frågade dem. Fast kommer man utifrån brukar man ju kunna hoppa över “kön” dit......
ABC
2017-12-09 17:47:41
SV: Ryanair
Bland kabinpersonal har jag hört att det är närmast en bestraffning att få Skavstabas, kanske är det inte det för piloter?
p.g.
2017-12-09 17:20:17
SV: Ryanair
Glöm inte att betala "intervjuavgiften" 400Euro!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev