Tråden startades av: Tomas  2017-12-11 12:17:10
Air Baltic intervju 
Hej

Är de någon som vart på intervju de senaste och kan berätta lite vad man kan vänta sig?

mvh

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Övre Östermalm
2017-12-19 18:54:27
SV: Air Baltic intervju
Låter som en lyxlirare precis som jag, fick också mitt cert i present, men jävlar vilken chock det var när väckarklockan ringde och man skulle till jobbet två år senare. Bolaget tycker att man ska gå upp 04:30 på morgonen för att passagerarna ska flygas hit och dit.
TB
2017-12-19 18:49:19
SV: Air Baltic intervju
Kompisen får ett CPL i julklapp av sina föräldrar i år. Dessutom ett par schyssta RayBan han ska ha när han bränner iväg i sin BMW till Västerås någon gång under 2018. Snacka om lycklig kille!
Styrspaken
2017-12-18 14:17:12
SV: Air Baltic intervju
Tycker de är bra att man kan köpa cert och betala för att jobba 500 timmar. Mina föräldrar ser det som en investering att jag får cert och sen betala cirka ett år för att få jobba. Har jag tur kan de bli riktigt bra! ;-)
Styrman
2017-12-18 13:41:49
SV: Air Baltic intervju
Till dig som är så negativ:

Så du tycker alltså inte att det ska gå för en nyutbildad att köpa sig vidare utbildning och erfarenhet så att man omedelbart kan kliva in i rollen dom FO på "riktiga" flygplan i Airline-operation??

Var det bättre förr då nyutbildade piloter som ingen ville anställa ficka jobba gratis i åratal hos halvsuspekt taxiflygbolag och tröska PA31, och fortfarande inte få ihop riktig Airline flygtid??

Håller verkligen inte med dig!

Det är bra att möjligheten finns för de som vill satsa.
Vill du inte det så är det upp till dig själv!
BT
2017-12-18 12:50:18
SV: Air Baltic intervju
Så bra att det står var och en fritt att välja.
Både piloten om vilken utbildning och erfarenhet han vill ha och är villig att satsa på, samt arbetsgivaren (flygbolaget) vilka krav på erfarenhet de Önskar på de vill anställa.

Nej, jag representerar inte BT, men jag jobbar där och trivs jättebra!
Ha en fin vecka och God Jul!
:)
Re: BT
2017-12-18 11:51:52
SV: Air Baltic intervju
För den delen är jag kapten och väljer. ;-)
Tyvärr förstör denna industri vår marknad och har gjorts under många år.
Re: BT
2017-12-18 11:48:57
SV: Air Baltic intervju
Känns som du representerar AB ;-)
Förlåt om jag trampade på ömma tår! :-)
BT
2017-12-18 11:31:22
SV: Air Baltic intervju
...om du inte har någon erfarenhet och inte kan få ett jobb på egna nuvarande kvalifikationer så står det dig fritt att inte betala för den utbildning/erfarenhet som gör dig anställningsbar. Det är ju ingen som tvingar dig, eller hur.

Och ja, kaptener kan välja o vraka, eftersom de HAR utbildning OCH erfarenhet vilket gör dem anställningbara och eftertraktade på marknaden. Knappast något konstig i det?

Om man nu tycker detta är förfärligt och märkligt så Bör man välja andra jobbkarriärer med betald utbildning (eller inga utbildningskrav) istället...
Re : BT
2017-12-18 10:33:18
SV: Air Baltic intervju
Det är redan känt att flygbolag låter unga människor betala för att få jobba.
En industri som flygbolag drar nytta av.
Låtsas ge en människa hoppet att om du köper utbildningen av oss och sedan tid på typen finns det möjligheter till jobb efter.

Visst finns det möjligheter eftersom flygbolaget inte behöver behålla mer än en pilot av exempelvis hundra som köper detta koncept. Flygbolaget påvisar då att det finns möjligheter.
INTE ATT FLYGBOLAG BEDRIVER EN FUL INDUSTRI DÄR MAN LÅTER FOLK BETALA FÖR ATT JOBBA.
Många piloter som betalat för att få jobba får sluta. Det finns en uppsjö av nya rekryter som välvilligt vill få battla för att få flyga i ett flygbolag tills de själva får uppleva att de bara var en bricka i ett fult sätt som flygbolagen utnyttjar för att själva eliminera sina egna kostnader.

Kaptener med erfarenhet väljer! ;-)
BT
2017-12-18 08:52:00
SV: Air Baltic intervju
Det finns två vägar in i airBaltic.

- Den ena är när airBaltic rekryterar själv, detta gäller erfarna piloter.

- och den andra är via airBaltic Training, om man är ny och oerfaren och går en köpt utbildning. Då kan man, om man visar goda resultat i utbildningen, få anställning i själva flygbolaget.

För erfarna piloter och kaptener kommer det fortsatt vara en öppen dörr för, men för nya och oerfarna externa piloter kanske inte vägen via airBaltic Training kommer att vara lika öppen som tidigare eftersom BT nu under 2018 sätter upp en abinitio flygskola, airBaltic Flight Academy, för att täcka egen rekrytering av nya styrmän.

airBaltic är ett välskött bolag som går bra, och man expanderar, och därför finns goda karriärsmöjligheter.
AB
2017-12-18 00:03:29
SV: Air Baltic intervju
Air Baltic började ju med pay to fly någon gång efter 2010 tror jag. Sysslar de med samma koncept ännu för nya styrmän?
Tomas
2017-12-17 18:57:14
SV: Air Baltic intervju
Tack så mycket! Låter som ett väldigt intressant bolag att jobba för. Går det att säga vad dom ofta fokuserar på under den tekniska intervjun? Några specifika ämnen?

Mvh
BT
2017-12-14 10:25:21
SV: Air Baltic intervju
Sv. Juha.

Bäste Juha,

Nu skrev jag vad som gäller i allmänhet hos BT. Vad de söker just för stunden vet jag inte, och det framkom inte heller av TS.

Om det gäller rekrytering till Q400 eller CS300 så blir mer "allmänna flyg- och procedurkunskaper" som kollas i simulatorn, och de tekniska frågorna blir antingen "allmännare" eller på din senaste komplexa flygplanstyp.

Juha
2017-12-14 07:59:58
SV: Air Baltic intervju
Du skriver "Är du 737-pilot blir det mer fokusering på detaljerna." de söker inte in FO för 737 utan bara för deras Bombardier?
BT
2017-12-13 09:37:17
SV: Air Baltic intervju
Grattis.

Hela processen är ganska straight forward.
Om du är kallad till assessment i Riga väntar följande:

- 2st skriftliga prov/test där du får en massa psykologifrågor/påstående att ta ställning till (psychmetric) och "IQ" test.
- teknisk intervju där dubfår ATPL- och tekniska flygtypsrelateradefrågor.
- HR intervju, där även du får ställa frågor till dem.
- Simulator (utföres i B737-300/500 FFS).
(I vilken ordning de olika momenten kommer i kan variera)

I simulatorn får du flyga ca 20-30 min. Ofta kör man 2 sökande samtidigt, så det blir ett pass som PM.
Passet får du beskrivet i detalj innan. Vissa avvikelser kan förekomma beroende på sökandes bakgrund. Är du 737-pilot blir det mer fokusering på detaljerna. Tror man brukar använda ESSA eller EKCH som flygplats.
I stort sätt blir det en normal takeoff med SID samt lite airwork. Tillbaka till flygplatsen för en rådata ILS med Engine failure i go around samt ny landning på en motor.

Klarar du allt detta blir det en "final interview" med Flight Ops Management på Skype.

Allt är väldigt smidigt och alla är vänliga och tillmötesgående.
Välvårdad klädsel så klart (för killar rekommenderas kostym).
Glömt inte att ha med alla papper, flygdagböcker och cert samt pass.

Det finns en hemsida (latestpilotjobs.com) som säljer ett BT-prep-paket för 30USD. Detta är mycket bra och nästa alla frågor som brukar komma på de olika intervjuerna finns med samt tips för SIM.
Jag köpte detta och det var en stor hjälp för förberedelserna.

Allt äger rum på airBaltic Training Center som ligger ca 5min gångväg från terminalen på flygplatsen.
För övernattning i Riga rekommenderar jag PK hotel i centrum. De har BT crew discount vilket gäller även för sökande. Taxi till/från flygplatsen, använd Taxify eller PandaTaxi där kostar resan ca 6-8 EUR jämfört med BalticTaxi eller RedCab som tar 14-16 EUR.

Vi är faktiskt ganska många skandinaver i BT och även flera från Frankrike, Tyskland, Nederländerna, UK och självklart de övriga baltiska länderna. Jättetrevlig stämning och ett bra bolag att jobba i, dessutom är Riga en trevlig stad att bo i. Lätt att pendla till Sverige eftersom BT flyger till både ARN, CPH och GOT.

Lycka till!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev