Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Pelle  2017-12-19 00:34:37
Varför 4 banor på ARN? 
Hej!

Det talas till och från om en fjärde bana på ARN.
Vad är den största motiveringen till denna?
För en som inte är i branchen känns det som pengar i sjön. Att förlänga en av dagens banor känns som mer välinvesterat kapital, då nyttjandegraden på dagens banor upplevs förhållandevis låg...
ARN är ju dessutom i stort sett öde nattetid, frånsett viss charter och postflyg.

Betydlig större flygplatser har färre eller lika många banor. Om jag inte är fel ute...:

LHR 2st
DXB 2st
MUC 2st
NRT 2st
PEK 3st

Så varför behöver ARN/Stockholmsregionen/Sverige en fjärde bana?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Kallekula
2018-01-04 14:19:40
Re: FL ESSA
Varför måste man ha RTC för parallella inflygningar/starter? Funkar ju alldeles utmärkt utomlands utan RTC.

Avståndet mellan banorna ser jag inte heller som ett problem.
Riktig flygledare
2018-01-04 12:25:03
Re: FL ESSA
"Men med RTC behöver blir en del överflödiga här, därav missnöjet."

Läs den meningen en gång till... Förutom att meningen är väldigt konstig och man inte förstår vad du menar så kan du väl inte på fullaste allvar tro att flygledare i Sverige kommer att bli överflödiga?!
Även i de mest optimistiska kalkylerna (läs LFV;s pressmeddelande) så är det inte mer än ca 20-30% i personalbesparing som anses möjlig. Då förstår du säkert själv att ingen kommer att bli överflödig med tanke på den enorma pensionsavgångsvåg vi har framför oss.
Om det, mot förmodan, skulle bli en så stor besparing som LFV tror så är de värsta som kan hända att det utbildas färre flygledare. Men att någon skulle bli överflödig...? Knappast! Inte så troligt att du faktiskt är "FL ESSA" om du inte har koll på detta!
Långbänken
2018-01-04 12:05:14
SV: Varför 4 banor på ARN?
Om man projekterade - och byggde - bana tre utan att kunna använda parallell trafikavveckling så finns det väl ett grundläggande fel i tanken. Ytterligare en bana skulle sannolikt inte råda bot på det problemet. Gör istället en rejäl genomlysning hur man kan använda de tre existerande banorna optimalt, så kanske vi kan spara några miljarder skattekronor. Lägg en del av dessa pengar på att förlänga en av kortbanorna. Arlanda har idag de kortaste banorna bland Europas storflygplatser (och detta i ett land med en lång säsong med väderkontaminering !). Använd operationellt begåvade proffs vid kommande planeringar angående Arlandas utveckling - inte botiqueprinsar som endast vurmar för utökade shoppingytor.
Diavel
2018-01-04 04:39:03
SV: Varför 4 banor på ARN?
Behåll Bromma flygplats, och låt denna ta all inrikes som inte ska vidare till utlandet, förläng befintliga banor på Arlanda, då kanske Arlanda nån gång kan bli en någorlunda välfungerande flygplats.
Boende i närheten av båda flygplatser kan flytta nån annanstans, om man inte klarar av att tåla lite för att vår infra struktur ska fungera bättre än eländet gör i dag. Allt detta med 4-5 banor är inget annat än trams.
FL ESSA
2018-01-03 19:19:10
SV: Varför 4 banor på ARN?
Med RTC kan man köra parallella starter och landningar.
Men med RTC behöver blir en del överflödiga här, därav missnöjet.
Själv gillar jag den nya tekniken.
Kallekula
2018-01-03 17:35:21
SV: Varför 4 banor på ARN?
Fast det måste ju vara svenska särregler då eftersom man vad jag vet inte använder sig utav parallella inflygningar och starter på ARN.

Varför gör man inte det?
The Observer
2018-01-03 12:13:46
SV: Varför 4 banor på ARN?
LHR 2st
DXB 2st
MUC 2st
NRT 2st
PEK 3st

LHR - beslut taget på att bygga en 3:e bana
DXB - DWC ligger i samma område med ytterligare en 4900 meter lång bana.
MUC - beslut taget på att bygga en 3:e bana
NRT - HND ligger i samma upptagningsområde med ytterligare 4 rullbanor.


Arlanda har idag 3 banor men endast två kan användas samtidigt enligt gällande regelverk pga banornas placering. Det Arlanda behöver är en tredje parallellbana för att man ska kunna använda 3 samtidiga banor.

Fler jämförelser:
Chicago - 6 st banor
Atlanta - 5 st banor
JFK - 4 st banor
Houston - 5 st banor
LAX - 4 banor
Paris CDG - 4 st banor
Amsterdam - 6 st banor
Jag
2018-01-03 03:05:02
SV: Varför 4 banor på ARN?
Om man förlänger 01R/19L för att ta mer tung trafik på den så blir det ett jävla liv på NIMBYsarna i Väsby, så det är kanske politiskt oklokt!
ole...
2017-12-20 21:13:12
SV: Varför 4 banor på ARN?
@Clint... hänger inte på ATC... utan en fjärde bana är ju ett politiskt beställningsjobb för att inte lägga ner Bromma, "utredningen" kom ju fram till att man behöver en bana till på Arlanda för att ersätta Bromma... dvs det ska bli för dyrt att lägga ner Bromma... så den blir kvar även efter 2038...
Clint Billton
2017-12-20 14:20:54
SV: Varför 4 banor på ARN?
Självklart behövs ingen fjärde bana.
Det handlar bara om att effektivisera ATC, och möjligen förlänga 01R/19L och/eller 08/26 till minst 3,000m.

Se på LHR och andra storflygplatser med 2 banor och lär.
Foliehatten
2017-12-20 14:09:46
SV: Varför 4 banor på ARN?
Den här frågan tycker man till om för att man:

Tycker illa om myndigheter (LFV eller var det Swedavia eller Transportstyrelsen eller vem fasiken var det nu...?!).

Är avundsjuk på en speciell yrkesgrupp som man tror har det för bra.

Inte har en susning om vad det innebär med bullerkrav/miljökrav.

Är en allmän tyckare helt utan koll!

Tror sig veta vilka separationskrav som gäller vid parallellbanedrift och vem som bestämmer att det är så.

Inte fattar att det är skillnad på peaktid och när folk inte vill flyga.

Är allmänt sur.
ATC
2017-12-20 12:02:47
SV: Varför 4 banor på ARN?
O sedan när hade banor med antal passagerare att göra?? Utveckla gärna det. Ska bli intressant höra!
Freddy
2017-12-20 10:20:48
SV: Varför 4 banor på ARN?
4 räcker inte enligt Arlandarådet. Man börjar redan planera för en 5e bana. Stockholm Arlanda blir Europas största flygplats räknat på antal rullbanor. Tur att Sverige är så innovativa och bäst på spendera onödiga pengar. 3 banor redan överkurs. Gatwick har dubbelt så många årspassagerare på endast 1 rullbana.....
Nisse
2017-12-20 10:04:06
SV: Varför 4 banor på ARN?
Kl 09:56 var det en parallel landing... I stort sett i alla fall!!
Bertil
2017-12-20 09:41:41
SV: Varför 4 banor på ARN?
Det räcker och blir över om man förlänger Bana 01R/19L.
Kalle
2017-12-19 20:26:20
SV: Varför 4 banor på ARN?
Precis. Du kan redan idag gräva upp bana 08/26 och Arlanda har ändå samma kapacitet. Enda gången den fyller ngn egentlig funktion är vid starka ost-västliga vindar. Samt för att uppfylla bullerkrav.

Problemet med Arlanda är den har utpräglad peak trafiken. Alla vill flyga samtidigt. Därför blir liknelsen med tex LHR lite skev. Där finns efterfrågan hela tiden, det gör den inte på Arlanda. Däremot under peakperioder så är efterfrågan lika hög på bägge flygplatserna.

Så antingen får man tvinga folk att resa på tider de inte vill (som London) eller så bygger man en fjärde (eller egentligen då tredje) bana.
RE: Kapten 330
2017-12-19 19:38:05
SV: Varför 4 banor på ARN?
Det har inte med flygledarnas kompetens att göra utan hur bansystemet tillåts att användas. Är du kapten har du koll på det.
Kapten A330/340
2017-12-19 17:49:06
SV: Varför 4 banor på ARN?
Svar nej, flygledarna i Sverige har inte samma kompetens som tex de i SFO som landar samtidigt på de parallella banorna.
Dan
2017-12-19 16:23:10
SV: Varför 4 banor på ARN?
Jag har varit med om att starta och
landa på samtliga banor på ARN
som passagerare... Från alla ändar.
ARN
2017-12-19 16:20:27
SV: Varför 4 banor på ARN?
Arlanda skulle inte ha 4 banor.
Namnet är en fjärde bana men det är en nya bana i full längd och sen så skrotas en befintlig bana.
Ian
2017-12-19 12:49:15
SV: Varför 4 banor på ARN?
Någon som vet om Arlanda någon gång använt alla tre banor, tex start på både 19L/19R + landing på 26.
Linkan
2017-12-19 11:04:18
SV: Varför 4 banor på ARN?
Fjärde landningsbanan är till för att klara rusningstrafiken och restriktionerna avseende nuvarande banor.

Dessutom bör Bromma befrias från all linjetrafik och nyttjas för firmaflyg mm.

De flesta av oss vill inte resa nattetid. Affärsresenärerna flyger morgon och eftermiddag i huvudsak. De är inte intresserade av natt flyg.
 

Tillbaka

Flygrevyn
BAM
Saab
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev