Tråden startades av: Longhaul  2018-01-08 11:23:02
SAS AIRBUS 330 
Fortsätta över atlanten med ett punkterat däck ?

Det var väl inte helt genomtänkt. Undra vilken riskanalys som gjordes där i det jättesäkra SAS.

Vet man vad orsaken var till punkteringen i cockpit ? Enl press på SAS så har dem kört över banlysen innan takeoff !! WTF ??

Om någon del av detta lyse fastnat och slungats upp mot fuselage .. ja ni fattar.

Bad decision helt enkelt , är det SAS MAIN eller SAS IRELAND

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Jerry
2018-01-19 00:25:13
SV: SAS AIRBUS 330
Men inte på A340 så att vi är på det klara med det?
Jerry
2018-01-18 18:55:55
SV: SAS AIRBUS 330
Info:
På SAS A330-300 kan vi inte dumpa för funktionen finns inte installerad i planen. På A340 kan man dumpa även i SAS.
Jag är FC på A330 i SAS.
Not Sas
2018-01-15 17:34:43
SV: SAS AIRBUS 330

SAS har kört på banljus i Miami.

Väldigt tyst runt denna incident. Än mer märkligt då bloggaren TPP, som gärna visar bilder från när och fjärran ska varit styrman.
@NotSas
2018-01-11 21:19:30
SV: SAS AIRBUS 330
Det var pyspunka, alla produkter slits.
NotSas
2018-01-11 07:50:15
SV: SAS AIRBUS 330
Ni missar hela poängen.

Vad orsakade punkteringen?
Anders
2018-01-10 21:59:55
SV: SAS AIRBUS 330
Det må vara så, men diskussionen var om de skulle korsat eller ej. Visst är det lätt att vara efterklok med facit i hand. Med största sannorliket hade de radiokontakt med maintanace och ändå kom ingen på den idén? Det visar hur komplexa situationer är och man ska vara väldigt ödmjuk i att döma besättningar i efterhand dör deras beslut. Dock tror jag att de flesta LH skeppare hade valt att korsa Atlanten för en punka.
sv Anders
2018-01-09 18:22:35
SV: SAS AIRBUS 330
LOT's buklandning var helt onödig. Hade man följt checklist och kollat alla C/B's.
Då hade man kunnat tryckt in den C/B'n, och därmed kunnat att nödfälla landstället.
Anders
2018-01-09 17:23:07
SV: SAS AIRBUS 330
Kolla på LOT som buklanda på hemmabas. Bra beslut? De behövde bli lätta å flög upp bränslet samt att de hade tid å fundera ut en plan under tiden. Absolut bättre att fortsätta men en förmodan punktering än att vända tillbaka.
Boeing
2018-01-09 14:43:27
SV: SAS AIRBUS 330
Saxat från nätet: Long range twin jets such as the Boeing 767 and the Airbus A300, A310, and A330 may or may not have fuel dump systems, depending upon how the aircraft was ordered, since on some aircraft they are a customer option
Ola
2018-01-09 13:35:30
SV: SAS AIRBUS 330
Går att dumpa på 330-200 men inte på 330-300.
SJ
2018-01-09 13:04:35
SV: SAS AIRBUS 330
Det går inte att dumpa på SAS A330....
Häpp
@Styrman Jansson
2018-01-09 12:42:04
SV: SAS AIRBUS 330
Fuel dump på A330 är visst fullt möjligt. Klaga inte på andra för att inte ha läst på ordentligt...
Styrman Jansson
2018-01-09 11:18:16
SV: SAS AIRBUS 330
För det första så kan man inte dumpa fuel på en A330, för det andra om man flyger från MIA till CPH så är maskinen sisådär 50 ton lättare, vilket förstås ger mindre påfrestning på stället. För det tredje så har en A330 fyra hjul på varje huvudställ och landar således alldeles utmärkt på de tre kvarvarande hjulen.
Var det ett bra beslut? Ja det var det.
Var det safe? Ja det var det.
Så farbror Longhaual kanske ska hålla sig till sånt han begriper sig på.
Ola
2018-01-09 02:41:21
SV: SAS AIRBUS 330
Någon ställde frågan om vad som orsakade punkteringen. Officiellt att dom hade kört på ett banljus. Det påminner en del om Qatar 777 som drog med sig några ljus efter fel prestandaberäkning. Någon som har sett info på annat ställe?
SK
2018-01-08 20:58:17
SV: SAS AIRBUS 330
Läste också att Norwegianpiloter tog fel och flög SK927 en gång, allt enligt Expressen.
Brasda
2018-01-08 15:10:50
SV: SAS AIRBUS 330
Källan är förmodligen AB eller Expressen. Dom är ju alltid tillförlitliga. För några år sedan så flög SAS hem utan vingar från EWR. Hur det gick till vet bara expressen/aftonbladet
TL
2018-01-08 14:42:36
SV: SAS AIRBUS 330
Vad jag förstår så tappade de inte däcktrycket direkt efter start, utan gradvis på väg över Atlanten. När däcktrycket går under ett visst värde får piloterna en indikering på detta i cockpit. Detta var alltså inget man visste från start, därav ingen retur till Miami. Sedan är jag lite skeptisk till uppgiften att det orsakades av en kollision med banljus. Vilka banljus då undrar man, och hur vet man det?
Sam
2018-01-08 13:59:18
SV: SAS AIRBUS 330
Är det concordeolyckan du tänker på i detta fall så är det ju helt klart möjligt.
Min undran är, ser man via nån däcktrycksövervakning att en punktering har skett eller hur vet man mer än att det skakar efter en smäll.
Pappersvändare
2018-01-08 13:58:47
SV: SAS AIRBUS 330
Det mest intressanta är väl hur man lyckades slå i landningsstället...?! Och fråga nummer två är väl hur man kan veta att det "bara" blev punktering av att ha slagit i landningsstället vid starten...?!
Valle
2018-01-08 13:07:21
SV: SAS AIRBUS 330
Fortsättning på Niklas text. Dessutom att det är mer ekonomiskt sett ur perspektivet att alla resenärer kommer fram i hyfsad tid så slipper de dessutom dumpa flera ton bränsle, lite mer miljövänligt att de hamnar i luften än i havet... ;-)
Frihetsgudinnan
2018-01-08 13:07:20
SV: SAS AIRBUS 330
Oavsett en intressant diskussion med friheten att yttra sig. Som sagt det kan ju vara vanskligt att flyga över Atlanten om det kan ha uppstått följdproblem p.g.a. det sprängde däcket, eller?

Finns det någon risk mer än att just däcket är trasigt vid landning?
Niklas
2018-01-08 13:01:20
SV: SAS AIRBUS 330
Nu hade det ju varit precis samma sak om de hade landat i Miami med ett punkterat däck som i Köpenhamn?

Förstår inte riktigt hur du tänker. Oavsett om de landar i Miami eller Köpenhamn så måste de landa med ett punkterat däck. Ur ett säkerhetsperspektiv är det irrelevant vart de landar. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det ju självklart mer lönsamt för SAS att de flyger till Köpenhamn som planerat. Passagerarna var ju också nöjda.

Hur kan du komma fram till att det är ett dåligt beslut? Är du själv en pilot?
Jz
2018-01-08 11:48:58
SV: SAS AIRBUS 330
Nu flög dom över Atlanten,dom körde inte så det var ingen risk att dom körde i diket.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev