Tråden startades av: Henka  2018-01-10 17:37:43
Norwegian måste byta motorer på alla Dreamliner 
http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/01/Norwegian-maa-bytte-Dreamliner-motorer-for-6-8-mrd

Norwegian kommer byta ut motorerna på 21st av bolagets B787.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Pilot
2018-01-30 14:06:42
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Att byta till nya J3 motorer ska förhoppningsvis förhindra framtida turbinhaverier. EEC är modifierad för att få ner temp peak vid motorstart och där av slitage på vitala delar som inte håller vad det lovat.

RR har konstant bytt ut motorer hos norwegian pga av slitage och det har gått efter timmar. Nu ska levererade -9 få J3 och -8 få modifierade. Dessa byter sker nog i samband på större checkar och styrs därför inte enbart av gångtid på motorer.
jumbo
2018-01-29 23:16:59
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Re: pilot
Timmar cycles varierar vid haverier. I detta fall har tillverkaren sedan inte sagt om det handlar om mtrl fel eller konstruktions fel.
Eftersom r/r relativt snabbt har fått fram ersättnings motorer är det nog yngre motorer som ej loggat mkt cycles el h.

Bygga om turbinsektioner tar mkt längre tid. År kanske.

Summa
Quick fix att byta till unga motorer.
i år framöver lär vi ha 787 plan med r/r motorer som vara väntar på att
få otrevliga turbin haverier. ..
Kolingen
2018-01-18 16:08:52
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
sv kolingen: I det här fallet så är uppenbarligen mina kunskaper bättre än dina
Sv pf
2018-01-18 13:27:32
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
I detta fall är det inte något utfärdat flygförbud. Det finns ett antal AD (Airworthiness Directives) utfärdat om extra kontroller.

Trent 1000 motorerna har visat sig ha problem med varmgång. Delar måste bytas ut i förtid (innan normal gångtid uppnåtts).
RR har fullt upp att kunna leverera reservdelar.

Detta innebär fler kontroller och längre tid för service när delar måste bytas ut i förtid.

pf
2018-01-18 11:31:24
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Teknikern, jeg sakner et svar her.....

er det myndighetspålagt å bytte motorene ? Da er det vel FAA som har gitt dette, hadde det vært "defekte" motorer, som enkelte påstår her, ville et flyforbud blitt utferdiget av FAA.

Eller er det kommersiell grunn for motorbyttet, bedre effekt, bedre brennstoff-forbrenning ?
Pilot
2018-01-18 08:14:31
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Alla maskiner levererades inte samtidigt därav har motorerna olika timantal.resten får du klura lite på själv.
b
2018-01-17 20:31:36
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Hur länge kan man dra ut på det?

Om det är ok att flyga runt med de gamla defekta motorerna länge så är det ju inget större problem. Problem blir bara om alla flygplan måste byta inom en ganska snar tidsram.
sv Teknikern
2018-01-17 18:31:12
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Jag är heller inge duvunge. Men jag tror att både RR och DY är bättre på att planera logistiken bättre, än vad både du och jag kan. Ganska larvigt att tro lösningen finns här på FT.
ABC
2018-01-17 18:23:28
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Måste inte Norwegian också byta motorer på alla sina Airbus 320/321? Det enda bolaget (HK Express) som tagit leverans från Norwegians leasingbolag har vad jag hört haft extrema problem och ett tag var hela flottan parkerad.
Teknikern
2018-01-17 18:17:20
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Läs gärna:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2018/01/Norwegian-maa-bytte-Dreamliner-motorer-for-6-8-mrd

"Når flyene blir stående på bakken, må Norwegian igjen vurdere å leie inn fly. Prisen for det må de dekke selv."

Teknikern
2018-01-17 18:01:23
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
@sv Teknikern, Två extra motorbyten tar extra tid även om det görs i samband med övrig planerad service.
Dessutom kan det bli extra leveranstider pga. ett flertal nödvändiga motorbyten som inte var planerade. Klarar RR att leverera de nya motorerna inom rimlig tid? Flygplanen kan bli grundade innan nya motorer finns tillgängliga.

Har varit med tillräckligt länge inom flygbranschen.
sv Teknikern
2018-01-17 17:40:25
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Hur kan du veta hur affären är upplagd mellan Boeing och flygplansägaren?
När det gäller DY, så skall UPPGRADERINGEN ske i samband med normal maintenance. Jag har inte påstått att Boeing inte har ansvar. Men de har samma rättigheter som alla andra kunder, dvs. till deras underleverantörer.
I övrigt är det mycket tyckande som tycks bygga på jämförelser med att köpa en bil.
Vilket endast bygger på okunnighet.
Teknikern
2018-01-17 17:15:23
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Ingen flygplanstillverkare kan få sitt flygplan godkänt av myndigheterna utan att specificera motortyp.

I typcertifikatet för B787 anges vilka motoralternativ som är godkända att nyttja.

Självklart skall också motorerna ha ett typcertifikat.

Men flygplanet som helhet är sålt och sammansatt av Boeing varför de har det yttersta ansvaret.

Även om RR står för nya motorer kommer det att kosta flygplansägare pengar. Det blir stillestånd, under tiden löper kapitalkostnaden för ett flygplan som inte kan nyttjas. Eventuellt behövs ersättningsflygplan även de kostar pengar. Passagerare som får sin flygning inställd har rätt till ersättning/kompensation.

Det kostar både pengar och renommé för flygplansägaren.
"Skall vi flyga med ett bolag som har så dåliga flygplan?"
sv Kolingen
2018-01-17 16:45:09
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Vad du kan och vad jag kan, är en väldans skillnad!
Teknikern
2018-01-17 14:52:17
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Nej blandar inte ihop. Samma tendenser som RR, tiden får utvisa.
Kolingen
2018-01-17 14:47:51
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Vad du tror och jag vet är en väldans skillnad. Man byter ut motorerna på SAS NEO vilka är tillverkade av SAFRAN,dvs LEAP motorer
sv Kolingen
2018-01-17 12:45:14
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Vad är det för fel på Leap motorerna? Tror du blandar ihop med PW 1000G.
sv Teknikern
2018-01-17 12:36:39
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Det är RR som har lämnat underlaget till tillsynsmyndigheterna. Både EASA och FAA har godkänt RR's underlag. Att jämföra med bilar, visar på stor okunnighet.
Boeing
2018-01-17 12:32:20
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Numera köper slutkunden motorerna direkt av tillverkaren. Självklart ska motorerna leva upp till de specifikationer, i detta fall Boeings. Men nu är det så att RR står för hela kalaset, oavsett vad man tycker i frågan.
Tekniska
2018-01-17 12:26:36
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Nä och återstår arr se när både MAX och NEO har några år på nacken hur det urartar sig. I dag ser de samma tendenser som med RR.
Kolingen
2018-01-17 12:07:59
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Självklart är det Boeing som måste bära hundhuvudet utåt mot kunderna. Sedan så kommer naturligtvis Boeing inofficiellt att ha krav på Rolls Royce för att dom har levererat undermåliga motorer. Men Boeing är inte ensamma. SAFRAN har ju inte direkt övertygat med sina LEAP-motorer till bla Airbus-320NEO
pf
2018-01-17 11:07:20
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Teknikern, en bil kan vel markedsføres uten at en myndighet godkjenner den før salget starter, det kan man neppe med et luftfartøy.
Teknikern
2018-01-17 11:00:43
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Det är Boeing som lämnat in underlaget till FAA för att få B787 godkänd. Således är Boeing ytterst ansvarig för allt som ingår i leveransen från dem oavsett vem eller vilka som tillverkat enskilda delar.

När du köper en bil håller du bil tillverkaren ansvarig. Har du en Volvo C30 med en Fordmotor i är det ändå Volvo som ansvarar gentemot köparen för motorn.

pf
2018-01-17 08:04:07
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Teknikern, det er vel FAA og ikke Boeing som er tilsynsmyndighet ?
Teknikern
2018-01-16 15:55:40
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
@Sv ABC, klart att det är fel på B787 när av Boeing godkända motorer ej håller måttet. Flygplanen levererade med motorer.

Boeing är den som byggt certifierat och sålt flygplanet. De har ansvaret för helheten.
@ossian
2018-01-16 15:12:46
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Det finns inga flygbolag som har extramaskinsr stående förutom gulfbolagen som i te får ihop tillräckligt med dolk som vill jobba åt dem. Den wet lease de haft har varit efterdyningar från vädret i NYC. Bör bli mindre wet lease veckan framöver.
sv ABC
2018-01-16 13:54:09
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Kom ihåg att det inte 787 det är fel på. Utan de brittiska motorerna av märket RR.
ABC
2018-01-16 12:52:39
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
För att täcka upp för B787 har Virgin tagit in fyra A332 (fd Air Berlin) och placerar dem i Manchester samt hämtat hem en A346 från malpåse enligt brittisk media.
ossian
2018-01-16 00:51:07
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Finns 2 alt känns det som:
Norwegian klarar inte av att ställa 787 enbart för motor byten.
Dvs att dom har för dålig eko samt inga reservplan att tillgå.
Kostar mkt att subba in externa plan.
Alt
Faa och R/R bedömmer att det inte är ngn panik i att byta ut motorer som är affected.

Min egen teori är dock att R/R inte klarar av att få fram utbytes motorer i den takt som operatörerna önskar?!

Köra runt etops flygplan med turbinsektioner som har major flaws.
Jag hoppas 787 plan x inte befinner sig över hav när nästa turbin haveri sker.
Det snurrar ganska fort i turbin sektionen när man susar runt på cruise däruppe....
Sv
2018-01-13 18:51:55
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
2017-12-03

Operating an airline all hinges on one single principle: airplanes. You need them. Virgin Atlantic was an early customer of the Boeing 787 Dreamliner, a revolutionary aircraft improving passenger experience– but a mercurial aircraft for airline maintenance. Virgin is experiencing continued problems with their 787 Dreamliners – and it’s causing serious issues for upcoming flights…

http://www.godsavethepoints.com/2017/12/03/virgin-atlantic-serious-problems-787-dreamliner-aircraft/
Peter
2018-01-13 17:53:50
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Allt skrivs inte i media och kan länkas. Jobbar man i Storbritannien och har kontakter på olika bolag på olika positioner så hör man en del. Sen får man dra sina egna slutsatser, jag drog mina då jag vet vilka dessa personer är. Kommer självklart inte ge detaljer för att outta ngn så tiden får väl utvisa. ;)
sv Peter
2018-01-13 16:15:42
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Hörde att Virgin skall skaffa fler B787. Du får ingen länk, då du inte själv kunde bifoga en.
Peter
2018-01-12 08:05:05
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Hörde att Virgin ska avveckla sin 787 flotta. Kommer inte ihåg om 777 var på tapeten eller ngt annat.
ABC
2018-01-11 20:48:25
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
I UK har väll Virgin, BA och Thomson alla gjort samma misstag att köpa Dreamliner. Dock har de alla andra alternativ i sin flotta.
sv ABC
2018-01-11 17:40:03
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
En gnista av hopp för Virgin anställda.
ARNstores
2018-01-11 13:08:25
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Motorbytena kommer att scheduleras vid längre service så man behöver inte ersätta flygmaskin pga motorbyte. För övrigt måste man inte byta utan man väljer att göra det.
sv Diavel
2018-01-11 11:53:19
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Notan får RR stå för själva. Enligt samstämmiga rapporter.
@ABC
2018-01-11 09:22:51
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Det levereras nio nya 787-9 fram till juli. Totalt 11 bekräftar leveranser men rycktas om tot 20 nya 787-9 som ska levereras 2018. Två kommer nu i februari, så kanske inte påverkar så mycket ändå. High five och Vamos täcker en del avgångar just nu.
Diavel
2018-01-11 01:31:33
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Den där notan går väl främst till RR och Boeing..
ABC
2018-01-11 00:22:19
SV: Norwegian måste byta motorer på alla Dream ...
Kostnaden för nya motorer faller på tillverkaten men ingen ersättning utgår för ersättningsflyg. Ska vi gissa att tidiga morgonturen LGW-JFK och dagflygningen JFK-LGW ersätts med 737MAX eller ska de senarelägga starten av ett antal rutter?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev