Tråden startades av: Frans  2018-01-11 09:31:16
PAX-bluffen 
Flygplatserna stoltserar gärna med passagerarsiffror, Amsterdam 70 miljoner, Köpenhamn 29 miljoner osv. Den ensklida resenären prickas av under sin resa från tex Stockholm (1 avresande) till Dallas (1 ankommande) med mellanlandning i Amsterdam (1 ankommande och 1 avresande). När transferflygplatser som tex Köpenhamn mister stora delar av sin betydelse som hub faller pax-siffrorna dubbelt. Antalet resande med respektive flyplats som start eller slutpunkt skulle vara en intressantare indikator på resande.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

re: skåning
2018-01-11 13:23:48
SV: PAX-bluffen
I praktiken har de redan mist alla PAX*2 som går på SAS LH linjer från Arlanda och Gardemoen utom möjligen OSL/ARN-EWR (som alltid planerats gå direkt). CPH var tänkt som IC-hub för SAS men blir mer och mindre det. I takt med att direktlinjer öppnar på ARN/OSL så kommer feederbehovet minska och därmed attraktionskraften för internationella carriers och naturligtvis dubbelpax från SAS.

Det sker inte över en natt utan successivt och har redan startat...om ARN/CPSs tillväxt fortsätter är ARN större än CPH redan om två år.
Skåning
2018-01-11 13:12:51
SV: PAX-bluffen
När mister CPH stora delar? Trots ny IC från ARN och OSL växer CPH.
emil.
2018-01-11 12:57:14
SV: PAX-bluffen
Words! Helt rätt. Cph har ingen uthållighet av det enkla skälet att väldigt få vill åka till Köpenhamn.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev