Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Nyfiken  2018-01-12 19:25:58
Förmåner som pilot  
Hej! Jag undrar om piloter får några förmåner hos sitt bolag? Och vad kan dom tex vara? Hört att man inte tjänar sådär överdrivet bra och dåliga villkor. Så kompenserar bolaget med något speciellt? Olika från bolag till bolag?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Hans
2018-01-19 20:29:06
SV: Förmåner som pilot
Att vara pilot är en förmån i sig.
Hej
2018-01-19 19:03:42
SV: Förmåner som pilot
Svar @Linkan. Man kan väl helt enkelt konstatera att det gamla SAS var bättre än det nya SAS.
Sten
2018-01-19 02:16:47
SV: Förmåner som pilot
Alltid samma missförstånd!! Traktamente är inte lön!! På mitt bolag täcker inte traktamentet ens I närheten av mina mat utlägg.
@Linkan
2018-01-15 13:43:58
SV: Förmåner som pilot
Trevligt att du gav 20% i lönepåslag. Det var vad piloterna på SAS tyckte att de skulle ha. Pilotfacket sa att de kunde glömma att ens försöka få det. 3% blev det... några veckor senare får norwegians piloter 17% lönepåslag för df som är i botten och toppen av löneskalan. Glada miner hos SAS piloter??? En liten, Norwegians piloter tjänar generellt redan bra mycket bättre än SAS. Speciellt de som nyanställs. Kanske just därför SAS tappat ca 30 piloter till Norwegian och att SAIL försenats pga "sena Airbus leveranser"...
"Fina" SAS....
sv Linkan
2018-01-15 11:30:10
SV: Förmåner som pilot
Nu talar vi om pilotlöner, där man inte tillämpar individuell lönesättning.
I de flesta bolagen (de med kollektivavtal) tillämpas tarifflöner.
Vi i branschen vet vad vi tjänar - faktiskt. Att de sedan finns subjektiva bedömningar av medarbetare är känt. Precis som du beskriver din "bedömning".
Linkan
2018-01-13 17:11:20
SV: Förmåner som pilot
Sv @Linkan, det finns i alla företag personer som av en eller annan anledning har en betydligt sämre lön än vad de förtjänar. De kan ligga 20% under medel.

Ofta beror det på att deras chef har fått en felaktig uppfattning av personen. Där fri lönesättning nyttjas finns vissa som är vinnare och andra som är förlorare.

Som chef gäller det att inte fastna i förutfattade meningar utan verkligen se vilken nytta en anställd gör. Har själv erfarenhet som chef där jag övertagit personal där några har varit betydligt undervärderade. I ett fall gav jag en person som jag fått under mina vingar ett lönepåslag på över 20% som han var väl värd. Fick jobba hårt mot personalavdelningen för att få igenom lönepåslaget.
@Linkan
2018-01-13 15:40:46
SV: Förmåner som pilot
Man ska inte alltid lite på vad ledningen eller talespersoner säger, än mindre vad som skrivs i media. Allt för många gånger är det ren lögn då vi vet vad vi tjänar och inte tjänar.
Linkan
2018-01-13 14:42:23
SV: Förmåner som pilot
Din ersättning består totalt av tre typer. Ersättningen är beroende av antalet arbetsdagar per år. Jobbar du färre dagar blir ersättningen lägre jobbar du fler dagar blir ersättningen högre.

1) Direkt lön
2) Traktamente och diverse andra ersättningar (kläder, skor, solglasögon)
3) Avsättningar till pension.

Enligt SAS 2016 Fredrik Hendriksson presschef:
Ingångslönerna är runt 36 000 kronor i månaden normal arbetstid.
Han säger även att olika typer av traktamenten tillkommer.
Genomsnittslönen bland SAS 1 300 piloter är omkring 78 000 kronor i månaden. De piloter som tjänar bäst har en månadslön på 96 000 kronor i månaden.

Många som jobbar för RyanAir är inte anställda utan egna företagare då svarar de själva för punkterna ovan.
@niklas
2018-01-13 12:49:04
SV: Förmåner som pilot
Jobbar på ARN och har inte den lönen
Niklas
2018-01-13 09:24:30
SV: Förmåner som pilot
@Sven Bengt

En ingångslön på cirka 37000 SEK med Arlandabas, och drygt 45000 SEK med Köpenhamnsbas är väl inte så pjåkigt? Norrmännen tjänar något däremellan.

Med Köpenhamnsbas kan du få många övernattningar, men det har ju sina fördelar också. SAS ger ett förhållandevis högt traktamente. Man spenderar sällan i närheten av hela traktamentet på ett stopp. En månad med många stopp höjer lönen avsevärt.

Finns inget bättre bolag att jobba för. Sköna kollegor, kompetenta piloter, bas hemma i Sverige och en lön som räcker gott och väl.
Sven Bengt
2018-01-12 22:12:55
SV: Förmåner som pilot
@Niklas. Sanning med modifikation. Du får skrapa riktigt långt ner i tunnan för att hitta ett sämre betalt jetjobb än SAS i norra europa. Släng in en hel del övernattningar, lång tid till upgrade, outsourcing till Irland och variabelt schema.
Poor pilot
2018-01-12 20:22:16
SV: Förmåner som pilot
Er nok ikke mye igjen av goder, id billetter er det jo, men vanskelig å bruke, spesielt dersom du er familie. I tillegg til 3 av 4 helger på jobb. Så er det og meget begrenset hva du får til med familien. Noen kr i rabatt på forsikring. Men ikke noe mer. Lange dager, dårlig mat, maten er fortsatt gratis, og kaffe får du når du ønsker. Så noen goder er det jo. I mitt bolag flyger vi mellom 500 og 700 flyginger per år og ca 800 timer. En gode er kanskje at man blir go på å lande.... Man må ikke tro at pilot er et yrke der man kan slappe av og bli rik. Det var 20 år siden.
Niklas
2018-01-12 19:36:27
SV: Förmåner som pilot
Du får ju möjligheten att köpa ID-biljetter. Alltså standby-biljetter till väldigt lågt pris när du själv vill resa någonstans.

Lönen är inte dålig. Den är mycket bättre än på många andra arbetsplatser med lika lång utbildning. Det är klart att lönerna och villkoren har försämrats, men de är långt ifrån dåliga. Sen varierar det självklart från bolag till bolag. En SAS-pilot har ju extremt mycket bättre villkor än en Ryanair-pilot.
 

Tillbaka

Air BP
Fyrstadsflyget
Pilotshop
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev