Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Leif  2018-01-13 22:15:19
Vil SAS overleve? 
Med stigene oljepriser, vil SAS klare å konkurrere mot andre bolag, som har moderne flyg?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olle
2018-02-07 22:46:27
SV: Vil SAS overleve?
"För att Norwegian är nya med longhaul och för att Finnair (vars A330 är lika gamla som SAS) har börjat ersätta sina A340 med A350 lite tidigare än SAS."

Finnairs äldsta A330 är betydligt nyare än SAS äldsta.
Finnair har inga 340 kvar. Några till Air Belgium.
Så det var "fake news".

994 330-302E 26/03/2009 OH-LTM 9 år
496 330-343X 16/10/2012 LN-RKM 15 år
Thor
2018-02-07 15:00:07
SV: Vil SAS overleve?
Mycket dåliga januari siffror för SAS. Bara 1,8 m pax, och en load på bara 63,9%, sjunker 7 pp.
Svar till DEF
2018-02-06 21:58:40
SV: Vil SAS overleve?
För att Norwegian är nya med longhaul och för att Finnair (vars A330 är lika gamla som SAS) har börjat ersätta sina A340 med A350 lite tidigare än SAS.
DEF
2018-02-06 20:55:04
SV: Vil SAS overleve?
Finnair och Norwegian bara moderna long haul flyg. Varför inte SAS?
Andreas
2018-02-06 20:43:42
SV: Vil SAS overleve?
Varsågod att läsa Mr.SAS svar nedan om varför leverensen av den första A350 skjuts upp.
Yongo
2018-02-06 19:33:44
SV: Vil SAS overleve?
Har dom problem med finansarna? Jag tänker på at SAS utskjuter leveransarna på A350.
sv Diavel
2018-02-03 11:31:15
SV: Vil SAS overleve?
"SAS verkar gå något än t.ex. Nowegian p.t." Något vadå?
Sv Timian
2018-01-31 22:39:14
SV: Vil SAS overleve?
Flyger mycket hellre med Airbus A330 och A340 än B787 och A350.

Ni som inte förstått varför låter jag förbli lyckligt omedvetna.
Diavel
2018-01-31 19:41:53
SV: Vil SAS overleve?
@Timian SAS verkar gå något än t.ex. Nowegian p.t.
Timian
2018-01-31 17:14:30
SV: Vil SAS overleve?
Hur kann SAS konkurrera? Norwegian har redan 22 moderna Dreamliners, og Finnair 11 stk A350.
sv Mr.SAS
2018-01-31 16:25:21
SV: Vil SAS overleve?
Utbildning av de första besättningarna, brukar i alla fall Boeing stå för. Naturligtvis då bolagen introducerar en ny typ. Men Airbus kanske inte har råd med det.
Mr.SAS
2018-01-31 08:23:50
SV: Vil SAS overleve?
Orsaken att leverans av 350 är att det skulle bara bli en 2018 och då väntar man tills 2019 då det blir fler leveranser så blir det bättre ekonomi med hänsyn till omskolningar&utbildning på typen.
B
2018-01-31 04:05:17
SV: Vil SAS overleve?
De flyttade från 2018 till 2019 därför att bara en skulle komma i år. SAS ville inte flyga med en under 6 månaders tid innan nästa kom eftersom det behövs minst två för att flyga en USA rutt.
Nu blir de levererade mer konstant.
Linkan
2018-01-30 22:33:30
SV: Vil SAS overleve?
@sv Thomas.
Det är inte alltid nya flygplan är billigare och säkrare i drift!

Se bara på B787 som fick flygförbud i veckor strax efter introduktionen. Sedan behövde modifieringar göras för att de skulle få flyga igen. Därtill verkar de nya RR motorerna slitas ut i förtid.
Även om flygbolaget får ersättning för de direkta kostnaderna blir det dyrt för flygbolaget och dålig renommé.

Det är alltid bättre att inte vara för tidigt ute med en ny modell oavsett om det är Boeing eller Airbus. Risken är stor att barn sjukdomar kommer att orsaka problem.

sv Thomas
2018-01-30 20:52:00
SV: Vil SAS overleve?
Det är inte bara bränslet, som gör de gamla A340 dyrare. Även underhållskostnaderna skjuter i höjden, ju äldre planet är.
Det finns all anledning att byta ut vraken.
Thomas
2018-01-30 20:35:10
SV: Vil SAS overleve?
? Det var inte min fråga, om någon resenär är nöjd, men varför dom skjuter på A350 fram till 2020.
sv Thomas
2018-01-30 19:27:12
SV: Vil SAS overleve?
Enligt en pressrelease, skjuter man på leverans av A350 fram till 2019. Orsak ej angiven. Gissar på ekonomiska orsaker. Ny emissioner och flygplansköp, går sällan hand i hand.
Sv Thomas
2018-01-30 18:08:41
SV: Vil SAS overleve?
Vi frekventa resenärer är mycket nöjda med A330 och A340. Det finns ingen anledning för SAS att idag ta på sig extra stora kapital kostnader och byta ut A340 när de fungerar så bra. Därför har man skjutit på leveransen av A350.
A340 drar mer bränsle men i stället är kapital kostnaden betydligt lägre.
Det man förlorar på karusellerna tar man igen på gungorna.
Thomas
2018-01-30 17:37:51
SV: Vil SAS overleve?
Har inte SAS råd med dom nye A350? Varför kommer dom aldrig?

2018-01-27 20:08:22
SV: Vil SAS overleve?
SAS blev ikke tvunget til at tage Cimberpiloterne på SAS-kontrakt tilbage. Det var kun fordi at SAS havde alt for travlt med at få deres regionalflyvning med CRJ, over til en underleverandør, på meget dårlige vilkår, at SAS måtte tage deres egne piloter tilbage hurtigere end behovet for vakante stillinger opstod.
Svar till Jonte
2018-01-27 18:43:49
SV: Vil SAS overleve?
Sämre villkor för anställda = bättre för SAS. Genomsnittsåldern på flottan är 10,3 år. Staterna vill sälja för att de inte har intresse i att äga flygbolag. Oljepriset (som drabbar alla flygbolag) är fortsatt lågt.
Jonte
2018-01-27 16:56:43
SV: Vil SAS overleve?
SAS får sämre och sämre villkår för anställda. 90% af flyg-parken är 10 år+. Staten i Norge och Sverige vill sälja aktierna....oljepris går till nya höjder, hur kan dom klara sig?
Anders
2018-01-18 13:37:01
SV: Vil SAS overleve?
Du ser... hörde 20-30 FO i Norge som byter. Tror nya kollektivavtalen ligger bakom. Norwegian direktanställer till Skandinavien. Deras kollektivavtal utklassar sas kollektivavtal. SAIL har inget avtal och villkoren är förmodligen sämst i Europa.
ex CRJ
2018-01-18 13:08:00
SV: Vil SAS overleve?
Stämmer att SAS har en ganska kraftig övertalighet efter att alla Cimberpiloter tvingades tillbaka in i SAS main. Detta har inneburit att förra TFHS kullen inte erbjöds anställning, dock fick alla jobb på NAS med ARN bas och betydligt bättre anställningsvillkor.

Ryktet säger att antalet SAS piloter som sökt Norwegian & andra bolag ökat rejält sista veckorna, har dock bara kontakter på Norwegian som bekräftat detta. Vet inte vad som ändrats sista tiden? Kanske är det SAIL som skapar oro.
@sv Anders
2018-01-18 12:40:22
SV: Vil SAS overleve?
När anställde sas core senast? Rekryterar man inte så har man ju i te rekryteringsproblem. ;) SAIL däremot... Hur har det gått för TFHS kullarnarna nu senast? Ryckten säger att efter avslutat LT tog sas inte in de. Alla gick till Norwegian. Ngn TFHSare som kan bekräfta detta?
Anders
2018-01-18 08:22:24
SV: Vil SAS overleve?
Jag jobbar i Norge på det ena bolaget med flera vänner i Sverige och Norge på det andra. Dessutom fackliga kontakter. Sant tyvärr.
Anton
2018-01-17 23:06:29
SV: Vil SAS overleve?
SAS har fördelen att deras ägare är att starka och har möjlighet att tillskjuta kapital, det såg vi i höstas då de tog in 1,3 miljarder. Tyvärr har inte Norwegian det i samma utsträckning, och de skulle verkligen behöva det, om inte för att ägarna visar de fortfarande tror på sitt bolag till den grad att de stärker upp dess svaga finanser.
Tom
2018-01-17 22:27:11
SV: Vil SAS overleve?
SAS måste ha 100 nya flyg inom kort.....det kostar mycket pengar.
Leif
2018-01-17 18:34:42
SV: Vil SAS overleve?
Sv Bertil, SAS har ikke konstante overskudd på 1-2 milarder kroner. Jeg minner om at denne tråden er om SAS, og ikke Norwegian. Just for the record. SAS leaser langt flere fly enn Norwegian.
Sv Anders
2018-01-17 18:12:09
SV: Vil SAS overleve?
Vet inte vad du får dina uppgifter från men piloterna SAS anställer kommer primärt från Norwegian. Låga löner men välutbildade, så rekryteringsproblemen har primärt Norwegian av de två. Rekryteringsproblemen har Norwegian även aviserat i media som bakgrunden till de många inställda flygningarna och massiva förseningar som sänkte kundnöjdheten under 2017.

SAS har kassa, stark soliditet och framförallt ett positivt kassaflöde. Norwegian har ingen av dessa, vem som får problem först är tydligt.
Anders
2018-01-17 16:52:16
SV: Vil SAS overleve?
Tyvärr är SAS 10år för sent ute som vanligt. Nu börjar man flagga ut på Irland när tex norwegian börjar anställa hemma i Skandinavien. Båda bolagen har svårt att gå tag i piloter och då betalar norwegian betydligt bättre. SAS må ha miljardvinster men vilka ska flyga? Stora pensionsavgångar och ingen vill flyga på SAIL. Bara i Norge gar ca 30 piloter gått över till norwegian.
Ska sas bli en resebyrå eller hur ska de överleva?
sv Bertil
2018-01-17 16:48:43
SV: Vil SAS overleve?
Även SAS har ett antal plan på sale/lease back avtal.
Bertil
2018-01-17 14:30:34
SV: Vil SAS overleve?
Med konstanta vinster på 1,5-2 miljarder årligen och fortsatt minskade kostnader är det nog inga problem.

Annars får SAS göra som Norwegian. De skulle 2018 köpa flera flygplan men efter att ha blivit nekade lån ska nu alla plan finansieras genom sale&leaseback 2018. Då behövs inte lika mycket kontanter men det blir dyrare.

Som att hyra en bil hos hertz istället för att köpa den på avbetalning.
Leif
2018-01-17 13:21:22
SV: Vil SAS overleve?
SAS vil ikke klare å finansiere nye fly uten flere emisjoner. Dermed vil aksjeveriden utvannes enda mer. Den norske stat er ikke interessert i å delta, og eierandelen vil bare fortsette å synke fra 9,9%. Den svenske stat ønsker også å redusere sin andel. Tiden er forbi, da SAS får urettferdige fordeler i forhold til sine konkurrenter. Flåte-fornyelsen går veldig sakte. Selv de relativt nye flyene, blir gamle på grunn av progresjonen.
John
2018-01-17 12:35:20
SV: Vil SAS overleve?
Den nyemission som finns omnämnd på sasgroup är redan genomförd, finns alltså ingen ny nyemission på gång.
Andreas
2018-01-17 06:29:15
SV: Vil SAS overleve?
"Alle vet de har en veldig gammel flypark, som må byttes ut. Samt at de bruker mye drivstoff. Grunnen for at de gamle A340 flyr fortsatt, er fordi oljeprisen har vært lav. Ellers er de uøkonomiske."
Ja, precis. Det är väl därför som den gamla flygparken håller på att bytas ut. Fler och fler 737 byts ut mot A320neo och A340 kommer att bytas ut mot A350. T.o.m. de wetleasade småplanen byts ut till fabriksnya. Om anledningen till att SAS gör bra vinster nu är det låga oljepriset så är de väl bra rustade för högre oljepris i framtiden med den pågående flottaförnyelsen. Vad är det som är oklart? Vad är syftet med den här tråden? Jag tror att Leif mycket väl vet detta men är ett troll.
Linkan
2018-01-16 16:12:52
SV: Vil SAS overleve?
Uppgifterna om nyemissionen finns att läsa på http://sasgroup.net/
för de som är behöriga att se informationen.
Daniel A
2018-01-16 14:46:29
SV: Vil SAS overleve?
Återigen visar ni hur lite ni läser på, SAS tog in nästan 1,3 miljarder i nov.
Leif
2018-01-16 14:44:50
SV: Vil SAS overleve?
Det er visst noen som ikke skjønner norsk her. Denne tråden er om SAS, IKKE om Norwegian. -Klart? Diskusjonen dreier seg om SAS vil overleve. Med en oljepris på 70$ +. Alle vet de har en veldig gammel flypark, som må byttes ut. Samt at de bruker mye drivstoff. Grunnen for at de gamle A340 flyr fortsatt, er fordi oljeprisen har vært lav. Ellers er de uøkonomiske.
sv Daniel A
2018-01-16 11:30:19
SV: Vil SAS overleve?
Vadå, precis avslutat en nyemission? Den kommer att ev. genomföras efter bolagsstämman i mars. Frågan är, vad har Norwegian att göra i denna tråd?
Svammel!
Daniel A
2018-01-16 06:48:30
SV: Vil SAS overleve?
För kännedom har SAS precis avslutet nyemission och den blev fulltecknad efter bara ett dygn. SAS är nu stärkta finansiellt och kan klara en konjunkturnedgång när det kommer. Nåt Norwegian borde fundera över,ä. Frågan är, har Norwegians ägare pengar att sätta in i bolaget som SAS starka ägare har?
Undrande
2018-01-15 15:47:11
SV: Vil SAS overleve?
Vilka skall stå för den ev. nyemissionen.Tror inte att danskarna gör det själva.
pf
2018-01-15 13:01:43
SV: Vil SAS overleve?
Linkan skriver i siste setning i sitt innlegg:

"Ingen av storägarna är negativa till en nyemission även om de inte själva vill deltaga."

Dette sier jo egentlig det samme som jeg skrev i mitt innlegg, med det unntak at jeg har forståelsen av at den danske stat er positiv.

Så, dersom jeg har rett, danskene kjøper seg opp i SAS, overtar aksjemajoriteten og eierskapet, sammens med mange "små" innehavere......akta svensker, snart er SAS på danske hender, og HQ flyttes til København.

SAS er vel største arbeidsgiver der nede, og det vil bety meget å ta vare på SAS videre. Mulig det blir beste løsningen såfremt ikke et annet selskap i sin helhet kjøper SAS.
Boeing
2018-01-15 11:32:38
SV: Vil SAS overleve?
Det formella beslutet om nyemission är ännu inte taget. Förövrigt verkar SAS att leva av nyemissioner. Vi får se hur länge det håller.
Linkan
2018-01-15 10:08:54
SV: Vil SAS overleve?
Sv pf. SAS´s styrelse har fått ok från aktieägarna att göra en riktad nyemission. Den skall i förstahand nyttjas för inlösen av preferensaktierna. SAS ordinarie bolagsstämma hålls den 5 mars.

SAS har enligt min mening endast fyra stora ägare Svenska, Danska, Norska staten och Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Inga övriga aktieägare har mer än 1,5%.

Ingen av storägarna är negativa till en nyemission även om de inte själva vill deltaga.
pf
2018-01-14 22:58:59
SV: Vil SAS overleve?
For ikke lenge siden, en gang i høst leste jeg at SAS ønsket en emissjon.

Norsk og svensk stat sa nei til denne, det gjorde også stor privat eier. Kun den danske stat var positiv.

Kan si noe om interessen til å redde SAS, skulle selskapet komme i samme blåseveir som i november 2012 i fremtiden. Kan jo også gi en indikasjon på at SAS om ikke lenge blir flertallseid av den danske staten.
@sv Leif
2018-01-14 18:56:37
SV: Vil SAS overleve?
Verkar inte vara lika så många andra som tänker som du. Svartlistat? Hm flyger ju i ETOPS... menar du ARN? Verkar som ganska många struntar i det.
@sv Leif
2018-01-14 18:50:41
SV: Vil SAS overleve?
Motorbytena på DY's B787 står RR för till 100%. Resonemang likt dina, skall bygga på fakta och inte önsketänkande! Dessutom håller flera charterbolag högre service nivå än SAS.
DR
2018-01-14 18:44:49
SV: Vil SAS overleve?
Ännu en DY vs SKbtråd som är helt sjukt tråkig. SAS har nya flyg på väg in. Drar en 738 som är 11 år gammal mer än en som är 4 år gammal, inte enligt flygbolagens websidor.
Sv Leif
2018-01-14 16:54:22
SV: Vil SAS overleve?
Man kan räkna på många sätt!

Norwegian har mycket stora kapital kostnader men alla nya flygplan!
Det kompenseras delvis med lägre bränslekostnad. Men B787 har initialt haft betydande problem och kostnader. Nu senast motorbyte i förtid. Även om man får viss ersättning blir det kostsamt.

SAS har lägre kapital kostnader och är i stort befriade från barnsjukdomar. Däremot har man något högre driftkostnad.

Men det är stor skillnad på vilka passagerare som flyger med SAS och svartlistade Norwegian. SAS får bättre betalt av sina passagerare än Norwegian. Norwegian är mer som ett charterbolag med bristande service till passagerarna.

Väljer alltid SAS före Norwegian när jag flyger.
Leif
2018-01-14 14:53:47
SV: Vil SAS overleve?
Sv Bertil. Dessverre tar du feil. Norwegian har en moderne flåte på 145 plan. SAS har en umoderne flåte på ca samme størrelse. NAS alder i gjennomsnitt: < 4år, .....SAS > 11 år, og har enorme investeringsbehov. Samt flåten bruker 20% mer drivstoff, kan de klare dette?
sv Bertil
2018-01-14 14:50:42
SV: Vil SAS overleve?
Varför skulle det gå sämre för "värsta konkurrenten", om SAS får moderna plan?
Bertil
2018-01-14 11:26:25
SV: Vil SAS overleve?
Måste se väldigt bra ut om SAS med omoderna plan gör en rejäl vinst till skillnad från värsta konkurrenten med moderna plan som går med förlust och det dagligen spekuleras om hur länge de ska överleva.
Nu när SAS får en massa moderna flygplan årligen lär det gå ännu bättre och sämre för konkurrenten.
 

Tillbaka

Flygrevyn
BAM
Saab
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev