Tråden startades av: Rune Jansson  2018-01-14 11:47:17
Rullstart, rätt eller fel? 
Jag flyger ofta och märker att t ex Norwegian på sina B737 ömsom startar med rullfart redan ut från taxibanan och sedan varvar upp motorerna redan i svängen, medan ibland står helt stilla på startbanan i någon minut och varvar och sedan ger full gas. Gäller självklart andra bolag också och med Airbus, Antonov etc.
-Vilket alternativ är rätt/fel?
-Finns det regler för detta?
-Är det större eller mindre risk för surge eller stall vid någon av varianterna?

Eller beror detta bara på om planet fått klartecken för start innan och därmed direkt kan dra på redan i kurvan ut?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Pilot
2018-01-14 22:23:53
SV: Rullstart, rätt eller fel?
Hej Rune!

Din fråga har egentligen många svar. Det finns inget rätt eller fel, men några hållpunkter kan man tänka sig.

- Är det så att du ska göra en sk "balanced takeoff", dvs då det är en marginell start, så ska du göra en sk stående start för att prestandaunderlaget ska hålla. T ex start från en kort bana.
- Får du klart att ställa upp på banan från ATC men inte klart starta så stannar du till i väntan på starttillstånd. Får du klart ställa upp och även klart starta så kan man mycket väl sätta motorernas effekt i svängen när man har typ 30-40 grader kvar att svänga för att därefter påbörja starten utan att tappa rörelseenergi genom att stanna och därefter sätta thrusten.
767
2018-01-14 20:36:32
SV: Rullstart, rätt eller fel?
Det ska naturligtvis vara Icingconditions vilket ” brukar ” vara vanligt vid winterconditions, detta med tanke på Engine runup. Kriterier för icingconditions framgår i FCOM.
@@767
2018-01-14 18:58:29
SV: Rullstart, rätt eller fel?
Tror nästa alla följer SP i FCOM.
Trött
2018-01-14 16:35:41
SV: Rullstart, rätt eller fel?
Inge bra att passera bantröskeln. Oavsett från vilket håll man kommer.
Eller hur 767. ;o)
@767
2018-01-14 16:33:45
SV: Rullstart, rätt eller fel?
Förklara varför man måste göra en engine runup, i winterconditions före start.
Jag har aldrig gjort det.
767
2018-01-14 15:04:29
SV: Rullstart, rätt eller fel?
Rolling Takeoff är vanligen Standard Operating Procedures på jetflygplan då så är möjligt. Dvs, man stannar inte upp då man passerar bantröskel vid uttagning på banan för start och det innebär samtidigt att man har spoolup på motorerna. En jetmotor tar någon sekund på sig att varva upp. Sen så är det så att vid winterconditions så måste man göra en Engine Runup före start och den måste göras med stillastående flygplan. Tar upp till 1 minut, lite olika på motortyp.
Jonas
2018-01-14 12:08:07
SV: Rullstart, rätt eller fel?
Beror helt på! Har du klart för start innan du rullar ut på banan så tar man starten i farten utan att stanna.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev