Tråden startades av: Micke  2018-01-25 11:06:30
Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt 
Det är stor skillnad på det civila och militära uppdraget inom svenskt luftrum. Hur ställer sig Försvarsmakten till att affärsverket LFV vill stänga ner den lokal flygledningen i landet? Istället vill LFV med hjälp av SAAB förlita sig på den digitala världen och sköta all flygledning från två centraler på Arlanda. En central för lokal flygledning och en för den överflygande trafiken.

Är detta ekonomiskt hållbart att satsa 500 - 1000 miljoner kronor för att gå digitalt. Vari ligger besparingen kort- och långsiktigt?

Är detta riskfritt när landets flygplatser inte har tillgång till flygledarkompetens lokalt? Vad händer ifall centralen tvingas stänga ner under en längre period. Inte bara korta driftstopp?

Hur säkerställer Försvarsmakten att inte någon vill Sverige illa och stänger ner hela infrastrukturen inom flyget? Betydligt enklare att slå ut en central än ett fyrtiotal torn ute ilandet.

Debatten i Riksdagen häromdagen visade sig att tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen är fullt ut ansvariga för att fjärrstyrd flygledning är säkert och ekonomiskt hållbart. Regeringen stödjer industriell utveckling inom området så länge som Transportstyrelsen godkänner alla säkerhetskrav och andra avgörande bedömningar att fjärrstyrt är minst lika säkert och effektivt som traditionell flygledning.

Vem bär ansvaret ifall det går fel i produktion och samhället står inför en händelse där det visar sig att fjärrstyrd flygledning bär ansvaret? Exempelvis när en flygledare ansvarar för två olika luftrum och radiofrekvenser samtidigt och en olycka sker? Det har hänt tidigare i modern tid och med katastrofala konsekvenser.

Det fjärrstyrda konceptet bygger på att en flygledare ska kunna arbeta 1-2 och senare 1-4. Ifall 1-1 kvarstår från en centra så är effektiviseringen av flygledningen och bärigheten ekonomiskt helt borta.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Anders
2018-02-16 12:07:43
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Minister Karolina Skog borde även granska LFV/SAAB. Konceptet fjärrstyrt är antingen mer flygsäkert eller miljömässigt bättre än flygledning lokalt. Istället investeras det i ett koncept som ökar sårbarheten och kommer att öka antalet omdirigeringar av flyg i svenskt luftrum. Flygbolag kommer tvingas tanka mer för att kunna nå alternativ flygplatser när systemen ligger nere. IT och osäkerheten kring digitala lösningar blir tufft för både flygbolag och flygplatser.

Äntligen en minister som vågar ifrågasätta S politiker och etablissemanget. Hur ska detta sluta?
Bertil
2018-02-15 17:59:37
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Nu börjar det ju bli lite politiska diskussioner. I dagens SvD tar två Umeå politiker (S) upp frågan om riskerna med fjärrstyrda torn i en stor debattartikel.

Det kommer nog att ställas lite mer press på LFV att redovisa alla turer i det här. Detta är nog bara början. Det kanska är nästa verksskandal i Norrköping, efter Sjöfartsverket. TS finns ju också där och har fingrarna i syltburken
Lång-Johan
2018-02-10 15:00:41
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Nu ligger en del av materialet från TS seminarium ute på TS hemsida. Svar på förhandsanmälda frågor redigeras fortfarande och lär publseras senare.
Ruben
2018-02-08 19:36:12
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
@C, det är väl inte ens prövat om de utvalda flygplatserna på den kommande centralen på Arlanda är funktionella i fjärrstyrning. Att köra Örnsköldsvik är ngt annat än Malmö, Umeå osv...
Danne
2018-02-08 17:21:34
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Så blev det tydligen driftstopp då på fjärrstyrningen i Sundsvall. Har väl varit väldigt debatterat m sårbarhet på systemet härinne.
S Twain
2018-02-08 16:23:05
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
På TS seminarium var kritiken och oron från Svensk Pilotförening och SAS tydlig. Centraliseringen innebär färdplaneringsproblematik destination/alternativ och detta medför högre kostnader för att operera på ett flygsäkert sätt. Jag tror inte det är detta som bolagen efterfrågar. Frågan är om Swedavia överhuvudtaget begriper vad de ingått gemensamt avtal med LFV om. Intressant var också att även TS tycktes börja förstå vad planerna med centralens fulla kapacitet kommer att få för operativa och flygsäkerhetsmässiga konsekvenser.
Ömtåad FL
2018-02-08 15:31:43
@ Inte så ömtåad FL
...läste du ens inlägget från Nagy? Hur inlägget från Nisse totalt skruvades mot något annat än resultatet av testerna? Som jag svarade på?
Men visst har du rätt - vi gör som vi vill i det här landet.
C
2018-02-07 21:00:43
SV: Tester multipla flygplatser
När det gäller alla simuleringar/tester som gjorts angående multipla flygplatser så måste man läsa mer än slutsatserna. Vad betyder det egentligen att ett test har genomförts framgångsrikt? Jo att man kunnat genomföra det, inte mer än så. Inte att eventuella mål uppfyllts eller vilka mål dessa var. Det gäller att titta på metoden för testerna. Hur har de genomförts? Vad har man testat? Vad har man inte testat? Hur många flygledare gick åt? Vilka problem stötte man på? Vilka eventuella diskrepanser finns? Följs alla eventuella frågetecken upp ordentligt?

Det gemensamma för alla dessa tester är att de har kunna genomföras och att mer forskning behövs inom "det här" och "det här" och "det här".

Ingen av de existerande rapporter från tester angående multipel som existerar idag säger någonting överhuvudtaget om det kan genomföras. Om någon säger motsatsen gör hen dessvärre sig själv en rejäl otjänst.

Sen gäller det att fastställa, vad är multipel? Två eller fler flygplatser uppkopplade mot varandra utan begränsningar med en flygledare? Vilka ansvarsområden har flygledaren som hanterar två eller flera flygplatser: inflygning, manöverområde, markfordon, klareringar, kontrollzon, telefonsamtal, väderobservationer, färdplanshantering eller bara banorna? Vilken luftrumsklass? Hur får rörelserna förekomma, ohämmat eller ska de sekvenseras? Med vilket avstånd ska de sekvenseras? Antal rörelser? Alarmeringstjänst?

Multipel är en våt dröm om du är tillräckligt oinsatt att du bara tänker en flygledare - flera flygplatser. Börjar du istället bryta ner frågan i när, hur, var, vad, förutsättningar, gränsytor m.m. m.m. så springer kostnaderna och komplexiteten helt plötsligt iväg.

Det är därför LFV nu insett att inte ens 1:2 är ekonomiskt försvarbart. Det pratas om 1:3 och 1:4 nu men när kommer besparingarna???

Och det läskigaste av allt. Just nu byggs det en enorm central på Arlanda för pengar man kanske aldrig kommer att få och vars ekonomiska berättigande helt och hållet bygger på multipel där antalet flygplatser per flygledare fortfarande är okänt för att kalkylerna ska hålla. Och då vet vi inte ens om vi överhuvudtaget kan köra multipel med bara två flygplatser samtidigt! Än mindre under vilka förutsättningar detta ska ske eller vilka krav som måste uppfyllas! Det är ett sådant enormt gissningsspel med verkets ekonomi just nu att man som insatt inte under några som helst omständigheter kan förstå hur vår ledning kan fatta dessa beslut!!! Kommer det ens finnas något Luftfartsverk kvar om några år?! Känns som vi har satt hela insatsen på röd 12 och alla står nu och väntar på att hjulet ska sluta snurra.
Inte så ömtåad FL
2018-02-07 19:35:16
Re: Ömtåad FL
Eller så behöver man inte fjanta till det och dra det in absurdum och kanske bara ifrågasätta:

"...bara att det var genomfört med gott resultat."

Men du gör ju som du vill, precis som vi i Sverige får...
Ömtåad FL
2018-02-07 18:16:35
@ Nagy
...nu sa ju inte Nisse att han tyckte att vi skulle anamma testernas resultat...bara att det var genomfört med gott resultat... Han nämnde heller inte Ungern som en mönster-stat ur alla medborgar-synvinklar....
Ungern kan inte ses som ett föredöme ur alla synvinklar, men vilket land kan det?
Och om vi nu ska börja kalla varann för "naiva" och "historielösa", så får vi nog sluta upp med att köpa pinaler från Tyskland... Exvis VW-bilar, öl, Kiel/Lubeck-kryssningar till julmarknad är HELT omöjligt... you name it.
Vi kan heller inte flyga söderut, eftersom stora delar av resan går över Tyskt luftrum. För att inte tala om viner från Moseldalen...suck.
Nä, vi får helt enkelt ta fram de gamla svenska potatis- och kål-rätterna och damma av hästskrindan i ladugården.
Om vi nu ska vara historie- och PK-korrekta...och inte naiva på något vis. Alls.
Nagy
2018-02-07 10:07:48
Re: Nisse
Finns det något annat i Ungerns samhälle/myndigheter/verk/lagar/regler/värderingar som du tycker vi bör efterlikna eller se som förebilder...?!
Otroligt naivt och historielöst!!!
Jens
2018-02-07 09:21:17
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Problemet med regelverket är inte omfattningen av antal rörelser eller antal flygplatser. Den tuffa nöten att knäcka för ansvariga myndigheter är om 1 flygledare ska leda trafiken på flera flygplatser samtidigt. Tester säger ingenting. Bilar kan köra över 200 km/h på motorvägar.

Det är helt andra bakomliggande faktorer som kommer bli avgörande innan multiple operation blir standard. Bra att myndigheter nu stannar upp och gör riskanalyser på Human Factor delar mm. Det ska fortfarande sitta människor bakom skärmar och beslut.

Jag tror på fjärrstyrt och att denna teknik blir ett bra alternativ den dagen man som flygplats behöver ersätta sitt befintliga torn. Arlandatornet håller nog i ca 50 år till.

Jag är mer tveksam till RTC då vi i världen är mer utsatta för IT störningar och andra utvecklande hot. Flygbolag kommer inte kunna flyga i områden där det inte finns lokal flygledning. Vad händer om alla Norrländska flygplatser stängs ner pga driftstörningar på Arlanda. Inget roligt arr vara pilot då med 100-tals passagerare ombord. Här måste flygbolagen fundera lite.

Hur många RTS system tas nu fram? Jag känner till minst fem allianser. Det intressanta är att det byggs upp nya monopol och detta gynnar inte flygindustrins utveckling. Kostnaderna för flygledning kommer nå nya höjder. Det blir resultatet av all dyr teknikutveckling och nya barriärer.
Anders
2018-02-07 08:35:55
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Problemet med den här "digitaliseringen" är ju att det inte är en digitalisering. Samma flygledare skall göra samma jobb med sämre förutsättningar och snart också multipla flygplatser. Man forcerar human factors frågorna och naggar dem i kanten. Hur mycket klarar en person av att hantera? Det är här man söker effektiviseringarna. Det blir definitivt inte säkrare. Billigare.....kanske? Utvecklingskostnaderna och att inte ha med personalen på tåget gör det hela riskfyllt.
Man chansar på att bli först och störst, samt att kunna sälja konceptet vidare. Tyvärr glömmer man bort kärnverksamheten som redan idag går på knäna. Arvet efter förre GD:s stora ambitioner har tvingat in LFV i ett hörn. De måste få valuta för pengarna de satsat. Tveksamt om det går.

Vill man utveckla flygtrafikledningen så borde man gå mot automatisering. Göra flygledaren till en systemoperatör i större utsträckning.
Nisse
2018-02-06 23:51:08
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Inget regelverk idag nej. Men inom SESAR har man ju testat att köra 30 rörelser per timme utspritt på 3 flygplatser, Budapest, Papa and Debrecen, och det verkade ju funka.

Så ett regelverk kommer. Bara en tidsfråga. TS vågar inte vara först bara.
Fredrik
2018-02-06 16:40:57
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
På TS seminarium visade det sig att RTS stannar vid 1-1 drift. Det finns inget regelverk som styrker prövningar av multipel drift. Kommer inte att ges några undantag framöver. Räcker med godkännanden av två testanläggningar.

Vad skulle hända om LFV får ta hela notan för vad kalaset kostat per idag? På seminariet satt jag bredvid en med stor insyn i projektet och hen kunde bekräfta att allt inräknat är investeringar upp i närmare 1 miljard. Att stå ansvarig för 1 miljard som man inte får ta ut av kunderna skulle bli en katastrof för LFV.

Då LFV och SAAB varit smarta hittills så har man lyckats med konststycket att skicka notan vidare till flygbolag och skattebetalare. Detta i samförstånd med sittande regering och ansvarig myndighet.
Pelle Pilot
2018-02-06 00:48:07
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Nu är det väl bara Arlanda och Sturup i Sverige som har möjlighet med planer utan andra alternativ flygplatser. Allltså kommer flygning till resterande svenska flygplatser att drabbas. Under en tornkontroll i samma central på Arlanda. Jag tycker det låter vågat. Hur många flygplatser blir det till slut i planen?
Kalle
2018-02-05 21:23:15
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
I bra väder är det ju många som inte har något alternativ när de flyger till Arlanda. Helt enligt boken, då Arlanda har 3 rullbanor.

Att det bara finns ett torn är ingenting regelverket bryr sig om.
Pilot
2018-02-05 09:20:10
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Hur många flygplatser har de tänkt att fjärrstyra?
Som pilot bör man nog räkna alla fjärrstyrda flygplatser som en. Man kan med andra ord inte använda en fjärrstyrd flygplats som destination och en fjärrstyrd flygplats som alternativ. Går systemet ner så sitter man där i luften med en massa stängda flygplatser omkring en. Resultatet blir att flighterna till fjärrstyrda flygplatser tar med sig mer bränsle för ett alternativ längre bort, högre bränsleförbrukning, högre kostnader och mer co2.
JE
2018-02-04 18:39:41
Re Ruben
Ruben du skrev
"den nödvändighet som TS seriöst menar finns, att befintliga torn av flygsäkerhets- och strategiska skäl måste ersättas med fjärrstyrning."

Utveckla gärna detta för det är inget jag hört eller tror jag riktigt förstår? När sa TS det och på vilka grunder?
Ruben
2018-02-03 12:30:19
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
@ömtåad FL
Bra om du stannar och inte söker efter annat jobb, dina och mina strävanden att bibehålla nuvarande eller bättre flygsäkerhetsnivå och därtill så god ekonomi som möjligt, är de enda protester som på sikt kan bemöta naiva försök som görs i enbart ekonomisk vinning inom flygledning. Flygledning tillhör infrastruktur och infrastruktur kan inte alltid vara affärsdrivande och gå med vinst. Om alla tappra lämnar verksamheten så går det åt fel håll. Att bilda bolag, SDATS, med SAAB är som att låta friskolor eller vården gå med vinst.

Digitalaren
2018-02-03 12:06:13
Vad är det som är digitalt?!
Jag vill fortfarande veta vad det är som är så "DIGITALT" med detta system?! Känns som om politiker är som papegojor som pratar om "DIGITALT" utan att ha en susning om vad det innebär!

VAD ÄR DET SOM ÄR DIGITALT?!
Bompen
2018-02-03 11:20:33
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Jag tycker vi i Sverige ska vara oerhört stolta över vårt upplägg med sammanslagna torn/approch. Det är multipel i sann bemärkelse och långt mer effektivt än vad som tillämpas i våra grannländer och i LFVs tarvliga försök med dubbla flygplatser. Satsa på att utveckla den metodiken istället, lättare att säkerhetsbevisa ett och samma flöde.

Är väldigt nyfiken på vad som sades av TS i torsdags. Det är ett gott tecken att propagandaministeriet hos LFV ännu inte lyckats hitta en formulering som får bakslag att se ut som framgång, i stil med den klassiska "dialogen med Försvarsmakten fortsätter". I sann despotisk anda gäller det att hålla masken inför de anställda och framstå som ofelbara.

Det är aldrig en svaghet att inse sina misstag och dra lärdom. Att blåneka är snarare att idiotförklara sig själva och vad man står för.
CFIT
2018-02-03 01:52:06
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
@Ömtåad FL: Jag är med i ditt resonemang till 100%! Och jag är den 1:e att skriva under på att att där definitivt inte finns någon självskriven naturlag som säger att all utveckling alltid är till det bättre. Så mitt tipps till alla er i branschen och som ser till de mänskliga men tyvärr omätbara och svårdefinierade fördelarna med att ha livs levande och engagerade flygledare på plats. Är att fokusera på huvuduppgiften och kämpa emot all överordnad byråkrati och styrning från framför allt EU men även nationellt (TS) vilka bara har som enda syfte att motivera sin egen existens och sko sig själva, samtidigt som de helt oförstående sågar av den gren de själva sitter på. Där ni FL är de stackare som får möta sågtänderna först.
FC
2018-02-01 21:19:11
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Vilken information framfördes på seminariet? Var kan vi finna den?
Magnus
2018-02-01 18:16:03
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
I och med dagens TS seminarium och den informations som framfördes så försvann de ekonomiska incitamenten för fortsatt satsning på fjärrstyrd flygledning. Multipel drift kommer inte att bli verklighet och vari ligger då fördelarna. Ajajaj, vad händer nu? Blir det Ullared som tar över tomten på Arlanda där RTC var påtänkt? Sundsvall och Örnsköldsvik får fortsättas vara ett forskningsprojekt och drivas separat från varandra, dvs 1-1. Kanske dags att öppna upp tornet i Ö-vik igen.
Läktaren
2018-01-30 23:31:47
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Ämnet börjar bli rejält uttjatat och misären lär fortsätta tills pengarna tar slut om något år. Sen står vi där med en gigantisk tom rekreationsanläggning nästdörrs.

Någon som minns när Swedaviaavtalet rullade ut för två år sedan? Då fanns enorma besparingar med 1:1 drift, multipel fanns inte på den officiella kartan, EU-miljonerna var enbart en bonus. Ett år senare var multipel ett måste och EU-miljonerna en nödvändighet för att ekonomin skulle gå ihop. Nu ytterligare ett år senare pratar man om 1:3 och 1:4 multipel drift för att få ekonomi att gå ihop. Eftersom målet hela tiden skjuts på framtiden kan man ju som simpel anställd i LFV fråga sig när den faktiska vinsten kommer? 1:10, 1:20 eller 1:50?

Tittade på försök som gjordes på Irland med multipel drift. Ja, Irland som skrotade sitt fjärrstyrningsprogram. Där gick det åt 4-5 flygledare för multipel drift av en trafikmängd som hanteras av 2 svenska flygledare idag med sammanslaget torn och inflygning. Så visst låter det fint att en flygledare ska hantera två flygplatser samtidigt. Ett givet ekonomiskt framgångspaket så länge vi inte behöver berätta att det krävs mer än dubbelt så många flygledare och fortfarande saknas ett driftgodkännande och många frågetecken behöver rätas ut.

Men det är som med allt annat i LFV, vi behöver köra full fart in i kaklet så organisationen börjar blöda rejält innan någon reagerar. Trist bara för er som sitter i framsätet den här gången, ni får offra mer än någon av oss behövt stå ut med förut.
Pep
2018-01-30 16:20:16
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Jag har svårt att se hur Transportstyrelsen skulle kunna godkänna ett multipelt förfarande. Det finns för många osäkerhetsfaktorer som inte kan viftas bort. Det är en sak som första tillsynsmyndighet i världen att godkänna att några flygledare gör samma jobb framför några bildskärmar istället för fönster. Men när vi pratar om två flygplatser samtidigt, då är man nog inte lika kaxiga längre. Eller det är snarare omöjligt att bevisa säkerheten.

"Multipel" kan i bästa fall genomföras genom att en flygledare stänger flygplats A för att köra flygplats B en liten stund. Sedan måste samma flygledare stänga B för att kunna återgå till A. Detta kommer kräva extremt små flygplatser och slottning av trafiken. Besparingspotentialen kommer aldrig att vara ens i närheten av LFVs drömmar. ATM-system för att möjliggöra detta kostar också vilket LFV inte verkar ha fattat ännu.

Sen pratas det för lite om att Försvarsmakten kräver reservlösningar på plats för flygplatserna man "godkände" fjärrstyrning på under fredstida förhållanden. Vad kommer inte detta att kosta per år? Visst kommer LFV bokföra under annat konto för att mörka bakslaget men kostnaden kvarstår likaväl.
Alexander
2018-01-30 10:33:43
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
När kommer fakta ut om hur fjärrstyrd flygledning ska bli effektivare och säkrare? Kommer det på Transportstyrelsens informationsmöte på torsdag om fjärrstyrd flygledning? Det första informationsmötet sen fjärrstyrt kom på tal och Transportstyrelsen börjat godkänna fjärrstyrd flygledning för LFVs räkning.

Det finns oerhört många frågor kring säkerhet, effektivitet, ekonomi och om LFV som myndighet i sitt uppdrag ska utveckla teknik och äga bolag med näringslivet.

Varför inte utveckla en fri marknad istället. Det borde gynna samtliga parter inom industrin inklusive oss passagerare. Vi vill kunna fortsätta flyga i framtiden och inte vara i händerna på LFVs central på Arlanda.

Ömtåad FL
2018-01-28 13:30:26
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
(...som tittar efter annat jobb, men inte borstbindare.)
Fjärrstyrt - det kan vara ett briljant system - men kanske inte för oss som är över 35år och utbildade/fostrade i det "gamla systemet"? Både utbildningssättet och rekryteringskraven kanske är förlegade?
Kanske är det så att den fjärrstyrda modellen är konstruerad för de som idag är 13-16 år, och som helt enkelt är vana vid att multi-taska framför x antal olika skärmar, och med hela världen som sin arena? Men som nödvändigtvis inte briljerar i en direkt och personlig kundkontakt?
Det kanske är möjligt att ta bort kraven på att kunna arbeta utan radar/WAM/bildskärm (det som kan kallas "procedur"), och lämna alla beslut till PIC om det skulle hända? Det finns ju toppen-utrustning ombord på många flygplan idag, som säkert går att utveckla ännu mer.
Dessutom slipper ju den operativa flygledaren titta på det, om det nu inte skulle gå så bra. Jag personligen kan inte tänka mig att jobba i ett sådant system, därför letar jag nytt jobb. Men jag tror att det finns människor som tycker att det går utmärkt.
Flera av de som idag är med och testar systemet upplever sig inte lyssnade på, med all rätt. Jag gissar att deras invändningar bottnar i den/de utbildning/rekrytering/bestämmelser som finns idag...och då blir det svårt att vara 1 person och sköta 3 flygplatser. För att inte säga omöjligt.
Men OM allt det togs bort, och alla bestämmelser görs om...om det mesta ansvaret läggs på PIC när det "sliter sig"....om flygledaren/skärmoperatören kan se på det hela mer som ett skojsigt datorspel, med möjlighet att plocka poäng...och att alltid slippa personligt ansvar.
Ja - varför inte?
Men då jobbar jag inte längre som FL. Inga konstigheter.
Mikael
2018-01-28 12:50:10
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Det blir oerhört intressant att följa RTS/RTC. Själv tror jag att Transportstyrelsen kommer att dra i handbromsen. Myndigheten kommer annars att hamna helt fel när det visar sig framöver hur komplicerat Human Factors delarna är i systemet. Utred dessa först och bevisa att sterila torn inte längre behövs. Motivera och godkänn också att en flygledare kan separera rörelser i luften och marken samtidigt på fler än en flygplats. Ny era inom branschen som myndigheten ska godkänna.

Otroligt dyrt har RTS utvecklingen redan blivit och långt ifrån ett framgångskoncept. Även om fd infrastrukturminister och fd GD på LFV tyckte att RTS tillika "platstorn" är framtidens uppfinning. Sverige världsbäst!!!
CFIT
2018-01-28 00:50:37
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
MY GOD!? RTC är en briljant idé och lika självklart och revolutionerande som när Märklin introducerande fyrkantvåg för modeljärnvägar. Ingen j-vla rocket science precis.. Så kan inte alla ni ömtåade FL bara släppa garden och erkänna de faktiska fördelarna? Militärt är det taktiskt sett som handen i handsken. Och Civilt är det en ekonomisk besparing motsvarande vägverkets centralisering av alla mellansvenska broöppningar till Sundbyberg. Att det sen "förringar" en hel yrkesgrupp är så klart beklagligt. Men förena er med borstbindare, fabrikssystrar, klockare och gråterskor så ska ni nog se att det är dags att sadla om.
Ruben
2018-01-27 23:06:05
SV: Forskare
"Även flygsäkerheten ifrågasätts då systemet bygger på att en flygledare ska övervaka och separera trafiken både i luften och på marken från annan plats. Flygledaren ska även övervaka och sköta trafiken på flera flygplatser samtidigt".

Finansiella aspekter som ekonomin går säkert att påverka i sinom tid så länge inget allvarligt händer, men de mänskliga egenskaperna som krävs för yrket som flygledare bygger ingen bort eller skapar nya. Det är ingen hemlighet att SDATS uttalat en 1-3 lösning som målet. Ett omdömeslöst uttalande om flygsäkerhet utan dokumentation. Kräv att LFV och Transportstyrelsen redovisar, om den nu finns, dokumentation som intygar systemets förträfflighet över traditionell flygledning och den nödvändighet som TS seriöst menar finns, att befintliga torn av flygsäkerhets- och strategiska skäl måste ersättas med fjärrstyrning. Var finns den dokumentation över en flygledares förmåga som tydliggör att denne passar in i kontroll av fler än en flygplats samtidigt?

Redan idag finns ett s k sterilt koncept i tornen, dvs, när flygtrafik pågår får ingenting distrahera flygledaren i sin tjänsteutövning, allt enligt Transportstyrelsen. Fler än en flygplats åt gången med flygtrafik och marktrafik samtidigt....motsägelsefullt?...Ja, döm själva...

Det vore mkt intressant att läsa om de forskningsresultat som bekräftar att en flygledare är lämpad för något dylikt. Inte byggs väl dessa system utan denna substans...så var finns de???
Anna
2018-01-27 18:09:35
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Prestige är bara förnamnet i LFVs affärer. LFV som affärsverk är dödsdömt och de gör ont för ledningen. De gör allt för att överleva och återvinna kontrakt. Det kostar huvuden och enorma summor pengar. De största förlorarna är de som tvingas betala för det omöjliga, flygbolag och flygplatser. LFV förvaltningskostnader går upp och priserna mot kund halveras.

Liknande problem har bolaget Fingerprints idag. De tvingas säga upp 50% av personalstyrkan med omedelbar verkan. Hur gör LFV? De satsar än mer pengar för att motarbeta fri konkurrens. När tar kassan slut? När bidragen slutar komma in och kunderna (flygbolagen och flygplatser) kräver än mer konkurrens och en helt öppen marknad. Swedavia bör gå till sin ägare och kräva att de får upphandla flygledning från annan än LFV. Försvarsmakten likaså.

Sunda affärer gynnar alla. Ingen vinner på att låta LFV leka med kundernas pengar. Politiker vakna innan försent. Lägg ner utveckling av fjärrstyrd flygledning. Låt andra utveckla fjärrstyrda system och köp istället in systemen när det visar sig vara både säkert, ger driftsfördelar och är kostnadseffektivt.
Forskare
2018-01-27 13:04:49
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Vi anser att RTS-konceptet så småningom kan ge de önskade fördelarna, men vi har - genom att analysera möjliga lösningar/problem - sett att de prognostiserade besparingarna av fjärranslutna operationer idag är långt ifrån de som de som erbjuds marknaden idag. Även flygsäkerheten ifrågasätts då systemet bygger på att en flygledare ska övervaka och separera trafiken både i luften och på marken från annan plats. Flygledaren ska även övervaka och sköta trafiken på flera flygplatser samtidigt.

En uppsättning osäkerheter som till exempel finns idag:

Regulatoriska godkännande av det underliggande operativa konceptet ligger fortfarande långt borta. 1-1, 1-2 ger inga kostnadseffektiviseringar.

Koncept av operationer baserade på en princip ("arbetar på olika enheter samtidigt") som strider mot säkerhetsanvisningar efter flera uppmärksammade olyckor i modern tid där flygledaren varit tvådelad

RTS-koncepten ligger fortfarande i en FoU-fas, vilket gör det mer riskabelt och att reella kostnader är osäkra

RTS koncept bygger inte upp "lokal" kompetens

Det är inte möjligt att använda tvärutnyttjande av personal mellan tjänsteleverantör och flygplats (faktiskt önskat av de flesta regionala flygplatserna)

Ökad exponering för säkerhetssäkerheter och IT-utmaningar ("ett fel leder till att flera flygplatser tvingas stänga ner”)

Besparingar är - det vi hittills bedömt - inte överstiger besparingar gjorda genom genomförda upphandlingar i en konkurrensutsatt marknad

Det finns en stor risk att vara en "första förare" för utplacering av ny ATM-teknik

Det finns många osäkerheter med ett system som RTS/RTC och ytterst ansvarig att systemet, säkerheten inte sätts på spel, driften, tjänsteutövning mm uppfyller alla hårda krav är som tidigare nämnts, Transportstyrelsen. Ytterst ansvarig är sittande regering.
Insidan
2018-01-27 13:03:26
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Även LFVs ledning börjar inse att ekonomin är körd. Just nu drivs fjärrstyrningsdebaklet av ren prestige och alla går omkring och väntar på ett mirakel. Ni skulle höra vilka patetiska ursäkter som dyker upp för att försöka legitimisera snedstegen.

Det är aldrig för sent att inse sina misstag och rädda dagen. Det är ett styrketecken snarare än att fortsätta med något förkastligt.
Sten
2018-01-27 11:13:54
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Håller med både Peder och tidigare inlägg. Risken är stor att även fjärrstyrt blir ett stort problem för Transportstyrelsen då de det finns goda anledningar att tro att de forcerat fram för fort i de hittills godkända tillståndsprocesserna. Det går många rykten därute att allt inte står rätt till. LFV med stöd från sin ägare forcerar snabbt fram. Samma ägare styr över Transportstyrelsen.

En helt oberoende myndighet bör syna förhållandena och intervjua de som tvingas delta i processerna utan att bli hörda och lyssnande på. Det finns många obesvarade frågor och om sanningen kommer fram så hade fjärrstyrt inte varit godkänt ens på de två testflygplatserna enligt flera inblandade. Säger allt!

En fråga man ställer sig är: vem blir ansvariga och uthängda om sanningen kommer fram. Inte de ytterst ansvariga tyvärr. Som i den senaste IT-skandalen. Ett statsråd finns med i båda lådorna. Gissa vem?

Peder
2018-01-27 10:07:46
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Den tekniska utvecklingen går framåt. Fjärrstyrd flygledning som ett exempel är bra och kommer säkert få viss betydelse på vissa flygplatser. Problemet är att per idag har utvecklarna satsat allt på teknikutveckling och därmed glömt de mjuka värdena. Därför är tekniken och själva tjänsten långt ifrån beprövad och säkrad. Riskerna av att en flygledare ska leda flyg på fler än en plats samtidigt är inte analyserade och kommer behövas många år att göra. De flygplatser, idag Sundsvall och Örnsköldsvik, som är testflygplatser har ”egentligen” inte fått något nytt eller en effektivare tjänst. Nu behöver oberoende riskanalyser genomföras på de två tjänsteställena. Man behöver också simulera övningar då dessa flygplatser inte har någon trafik att tala om.

En tredje part bör engageras då TS inte är helt oberoende. TS har samma ägare som LFV och är som LFV politiskt styrda. I Sverige har vi de senaste åren sett att politiker inte kan hålla sig borta från affärer....
CFIT
2018-01-26 22:35:02
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Säger som Katerina Janouch. Om förhållandet är riktigt dåligt så kan faktiskt skilsmässa vara något riktigt bra.
Diavel
2018-01-26 18:42:26
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
intressant är också, att det verkar vara SAAB och några likgiltiga politiker och ett antal byråkrater som gillar RTS. Flygledare och piloter som ska leva med eländet ” hands on” verkar inte vara speciellt imponerade..
Linus
2018-01-26 11:07:44
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Det mest intressanta i förverkligandet av fjärrstyrd flygledning är att Transportstyrelsen GD och minister för infrastruktur är ytterst ansvariga för tillståndsprosser och ekonomin. SAAB/LFV glada så länge de får fortsätta att sätta sprätt på skattebetalares bekostnad. Allt finansierat via olika bidragsformer. SAAB ser en enorm potential att tjäna stora pengar på RTS som staten fonderat åt dem. Smarta och lycka till.

Säk C
2018-01-26 08:46:49
SV: Inse
Först och främst, vad säger att det bara är flygledare som är kritiska? De är ju vinnarna i soppan.

LFV ska kunna utöva flygtrafiktjänst under alla beredskapslägen inklusive krig. Sen om det faktiskt blir så eller inte är irrelevant, det fråntar inte LFV ansvaret.

Då är fjärrstyrning rena rama hånet. LFV kan aldrig någonsin hindra fientligt inställda antagonister från att störa/slå ut it-kommunikationen som fjärrstyrningen är helt beroende av. Det är därför vi aldrig kommer se fjärrstyrning på Försvarsmaktens flygplatser.
Inse
2018-01-26 04:31:35
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Det låter som om flygledarna tror på krig inom snar framtid? Om det händer så hjälper det inte att ni sitter i ett torn.
S
2018-01-25 20:17:25
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Försvarsmakten sa nej till Visby under fredstid och alla andra beredskapslägen.

De sa ja till Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö under fredstid men kräver lösning på plats för andra beredskapslägen.

Varför gjorde de det? Jag vet inte men mönstret är att fjärrstyrning inte är en duglig lösning när det hettar till.
Kalle
2018-01-25 20:11:24
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Med tanke på att Mats Helgesson (flygvapenchefen) sitter i LFVs styrelse, så lär de nog inte ha några avvikande synpunkter i detta fall.
Ruben
2018-01-25 18:26:45
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
"Korta" driftstopp är lika allvarliga som ett längre ur ett operativt perspektiv, de visar på spontana felfunktioner som m största sannolikhet inte förekommer i ett traditionella torn. Att ett RTC är "säkrare" flygledning är bara trams, i ett sådant fall ska alla Torn ersättas, men det är inte LFVs avsikt och inte heller verkar det vara Transportstyrelsens avsikt att "öka" flygsäkerheten. TS borde initialt frågat LFV varför detta intresse i RTC, ekonomiska eller flygsäkerhetsmässiga skäl?. TS borde grunnat på svaret. Det fattar väl vem som helst att det är ekonomiska skäl, (se bolagsbildning m SAAB) annars skulle LFV med TS hjälp påpekat att flygsäkerhetsläget Sverige måste förbättras och hitta en skyndsam väg ut ur detta. Kanske skulle kompetensen förstärkas på ett par håll...!!

Långt driftstopp är samhällsekonomiskt och strategiskt allvarligt, det har många tidigare inlägg på forumet med sakliga skäl beskrivit. Inget har förändrats!

FM har tydligt visat vad de tycker om fjärrstyrt, Visby är inte aktuellt med fjärrstyrning!!
Jonas
2018-01-25 15:06:34
SV: Vad tycker Försvarsmakten om fjärrstyrt
Man blir bara förbannad. Ett projekt som aldrig kommit till skott om LFV fått betala hela kalaset ur egen kassa. Bistånd och bidrag skapar bara ineffektivitet. Pengar går bara upp i rök. Så pinsamt och ännu pinsammare lär det bli när någon ansvarsfull person stoppar denna lekstuga. Vi vanliga får hoppas det sker innan någon oskyldig handläggare på tillsynsmyndigheten blir uthängd och ansvarig för brister i systemet.

Transportstyrelsen har redan visat hur illa det kan gå i IT-världen. Snart nästa soppa.

LFV och SAAB jobbar på och styr och ställer i de olika korridorerna. Ingen vågar säga ifrån och inte pga naivitet. Tjänstemänn är rädda för sin arbetsgivare.

Blir intressant att plocka upp alla ”fina” uttalanden om hur Sverige är världsledande inom flygledning och fjärrstyrt när proppen gått ur.

Vad kommer omvärlden att säga när det blir stopp i systemet. Heja LFV!



 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev