Tråden startades av: Conny  2018-02-09 06:38:31
Thomas Cook borde SKÄMMAS . 
Jag hoppas verkligen att fler bolag börjar flyga nonstop från Arlanda till Aruba, för just nu är det bara Thomas Cook som gör det.
Vi brukar resa dit, och när vi gör det så flyger vi Royal Class, lite bredare säten, benutrymme mm, men framför allt så får din väska väga 30 kg plus 6 kg handbagage, i ekonomiklassen så är det 20 kg plus 6 kg handbagage.
Nu måste väl bolaget börja få tillbaka lite pengar efter alla kostnader för alla problem som varit med G-OMYT, dom måste ha gått back något grönjävligt! Och vilka ska vi låta betala för det? Jo passagerarna, därför sänker vi bagagevikten i Royal Class från 30 till 19 !!! Kg och i Ekonomi sänker vi från 20 till 14 !! Kg sen får man köpa till extra kilo om man behöver.
Det måste ju vara nån slags av världsrekord bland charterbolag o ha så lite vikt.
Riktiga blodsugare.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

KTH
2018-02-14 16:58:37
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Sv Kth. Om du är nöjd med charter eller inte har jag inga synpunkter på. Det är ditt val. Om jag vill flyga reguljärt är det mitt val. Business eller inte? Valfritt val ånyo. Välj efter din planering och plånbok.
sv KTH
2018-02-13 20:15:54
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Om det är ok för dig eller inte om jag flyger charter. Varför skulle jag bry mig om det, vem tror du att du är?
KTH
2018-02-13 17:41:42
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
@sv KTH. Ok fortsätt flyg charter om du vill. Helt ok för mig.
sv KTH
2018-02-13 10:21:02
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Det var väl det tråden också gick ut på. Jag flyger gärna charter. Är inte så snobbig.
KTH
2018-02-13 02:35:16
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
@ sv KTH
Vem har sagt att det måste vara direktflyg. Tar gärna ett byte för att slippa charter......
Lenny
2018-02-12 20:15:44
@Conny
Nja, inte direkt vad jag menar. Det jag poängterar är att du, oavsett vad du kallar det, förväntar dig första klass service för charterpengar. DK sköter sig bra mycket bättre än många andra i charterbranschen. Jag gav dig ju dessutom ett annat alternativ som skulle passa dig bättre, visserligen en kort mellanlandining, men du får den servicen du förväntar dig. KLM Business Class ARN-AMS-AUA 7dagar i veckan på drygt 13 timmar. 18kg handbagage, upp till 64kg incheckat bagage.
sv KTH
2018-02-12 17:57:15
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Direkt reguljärflyg till Karibien i billig buisness class?
Keep on dreaming.
KTH
2018-02-12 16:36:38
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Vem flyger ens TC eller TUI till Asien, Karibien mm i en "businessclass"? Riktig Businessclass finns reguljärt till bättre priser med lite planering.
Conny
2018-02-12 14:26:25
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Men det var väldigt vad herr Lenny tar i, skriker rakt ut som om världen höll på att gå under..
Du som verkar så säker borde ju veta vad jag menar, jag råkade använda ett annat namn än Royal Class eller Premium Class som det kallas på Thomas Cook.
Men det visste du väl redan.

Så lugna ner dig lite nu.
sv Lenny
2018-02-12 13:33:59
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Riktigt, men TC's Sun Class ligger väldigt nära Business Class.
Långt över SAS Plus.
Lenny
2018-02-12 12:49:42
@Conny
1sta klass??? Du måste skämta med oss aprillo? Jag tror inte att något bolag skulle gnälla om övervikt när du åker första klass även om du går över gränsen, men DK har inte första klass, tror knappt att det ens finns något charterbolag (bortsett från chartrade bizjet) som erbjuder något i närheten av vad som kallas för första klass.
Lågprisprofilen
2018-02-12 08:48:10
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Känns som om charter numera enbart vänder sig till barnfamiljer som premierar enkelhet över precis allt annat.

För alla andra målgrupper är reguljärflyg och boka hotell själv överlägset.
sv Owe
2018-02-11 20:15:38
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Håller med dig. Men uppenbarligen vill marknaden något annat.
Owe
2018-02-11 17:10:14
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Tänk om chartern kunde återvända till gamla tider med ett totalpris
för allt inkl klara regler för bagage, mat ombord och transfer etc...
Nu är allt uppsplittrat och det blir lätt att läsa fel och misstolka och
dessutom missa nåt.
va?
2018-02-11 15:44:53
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
En A332 som har max pax inkl dito bagage i containrar har ju typ 50% ton lastyta
kvar. Omräknat i kilon på sträckan arn aruba kan det knappast handla om att planen ligger nära mtow.
Svar på frågan
2018-02-11 13:55:32
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Att folk bara ska va snabba på o skriva negativa kommentarer om flygbolag , snälla nån sluta flyga om de är så dåligt ??
sv Tony
2018-02-11 13:53:23
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
TC's Sun Class utklassar t.ex SAS Plus.
Kurre
2018-02-11 12:42:31
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Du surrar i nattmössan......på Ving´s hemsida inför nästa vinter så kan du läsa att du fortsatt kan ta med dig 30 kg (varav upp till 6 kg kan vara handbagage), om du sitter i Royal (som de visst skall döpa om till Premium). Detta gäller även om du bor på deras egna hotell, typ Sunwing och Sunprime. I "ekonomi" så gäller fortsatt 20 kg totalt (varav upp till 6 kg kan vara handbagage). Precis som det har varit i måååååånga år.

Tror inte man försöker dra in pengar p.g.a. en krånglande flygmaskin - snarare att man så fort det bara är möjligt, och kan finansieras inom Thomas Cook-gruppen, vill ha en "ny" långlinjemaskin. Kanske en som är 10 år yngre iaf - vad gäller flygtimmar......men då måste det finnas banker som tror på att investera - och det är nog på gång, för bolaget har vänt skutan och börjar gå bättre. Skandinavien går ju fint - men har varit svårare i Tyskland och England....

Så: Du kan slappna av, du kan fortsatt packa din 20 t-shirts, och köpa din rom och packa ner utan att behöva betala övervikt. Så, slappna av.
Tony
2018-02-10 12:16:27
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Charter har inte 1a klass...
Conny
2018-02-09 19:33:41
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Nån som överhuvud taget har koll på hur mycket ett av deras plan har stått på marken?
Mig veterligen så byggs flygplan för att flyga, det gäller tydligen inte G-Omyt som det är ständiga problem med.
Flygbolagen får betala enorma summor så länge dom inte kan flyga och står på backen,
Nånstans måste dom få tillbaka lite pengar, så då sänker dom bagagevikten så paxen tvingas köpa till sig extra bagevikt och därmed tjäna pengar.
Vet inget annat charterbolag som har ynka 19 kilo när man flyger första klass.
sv Berra
2018-02-09 13:50:36
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
2127kg xtra bränsle kan vara skillnaden på mellanlandning eller ej.
Sonny
2018-02-09 13:26:24
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
30kg... Ska du flytta dit eller? Ta båten!
sv Conny
2018-02-09 12:59:11
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Än så länge alltså en icke fråga. Om det genomförs så är nog anledningen något annat, än det du beskriver. TC's A330's är snart lika gamla som deras DC-10'or (dåvarande Premiair/My Travel) var vid utfasning, med ålderns rätt så är de inte speciellt bränslesnåla. Så ta're lite lugnt med kanske förhastad ilska ;o)
Marre
2018-02-09 12:40:46
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Jag har jobbat på DK i flera år.
Handbagagevikten har ALLTID inkluderats i den totala bagagevikten.
Conny
2018-02-09 12:10:20
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Flyger uteslutande med Thomas Cook och har alltid varit nöjda tills nu.

På hemsidan står det fortfarande att det är 30 kg, men bagageförändringen skall tydligen inte ske förrän till nästa vinter enligt ving, och nästa vinter styr vi kosan mot Aruba igen tänkte vi.

Ja vad behöver man packa inför en resa till Aruba? en T-shirt och ett par badtofflor, men jag har ingen lust o gå i samma tröja i 2 veckor så jag brukar packa lite mer än så, sen kanske man vill köpa hem något också, några roliga Rom flaskor som jag gjorde nu senast.
Det är väl bara att glömma till nästa år med den lilla vikten, om man inte betalar lite till då.
Göteborgare
2018-02-09 10:35:38
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Åk reguljärt istället.
Lenny
2018-02-09 10:33:09
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Låter lustigt tycker jag. Mig veterligen har DK i många år haft handbagagevikten inräknad i den totala bagagevikten. Har du 30kg på biljetten och har ett handbagage på 5kg får du alltså checka in 25kg, har du 20kg på biljetten och har ett handbagage som väger 6kg får du checka in 14kg. Inget nytt alltså. Att de har sänkt vikten för Royal Class till Aruba har inte jag hört något om. Om jag får gissa hade du ett handbagage på 11kg som du fick ta med dig och därmed hade du 19kg kvar att checka in. Personligen tycker jag att DK sköter sig ganska bra för att vara ett charterbolag. Om inte DK passar är ju annars KLM ett bra alternativ för dig. De flyger till AUA varje dag och redan från Arlanda med mellanlanding i Amsterdam tar drygt 13 timmar. I Business Class på KLM får du ta med dig två handbagage per person som tillsammans väger 18kg och utöver det får du checka in två väskor var som vardera får väga max 32kg.
Olle
2018-02-09 09:45:29
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
http://www.thomascookairlines.se/vart-att-veta/Bagage

Det står INGET om detta på Thomas Cooks hemsida.
thomas
2018-02-09 09:01:51
SV: Thomas Cook borde inte SKÄMMAS .
vilken löjlig kommentar
vad tror Du att det kostar att skicka ett flygplan så lång sträcka,
några kg bagagevikt hit och dit, det är ju sommar där, vad behöver man ha med sig
några t shirts och badbyxor???
Berra
2018-02-09 08:50:17
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Vem behöver 30 kg till Västindien, sommarkläder och böcker i en läsplatta gör att det i det närmaste räcker med handbagage även för en två veckors resa.

Viktbesparingen är nästan försumbar, maximalt (273*6 kg) + (49*11 kg) =2177 kg, d.v.s. mindre än 1%, i realiteten kanske 0,5%. Visst de gör en del i förbrukning = $$$, men torde inte påverka risken för mellanlandning.
Jeppe
2018-02-09 08:31:02
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Nej, det här handlar troligen om att få ned bagagevikten för att minska risken för mellanlandning. ARN-AUA är en lång sträcka även för en A330.
Lågprisprofilen
2018-02-09 07:45:42
SV: Thomas Cook borde SKÄMMAS .
Åk med ett riktigt flygbolag istället.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev