Tråden startades av: UFO  2018-02-13 22:21:39
Scanairs DC8 
Vilket härligt flygplan det var att flyga med. Härligt trångt och vid start trodde man ju att startbanan inte skulle räcka till. När man väl lättade i slutet av banan steg man i slow motion. Ljudetbilden från dom fyra motorerna var minst sagt mäktig. Dagen maskiner är ju rena raketerna i jämförelse, ändå kan man sakna dessa slanka DC8or ibland. Det var lite mer vilda västern på den tiden...

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

thomas
2018-02-16 09:15:00
SV: Scanairs DC8
trip fuelen dit de flög var på 55 62an 63 minst sagt enorm
DB-Dålig
2018-02-15 23:02:07
SV: Scanairs DC8
Det är märkligt att tänka att de maskinerna, som man tycket var bra stora med 185+ pax ombord och långlinjekapacitet, idag är förbisprungna av B737-800 och de större i A320-familjen.
thomas
2018-02-15 20:52:44
SV: Scanairs DC8
ja 55orna hade en liten avd framför pentryt 6 stolar
törstiga JTD Pratt and Whitney motorer de drog väl ett ton per tim per st
Lars
2018-02-15 19:22:47
SV: Scanairs DC8
DK
DC8-63 /252/254 stolar
DC8-62 189
DC8-55 185
DC8-33 167

Som jag minns det.

Tekmek
2018-02-15 18:28:33
SV: Scanairs DC8
Men när de väl kom upp i luften så flög de väl fortare på höjd än den modernare B767 ?
thomas
2018-02-15 17:40:14
SV: Scanairs DC8
scanair flög även 2 55or SE-DBD och LN-MOH
var det 179 seats?
halvar
2018-02-14 19:38:47
SV: Scanairs DC8
På 63srs planen med max antal stolar inklämda, 252 skrev ngn härinne.
Vid ank till ARN eller LPA sägs det att det skvalpade det runt ? 400-500 kondens vatten
I planets buk. Dvs vatten från människors andning.
Kabin kompressorerna fick dvs c.a 50 personers för mkt vatten att hantera, vilket planet/systemen ombord inte kunde hantera...
Hans
2018-02-14 18:25:48
SV: Scanairs DC8
Riktigt gamla typer av luftgropar menar jag hur det kändes i en DC-8
vilket jag tycker är annorlunda mot idag när planen är modernare.
Då kändes det mer och man blev oftare tvungen att ta påsen. Mer av
sjunka och snabbt upp igen vilket jag som sagt inte märker så mycket
av idag.Kanske var DC-8 känsligare? Bara en personlig uppfattning. En
eller 2 virrar hjälpte också.
Sv Hans
2018-02-14 16:25:51
SV: Scanairs DC8
Det var en rätt bra bild av charterflyget på 70 och 80 talet,
Man stod och rökte i mittgången med en drink i andra handen och kikade in i cockpit för dörren dit stod på vid gavel. Frågade man snällt fick man sitta en stund där framme och kika på instrumenten.Härligt med dåtidens härligt softa attityd...
sv Hans
2018-02-14 13:57:35
SV: Scanairs DC8
Förklara vad du menar med "Riktigt gamla typen av luftgropar".
Hans
2018-02-14 12:43:56
SV: Scanairs DC8
Riktigt gamla typen av luftgropar fick man på köpet också.
Plötsligt försvann allt under en och så var man på väg upp
igen efter en stund. 189 och 252 stolar var det väl i 62 och 63.
och hörlurar med musik minns jag också. OK, inte hörlurar men
nån form av ljud var det alla fall. Som ett U med hörselsnäckor på.
Alltid nån som tömde en 75:a ombord och sen fick tas i rullstol på
LPA flygplatsen. Röka och kröka fick man också ombord. "Vädret på
Las Palmas är bra med 19 grader. Och Ingemar Stenmark ligger 2:a
efter första åket".
Gh
2018-02-14 10:06:02
SV: Scanairs DC8
För att inte tala om den svarta röken bakom motorerna ??
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev