Tråden startades av: TBjörn  2018-02-14 07:32:19
Farsan rädd som pilot 
Hej
Min far dog nyligen. Kom att tänka på en sak. Han flög för Linjeflyg och SAS i väldigt många år. Bland annat Fokker F28, DC-9 och MD-nånting.
Innan det Draken.
Minns att han att sa att han varit riktigt rädd en enda gång och det var när han som privatperson flög som passagerare med Spanair i nån överlastad charterkärra som lyfte från Norrköping. Han menade att den lättade alldeles för sent. Han sa att han under några ögonblick var säker på att det skulle sluta med krasch. Han såg nån punkt passeras med råge..

Nu undrar jag om ni som är piloter har flugit som vanliga passagerare och någon gång blivit rädda eller undrat vad f-n piloterna sysslar med?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Bussföraren
2018-02-20 00:25:23
SV: Farsan rädd som pilot
@Biggles och @sv bussföraren (Du som påstår att max tailwind är 10kt och flyger DC10)

@biggles, jag tvivlar inte på din erfarenhet, jag påpekade bara att det är löjligt att bedöma "säkerheten" från ett passagerarfönster. Du kan ta det som du vill.
@Dc 10 föraren, så som många andra skriver här i tråden så är det 15kt som gäller för nyare A319-380 typ dom som har sharklets. Dom gamla utan sharklets har oftast 10kt tailwind. (skillnaden ligger i AFM vs FCOM dvs certifieringskostnaden) Min gamla hemmaflygplats har bara EN inflygning pga 10400ft höga berg som ligger omkring, det var inte ovanligt med 30kt tailwind på 1000fot. Så länge banan räcker så är det normal operation. Är banan lång som till ex CPH så går det också fint att landa i medvind för att spara tid och bränsle om möjligheten ges. Är banan kort, blöt, i dåligt skick, är det en ILS, VOR, NDB som är offset inflygning? Hur mycket väger vi? Vad säger landningsberäkningen? Hur mycket marginal har vi? Hur mycket soppa har vi? Finns det några CB/Berg vid inflygningen eller under en GA? Det är många faktorer som spelar roll när man tar beslut hur var och när man ska landa. Att "tycka" 15kt är galenskap utan the "big picture" visar bara på djup okunskap
sv Biggles
2018-02-19 13:56:47
SV: Farsan rädd som pilot
Att bedöma hastigheten vid landning genom ett kabinfönster............
Oerhört svårt, man kan möjligen se att det går för fort.
Biggles
2018-02-19 13:36:13
SV: Farsan rädd som pilot
@bussföraren

Du tror inte jag är medveten om detta du beskriver som kommersiell pilot? Haha, ibland undrar man. Maskinen jag flög tidigare hade ibland Vref på över 150 kt så jag är ganska medveten om hur ser ut när man kommer in fort.
sv 330/350 TRE
2018-02-18 19:05:04
SV: Farsan rädd som pilot
Hur många haverier har vi inte sett med för hög "tailwind komponent".
330/350 TRE
2018-02-18 16:22:40
SV: Farsan rädd som pilot
På det bolaget jag jobbar på har alla flygplan en max tailwind component på 15KT, vi flyger 320, 330, 340, 350, 380, 787, 777, 747..... hade det varit galenskap hade självklart inte Boeing eller Airbus godkänt det. Gör du din landnings performance calculation korrekt så är det inga problem.
Passagerare
2018-02-18 15:18:05
SV: Farsan rädd som pilot
När bankantljusen går från gult till rött brukar jag lyfta upp benen för att hjälpa till lite.
sv Bussföraren
2018-02-18 14:34:10
SV: Farsan rädd som pilot
@Calle Jag skriver: 10kts medvind på GRÄNSEN till galenskap. 15kts ÄR galenskap.
Har aldrig varit med om det, trots massor av tusen timmar. De seriösa bolag jag jobbat för, har det inte varit tillåtet. Om inga andra banor tillgängliga - "divert to alternativ". Man landar inte en tung L1011 eller DC-10 i 15kts medvind!!
Pilot
2018-02-18 14:23:56
SV: Farsan rädd som pilot
Som passagerare kan man inte bedöma något från det lilla fönstret man sitter bredvid. Kan kommentera hur hård en landning är men knappast något om säkerheten. Hur långt kvar på banan, fart över tröskeln etc, det är bara bullshit.
Calle
2018-02-18 12:43:14
SV: Farsan rädd som pilot
10 kts medvind galenskap? Det är inte ovanligt med upp till 15 kts på vissa banor, med hänsyn till terräng. Detta är inte farligt om det sker med hänsyn till banlängd osv i beaktande.
sv Bussföraren
2018-02-18 10:34:03
SV: Farsan rädd som pilot
Landa i 10-15kts medvind.... galenskap. 10kts medvind max tillåtna. Vilket också är på gränsen till galenskap.
Bussföraren
2018-02-17 23:56:46
SV: Farsan rädd som pilot
Sv: Till @biggles

En Airbus 321 med 75t LW kommer in med flap 3 och 150kt VAPP i 10-15kt medvind. Groundspeed 165Kt. (låång bana)En Airbus A319 med VAPP på 120kt kommer in i 40kt motvind. GS 80kt. ( sel speed)
Båda dessa inflygningarna är "normala" men det skiljer sig 160km/h när du "tittar ut" genom fönstret.
Min åsikt är att trots dina 5000 landningar så kan du inte se vad som är normalt eller inte.
Turkish har vääldigt många flygplan, inte konstigt att dom är oftare i tidningarna än till ex Malmö Aviation. Betyder inte att dom är osäkrare för det. Men visst håller med at Turkish kan bli bättre på säkerhet.
Biggles
2018-02-16 16:41:11
SV: Farsan rädd som pilot
Ja det har hänt. Den enda gång jag kommer ihåg är en flight med Turkish Airlines ( som jag för övrigt inte tycker om att flyga med. Dåligt safety record). Vi kom in bra mycket snabbare än vad som är normalt över tröskeln. Jag vet att det kan vara svårt att bedöma fart genom ett pax- fönster, men efter 5000 landningar tycker jag ändå kunna bedöma om något är normalt eller inte, och denna gång var obekvämligt fort. Med tanke på att Turkish historisk brukar göra 1-2 runway overruns per år så tycker jag det var mindre kul. Försöker alltid undvika Turkish.


Cool
2018-02-15 16:23:00
SV: Farsan rädd som pilot
.
.

Har alltid predikat och
kommer alltid att predika:

"Det hjälper inte att vara rädd,
utan tvärt om det stjälper.

Av den anledningen är det
meningslöst och kontraproduktivt
att vara rädd."
Calle
2018-02-15 03:26:16
SV: Farsan rädd som pilot
@Sv Calle

Tråkigt att du tycker att jag anklagar charterpiloter i allmänhet, det var verkligen inte mitt syfte. Jag återberättade bara vad farsan har berättat för mig.
Styrman Jansson
2018-02-14 19:24:53
SV: Farsan rädd som pilot
Först och främst TBjörn, beklagar din förlust. Har säkert flugit med din farsa på bägge bolagen. När jag sätter mig i ett passagerarsäte kan jag inte annat än lita på mina kollegor, så nej jag är inte rädd. Däremot väljer jag nogsamt vilka flygbolag jag åker med.
sv Calle
2018-02-14 18:40:32
SV: Farsan rädd som pilot
Jag har varit med om det du berättar, på ett känt skandinaviskt bolag.
Som du säger "jävligt oprofessionellt". I övrigt jävligt oprofessionellt att anklaga charterpiloter, på det sättet du gör.
Calle
2018-02-14 17:04:30
SV: Farsan rädd som pilot
Är inte själv pilot ännu, men har precis som du hade en farsa som är kapten på SAS.

Han har aldrig riktigt varit rädd, men det har hänt att piloter på charterbolag glömt att ändra på flapsen innan take-off. Det hände egentligen ingenting speciellt, de bara stannade efter typ 3 sekunder när varningssignalen i cockpit började tjuta. Egentligen bara jävligt oprofessionellt eftersom det finns med på checklistan.
Min bror
2018-02-14 17:03:59
SV: Farsan rädd som pilot
På fråga 1: Ja väldigt många gånger.
På fråga 2: Nej.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev