Tråden startades av: Linkan  2018-02-15 10:19:26
2017 ett mycket dåligt år för Norwegian 
Någonstans går det mycket fel för Norwegian.
Det verkar bli en brakförlust 2017. Aktien står för närvarande på 186:- synd om de stackare som gått på bankernas rekommendationer om att aktien skulle nå 300:-

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Sv Pf
2018-03-02 15:35:27
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
380 miljoner är inte fyskam.
Linkan
2018-03-02 11:54:52
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Norwegians obligations lån reas ut. Nominellt värde 100:- säljs nu för 89:-.

Tror du Norwegian klarar sig till 2020-08-07 kan du göra en god förtjänst. Vid aktuell kurs på 89,99 SEK är den årliga genomsnittsavksastningen till slutet av löptiden 11,10%.

All ni som tror på Norwegian och vågar satsa kan gör ett klipp.

Norwegian Air Shuttle ASA Obligation 5% Coupon bis aug, 07 2020
ABC
2018-03-01 16:19:04
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Är inte kundbasen i Bank Norwegian helt och håller uppbyggd på det bonusavtal banken erbjuder på flygbolaget Norwegian? Handla på bank-Norwegian-kortet så får du tio gånger mer bosuspoäng än hos andra flygbolags-kredit-kort. Visserligen ett bra sätt att dra in kunder men inte så hållbart om man inte samtidigt har ett flygbolag som tar kostnaderna..
Sv Pf
2018-03-01 15:48:49
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Norwegian har endast 18% av aktierna i banken.
Av en vinst på 2,12 mrd blir flygbolagets andel max 0,38 mrd
räcker inte att täcka Norwegians förluster på långa vägar.
Yo
2018-03-01 09:09:16
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Frågan är väl om banken kommer generera samma överskott i år och därmed kunna petas in i flygverksamheten. Med höjda avgifter coh sämre avkastning på insatt kapital så flyr väl snarare kunderna från banken.
sv Revisorn
2018-02-28 18:37:17
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Bara för att inlägget kommer från SVD, innebär det inte att det är objektivt.
Revisorn
2018-02-28 17:18:18
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Från Svd.se

Tillväxten förskräcker i Bank Norwegian

Den norska nischbanken Bank Norwegian visar upp en hög avkastning och låg värdering. Tillväxten inom blancolån är rätt enorm. Men att låna ut mycket pengar är ingen större bedrift om det sker till priset av för stort risktagande. Vi ser en konkret risk för detta och befarar att verkligheten blir sämre än redovisningen ger sken av. Med den farhågan hjälper inte ett lågt p/e-tal.
Diavel
2018-02-28 12:43:51
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@pf, bra nyhet, men frågan är om det räcker för att rädda flygbolagets usla ekonomi.
pf
2018-02-28 10:37:01
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
2,12 mrd NOK overskudd Bank Norwegian 2017 skriver https://e24.no/boers-og-finans/bank-norwegian/milliardresultat-for-bank-norwegian-i-fjor/24272501

Bra tilskudd til konsernet Norwegian.
Oscar
2018-02-19 11:53:04
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Kan få regnskapssmekk i milliardklassen av Finanstilsynet

Finanstilsynet har siden desember undersøkt Norwegians regnskaper og eierskapet i banken med samme navn. Hvis ikke tilsynet gir Norwegian medhold kan det få store utslag.

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-kan-faa-regnskapssmekk-av-finanstilsynet-undersoeker-bokfoeringen-av-bank-norwegian/24261296
Revisorn
2018-02-18 13:25:14
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Det finns många sätt justera resultatet i önskad riktning.

Underavskrivningar, Överavskrivningar är två alternativ av många.

I lite större bolag kan de vara ett användbart verktyg för att resultatjustera mellan åren.

Kreativ bokföring.
Tobbe
2018-02-17 19:27:26
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Verkligheten kommer ifatt,,, de kostar att flyga
Ivar
2018-02-17 18:09:04
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Driftunderskott på 2,4 miljarder NOK.

Alt enligt https://e24.no/sok?q=norwegian

Konsernsjef og storaksjonær Bjørn Kjos i Norwegian har kalt 2017 «et drittår».
Det endte med driftsunderskudd på 2,4 milliarder kroner.

For uken er aksjen ned 12,26 prosent.
Det er etter en uke med milliardsmell, nedgradering og krangel med Finanstilsynet.

"og krangel med Finanstilsynet" man verkar ha tagit för många genvägar för att försöka täcka upp förlusterna.
sv Diavel
2018-02-17 17:32:28
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Hur du än skriver och tänker, så har uppskrivna värden inget med driftsresultatet att göra. Du vill tydligen inte förklara hur du tänkte när du skrev "Risk finns för att Norwegians förlust för 2017 är ugf. 2 miljarder större än redovist. Man har skrivit upp värdet på sitt aktie innehav i bank norwegian med ugf 2 miljarder Nok".
Boeing
2018-02-17 17:05:12
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Handlar inte tråden om Norwegian??
Diavel
2018-02-17 16:44:38
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@Trött, allt om detta finns att läsa på e24.no.
Trött
2018-02-17 16:21:56
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@Diavel Du skriver ju att risken finns att förlusten kan vara 2milj. mer än redovisat. Hur tänker du då? Jag tolkar det som att du kopplar det till driftsresultatet. Arrogant? Tycker mig även att se det i ditt inlägg.
Bertil
2018-02-17 15:38:49
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Haha, tror du på allvar att det enbart är tack vare City jet som SAS lyckades gå med 1,9 miljarder i vinst förra året?
Sv @Bengt
2018-02-17 10:31:59
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Du skriver "Sas tjänar pengar för att de har dyra biljettpriser"!

Jag flyger med SAS för att de har en produkt som är prisvärd. Jag värdesätter den service och utbud de har.

Jag avstår att flyga med Norwegian då jag inte tycker deras produkt är prisvärd.

@Bengt
2018-02-17 08:37:48
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Sas tjänar pengar för att de har dyra biljettpriser. Dock har de även en dyr operation, deras räddning har varit city jet och tidigare jet time (som fick så dåligt betalt stt de själva fick problem) och nu SAIL. Om sas framtid är SAIL blir jag lite orolig, de får inte tag i folk. De rutter de ska flyga med LHE och AGP bas undrar jag om regeringarna kan stå bakom detta? Hur som haver så spar SAS pengar genom att inte vara sas.
Diavel
2018-02-16 21:09:06
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@ Trött Har jag skrivit att uppskrivningen av bankaktierna har med driftsresultat att göra, nej det har jag inte, däremot är det intressant att om norska finanstilsynet inte ändrer sig om detta, då halveras Norwegians egenkapital. Detta borde även en arrogant enögd Stockholmare vara kapabel att inse
Bengt
2018-02-16 15:21:47
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Jag vet inte hur Kassaflödet såg ut innan 2008. Om du är sugen kan du bara gå in på SAS Investor Relations och starta ditt detektivarbete ;) Huvudpoängen är dock att SAS har skärp till sig och sitter inte i samma kniviga sits som tidigare. Vad DY håller på med vet jag dock inte? Kanske någon som är mer insatt kan förklara. Vill poängtera att jag är inte någon DY hatare. Lägger bara fram den fakta som finns. Jag tror inte att DY kommer försvinna men förr eller senare vill de som lånat ut pengar se resultat. Precis som ägarna till SAS agerade för ett par år sedan.

Att SAS är långsamma stämmer nog säkert men det föreligger inget konkurshot just nu. Så som DY "tjänar" sina pengar skulle jag vilja påstå att risken för någon form av rekonstruktion är förhöjd.
Boeing
2018-02-16 14:03:04
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@Bengt SAS problem är att de alltid "väntar ut" marknaden. Det är därför de blir omsprungna för det mesta. Deras beslutsvägar är för långsamma och för långa.
sv Bengt
2018-02-16 12:19:03
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Hur många år före 2008 tjänade SAS "riktiga" pengar?
Bengt
2018-02-16 11:49:17
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Norwegian är ett ganska intressant redovisningscase, tyvärr. En liten sammanställning. Källa DY årsredovisningar.

Vinst per aktie:
2008: 0,15
2009: 13,5
2010: 4,94
2011: 3,5
2012: 12,99
2013: 9,15
2014: -30
2015: 6,99
2016: 31,7
2017: -8

Det var den redovisade vinsten.... ser ändå okej ut även om hackig. Problemet med vinst är att det inte säger något om företaget egentligen lyckas producera några pengar när alla underhålls och expansionsplaner är betalda. Låt oss titta på hur mycket pengar DY har kvar senaste åren efter att dessa poster har betalats, det s k fria kassaflödet.

FCF/aktie
2008: -23,5
2009: -11
2010: -30
2011: -43
2012: -21
2013: 7
2014: -132
2015: -80
2016: -96
2017: -14

Under 10 års tid har DY lyckats tjäna riktiga pengar bara ett år, 2013. Låt oss titta på om SAS lyckats tjänat några pengar senaste åren.

SAS FCF/aktie
2008: -33
2009: -18
2010: -5
2011: -6
2012: 5,91
2013: 2,4
2014: 2,51
2015: 5,85
2016: 3
2017: 1,44

Ser inte så dumt ut. För varje år som gått sedan 2012 har faktiskt SAS lyckats producera överskottskapital. Dvs man lyckas hålla sig flytande, kan betala av på lån osv. För DYs del ser det dock ganska alarmerande ut. Den kritiske skulle säga att ja men det kostar att expandera och det blir då naturligt att det fria kassaflödet blir negativt. Helt sant, men någon gång vill långivare och aktieägarna ha tillbaka sina pengar. Om man under 10 års tid inte lyckas visa en positiv trend att man börjar få kolla på finanserna så är det riktigt dåligt. Norwegian lever tack vare att någon pumpar in pengar i bolaget, risken är att en dag så tröttnar dessa personer. Just nu finns det riktigt billiga krediter till hands men om vi skulle hamna i en ny lågkonjuktur så kommer Norwegian att få riktigt stora problem. Normalt brukar expanderande bolag visa en positiv trend i fritt kassaflöde, dvs investeringarna som man gör bär frukt över tid. Bra exempel är alla Svenska framgångsrika gambling bolag. Så är tydligen inte fallet hos Norwegian. Jag tycker det är bra med konkurrens men allt SAS behöver göra just nu är att vänta ut Norwegian.
Pilot
2018-02-16 10:14:57
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Många skandinaver... ;)
D
2018-02-15 23:55:06
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Det nya kollektivavtalet är inte igång ännu. Pilotfacket har godkänt det, men flygbolaget har per idag ännu inte skrivit under på det. Så det gäller inte.
Trött
2018-02-15 23:20:36
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@Diavel Ev. uppskrivna värden ,har inget med drifts resultat att göra.
Håll dig till skåne.
sv Diavel
2018-02-15 22:37:45
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Du som alltid vill ha källa. Nu har du chansen igen!!
Diavel
2018-02-15 21:34:00
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Risk finns för att Norwegians förlust för 2017 är ugf. 2 miljarder större än redovist. Man har skrivit upp
värdet på sitt aktie innehav i bank norwegian med ugf 2 miljarder Nok. Norska finanstilsynet finner att detta inte är förenligt med flygbolagets stora inflytande på banken. Detta kommer att avgöras i April
777fo
2018-02-15 20:46:13
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@pilot

Anledningen till att folk söker 787 på Norwegian är för att de vill bo nära hem. Det är mestadels britter och italienare som har familj och vuxna barn som har avslutat sina studier. I annat fall räcker inte pengarna till.
sv ABC
2018-02-15 18:18:23
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Virgin gör inga rekord vinster. Keep on dreaming!

PS Varför "må du hålla en hård ton, när du ärligt tycker syn om de".? Tror du att du får mer respekt då med dina inlägg? DS.
Pilot
2018-02-15 17:03:47
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@ABC
Det behöver du absolut inte göra, måste säga att jag har det riktigt bra här. Så som oftast har utomstående ganska dålig koll på oss på DY. Tänker inte ta diskussion till kollektivavtal, men för stt bemöta ditt påstående så står folk på kö från mellanöstern till just 787. Wonder why? Förmodligen har de insett att ngt är bättre vad vet jag.

Det är trevligt med bonusar, titta på SAS. Inte mycket bonus där. Visst bolaget går med vinst mycket tack vare city jet och framtiden baseras på SAIL. Et inte hur positivt det är... sen har vi Virgin... tror de får det tufft... ;)
ABC@Pilot
2018-02-15 16:37:34
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Vi andra gör rekordvinst och kvitterar ut aktieutdelningar höga nog för att casha sommarstugor, båtar och semesterlägenheter i solen... Sorgligt att ni inte är i samma situation. Jag må hålla en hård ton men jag tycker ärligt talat synd om er.
Bertil
2018-02-15 15:30:48
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Väder, teknik och inhyrning av flygplan är bara en liten del.
Norwegians problem är att kostnaden för varje producerat säte är högre än vad de kan sälja biljetter för. Det gör att för varje ny linje Norwegian öppnar kommer de förlora ännu mer pengar. Prispressen kanske avtar och det skulle kunna rädda Norwegian. Just nu blir det svårare och svårare för varje flygplan som kommer in, de linjer som öppnas har sämre intjäning, annars hade just den linjen självklart redan opererats.
analytikern
2018-02-15 15:20:00
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Norwegian har tappat nästan en miljard norska kronor under ett år när de flesta europeiska flygbolag har levererat rekordresultat.
Pilot
2018-02-15 12:03:19
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
@ABC

Om du på fullaste allvar tror att wet lesen är billigare än egen produktion så undrar man var hästarna är på vift. Men din rädsla för norwegian är uppenbar.
Utöver att behöva betala löner till egna besättningar som valde att inte jobba extra är ju ingen besparing direkt. En ens tro att inhyrning var en besparing är ett skämt... fast det kanske BK trodde själv innan fakturan kom.

Sen har väder haft sin anledningar samt teknik, men det är inget som varit särskilt exceptionellt för 2017.

Ska bli spännande å se vad 2018 leder till. Har de koll på sina kostnader samt att bemanning och tränad Crew är i fas för nya maskiner 2018 finns ju alla försutsätningar för att 2018 kan bli riktig bra. Känner pressen öka hos er andra på ön... ;)
Pilot
2018-02-15 11:56:10
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Det har verkligen inte varit gratis för Norwegian att bråka med sin personal. Missnöjd personal som inte arbetar extra innebär dyr wet lease från andra bolag. Det kan ta tid att begrava stridsyxan, men jag tror att operationen i Europa kommer att flyta på mycket bättre under 2018 nu när alla piloter där har ett kollektiv.

Med dessa nya avtal kommer de även locka fler piloter från andra bolag, vilka kommer få det tufft.
Linkan
2018-02-15 11:53:06
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Detta var inte bra!
Har fortfarande kvar mina aktier i Norwegian. Hoppades att aktien skulle stiga så att jag kunde hämta hem mina pengar. Det fanns banker som hade satt ett riktvärde till 300:-. Undra vad det var för Tomtar.

ABC
2018-02-15 11:42:53
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Den som tror att man spar en miljard bara för att man flyger själv har nog inte alla hästar hemma. Som en liten "detalj" skall löner/tillägg/traktamenten, bränsle, landnings- och överflygningsavgifter betalas även när man kör sin egen kärra. Många bolag tycker t.o.m. är billigare att låta någon annan sköta trafiken..
Lars
2018-02-15 11:38:05
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Analytiker Lars-Daniel Westby venter at investorene vil vektlegge de økte kostnadene, og venter at Norwegian-aksjen vil falle på Oslo Børs torsdag. Sparebank 1 Markets har en salgsanbefaling og et kursmål på 100 kroner for Norwegian-aksjen.
sv Linkan
2018-02-15 11:05:26
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Du gottar väl dig nu!
Pilot
2018-02-15 10:42:24
SV: 2017 ett mycket dåligt år för Norwegian
Med kollektivavtal skrivna så finns det nog tillräckligt med piloter till förfogande och bolaget behöver inte wet leasa. Vips har man sparat en miljard. 2018 ska bli väldigt intressant, lite av ett ödesår för sas ironiskt nog. Kommer godkännandet av att få flyga på flera AOC loggar SAS långt efter i utvecklingen. SAIL, kom ju 10 år försent. Ser ut som att de har svårt att hitta folk dit... hm wonder why?
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev