Tråden startades av: Flygintresserad  2018-02-22 13:45:08
Flyger man alltid efter designated points? 
Hej
En liten fråga.
Jag har sett att det finns designated points som har namn med 5 bokstäver. Jag har förstått att man gör en IFR-plan med hjälp av dessa punkter.
Men måste man flyga efter dessa punkter? Eller kan man göra en IFR-plan utan att gå via punkterna?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DagFinn
2018-02-23 21:00:46
SV: Flyger man alltid efter designated points?
Norwegian er bedre.
Waypoint
2018-02-23 20:03:00
SV: Flyger man alltid efter designated points?
.
Man kan säga att man flyger med
förprogrammerade "Waypoints"
( kärt barn har många namn).

Postionen av dessa " waypoints" anges som
koordinarer.

Detta fungerar som en virtuell
flygkorridor om man dessutom
har en förutbestämd höjd.
Pilot
2018-02-23 17:28:39
SV: Flyger man alltid efter designated points?
Färdplanen går via luftvägar, med "punkter" där man svänger av till en annan luftväg. Det kan bli en rätt krokig väg, och planen måste följa den. Men väl i luften kan flygtrafikledning ge planen genvägar till punkt, för att göra sträckan rakare och kortare. Trafikledning kan även ge en kurs att flyga på, det vill säga utan någon punkt att flyga till.
Jonsson
2018-02-23 01:31:57
SV: Flyger man alltid efter designated points?
Du kan googla ”free routing ATM” och se att EU jobbar för att skapa fler och fler områden som inte kräver överflygning utefter designaded points.
Micke
2018-02-22 14:01:19
SV: Flyger man alltid efter designated points?
Vill du flyga DCT mellan två punkter men att fet är väldigt långt kan du ex sätta en koordinat.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev