Tråden startades av: Diesel Doris  2018-03-07 18:28:39
Början till slutet för Airbus 
https://www.di.se/nyheter/flygjatten-skar-ned-3700-anstallda-far-ga/

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Boeing
2019-01-18 16:27:57
SV: Början till slutet för Airbus
Mr Nisse Det var något i den stilen jag menade. Utryckte mig bara inte lika detaljerat som du.
Hydraulaktuatorns ena ände är väl direkt monterad på roderytan.

"Summa sumarum det är en elektriskt styrd aktuator som ger input till en mekaniskt styrd actuator."

Alltså inga direkta elektriska signaler till servot

Så funkar inte FBW!
Nisse
2019-01-18 15:23:05
SV: Början till slutet för Airbus
Mr Boeing
Ha respekt för detta jag nu säger. Jag kan min Boeing har haft händerna på den många gånger och är licencierad på Boeing 737.
Jag tänker ej diskutera om det är fly by wire eller inte utan försöka förklara enkelt.
När piloten snurrar på sin ratt så påverkar han linor (wires) som i sin tur påverkar ett vridrör detta rör vrider sig mer eller mindre i två riktningar när detta rör vrider sig så påverkar det stötstänger som reglerar en ventil som i sin tur ger mer eller mindre flöde till en hydral aktuator som i sin tur har stötstång ut till roder yta.
När autopilot är aktiv så får den exempelvis en elektrisk signal från rattens position, mer ratt vridvinkel ger mer elektrisk signal som går till autopiloten.
Autopiloten har i sin tur en egen hydraul akuator som styrs av en elektrisk ventil som reglerar mer eller mindre hyraulvätska till actuatorns regler cylinder.
Denna actuator går i sin tur går in med en stötstång till samma vridrör som pilotens linor. När piloten wrider ratten i cws control wheel stearing mode så kommer alltid elektriska signalen vara snabbare än piloten så piloten kan alldrig påverka vridröret för autopilot actuatorn hinner alltid först.
Summa sumarum det är en elektriskt styrd aktuator som ger input till en mekaniskt styrd actuator.
@@ Boeing
2019-01-18 11:11:57
SV: Början till slutet för Airbus
Vad för elektriska signaler talar du om? Hur hanterar de hydrauliska roderservona det.
Jag har varit inne på Boeings hemsida och sökt. Finns inget där som anger det du påstår.
Kan du ange en källa, som bekräftar dina påståenden. Gärna en länk tack.

Vad jag vet så är roderlinorna alltid aktiverade. Både vid manuell flygning såsom med A/P. A/P/CWS sänder elektriska signaler till "actuators" som kontrollerar roderlinorna.
Boeing
2019-01-18 10:47:16
SV: Början till slutet för Airbus
Menar du att det är elektriska "ledningar" till roderservona?
Varför då inte ha riktig FBW?
I CWS mode? är roderlinorna då bortkopplade?

Detta är inte vad jag lärt mig o B737.

"Styrautomat" låter löjligt. Vi här i Sverige säger autopilot, vilket är den korrekta benämningen. Flygvapnet kallar den Styrautomat. Likväl som de kallar CSD för generatordrivanläggning. Detta därför att FV endast har svenska i sin manualer.

I det civila svenska flyget är det autopilot som gäller.
KK
2019-01-18 00:12:06
SV: Början till slutet för Airbus
Sv. @KK Om din logik gäller, då är t.ex. DC 3 mycket säkrare än B 737. Anledningen till AF katastrofen var att piloterna inte var tilräkligt bra utbildade. Skillnaden mellan Boeings och Airbus filosofi är en fråga om träning och utbildning.
@Boeing
2019-01-17 20:49:05
SV: Början till slutet för Airbus
Pa 737 har styruatomaten alltid skickat elektriska signaler till hydrauliska roderservon, medan pilotens manuella inputs ar via kontrollkablar. CWS ar en funktion dar pilotens styrkommandon via control column gar elektriskt till styrautomaten som sedan skickar elektriska signaler till roderservona. Med den funktionen behovs inte kontrollkablarna, sa teoretiskt sett ar det FBW. Fordelen med CWS var att flygplanet var alltid i trim och automatiskt holl den attityd som piloten kommenderade.

737s styrsystem ar mycket sakrare an vilken Airbus som helst. Piloten kan manuellt kontrollera flygplanet vid totalt bortfall av elkraft saval som hydraulik.

@KK
2019-01-17 20:37:38
SV: Början till slutet för Airbus
Pa Boeing's flygplan backdriver autopiloten controlcolumn sa att piloterna ser direkt hur automatiken uppfor sig. Airbus joystick ar inte backdriven. Inte heller ser kaptenen vad F/O gor for inputs och v.v. Pa Boeing backdrivs thrust levers av autothrust. Pa Airbus inte. Bagge av dessa Airbus brister var bidragande orsak till Air France A330 krasch dar piloterna tappade kontrollen.

KK
2019-01-17 18:29:28
SV: Början till slutet för Airbus
@sv KK
Enligt oraklet Future så är det tydligen elektrisk aktiverat aktuatorer, men det är inte så enligt nicket Boeing så är det inte så. Men vad är det då?
Nisse
2019-01-17 17:28:02
SV: Början till slutet för Airbus
Herr Boeing!
Input till dom hydrauliska actoatorerna är helt rent elektrisk styrsignal som först kommer elektriskt från pilotens styrratt den signalen går till autopiloten ( styrautomat) på svenska, sedan skickar automaten en Elektrisk signal till hydraulaktuatorn som då styr roder i önskad rikting och utslag via samma mekaniska linor och länkage som piloten kan nyttja manuellt.
En Exempelvis Airbus har även den en hydraulaktuator som styr rodren mekaniskt på slutet.

Äpplen eller päron
Boeing
2019-01-17 14:05:56
SV: Början till slutet för Airbus
sv @Future Boeing 737 har aldrig haft elektriskt direkt styrda servon. Om det var A/P eller CWS, spelar ingen roll. Inputs till roder servon är, och är fortfarande med roder kablar. B737 MAX har FBW till spoilers, det är det enda.
Att jämföra CWS med FBW är nonsens.

I övrigt är B737 ett alldeles utmärkt, och pålitligt plan.
sv KK
2019-01-17 13:58:05
SV: Början till slutet för Airbus
Tror inte riktigt att du förstår vad CWS är.
KK
2019-01-17 00:07:36
SV: Början till slutet för Airbus
Sv. @ Future, Om du tror att Boeings gamla CWS går att jämföra med Airbus mycket avancerade teknik har du inte en susning om vad du skrivar om, det går inte att ta seriöst helt enkelt. Boeings moderna flygplan B777 och 787 har också FBW men av någon nostalgisk anledning har man valt att behålla traditionel yoke, forresten vad är ” styrautomaten” låter löjligt
@FC SAS
2019-01-13 02:06:25
SV: Början till slutet för Airbus
En mycket vettig och valbalanserad kommentar. Tack!

/Skattebetalare
@Future
2019-01-13 00:20:06
SV: Början till slutet för Airbus
Haller helt med vad du sager. Airbus skrot utan like med sin joystick och FBW. Redan omkr 1970 B737-200/ADV hade ett system, CWS, som i princip var FBW. Piloten kunde flyga flygplanet manuellt via styrautomaten. Elektriska signaler fran ratten gick till styrautomaten som sedan kontrollerade roderservona med elektriska signaler. Detta resulterade i att flygplanet var alltid automatiskt trimmat. 737 ar ett av de fa flygplan som fortfarande har ett styrsystem som ger full kontroll till piloten efter totalt elektriskt och hydrauliskt fel, dvs om man skulle tappa alla system. Det kallas for Manual Reversion.

De 737 som tillverkas idag har inget gemensamt med grundkonstruktionen. Partnumbers ar nya, vingen har nykonstruerats mer an en gang under arens lopp for battre aerodynamik och hogre fart. Flygplanen kan flyga mycket langre strackor an grundkonstruktionen, cockpiten och kabinen har moderniserats flera ganger och ar helt up-to-date. 737 har tillverkats i passagerar, combi, convertible, cargo, business jet och militara varsioner. Hittills har over 10,000 levererats och over 15,000 bestallts.
FC SAS
2019-01-12 15:13:45
SV: Början till slutet för Airbus
Som pilot har jag flugit MD80, B767, B737, A330, A340 och kanske snart A350.

Jag var FC på B737 i dryga 16 år. Vi hade headset men så bullrig upplevde inte jag den utan headset ändå.
Trång? När man satt i stolen var den utmärkt.
Nu på Airbus 330/340 så är cockpit mycket större bakom mig men det har jag ingen särskild nytta av när jag sitter i pilotstolen. Man har ett bord på Airbus och många verkar lyckliga över det...

En riktig ratt som på B737 var fin att flyga med.

Upplever att både Airbus och Boeing har sina fördelar och nackdelar med till syvende och sist är det inget som jag hetsar upp mig för.

I kabinen har jag flugit med fler typer och 2-3/4-2 är att föredra i turisten. Jag som är över 190 cm har mina ben att tänka på. Särskilt smal axelbredd har jag inte heller. 3 vuxna män i bredd blir trångt på både B737 och A320.
Sv A330
2019-01-11 10:10:51
SV: Början till slutet för Airbus
Då är jag undantaget som bekräftar regeln.

Mina favorit flygplan är A330, A340 och B767 detta av den enkla anledningen att jag föredrager kabin konfiguration 2 + 4 (3) + 2 i ekonomi. Reser ofta med en kollega bokar då i först hand fönster + gång. Vi får sitta ostörda.

A330
2019-01-11 01:39:50
SV: Dorris Syrra
A380 ÄR världens bästa flygplan om man frågar passagerarna! Den vinner överlägset alla undersökningar, folk väljer bolag och tider för att få flyga på A380. (har aldrig hört någon boka bara för att få flyga 330 eller 777 till ex) Det är också maskinen som gjort Emirates till världens mest värdefulla märke inom flygvärlden. Men den är inte tillräcklig ekonomisk, därför säljer den dåligt. Dock trots dålig ekonomi så väljer Emirates till ex att flyga med dom, varför? Marknadsföring, klass, best of the best helt enkelt! Däremot är det ingen som bryr sig om din onödiga kommentar den saken är säker.
Future
2019-01-10 22:10:07
SV: Början till slutet för Airbus
Boeing styr, Airbus dålig kopia. Man ritar av och ändrar lite och sätter in styrspak och vips är det high tech! Vem bryr sig att sitta i en dålig kopia eller ett beprövat original man kommer fram ändå. Grejen med Airbus är att de lider av komplex. Deras två motor apas efter och innan apade man efter 747 och gjorde sin A380. Tyvärr är den inte längst för det! :-)
Inge F. Vidare
2019-01-10 20:48:24
SV: Början till slutet för Airbus
sv @Inge F. Vidare. Nu blev 737 an ju designat på 60 talet, om jag minns rätt i produktion från 1967.
Cockpit layout har mycket gemensamt med B707 som konstruerades på 1950 talet. Det är självklart att mycket har ändrats sedan dess. Men konstruktionen är från 50-60 talet. Undrar när kostymnissarna på Boeings HQ i Chicago törs ge klarteken för en ny narrowbody konstruktion.
Airbus A 320 konstruerades på 1980 talet och var först med FBW och massor nya innovativa ideer
inte minst mycket mycket bättre cockpit arbetsmiljö, inte trångt och bullrigt som på Renton traktorn.
A320 behöver trots allt också ersättas, om 10- 20 år. B737 behöver ersättas snarast om Boeing vill vara en spelare i det här segmentet.
sv Inge F. Vidare
2019-01-10 17:54:10
SV: Början till slutet för Airbus
Det blir intressant att se, när Airbus kommer med en helt ny maskin.
Garanterat långt efter Boeing.
A320's grund konstruktion, är inte helt ung den heller.
Ännu en "rewampad" Toulouse traktor, tillsammans med alla andra NEO's.
Inge F. Vidare
2019-01-10 12:31:05
SV: Början till slutet för Airbus
A320 neo familien är väsentligt mer efterfrågad än re- vampade Renton traktorn, 737 max.
sv A330
2019-01-10 11:27:41
SV: Början till slutet för Airbus
" ingen kunde förutspå att HUB systemet skulle övertas av 2 motormaskiner som kan flyga i 20 timmar". Airbus borde ha gjort det!
Doris Syrra
2019-01-10 10:48:18
SV: Början till slutet för Airbus
A380 Är inte alls världens bästa flygplan. Det är vad du tycker och som ingen bryr sig ett dugg om. Vad andra tycker är upp till dom.
A330
2019-01-10 00:08:58
SV: Början till slutet för Airbus
Alltså va är det för inlägg i denna tråden, bara en massa hatare, Boeing VS Airbus SAS VS Norwegian..... Ja 380 är väldens bästa flygplan just nu, precis som Concorde var, men bäst betyder inte lönsammast så dom har inte sålt så många som dom önskat. ingen kunde förutspå att HUB systemet skulle övertas av 2 motormaskiner som kan flyga i 20 timmar! 747 säljer inte precis bättre just nu eller hur? Däremot är väntan på en 321 NEO 12 år. 3700 personer är piss i Mississippi hur många jobbar totalt på/med Airbus? Flera hundra tusen!! Dessutom så kommer dessa 3700 få jobb inom andra avdelningar i företaget. Airbus tillsammans med Boeing är dom absolut största tillverkarna (Dom enda tillverkarna typ) med överlägsen dominans. Den dagen någon av dessa 2 jättar går i konkurs är dagen vi seglar med vikingaskepp till Amerika. Så lägg ner hela tråden, pinsamt.
Doris Syrra
2019-01-09 21:38:33
SV: Början till slutet för Airbus
https://www.di.se/live/airbus-forlorar-orderstriden-mot-boeing-tappar-jamfort-med-i-fjol/
Eric
2018-03-09 22:52:04
SV: Början till slutet för Airbus
Kan väl tilläggas att Airbus kommer erbjuda majoriteten av de 3700 nya jobb inom företaget.
Jungfrun
2018-03-09 19:37:46
SV: Början till slutet för Airbus
Nu struntar Virgin också ordern på sina A380!
DC-10
2018-03-09 19:08:08
SV: Början till slutet för Airbus
@sv DC-10 Lustig logik? Försäljningen av flygplan, gick ned generellt efter 9/11.
Men det har förmodligen passerat dig utan notis!
Att Boeing inte "ville" sälja mer plan kan endast en novis tro.
Sv DC-10
2018-03-09 18:04:27
SV: Början till slutet för Airbus
Lustig logik du anför. Menar du att Boeing kunde sälja fler flygplan men inte ville göra det pga. 11 september händelsen?

Det var väl snarast att många kunder inte vill köpa Boeing flygplan vid det tillfället.
@Diesel Doris
2018-03-09 12:29:14
SV: Början till slutet för Airbus
Trams! Hur många tror du jobbar på Airbus olika anläggningar?
UFO
2018-03-08 21:04:42
SV: Början till slutet för Airbus
50st A330neo på gång till Indigo enligt Bloomberg. En fet liten order...
Boeing
2018-03-08 18:44:21
SV: Början till slutet för Airbus
Vit elefant var det någon som sa!

Virgin cancels long-dormant A380 order

07 MARCH, 2018 SOURCE: FLIGHT DASHBOARD BY: DAVID KAMINSKI-MORROW LONDON
Virgin Atlantic has finally cancelled its order for six Airbus A380s, the airframer's latest backlog data shows.

Airbus has listed a cancellation of six of the double-deck type in its figures covering the first two months of this year.

Virgin Atlantic had six A380s on order, but Airbus no longer lists these aircraft against the UK airline.

The carrier had been among the first A380 customers, originally signing for the Rolls-Royce Trent 900-powered jets in 2001.

But it has repeatedly postponed deliveries – the jets were supposed to have been handed to the airline in 2006 – and Virgin Atlantic has since amended its fleet plans to include long-haul twinjets such as the Boeing 787 and Airbus A350-1000.

Virgin Atlantic has confirmed the A380 cancellation.

"Following a thorough review of our fleet we have taken the decision not to pursue our order for six Airbus A380," says the carrier.

It says it is "in discussions" to acquire additional A350-1000s, as it prepares to introduce the first of its current batch of 12 from spring next year.

"We believe the A350-1000 will best serve our customers and network, and will enable us continue reducing the carbon emissions from our fleet, through our ongoing investment in quieter, more fuel efficient aircraft," it adds.

Airbus has lifted the A380 backlog, however, with the inclusion of 20 firm aircraft for Emirates.

These take total A380 orders to 331 of which 222 have been delivered, leaving 109 still to be produced.

Airbus is aiming to deliver 12 A380s this year but is intending to cut production of the A380 to just six aircraft per year from 2020.
Boeing
2018-03-08 16:34:18
SV: Början till slutet för Airbus
Kan inte ens drömma om att Airbus och Boeing skulle samarbeta om ett "nästa" flygplan. Varför har Airbus engagerat sig med Bombardier och Boeing med Embraer?
Knappast för att de två skall samarbeta.
Låter bara som ett dåligt rykte!
Luttrad
2018-03-08 15:46:08
SV: Början till slutet för Airbus
.
Svar:

Minns jag rätt så var det
Dagens Industri för 3-5 dagar
sedan.

(Tvärr bläddrar jag igenom
allt för många tidningar/tidskrifter)
sv Luttrad
2018-03-08 14:32:33
SV: Början till slutet för Airbus
Gärna källa, tack.
Luttrad
2018-03-08 13:30:05
SV: Början till slutet för Airbus

Så en artikel som hastigast
att nästa generation fygplan
blir så dyra att Boeing och
Airbus måste samarbeta
för att kunna bära kostnaden.

Bing Bong
2018-03-08 12:59:13
SV: Början till slutet för Airbus
Jämför inte Boeing med någon dålig andrahandskopia.
sv Luttrad
2018-03-08 12:11:11
SV: Början till slutet för Airbus
Enligt Airbus CEO, består Airbus plan till 40% av amerikanska produkter.
Spirit, den tidigare Boeing ägda fabrik som bl.a tillverkar kroppen till 737, de tillverkar också strukturella delar till Airbus.
DC-10
2018-03-08 11:56:05
SV: Början till slutet för Airbus
Så fort det skrivs något negativt om SAS eller Airbus, då kommer kavalleriet med Linkan i spetsen.
Förövrigt handlar länken som det refereras till, uteslutande om amerikanska bolag.
Boeing's avskedanden kom av effekterna från 9/11.
Airbus sparkar folk för att ingen vill köpa deras vita elefant.

Trött
2018-03-08 11:42:39
SV: Början till slutet för Airbus
När blev Boeing ett flygbolag Linkan?
sv Linkan
2018-03-08 11:41:18
SV: Början till slutet för Airbus
Läsförståelse verkar att vara en bristvara. För din info. handlar tråden om Airbus!
Linkan
2018-03-08 10:47:17
SV: Början till slutet för Airbus
Boeing bland de tio bolag som gjort de största avskedandena i världen, 31000 arbetare. Men de är fortfarande kvar i branschen.

Boeing leder layoff ligan för flygbolag.

http://fortune.com/2015/09/20/biggest-corporate-layoffs/
sv Luttrad
2018-03-08 00:37:39
SV: Början till slutet för Airbus
Haha okej. Och Boeing tillverkar allting på samma ställe och har absolut inte heller några komplicerade logistikkedjor?

Fattar inte varför folk tycker att det är anmärkningsvärt att komponenter tillverkas i flera olika länder år 2018. De olika delarna till era gympaskor har antagligen varit i ett dussin länder innan "slutmontering".
EUgen
2018-03-07 22:31:59
SV: Början till slutet för Airbus
EU stöttar och ingen få veta något. Vore en katastrof om inte Europa längre kan bygga flygplan. Asien, Ryssland och USA blir de enda kvarvarande på marknaden.
Luttrad
2018-03-07 21:39:24
SV: Början till slutet för Airbus

Delar till Airbus tillverkas på
många ställen i Europa.
Delarna flygs i speciellt
konstruerade plan m.m.
för en slutmontering.

Allt detta är en merkostnad
och många människor är
inblandade. Så blir det med
ett europeiskt samarbete-
inte särskilt rationellt.

Några tusen arbetstillfällen mer
eller mindre och krisrykten är
mera som en storm i ett dricksglas.


 

Tillbaka

Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev