Tråden startades av: pf  2018-03-12 11:08:46
Crash i Nepal 
En Dash-8-400 skal ha havarert under landing i Kathmandu.

Selskapet involvert er US-Bangla Airlines. Ser man på selskapets fly så har de fløyet fire DH4. Tre av de fire er eks-SAS, det siste fra FlyBE.

Det er, etter de første rapporter, overlevende, la oss håpe dette tallet stiger.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Gh
2018-03-17 10:00:03
SV: Crash i Nepal
Kaptenen överlevde medans styrmannen omkom. Denna olycka borde vara relativt enkel att reda ut.
pilot
2018-03-17 01:17:09
SV: Crash i Nepal
Det verkar som om de försökte landa trots att banan var upptagen och avbröt landningen med en undanmanöver som slutade i stall på låg höjd...krasch.
Kalle
2018-03-16 19:12:11
SV: Crash i Nepal
OK. Tack för svar
pf
2018-03-16 10:06:13
SV: Crash i Nepal
For en amatør høres det ut som om det er minst tre ulike flygeledere involvert, og det starter med den kvinnelige piloten, og etterhvert tar en mannlig pilot over....

kan man fråge seg om pilotene egentlig visste om hvem som skulle gjøre hva i cockpit.....?

2018-03-15 16:52:26
SV: Crash i Nepal
Man blir ju mörkrädd när man hör konversationen mellan twr och piloter innan krash
Men hur i attans namn kan planet bars falla pladask ner i backen i bra väder??
ABC
2018-03-14 20:49:41
SV: Crash i Nepal
Precis som "pf" skriver fick jag fram det via serienummer och inte regg.

Lika hemskt ändå.
Sv 767
2018-03-14 18:40:03
SV: Crash i Nepal
Instämmer helt. Speciellt TWR i Indien, Pakistan har stora problem med språk och standard fraser.
pf
2018-03-14 14:16:42
SV: Crash i Nepal
Kalle, maskinen som havarerte hadde visstnok Manufacturer Serial Number 4041, "din" 4057.

Den havarerte maskinen het LN-RDX i perioden Mai 2001-Juni2002.

"Din" maskin ble registrert LN-RDX i Mars 2012 frem til den ble hugget i Innsbruck, som du korrekt skriver.

Fremdeles riktig at den havarerte maskin har vært innom SAS.
Kalle
2018-03-13 23:10:05
SV: Crash i Nepal
https://www.planespotters.net/airframe/De-Havilland-Canada/DHC-8_Dash-8/LN-RDX-SAS/MKQlsJD4

Den här säger också något annat än det du hänvisade till.
Kalle
2018-03-13 23:06:19
SV: Crash i Nepal
https://www.planelogger.com/Aircraft/Registration/LN-RDX/662132

Vem ska man tro på?
pf
2018-03-13 18:51:36
SV: Crash i Nepal
Kalle, ved å bruke planespotters så får man historikken på den havarerte maskin her

https://www.planespotters.net/airframe/De-Havilland-Canada/DHC-8_Dash-8/S2-AGU-US-Bangla-Airlines/BaJWiPk7
Kalle
2018-03-13 17:29:13
SV: Crash i Nepal
LN-RDX verkar det inte vara för som jag läser det så skrotades den redan 2012. Märkligt det här, från att 2017 varit det säkraste året hittills ur flygsäkerhetssynpunkt så har det här året inte alls börjat särskilt bra.
767
2018-03-12 19:00:10
SV: Crash i Nepal
Dash Q 400 eller andra modeller av Dash är säkert inget bekymmer. Det förefaller här som om allt var förvirrat vilken bana som gällde för landning. Av Metar och rapport från ATC var det 6-7 knop medvind till RWY 02. Inget problem alls för ett modernt flygplan eftersom vad jag vet så är de flesta trafikflygplan godkända för 10 knop medvind i både start och landning. Andra flygplan landade på RWY 02. Här verkar den mänskliga faktorn ha spelat stor roll. Detta sagt utan att veta mer än vad som framgår på pprune. Ska bli intressant att få veta piloternas bakgrund, erfarenhet liksom standard på flygbolaget i fråga och deras Standard Operating Procedures och CRM utbildning.
Olle
2018-03-12 17:40:54
SV: Crash i Nepal
Dom där Dash är inte direkt pålitliga kärror inte.
Havkom
2018-03-12 16:32:24
SV: Crash i Nepal
En minst sagt förvirrad konversation mellan Atc och flygplanet. Jisses.......

http://www.jacdec.de/2018/03/12/2018-03-18-us-bangla-dhc-8-400-crashed-on-landing-kathmandu/

767
2018-03-12 15:55:24
SV: Crash i Nepal
Om man läser utkriften av kommunikation mellan TWR i KTM och piloterna ombord på BL 211 som finns att läsa på pprune så är det skrämmande dåligt. Båda piloterna talar med flygledaren i TWR och förvirringen är total om vilken bana, RWY 02 eller RWY 20 som avses för landning !! Om standardfraselogi med klara besked och instruktioner använts så hade det här haveriet kanske inte hänt. Tyvärr är det så, jag vet av egen mångårig internationell erfarenhet, att det alltför ofta är fruktansvärt slarvigt vad gäller att följa standardfraselogi framförallt i en del länder utanför Europa. Detta gäller mest piloter men naturligtvis även ATC. Det går inte att säga tydligt nog hur oerhört viktigt det är att använda standardfraselogi.
ABC
2018-03-12 11:27:49
SV: Crash i Nepal
F.d. LN-RDX tydligen...

Stackars alla inblandade.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev